Zoveelste staking...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking...

Bericht door dentheo »

Hoho, Ik heb de indruk dat ge opgewonden zijt....tel voortaan even tot 100 voor je op het knopje verzenden drukt.

Sorry Steven, was niet voor jou... ik was iets trager met typen..... :oops:
Laatst gewijzigd door dentheo op 22 dec 2011, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Zoveelste staking...

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Belastingbetaler is verbannen, is het type dat kikt op het uitmaken van andere mensen ongeacht wie of wat ze zijn.
wachten op "belastingsbetaler2" ,sprak waarschijnlijk met kennis terzake ivm "beschutte werkplaats"
What's next?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Belastingbetaler is verbannen, is het type dat kikt op het uitmaken van andere mensen ongeacht wie of wat ze zijn.
wachten op "belastingsbetaler2" ,sprak waarschijnlijk met kennis terzake ivm "beschutte werkplaats"
What's next?
Ik heb hem verbannen op basis van zijn Telenet IP adres, mogelijk keuze om terug te keren is via een wisselend IP adres (als hij er kennis van heeft).
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Zoveelste staking...

Bericht door tomdg »

22 stakingen ja maar wil dat dan zeggen dat het treinverkeer 22 dagen heeft stilgelegen? Omdat er ergens gesproken wordt over een staking of betoging moet je toch niet direct een dag verlof nemen?
Net zoals de vorige keer met die betoging in Brussel. Toen was er duidelijk gezegd dat het treinverkeer normaal ging verlopen! Toch was er misschien 50% minder volk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Hoho, Ik heb de indruk dat ge opgewonden zijt....tel voortaan even tot 100 voor je op het knopje verzenden drukt.

Sorry Steven, was niet voor jou... ik was iets trager met typen..... :oops:
Dat had ik begrepen hoor, ik neem u niets kwalijk, maar we zijn inderdaad niet echt gediend met mensen die hier enkel hun mening kunnen en durven ventileren door anoniem andere uit te maken en verder niets bijbrengen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Zoveelste staking...

Bericht door overweg13 »

Wie zich tot het openbaar vervoer bekent, zoals ik, kan toch maar best elke ochtend eens nakijken of er nergens gestaakt wordt. En met OV bedoel ik uiteraard ook MIVB, De Lijn en TEC. Welnu, ik kom voor dit jaar toch al op 45 dagen met een werkonderbreking bij een of meerdere maatschappijen van OV. Als we ervan uitgaan dat er nauwelijks gestaakt wordt op zaterdag en zondag, kom je zo aan bijna 1 werkdag op 5! (Ik denk zelfs dat ik er nog enkele gemist heb, want staken is een nieuwtje geworden dat de media al lang niet altijd meer vermelden...)
Natuurlijk is de ene actie de andere niet: de diagnose gaat van pest tot enigszins verkouden, maar het is dus helemaal niet denkbeeldig dat je na drie vierde van je reis strandt, omdat de bussen, trams of treinen het daar plots en onaangekondigd laten afweten.
Stel je voor dat je er als automobilist elke dag opnieuw rekening moet mee houden dat enkele pestkopjes je het verder rijden onmogelijk maken. Hoe lang zou dit duren? Ik begrijp dus toch wel dat de OV-gebruikers het stilaan flink op hun heupen krijgen, zeker als het zo stilaan duidelijk wordt dat het stakende treinpersoneel voor de kar (de trein?) gespannen wordt van onze lieve vakbondsbazen die beseffen dat deze vorm van sociale onrust nog ongeveer de enige is met kans op succes, nu meer en meer blijkt dat algemene stakingen in de privésector tot mislukken gedoemd zijn, als er natuurlijk eerlijk gespeeld wordt zonder intimidatie, blokkades en meer van die guerrillapraktijken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Shrek »

Dat is ook ongeveer mijn ervaring. Gelukkig gaat het in 95% van de gevallen slechts over één depot, maar dat maakt het niet minder lastig natuurlijk. Die kleine stakingen vind ik trouwens nog veel ergerlijker dan die van vandaag.
Al ben ik het er niet mee eens dat er gestaakt moet worden, de nieuwe pensioenwet is een grote verandering en dus een eventuele aanleiding daarvoor. Een losstaand geval van agressie of een spontane staking tegen de dienstroosters is dat al veel minder i.m.o. :roll:
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Zoveelste staking...

