Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door thejay »

Volgens mij was het aan één van de automaten in Gent-SP, maar ergens heb ik in het Engels een Railpass of Keycard getrokken en die kwam er toch in het Nederlands uit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door Steven »

thejay schreef:Volgens mij was het aan één van de automaten in Gent-SP, maar ergens heb ik in het Engels een Railpass of Keycard getrokken en die kwam er toch in het Nederlands uit.
Dat is normaal in Vlaanderen moeten al die automaten in het Nederlands een Biljet printen, net zoals in Wallonie die prints altijd in het Frans zijn.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door thejay »

Steven schreef:
thejay schreef:Volgens mij was het aan één van de automaten in Gent-SP, maar ergens heb ik in het Engels een Railpass of Keycard getrokken en die kwam er toch in het Nederlands uit.
Dat is normaal in Vlaanderen moeten al die automaten in het Nederlands een Biljet printen, net zoals in Wallonie die prints altijd in het Frans zijn.
Dat zal weer iets typisch Belgisch zijn: Ik mag het wel in een andere taal bestellen, maar kan vervolgens na het uitprinten niet in de door mij gewenste en gekozen taal controleren of ik het juiste heb ontvangen :roll:

Maar goed, zolang de NMBS-automaten enkel Bancontact en Proton hebben, zullen er weinig Engels- of Duitstaligen (lees: toeristen) hier een ticket kunnen aanschaffen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door Kristofke »

thejay schreef:
Steven schreef:
thejay schreef:Volgens mij was het aan één van de automaten in Gent-SP, maar ergens heb ik in het Engels een Railpass of Keycard getrokken en die kwam er toch in het Nederlands uit.
Dat is normaal in Vlaanderen moeten al die automaten in het Nederlands een Biljet printen, net zoals in Wallonie die prints altijd in het Frans zijn.
Dat zal weer iets typisch Belgisch zijn: Ik mag het wel in een andere taal bestellen, maar kan vervolgens na het uitprinten niet in de door mij gewenste en gekozen taal controleren of ik het juiste heb ontvangen :roll:

Maar goed, zolang de NMBS-automaten enkel Bancontact en Proton hebben, zullen er weinig Engels- of Duitstaligen (lees: toeristen) hier een ticket kunnen aanschaffen.
Wat is daar nu typisch Belgisch aan? Als in een metroticketje aan de automaat koop in Parijs of London dan kan ik die computer ook bedienen in een andere taal, maar komt er toch gewoon een Frans / Engels ticketje uit.

Dus als de NMBS automaten Chinees aanbieden moeten de tickets er ook in het Chinees uitkomen? Handig voor de treinbegeleiders :roll:

Sommige mensen overdrijven toch wel in hun "arm België". Toeristen begrijpen goed genoeg dat wanneer ze in een bepaald land zijn oa vervoersbewijzen in de taal zijn van de plaats waar ze dat kopen.
Trammist

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door Trammist »

In Italië spreken de automaten ook een stuk of 10 talen, maar alles wat ze printen, printen ze in't Italiaans.
Kan wel vervelend zijn als je niet weet wat een 'carrozza' of 'posti' is...
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door FireSea »

Als Nederlander doe ik niet mee aan de Belgische taalstrijd, dus als ik naar België ga, vul ik op mijn GoPass alle stations gewoon in de lokale taal in. Dus Antwerpen, Gent, Liège en Namur. Bij Brussel mag ik dus kiezen, dan doe ik Nederlands. Volgens mij doen ze trouwens niet moeilijk over het feit dat je een stationsnaam moet invullen en geen plaatsnaam. Stel je voor dat je naar Louvain-la-Neuve Université moet. Dan krijg je, als je klein schrijft, Louvain-la-Neuve er nog net in...

Overigens, nog iets grappigs waar ik achter kwam: op alle stations worden de bestemmingen van de vertrekkende treinen weergegeven in de taal van het station waar men zich bevindt. In Charleroi-Sud vertrekt dus de IC-trein naar Anvers-Central. Overal is dit zo, BEHALVE in het eerder aangehaalde Louvain-la-Neuve. Daar vertrekt in het weekend namelijk de L-trein naar Leuven. Maar ja, in het Frans zou dit de trein naar Louvain zijn. En dat is blijkbaar verwarrend als je in Het Nieuwe Leuven bent, dus staat er gewoon 'Leuven'... ;) Wel grappig!
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Als Nederlander doe ik niet mee aan de Belgische taalstrijd, dus als ik naar België ga, vul ik op mijn GoPass alle stations gewoon in de lokale taal in. Dus Antwerpen, Gent, Liège en Namur. Bij Brussel mag ik dus kiezen, dan doe ik Nederlands. Volgens mij doen ze trouwens niet moeilijk over het feit dat je een stationsnaam moet invullen en geen plaatsnaam.
Je mag een stationsnaam invullen of de naam van een zone.

Groetjes,
Rian
Trammist

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door Trammist »

Ik heb me eigenlijk altijd al afgevraagd hoe je Kapelle-op-den-Bos moet invullen op de GP...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door Steve »

Trammist schreef:Ik heb me eigenlijk altijd al afgevraagd hoe je Kapelle-op-den-Bos moet invullen op de GP...
De voorwaarden zeggen, ik citeer, "de volledige naam van het vertrek- en bestemmingsstation". Maar in de praktijk kun je er prima iets als "Kapelle-o-d-B" of "K-op-den-Bos" van maken, zolang het maar niet dubbelzinnig is. Er zijn voorbeelden zat (zelfs een "Brussel-Luxemburg" kan al vrij vervelend zijn), en ik heb er nog nooit zelfs maar een opmerking over gehad.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door KB »

MIVB-reiziger schreef:Er zijn voorbeelden zat (zelfs een "Brussel-Luxemburg" kan al vrij vervelend zijn), en ik heb er nog nooit zelfs maar een opmerking over gehad.
Voor de Brusselse stations (zone Brussel) volstaat Brussel, voor de zone Antwerpen volstaat Antwerpen (zoals hierboven trouwens al ergens vermeld staat), je hoeft dus niet Antwerpen-Centraal op dat lijntje proberen te proppen.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gopass vraagje uit nieuwsgierigheid :p

Bericht door Steve »

KB schreef:
MIVB-reiziger schreef:Er zijn voorbeelden zat (zelfs een "Brussel-Luxemburg" kan al vrij vervelend zijn), en ik heb er nog nooit zelfs maar een opmerking over gehad.
Voor de Brusselse stations (zone Brussel) volstaat Brussel, voor de zone Antwerpen volstaat Antwerpen (zoals hierboven trouwens al ergens vermeld staat), je hoeft dus niet Antwerpen-Centraal op dat lijntje proberen te proppen.
Dat weet ik, het was gewoon een voorbeeld van een erg "doordeweekse" stationsnaam die qua lengte al flink lastig wordt op een Pass. Wil je een voorbeeld dat geen deel uitmaakt van een zone, neem dan Brussel-Nat(ionaal)-Luchthaven, Louvain-la-Neuve-Univ(ersité), Fexhe-le-Haut-Clocher, enz... :P
Plaats reactie