Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Commendatore »

Gisteren heb ik me toch een avontuur beleefd:

Ik was even een dagje vanuit Zwolle naar Antwerpen gegaan om eens te gaan kijken in het Museum aan de Stroom; mooi museum overigens. Maar goed: toen kwam ik rond half zes terug in Antwerpen Centraal en begonnen de problemen. Er was namelijk zojuist een aanrijding met een persoon geweest ter hoogte van Heide, maar aangezien ik toch nog drie uur marge had, maakte ik me niet echt druk; ten onrechte bleek later. Na even wat gegeten te hebben en nog een hele tijd in een stilstaande Benelux te hebben gewacht, waarvan in eerste instantie niemand wist of deze nog verder zou gaan rijden, werden we op een bepaald moment uit deze trein gestuurd en even later in de IC naar Essen gezet, die was beperkt tot Kapellen. Hiervandaan zou er een vervangende busdienst naar Essen zijn, en van daar konden we dan weer verder met de trein naar Roosendaal. Dit klonk prima, en ik ben dan ook met deze trein meegegaan. Eenmaal aangekomen in Kapellen, bleek echter dat van een vervangende busdienst nauwelijks sprake was: alle reizigers, zowel de lokale als de internationale, moesten namelijk met veel te weinig – ik heb een getal van drie gehoord, maar weet natuurlijk niet zeker of dat ook echt klopt – bussen verder gebracht worden. Bij aankomst van de trein stond er dan ook één (lange) lijnbus, maar het zal niemand verbazen dat maar een fractie van de reizigers hierin meekon. Daarna kwam er een hele tijd niks, terwijl er wel steeds meer reizigers werden aangevoerd per trein vanuit Antwerpen. Na lang wachten verscheen er toen weer een bus ten tonele, waarbij ik me naar binnen heb kunnen werken (mijn marge was inmiddels bijna compleet verdampt). Echter: de chauffeur wilde niet meer verder rijden, dus toen stonden we nog een flinke tijd stil. Na hoogstwaarschijnlijk flink wat druk vanuit de reizigers – wat er precies is gebeurd weet ik niet, daarvoor zat ik er te ver vanaf – en wat telefoneren, besloot hij toch nog een keertje te gaan rijden, alleen nu in één keer door direct naar Essen. Dit laatste bleek dan ook mijn redding te zijn, want in Essen stond nog een trein naar Roosendaal te wachten, en hiermee heb ik alsnog mijn allerlaatste reismogelijkheid naar Zwolle kunnen halen. Let wel: ik had in eerste instantie drie uur marge vanuit Antwerpen, maar als ik nu iets meer dan een kwartier later in Roosendaal was geweest, dan was ik die nacht niet meer thuisgekomen. Overigens ving ik, toen ik te Essen in de trein naar Roosendaal zat, nog wel het gerucht op dat de busdienst vanuit die richting nu echt was stilgelegd, terwijl het treinverkeer toch echt nog niet op gang was gekomen.

Dit 'vervangend busvervoer' was dus een volstrekte aanfluiting, en nu vraag ik mij af: is dit een incident geweest, of loopt het altijd zo slecht? Want als dit structureel is, denk ik toch wel dat de NMBS een probleem heeft, zo ga je namelijk niet met je reizigers om. Als het nu een grote verstoring was geweest, had ik er begrip voor op kunnen brengen, maar niet bij een 'eenvoudige' aanrijding met een persoon, waarvan er per jaar enkele honderden plaatsvinden. Je zou dan toch verwachten dat men na een paar uur wel een fatsoenlijke busdienst op heeft weten te zetten. Ook had men eventueel reizigers naar Nederland met de Thalys mee kunnen sturen. Zo heb ik in Duitsland weleens meegemaakt dat bij een verstoring mensen met een Nahverkehrsticket gewoon met een Intercity (en dus Fernverkehr) meekonden. Dit alles om de reizigers zo snel mogelijk weer op weg te krijgen. Sowieso was, ter vervanging van de Benelux, een directe pendeldienst met touringcars tussen Antwerpen Centraal en Roosendaal wel een goed idee geweest, gezien de vele reizigers met grote koffers in de Benelux.
Laatst gewijzigd door Commendatore op 21 dec 2011, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vervangend busvervoer in geval van calamiteiten

