Zoveelste staking...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Peche

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Peche »

dekooiker schreef:Dat er mensen zich geraakt voelen kan ik begrijpen.
De schuldigen zijn in eerste plaats de vakbonden.
Ze stonden jaren lang brugpensioenen toe en nu moet er om onder andere die ellende op te lossen de pensioenleeftijd omhoog.
Daarvoor komen ze ook weer op straat...
Brugpensioen had allang afgeschaft moeten zijn.
Degenen die zwaar profiteerden zijn immers op brugpensioen of zullen dat binnenkort zijn.
De grote sluitingen in bepaalde bedrijven, daar kunnen veel werknemers maar van dromen.
Wie kan ervoor opdraaien?
De jongeren, en zij alleen!
Vergeet niet dat de banken de crisis hebben veroorzaakt dus is het eigenlijk de banken die het hebben gedaan.

En het spoor staakt niet alleen omdat de leeftijd verhoogt wordt, maar ook omdat het pensioengeld zal worden berekent op de laatste 10 jaar ipv het laatste jaar. Dat wil zeggen dat je veel minder pensioen zal krijgen.
Ook moet men weten dat Herman De Croo en de zijne aan het kijken zijn om ons statuut zodanig aan te passen en voor de nieuwe aanwinsten bij het spoor zelfs zonder statuut beginnen te werken.

Als het nodig is staken we langer dan een dag...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Asterix »

Ik heb begrepen dat men gaat staken omdat men niet in het overleg over de nieuwe maatregelen werd betrokken. In dat opzicht is het natuurlijk vijf voor twaalf (of eigenlijk is het zelfs al te laat). Als men donderdag in de plenaire kamer pro stemt, kan men nadien nog moeilijk de genomen maatregelen gaan terugdraaien.

De notionele intrest mag m.i. zeker worden aangepakt. Het is een fabel om te denken dat er één bedrijf langer in ons land zal blijven omdat de notionele intrest bestaat. Er zijn immers heel wat bedrijven die in dit land slechts een (fictieve) maatschappelijke zetel hebben om toch maar zo weinig mogelijk belastingen in België én in het land waar ze daadwerkelijk aanwezig zijn te moeten betalen. Daarbovenop komt dan nog eens dat grote bedrijven die wél in ons land produceren (zoals AB Inbev) letterlijk maar enkele euro's belastingen betalen. Dat zou eigenlijk niet mogen.

De maatregelen van de regering zijn weer typisch Belgisch en wellicht het gevolg van de eeuwig bejubelde compromispolitiek: men geeft de zieke patiënt antibiotica maar slechts voor enkele dagen. Tot hij niet langer in kritieke toestand is. Voor meer medicatie is er geen geld. De chronisch zieke patiënt blijft maar voortsukkelen tot aan de volgende crisis en dan zullen ze hem weer wat medicatie geven, voor even. Men zou hem beter twee maand goed verzorgen zodat hij definitief geneest. De sociale partners hebben destijds het Generatiepact gesloten, net genoeg om die kritieke patiënt wat verder te helpen. Nu is hij weer ziek en gaat het dus weer wat voortsukkelen zijn tot aan de volgende crisis. In deze kan ik de vakbonden dan ook begrijpen: wat voor zin heeft het afspraken te maken in een generatiepact als de verworvenheden later toch weer op de helling worden gezet? Waar is de bredere visie van de regering (medicatie op langere termijn)? We zouden langer moeten gaan werken (dat beseft inmiddels iedereen) MAAR men ging ook sleutelen aan de kwaliteit van de loopbaan. Tegenover langer werken zou flexibelere omscholing staan, aangepast werk op oudere leeftijd, betere opleidingsmogelijkheden door de werkgevers aangeboden, meer tijdskrediet om de loopbaan aangenamer te maken etc etc. Wat is daarmee gebeurd in het regeerakkoord? Wordt niets meer over gezegd, het systeem van tijdskrediet wordt zelfs uitgehold. De botte besparingen, die gaan nog door. Het mag immers allemaal geen geld kosten, zoals steeds de mooie woorden ten spijt.

Hetzelfde zal trouwens gebeuren met de werkloosheidsuitkeringen. Hakken in de bedragen zonder verdere visie. Na vier jaar iemand op het leefloon gooien! Alsof iemand na een gat van vier jaar in zijn cv opeens wél werk gaat vinden. Men zal deze mensen treffen op het meest kwetsbare moment, na een langere periode van inactiviteit wanneer ze al lang zijn uitgerangeerd door het bedrijfsleven. On-be-grij-pe-lijk.