Bericht door 2012 »

overweg13 schreef:Wie zich tot het openbaar vervoer bekent, zoals ik, kan toch maar best elke ochtend eens nakijken of er nergens gestaakt wordt. En met OV bedoel ik uiteraard ook MIVB, De Lijn en TEC. Welnu, ik kom voor dit jaar toch al op 45 dagen met een werkonderbreking bij een of meerdere maatschappijen van OV. Als we ervan uitgaan dat er nauwelijks gestaakt wordt op zaterdag en zondag, kom je zo aan bijna 1 werkdag op 5! (Ik denk zelfs dat ik er nog enkele gemist heb, want staken is een nieuwtje geworden dat de media al lang niet altijd meer vermelden...)
Natuurlijk is de ene actie de andere niet: de diagnose gaat van pest tot enigszins verkouden, maar het is dus helemaal niet denkbeeldig dat je na drie vierde van je reis strandt, omdat de bussen, trams of treinen het daar plots en onaangekondigd laten afweten.
Stel je voor dat je er als automobilist elke dag opnieuw rekening moet mee houden dat enkele pestkopjes je het verder rijden onmogelijk maken. Hoe lang zou dit duren? Ik begrijp dus toch wel dat de OV-gebruikers het stilaan flink op hun heupen krijgen, zeker als het zo stilaan duidelijk wordt dat het stakende treinpersoneel voor de kar (de trein?) gespannen wordt van onze lieve vakbondsbazen die beseffen dat deze vorm van sociale onrust nog ongeveer de enige is met kans op succes, nu meer en meer blijkt dat algemene stakingen in de privésector tot mislukken gedoemd zijn, als er natuurlijk eerlijk gespeeld wordt zonder intimidatie, blokkades en meer van die guerrillapraktijken.

Ik ben akkoord met uw stelling zunne, dat je links of rechts aantal keer last gehad hebt van (wilde) stakingen. Deze zouden normaal ni meer voorkomen maja, lukt ni echt blijkbaar. De meest van die incidenten zijn stakingen na agressies en zo meer he. Ik sta daar niet achter, verre van, uiteraard is de straffeloosheid die men hanteert bij zo een incidenten een blijvend thema... Het is echt geen lachtertje niet meer om als treinbegeleider door een trein te lopen...
Maar wat in de pers likns en rechts verschijnt van 22ste staking dit jaar is evenmin ongepast he, statisch zal het wel juist zijn, is enkel kwestie hoe je het verwoord, net zoals een glas halfleeg of halvol is. Nog andere stakingen zijn mijnsinziens niet altijd terecht geweest, ik vind ook dat we teveel staken, evenwel is deze keer wel juist om te staken volgens mij. Als men elke keer staakt (zelfs lokaal) als er om het even wat mis is, dan krijg je inderdaad weinig sympathie als er dan wel es ne keer ne reden is om te gaan staken. Verder gaat het over de pensioenen van iedereen, raar dat wij nu zo geviseerd worden in deze. Een "staatspensioen" in het algemeen is dan wel hoger dan de andere, maar t'is dan ook een soort van uitgesteld loon, in de prive verdien je meestal meer voor zelfde werk, zeker bij de aanvang zijn onze weddes ni echt om mee te roepen zunne. Denk dat dit ook wel es mag gezegd worden. Een treinbestuurder in de prive verdient vanaf dag 1 stukken meer dan ene die bij ons werkt zunne. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen, Als we met laag loon beginnen, langer moeten werken en minder pensioen gaan krijgen (simpel samengevat dus) dan mag er toch al es gestaakt worden of niet ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

Ik heb het artikel ook gelezen, maar ze hebben alle stakingen waarbij geen enkele reiziger last had ook meegeteld en dat geeft natuurlijk een ander beeld.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoveelste staking... 22ste ?

Bericht door dentheo »

Er zit natuurlijk "iets" in. Ik woon hier in een streek waar nogal wat mensen wonen die werken in en om de Antwerpse Haven
Komt de discussie op transport per trein houden zij vol dat ze bijna wekelijks een probleem hebben met de omloop van hun treinen.
Dit vooral omdat het effect van een staking drie dagen nawerkt. Zolang duurt het voor alle materieel weer rijdt, waar en wanneer het moet rijden.
20 dagen *3 = 60 tal dagen problemen. Op 300 werkdagen is dat 1/5... best veel.
Zou dat de achterliggende reden zijn dat er van de containers die aankomen in Antwerpen nog slechts 4-5% met het spoor verder vervoerd worden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: Zoveelste staking...

Bericht door pietje »

Shrek schreef:Dat is ook ongeveer mijn ervaring. Gelukkig gaat het in 95% van de gevallen slechts over één depot, maar dat maakt het niet minder lastig natuurlijk. Die kleine stakingen vind ik trouwens nog veel ergerlijker dan die van vandaag.
Ik zou akkoord zijn als de staking echt de aangekondigde 24 uur zou duren, maar op sommige plaatsen zijn ze vlot over de 48 uur gegaan, dus dat zijn evenzeer wilde stakingen.
Stel je voor dat je deze week 1 dag de trein moet nemen voor uw werk.
Je hebt maandag beslist om zeker niet donderdag te gaan en uit ervaring weet je dat het de dag na de staking een zootje is.
Dus woensdagochtend trek je nietsvermoedend naar het station...
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zoveelste staking...