Bericht door kika »

Welkom bij de NMBS, dat is haar realiteit. Hoewel het ook bij DB en NS regelmatig fout gaat heb ik het qua vervangend vervoer bij deNMBS nog nooit goed weten gaan.
Klangfilm
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:06
Locatie: Antwerpen

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Klangfilm »

De NMBS heeft een contract met o.a De Lijn en een paar touringcarbedrijven om in geval van noodzaak vervangende busdiensten in te leggen.
Het voorval is omstreeks 17u30 gebeurd, dit is een tijdstip dat de volle avondspits op gang is wat dus ook betekent dat alle beschikbare voertuigen van De Lijn de baan op zijn en
dat ook de touringcars ingezet worden voor het vervoer van personeelsleden van bedrijven.
Het vinden van beschikbare bussen is dus niet op één twee drie geregeld en kan dus een probleem opleveren.
Niet alleen moeten deze gevonden worden maar dan ook nog ter plaatse geraken ...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Kristofke »

Klangfilm schreef:De NMBS heeft een contract met o.a De Lijn en een paar touringcarbedrijven om in geval van noodzaak vervangende busdiensten in te leggen.
Het voorval is omstreeks 17u30 gebeurd, dit is een tijdstip dat de volle avondspits op gang is wat dus ook betekent dat alle beschikbare voertuigen van De Lijn de baan op zijn en
dat ook de touringcars ingezet worden voor het vervoer van personeelsleden van bedrijven.
Het vinden van beschikbare bussen is dus niet op één twee drie geregeld en kan dus een probleem opleveren.
Niet alleen moeten deze gevonden worden maar dan ook nog ter plaatse geraken ...
Ja dat is altijd het excuus dat het ongeval zich op een ambetant uur voordeed.

Dikke pech voor de NMBS, maar ze zijn enorm slecht in vervangingsbussen, en dat is enkel en alleen maar omwille van geld (en natuurlijk is het organisatietalent van RDV mede verantwoordelijk). Als je genoeg geld op tafel legt zal de NMBS kunnen beschikken over genoeg bussen op eender welk tijdstip.

Het probleem van de NMBS is echter dat ze dat geld er niet aan willen geven, maar toch altijd spreken over een vervangende busdienst, maar dat dit meestal gewoonweg te belachelijk voor woorden is eenmaal er een bus aankomt om 8 dubbeldekkers te vervoeren. Dan kun je beter eerlijk zijn en zeggen sorry er is de eerstkomende twee of drie uren geen enkele manier om op je bestemming te komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Steven »

Genoeg bussen met genoeg bestuurders kosten hadden vol geld, in de spits is er een kwestie van vraag en aanbod ik vrees dat zoiets een dure grap is. Ik denk dat alle busbedrijven juist voldoende bussen hebben en geen overschot, je koopt geen dure bus om bestendig stand by te zetten voor de nmbs.
Wat veel belangrijker is, is de juiste informatie op dat moment, dat zorgt al voor de helft minder wrevel als de mensen juist weten waar ze aan toe zijn.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Kristofke »

Steven schreef:Genoeg bussen met genoeg bestuurders kosten hadden vol geld, in de spits is er een kwestie van vraag en aanbod ik vrees dat zoiets een dure grap is. Ik denk dat alle busbedrijven juist voldoende bussen hebben en geen overschot, je koopt geen dure bus om bestendig stand by te zetten voor de nmbs.
Wat veel belangrijker is, is de juiste informatie op dat moment, dat zorgt al voor de helft minder wrevel als de mensen juist weten waar ze aan toe zijn.
Wat wil je dan dat de NMBS aan zijn reizigers van informatie geeft?