Mijn steun hebben de vakbonden alvast.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Kalimero »

Peche schreef:Vergeet niet dat de banken de crisis hebben veroorzaakt dus is het eigenlijk de banken die het hebben gedaan.
In hoeverre hebben de banken te maken met het pensioendebat ? De kostprijs voor een stakingsdag is ook niet min, en het is alweer de maatschappij die ervoor opdraait.
Misschien zit de crisis er voor iets tussen, er moet serieus bespaard worden. Maar het pensioenprobleem is iets wat er al decennia lang zit aan te komen. Als er ook maar één politicus de woorden "pensioeneeftijd" of "brugpensioen" laat vallen, staan de vakbonden al te steigeren. Zo gaan we er nooit geraken.
Van banken gesproken: bij BNP worden de lonen met 3% verlaagd in ruil voor werkzekerheid. Niet iedereen zal er blij mee zijn, maar het is wel opmerkelijk.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Zoveelste staking...

Bericht door stefanic »

Wat betreft NMBS heb ik persoonlijk nog niets officieels gehoord wat me ongerustmaakt.
Verminderd pensioen voor tijdskredieters en brugpensioeners die het nu nog niet aangevraagd hebben: Lijkt me te slikken: als ik ineens maar 4/5 meer zou werken, moet ik ook niet verwachten dat m'n pensioen op 100% blijft.

Wat ook wel de ronde doet (maar is daar al iets officieels van bevestigd?) is:
-berekening pensioen op laatste 10 ipv 1 jaar: akkoord dat men promoties aan de fin de carriere wil uitsluiten, maar 10 jaar is toch wel erg lang
-raken aan het pensioenbedrag op zich vind ik onaanvaardbaar voor mensen die nu aan het werk zijn, en getekend hebben voor een loopbaan bij de NMBS met een beperkter loon, dat gecompenseerd wordt door een hoger pensioen. Tevens is de hele NMBS pensioenenwinkel enkele jaren geleden toch voor etelijke honderden miljoenen overgenomen door De Staat (dus NMBS heeft daarvoor aan de staat heel wat betaald). De Staat moet dus zorgen voor de uitvoering van de voorziene pensioenregeling. Als ze dus nu ineens zouden gaan zeggen: het zal minder zijn mannen...
spoorwegrealist
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Stef »

dentheo schreef:
Stef schreef:Ze zouden beter ervoor zorgen dat de grote bedrijven wat meer bijdragen. Bv. geen notionele intrest voor hen. Dan zijn al deze maatregelen voor de kleine man totaal niet nodig...
Ik denk dat je het systeem niet begrijpt: men laat de grote bedrijven niet teveel belasting betalen, anders lopen ze weg.
De eigen inwoners lopen niet weg....dus men legt inkomensbelasting op het loon van de de mensen die werken en niet op de bedrijven....
Ik geloof niet dat Belgie daarin zo sterk verschilt van andere landen....
Enige groot verschil is dat wij massa's ambtenaren hebben of gelijkgesteld (+- 18 %), andere landen bv. 12%
Ik begrijp het zeer zeker. Ik ben geen Groen! stemmer, maar wat ze zeggen over de 843 grootste bedrijven die gemiddeld 5,97% betalen klopt wel: maak daar 10% van. Je hebt dan nog een laag belastingcijfer (werknemer gemiddeld 25%) en het gat in de begroting wordt 8 miljard gedicht...

Bovendien worden hier in België constructies opgezet: ze richten 2 firma's op. 1 met veel kapitaal (goed voor notionele intrestaftrek) en lenen het geld uit aan de andere firma (waar intresten aftrekbaar zijn). Gevolg: 2 keer belastingaftrek en daar staat NIETS tegenover. Geen extra tewerkgelegenheid, niets, niets, niets. Maar dan komen ze wel met het vingertje dat de gewone werkmens extra moet inleveren... Walgelijk gewoonweg.

Ik heb nog nooit een dag gestaakt en zal het ook niet snel doen, maar de mensen denken echt niet meer en geloven alles wat de pers door hun strot duwt...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Zoveelste staking...

Bericht door pietje »

stefanic schreef: Wat ook wel de ronde doet (maar is daar al iets officieels van bevestigd?) is:
-berekening pensioen op laatste 10 ipv 1 jaar: akkoord dat men promoties aan de fin de carriere wil uitsluiten, maar 10 jaar is toch wel erg lang
Euh... bij een gewone loontrekkende in de privé wordt dit berekend over de gehele loopbaan, waarom moeten ambtenaren weer bevoordeeld worden?
-raken aan het pensioenbedrag op zich vind ik onaanvaardbaar voor mensen die nu aan het werk zijn, en getekend hebben voor een loopbaan bij de NMBS met een beperkter loon, dat gecompenseerd wordt door een hoger pensioen. Tevens is de hele NMBS pensioenenwinkel enkele jaren geleden toch voor etelijke honderden miljoenen overgenomen door De Staat (dus NMBS heeft daarvoor aan de staat heel wat betaald). De Staat moet dus zorgen voor de uitvoering van de voorziene pensioenregeling. Als ze dus nu ineens zouden gaan zeggen: het zal minder zijn mannen...
Dat is weer zo'n vestzak-broekzak operatie: de NMBS heeft zijn pensioenfonds overgedragen aan de staat en heeft betaald voor extra rechten van een deel van haar personeel. Dat geld is niet zomaar uit de lucht komen vallen, dat is evenzeer afkomstig van de belastingen en andere bijdragen die door iedereen betaald worden.