Bericht door groentje »

Hoewel ik vandaag ben gaan werken (een geluk dat ik niet afhankelijk ben van openbaar vervoer of de auto :mrgreen: ), en ik ervan overtuigd ben dat het onvermijdelijk is dat we langer zullen moeten werken, heb ik wel enig begrip voor de actie van vandaag. Je hoort vanalles en nog wat over wat er de mensen te wachten staat, wellicht is het hier en daar overdreven, maar als je bijvoorbeeld op een gegeven moment de keuze hebt gemaakt om tijdskrediet op te nemen, omdat men je had wijsgemaakt dat het niets zou kosten, maar men nu plots de spelregels verandert, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet eerlijk vindt.
Staken is in België een recht, momenteel, omdat men de werknemer een sterk wapen wou geven in zijn strijd voor betere sociale voorwaarden. Maar net omdat het een sterk wapen is, moet het met de nodige omzichtigheid gebruikt worden. Te vaak staken, maakt het stakingswapen trouwens bot, waardoor het zijn effect verliest. Bij de NMBS zijn we al geruime tijd in dat stadium gekomen.
Daarnaast zijn we deel van de openbare sector, wat toch een zekere verantwoordelijkheid met zich meebrengt, en bepaalde regels van fatsoen horen wat mij betreft in acht genomen te worden. Mijn begrip voor de actie van vandaag neemt dan ook niet mijn frustratie weg over de acties van de voorbije dagen en eventueel de komende dagen, integendeel. Niet alleen slagen de vakbonden er onvoldoende in om de mensen te overtuigen van het waarom van de staking, en van het feit dat ze echt wel alle middelen hebben uitgeput om een staking te vermijden, ze liegen de mensen ook gewoon voor als ze beweren dat er een 24-urenstaking was, terwijl er plaatselijk al werd gestaakt sinds eergisteren.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Glodenox »

Ik heb totaal geen begrip voor de staking die vandaag plaats had, en nog véél minder voor die wilde stakingen de 2 dagen ervoor. Het enige dat ik zie is een beetje mooi heen en weer geping-pong tussen de vakbonden en de PS (en hier en daar nog een andere politieke partij). Door te staken tref je enkel de economie - die al in zo'n "goede" staat is - en de mensen die willen gaan werken. We gaan allemaal langer moeten werken, dat is gewoon een feit. Op zich moet die wettelijke leeftijd niet echt naar omhoog, maar wel de feitelijke leeftijd. Er zijn gewoon veel te veel bedrijven die misbruik maken van het brugpensioen. Natuurlijk gaan er nu een hoop mensen zich benadeeld voelen doordat zij net pech hebben, maar je moet ergens een lijn trekken...

Wat ik ook prachtig vond was die vrouw in de papieren versie van Het Laatste Nieuws vandaag: die was aan het klagen dat ze expres een ambtenaarsjob heeft genomen met loonsvermindering om een mooier pensioen te hebben. Dat gaat nu anders zijn doordat er op de laatste 10 jaar loopbaan gaat worden gekeken met de wijzigingen. Mja, als je een systeem probeert te misbruiken, moet je er maar tegen kunnen als zo'n gaten gevuld worden. Ik kan volledig begrijpen dat mensen zo'n dingen gaan uitbuiten, maar je moet er maar tegen kunnen als het uitbuiten niet meer kan.

Conclusie voor mij: was er reden tot staken? Niet voor de redenen die de vakbond origineel gaf. Daarna kwamen ze af met het excuus dat ze meer betrokken wouden zijn met de onderhandelingen... Mja. Alsof de onderhandelingen niet lang genoeg hebben geduurd om hen tijd te geven daar hun beklag over te doen...

Nota: het deel over de aangekondigde staking richt ik niet naar de NMBS alleen, maar naar alle vervoersbedrijven waar er gestaakt werd.


Maar goed. Ik heb niet enorm veel last gehad van de stakingen. Ik heb gewoon de wagen genomen in plaats van de trein. Veel meer stress, 10 minuten vroeger opstaan, etc., maar ik kwam tenminste wel op mijn bestemming.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Zoveelste staking...

Bericht door treinbruno »

Er heeft een trein gereden, in Wallonië zelfs... :P
http://www.railtime.be/mobile/HTML/Trai ... l&l=NL&s=3
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoveelste staking...

Bericht door Steven »

mmm betwijfel of railtime juist is vandaag. Volgens railtime hebben er hier ook nog een paar treinen aangekondigd gestaan op de lijn maar ik heb hier niets zien rijden.
Plaats reactie