Moet men omroepen in Antwerpen-Centraal dat mensen wel naar Kapellen kunnen maar opgelet er zal daar maar één bus zijn, reizen op eigen risico?

Ik ben dat geprust van de NMBS stilletjes aan beu aan het worden. Gisterenavond is voor de zoveelste keer dit jaar op L26 de laatste trein in elke richting afgeschaft. RDV zegt er is een bus, ik roep om, er is een bus, tien minuten later, er is toch geen bus, een kwartier later, ja er is toch een bus en die rijdt van Vilvoorde naar Brussel-Luxemburg waar de laatste L trein naar Halle zal wachten op die bus, vijf minuten later draait die L trein zijn AVG in LX en is hij weg.

Ik kan mij daar énorm in opwinden in zulke zaken, en de reizigers hebben gelijk dat ze steen en been klagen over de NMBS want het is een regelrechte ramp.

En dan gaat er geen enkel blaam naar het personeel in de stations of op de treinen, maar enkel richting Brussel waar velen nog geen trein gezien hebben of niet op de hoogte zijn van het feit dat de NMBS reizigers vervoert ipv treinen.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Commendatore »

Klangfilm schreef:De NMBS heeft een contract met o.a De Lijn en een paar touringcarbedrijven om in geval van noodzaak vervangende busdiensten in te leggen.
Het voorval is omstreeks 17u30 gebeurd, dit is een tijdstip dat de volle avondspits op gang is wat dus ook betekent dat alle beschikbare voertuigen van De Lijn de baan op zijn en
dat ook de touringcars ingezet worden voor het vervoer van personeelsleden van bedrijven.
Het vinden van beschikbare bussen is dus niet op één twee drie geregeld en kan dus een probleem opleveren.
Niet alleen moeten deze gevonden worden maar dan ook nog ter plaatse geraken ...
Steven schreef:Genoeg bussen met genoeg bestuurders kosten hadden vol geld, in de spits is er een kwestie van vraag en aanbod ik vrees dat zoiets een dure grap is. Ik denk dat alle busbedrijven juist voldoende bussen hebben en geen overschot, je koopt geen dure bus om bestendig stand by te zetten voor de nmbs.
Wat veel belangrijker is, is de juiste informatie op dat moment, dat zorgt al voor de helft minder wrevel als de mensen juist weten waar ze aan toe zijn.
Nog even voor de duidelijkheid: ook na achten liep het nog voor geen meter met het vervangend vervoer. Op dat moment had het incident dus al drie uur eerder plaatsgevonden en was de spits ruimschoots voorbij.
Laatst gewijzigd door Commendatore op 21 dec 2011, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Klangfilm
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:06
Locatie: Antwerpen

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Klangfilm »

Bij de Lijn zijn gisteren zelfs controleurs achter het stuur gekropen om de vervangbussen te gaan doen.
En ja, ook buschauffeurs hebben een arbeidsreglementering betreffende hun gereden uren.

Het is een pak ingewikkelder dan je denkt.
kuba.g

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door kuba.g »

Ook ik had er last van gisteren. Ik nam de laatste Beneluxtrein uit Brussel Zuid richting Nederland.
Commendatore schreef:Eenmaal aangekomen in Kapellen, bleek echter dat van een vervangende busdienst nauwelijks sprake was: alle reizigers, zowel de lokale als de internationale, moesten namelijk met veel te weinig – ik heb een getal van drie gehoord
Er waren schijnbaar 2 bussen waar niet iedereen in paste.
Commendatore schreef:Echter: de chauffeur wilde niet meer verder rijden, dus toen stonden we nog een flinke tijd stil. Na hoogstwaarschijnlijk flink wat druk vanuit de reizigers – wat er precies is gebeurd weet ik niet, daarvoor zat ik er te ver vanaf – en wat telefoneren, besloot hij toch nog een keertje te gaan rijden, alleen nu in één keer door direct naar Essen.
Niet wilde niet meer verder rijden, maar mocht niet meer verder rijden. Hij was vanaf 6 uur 's ochtends aan het werken, en zat al over zijn uren. Helaas brak hij door de druk vanuit de reizigers en heeft wel gereden. Ik zou echt niet op zijn plaats willen zijn mocht hij toen onderweg onverhoopt een ongeluk o.i.d. krijgen - hij was onbevoegd een bus vol mensen aan het besturen :|
Commendatore schreef:maar als ik nu iets meer dan een kwartier later in Roosendaal was geweest, dan was ik die nacht niet meer thuisgekomen.
Jawel. De NS zorgt er altijd voor dat je thuis komt. Desnoods met taxi's. Maar gisterenavond nadat de laatste Beneluxtrein net voor middernacht uit Antwerpen vertrok, werd er bijvoorbeeld een extra trein Roosendaal-Den Bosch georganiseerd.
Commendatore schreef:Ook had men eventueel reizigers naar Nederland met de Thalys mee kunnen sturen.
Er was een groepje reizigers die dat had geprobeerd. Zowel bij de internationale loketten als bij de conducteurs van de Thalys werden ze allemaal geweigerd - ze hadden geen recht om met de Thalys mee te kunnen, kregen ze te horen.
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door dentheo »

Klangfilm schreef:Bij de Lijn zijn gisteren zelfs controleurs achter het stuur gekropen om de vervangbussen te gaan doen.
En ja, ook buschauffeurs hebben een arbeidsreglementering betreffende hun gereden uren.

Het is een pak ingewikkelder dan je denkt.
Vroeger nam men ook bussen van plaatselijke busbedrijven, lijkt mij minstens zo simpel.....
1) die kenden de weg, 2) die hebben verhoudingsgewijze meer reservematerieel dan De Lijn.
Of moeten ze verplicht van een organisatie komen van dezelfde "partij" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door Lekens M. »

In Noord-Antwerpen zijn er nu niet bepaald veel touringcar bedrijven, en de bussen van deze bedrijven zijn op dat tijdstip haast allemaal aan het rijden voor de haven en schooldiensten.
Het probleem van de 2de bus was niet alleen dat de bestuurder een eind over zijn uren zat, maar de bus zat ook zo vol gepropt dat de bestuurder totaal geen zicht meer had!
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door MaartendeJ »

In touringcarbussen mag niet gestaan worden. Zelfs Ex-lijndienstbussen hebben die regel.

Verder moet je kijken wat de verwachting is:
De schatting is dat het ongeveer een uur tot anderhalfuur tussen de melding dat er iets aan de hand is, en dat de eerste bussen er zijn. Een echte pendeldienst zou je kunnen opstarten na 2 uur na melding. Helaas zijn bussen en chauffeurs niet te koop in de supermarkt en dat je ff het blik opent en er staan genoeg bussen met ronkende motor klaar om weg te rijden. Deze mensen moeten uit hun bed gebeld worden, moeten naar de garage, er moet een bus zijn, er moet gereden kunnen worden en dan moet er nog naar de plek desch onheilsch gereden worden. Daarnaast heb je rekening te houden met wettelijke rij/rusttijden.

In NL is het zelfs zo dat als je 5 minuten te lang doorrijdt, je een groot probleem hebt. Je hebt dan te maken met een economisch delict (het bedrijf laat mensen langer rijden, zodat de werknemers met hun wagen eerder terug zijn, dus meer ritten kunnen maken, dus minder werknemers nodig zijn) en wordt heel streng bestraft. Boete kan in de duizenden euro's lopen. Dit leer je dus heel snel af, dus je laat je reizigers in de kou staan. Ja, het is zuur, maar die regels zijn niet voor niets natuurlijk! Er zijn heel veel ongelukken bekend, dat de chauffeur in slaap viel (want moe) of niet doorhad dat hij veel te hard reed/slingerde etc.

Als er gependeld moet worden tussen station A en B en dat duurt een half uur langer dan met de trein, zou er dus een storing met een verwachtingsduur van meer dan anderhalf uur tot 2 uur moeten zijn.

Voor een aanrijding met persoon staat ongeveer anderhalf uur. Dat dit 3 uur duurde (melding was ook in NL gekomen, maar stond de hele avond er nog op) is uitzonderlijk. Waarom duurde het zo lang eigenlijk?
kuba.g

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door kuba.g »

MaartendeJ schreef:Voor een aanrijding met persoon staat ongeveer anderhalf uur. Dat dit 3 uur duurde (melding was ook in NL gekomen, maar stond de hele avond er nog op) is uitzonderlijk. Waarom duurde het zo lang eigenlijk?
Het duurde 6 uur. Langste dat de NS HiSpeed conducteur in haar leven ooit had meegemaakt, vertelde ze.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door kika »

MaartendeJ schreef:Voor een aanrijding met persoon staat ongeveer anderhalf uur. Dat dit 3 uur duurde (melding was ook in NL gekomen, maar stond de hele avond er nog op) is uitzonderlijk. Waarom duurde het zo lang eigenlijk?
Anderhalf uur? Waar staat dat of waar slaat dat op? Anderhalf uur totdat het spoor weer vrijgegeven wordt of nog iets anders? Heb je dan over een standaard procedure bij NS?
kuba.g schreef:Het duurde 6 uur. Langste dat de NS HiSpeed conducteur in haar leven ooit had meegemaakt, vertelde ze.
6 uur is lang, veel te lang, maar ook niet uniek. Was ze nog jong?
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door AlexNL »

kuba.g schreef:Zowel bij de internationale loketten als bij de conducteurs van de Thalys werden ze allemaal geweigerd - ze hadden geen recht om met de Thalys mee te kunnen, kregen ze te horen.
Dat is opvallend: zowel NMBS als NS Hispeed zijn lid van de Railteam-alliantie, en ook Thalys is lid. Op de website van Railteam staat te lezen:
„Hop on the next available train“ (HOTNAT)
Mocht u vertraging oplopen en de door u geboekte aansluitende trein missen, dan kunt u met uw eigen kaartje de eerstvolgende trein die beschikbaar is nemen, zonder bureaucratische hindernissen of nieuwe reserveringen. De „Hop on the next available train“-service geldt onder voorbehoud van beschikbaarheid en biedt geen zitplaatsgarantie.
Afgaande op deze omschrijving zou je in recht moeten hebben om van de Thalys gebruik te maken om je reis te vervolgen.

Verder staat op de website van de EU het volgende:
Indien de verwachte vertraging bij aankomst op de eindbestemming volgens het vervoerscontract meer dan 60 minuten is,
dan heeft u de keuze tussen:
- terugbetaling van de volledige kosten van het kaartje voor het gedeelte van de reis dat niet is afgelegd en voor het gedeelte dat wel is afgelegd maar niet volgens uw oorspronkelijke reisplan en u besluit hiervan af te zien en onmiddellijk terug te keren;
- voortzetting of omleiding, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de eerstvolgende mogelijkheid;
- voortzetting of omleiding, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming op een latere datum die u schikt.
Gezien de informatie die is gegeven was het al vrij evident dat de vertraging meer dan 60 minuten zou bedragen. Ofwel: NMBS zou klanten de keuze hebben moeten bieden om met de Thalys verder te reizen. Het betreft immers een internationale reis, de Thalys is een vergelijkbare vervoersomstandigheid (ok, wellicht iets beter), en het is de eerstvolgende mogelijkheid - sneller dan de bussen die nog besteld moesten worden.

Aangezien dat niet is gebeurd, zou je kunnen overwegen om een klacht in te dienen. Het is immers je recht. En het is de plicht van de vervoerder om je fatsoenlijk te vervoeren, iets wat hier zeer zeker niet is gebeurd.
Plaats reactie