Geen probleem mee dat de lonen van de ambtenaren gelijk worden getrokken met die van de privé als dan ook de pensioenen gelijk getrokken worden, maar ik vrees dat er dan ook ambtenaren zullen zijn die moeten inleveren want niet elke ambtenaar is onderbetaald ten opzichte van een gelijkaardige job in de privé.

Ik had deze reactie van de vakbonden wel verwacht, maar ik kan er geen millimeter begrip voor opbrengen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Kristofke »

pietje schreef:
stefanic schreef: Wat ook wel de ronde doet (maar is daar al iets officieels van bevestigd?) is:
-berekening pensioen op laatste 10 ipv 1 jaar: akkoord dat men promoties aan de fin de carriere wil uitsluiten, maar 10 jaar is toch wel erg lang
Euh... bij een gewone loontrekkende in de privé wordt dit berekend over de gehele loopbaan, waarom moeten ambtenaren weer bevoordeeld worden?
Omdat je anders moeilijk kan spreken van uitgesteld loon.

Ik heb zes jaar in de privé gewerkt en afgedragen voor pensioenen en zoals het er nu naar uit ziet zie ik daar niets meer van terug omdat mijn NMBS pensioen hoger is dan in de privé moet ik mijn zes jaar privé laten vallen!

Het feit dat ik dus zes jaar voor nougabollen heb gewerkt inzake mijn pensioen lijkt mij dat ik genoeg afgedragen heb voor recht te hebben op dat verhoogde NMBS pensioen.
Dietrich

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Dietrich »

Stef schreef:
dentheo schreef:
Stef schreef:Ze zouden beter ervoor zorgen dat de grote bedrijven wat meer bijdragen. Bv. geen notionele intrest voor hen. Dan zijn al deze maatregelen voor de kleine man totaal niet nodig...
Ik denk dat je het systeem niet begrijpt: men laat de grote bedrijven niet teveel belasting betalen, anders lopen ze weg.
De eigen inwoners lopen niet weg....dus men legt inkomensbelasting op het loon van de de mensen die werken en niet op de bedrijven....
Ik geloof niet dat Belgie daarin zo sterk verschilt van andere landen....
Enige groot verschil is dat wij massa's ambtenaren hebben of gelijkgesteld (+- 18 %), andere landen bv. 12%
Ik begrijp het zeer zeker. Ik ben geen Groen! stemmer, maar wat ze zeggen over de 843 grootste bedrijven die gemiddeld 5,97% betalen klopt wel: maak daar 10% van. Je hebt dan nog een laag belastingcijfer (werknemer gemiddeld 25%) en het gat in de begroting wordt 8 miljard gedicht...

Bovendien worden hier in België constructies opgezet: ze richten 2 firma's op. 1 met veel kapitaal (goed voor notionele intrestaftrek) en lenen het geld uit aan de andere firma (waar intresten aftrekbaar zijn). Gevolg: 2 keer belastingaftrek en daar staat NIETS tegenover. Geen extra tewerkgelegenheid, niets, niets, niets. Maar dan komen ze wel met het vingertje dat de gewone werkmens extra moet inleveren... Walgelijk gewoonweg.

Ik heb nog nooit een dag gestaakt en zal het ook niet snel doen, maar de mensen denken echt niet meer en geloven alles wat de pers door hun strot duwt...
Dan nog, naast het feit dat grote ondernemingen vaak peanuts betalen, is er ook nog de strijd tegen de fiscale fraude.

Als ik het mij nog goed herinner is de strijd hiertegen juist afgebouwd. Wat wilt zeggen dat men het blijkbaar de moeite niet vindt (even) geld te steken om uiteindelijk terug te kunnen krijgen waar men recht op heeft. En dat ging ook over een aantal miljard euro.

Meer zelfs, de recente betoging (geen staking) van de ABVV etc ging onder meer hierover. Maar in de pers heeft men zijn best gedaan om dit te verzwijgen of op zijn minst niet te vaak aan te halen. Plus te spreken van een staking ipv een betoging (Unizo inclusief). Waarschijnlijk met als doel deze mensen nog meer in een slecht daglicht te plaatsen.

Ik ga nu niet elke actie goedkeuren, maar als er werkelijk redenen zijn dan doet men nog altijd zijn oogkleppen op.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zoveelste staking...

Bericht door K V B »

Nicholas schreef: Het is natuurlijk niet zo aangenaam als je ziet dat je langer gaat moeten werken, maar langs de andere kant, 57 jaar vind ik nog steeds jong om op pensioen te gaan en ook 62 is niet onoverkomelijk...

bij de SBB heeft men de minimumpensioenleeftijd voor het rijdend personeel ook tot 62 opgetrokken (en dat zonder staking...).
Vergeet niet dat een trein besturen ook niet meer hetzelfde is als in de tijd van de stoomtreinen...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zoveelste staking...

Bericht door K V B »

Stef schreef: Ik begrijp het zeer zeker. Ik ben geen Groen! stemmer, maar wat ze zeggen over de 843 grootste bedrijven die gemiddeld 5,97% betalen klopt wel: maak daar 10% van. Je hebt dan nog een laag belastingcijfer (werknemer gemiddeld 25%) en het gat in de begroting wordt 8 miljard gedicht...
Men ziet hier over het hoofd dat bedrijven eigenlijk niet de belastingen betalen. Het zijn altijd mensen die belastingen betalen. Verhoog je de belastingvoet voor bedrijven dan zal dat geld dat dit opbrengt uiteindelijk weer geld zijn dat door de burger opgebracht wordt. Hetzij via minder loon, of via duurdere producten...
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking...

Bericht door dentheo »

[quote="Peche"]
Vergeet niet dat de banken de crisis hebben veroorzaakt dus is het eigenlijk de banken die het hebben gedaan.

[quote]

De "banken" dat was eigenlijk de vorige crisis.

Wanneer de staat zich zou gedragen als een goed huisvader en niet elk jaar geld moest bijlenen was deze crisis niet nodig geweest....
Dan zou de staat niet afhankelijk zijn van de banken... nu doen ze alsof ze iets te zeggen hebben aan de banken, maar elk jaar moeten ze er wel plat voor op hun buik. Ze zijn tot elkaar veroordeeld en beide kunnen niet failliet..prachtig toch.

Er wordt veel gesproken over duurzaam ondernemen... is elk jaar meer schuld maken zoals de staat misschien duurzaam ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 20 dec 2011, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking...

Bericht door dentheo »

Kalimero schreef:
Peche schreef:Vergeet niet dat de banken de crisis hebben veroorzaakt dus is het eigenlijk de banken die het hebben gedaan.
In hoeverre hebben de banken te maken met het pensioendebat ? De kostprijs voor een stakingsdag is ook niet min, en het is alweer de maatschappij die ervoor opdraait.
.
Ik begrijp dat het allemaal ambtenaren zijn die staken, dat kost dus geen extra geld want die krijgen geld van "uw" belasting.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking...

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: -berekening pensioen op laatste 10 ipv 1 jaar: akkoord dat men promoties aan de fin de carriere wil uitsluiten, maar 10 jaar is toch wel erg lang
In de privé is het maar...40jaar er is dus nog wat weg te gaan...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking...

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: Tevens is de hele NMBS pensioenenwinkel enkele jaren geleden toch voor etelijke honderden miljoenen overgenomen door De Staat (dus NMBS heeft daarvoor aan de staat heel wat betaald). De Staat moet dus zorgen voor de uitvoering van de voorziene pensioenregeling. Als ze dus nu ineens zouden gaan zeggen: het zal minder zijn mannen...
Dat is inderdaad belachelijk.... was alleen om weer zakgeld te hebben. En totaal andere richting dan men nu blijkbaar gaat.
Nu evolueert men duidelijk naar het systeem, basispensioen vangnet( bijna voor iedereen gelijk (zoals nu prive)) en daar bovenop tweede pijler, bijeengespaard door werkgever en werknemer, ook voor ambtenaren.
Men had van de pensioenkas van NMBS en Belgacom dus eigenlijk maar een stukje mogen overnemen, nu moeten die opnieuw beginnen...
Zoals steeds in Belgie "durft" men het niet officieel zeggen...maar voert het sluiks in (met medeweten vakbonden) zie ook statutairen en contractuelen.

Mijn schatting die ombuiging duurt +- 30 jaar.....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking...

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:
pietje schreef:
Het feit dat ik dus zes jaar voor nougabollen heb gewerkt inzake mijn pensioen lijkt mij dat ik genoeg afgedragen heb voor recht te hebben op dat verhoogde NMBS pensioen.
Ach troost U maar, uw pensioen zal +- 2,5 keer groter zijn dan in prive... die zes jaar stellen niets voor in het 40 jaar gemiddelde...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie