acceleratievermogen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: acceleratievermogen

Bericht door Portbou »

Wat zijn jullie ongelovig...
Mijn Italiaans is nochtans goed genoeg om onderstaande te begrijpen hoor.
ferrovie.it schreef: Un filmatino dall'interno giusto per vedere l'accelerazione delle ET425:

http://www.youtube.com/watch?v=v02AElGgMa0

Appena partiti, sotto una pioggia battente, non ho potuto non pensare ai TAF che slittano anche a motore spento, mentre queste fanno da 0 a 100 km/h in poco più di 30 secondi!
http://www.ferrovie.it/forum/viewtopic.php?f=44&t=31474
Klangfilm
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:06
Locatie: Antwerpen

Re: acceleratievermogen

Bericht door Klangfilm »

Robin schreef:
Klangfilm schreef:Heb vorige week eens een keer een test gedaan met T18 + 8 M6 tussen Aalter en Bellem.
Voor Aalter binnen te rijden de boost modus geactiveerd op T18 en dan vertrokken met 100 % tractie.
Had in Bellem 160 km/h aan het perron, ter vergelijking, 3 DMT's (MR96) hebben bij 100 % tractie vertrek te Aalter 140 km/h op die plek ...
en wat houd die boost modus is?
Boost modus kan pas geactiveerd worden als de loc sneller als 70 km/h rijdt.
In boost modus gaat de loc gedurende 20 min op +/- 110 % vermogen werken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: acceleratievermogen

Bericht door Robin »

Klangfilm schreef:
Robin schreef:
Klangfilm schreef:Heb vorige week eens een keer een test gedaan met T18 + 8 M6 tussen Aalter en Bellem.
Voor Aalter binnen te rijden de boost modus geactiveerd op T18 en dan vertrokken met 100 % tractie.
Had in Bellem 160 km/h aan het perron, ter vergelijking, 3 DMT's (MR96) hebben bij 100 % tractie vertrek te Aalter 140 km/h op die plek ...
en wat houd die boost modus is?
Boost modus kan pas geactiveerd worden als de loc sneller als 70 km/h rijdt.
In boost modus gaat de loc gedurende 20 min op +/- 110 % vermogen werken.
handig wel, dus op de treinen waar er 2x T18 zit heb je dan z'n 220% vermogen :D ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: acceleratievermogen

Bericht door Steven »

Zonder boost vermogen = 5MW
Met boost vermogen = 6MW
Hij kan ook lager gezet worden door te kiezen voor 4MW bedrijf (bedoeld voor plaatsen waar de stroomafname miet beperkt worden. )
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: acceleratievermogen

Bericht door Steve »

Steven schreef:Zonder boost vermogen = 5MW
Met boost vermogen = 6MW
Hij kan ook lager gezet worden door te kiezen voor 4MW bedrijf (bedoeld voor plaatsen waar de stroomafname miet beperkt worden. )
Is die boost met 6 MW niet enkel mogelijk onder 25 kV?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: acceleratievermogen

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef:
Steven schreef:Zonder boost vermogen = 5MW
Met boost vermogen = 6MW
Hij kan ook lager gezet worden door te kiezen voor 4MW bedrijf (bedoeld voor plaatsen waar de stroomafname miet beperkt worden. )
Is die boost met 6 MW niet enkel mogelijk onder 25 kV?
Neen, is zowel op 3kV als 25kV mogelijk.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: acceleratievermogen

Bericht door K V B »

Steven schreef:Zonder boost vermogen = 5MW
Met boost vermogen = 6MW
Hij kan ook lager gezet worden door te kiezen voor 4MW bedrijf (bedoeld voor plaatsen waar de stroomafname miet beperkt worden. )
Dat men die "boost" maar 20 min. mag inschakelen zal wel met ventilatie te maken hebben, neem ik aan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: acceleratievermogen

Bericht door Steven »

Die boost schakelt zichzelf uit na 20 min. Enkel het inschakelen gebeurd door de bestuurder. De reden waarom "maar 20min" ken ik niet
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: acceleratievermogen

Bericht door profke »

Die boost schakelt zichzelf uit na 20 min. Enkel het inschakelen gebeurd door de bestuurder. De reden waarom "maar 20min" ken ik niet
logisch nadenken:
de loc is gemaakt voor XXX megawatt. Dit komt overeen met 100%
Tijdelijk erboven gaan kan in bepaalde gevallen, maar niet permanent. je kan dus tijdelijk naar bijv 110% gaan, daarbij "forceer" je eventjes meer vermogen dan de loc kan leveren.
Als je "onbeperkt in de tijd" zou kunnen forceren, dan wil dit zeggen dat de loc eigenlijk altijd die hogere power kan leveren, en dan is immers dit nieuwe, hogere vermogen de 100%;

Vergelijk het met een marathonloper (loopt ~20 km/h: 42 km op 2 uur)
en die kan wel eventjes tussenin nen sprint trekken, maar niet permanent aan 36 km/h (100m in 10 sec) lopen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: acceleratievermogen

Bericht door nahoj »

Robin schreef:
Klangfilm schreef:
Boost modus kan pas geactiveerd worden als de loc sneller als 70 km/h rijdt.
In boost modus gaat de loc gedurende 20 min op +/- 110 % vermogen werken.
handig wel, dus op de treinen waar er 2x T18 zit heb je dan z'n 220% vermogen :D ?
Neen.
Er is een beperking van max. 2400A (als ik het mij correct herinner?) stroomafname per trein, onder 3kV.
Onder 25kV klassieke lijn zal je wellicht ook tegen de stroomafname-limiet botsen.
Op hogesnelheidslijn zou het wel een kunnen lukken (Eurostar bv. is ook 12MW).

En dan is er nog de vraag of het boost-commando via MUX überhaupt wel doorgegeven wordt aan de 2de loc.
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: acceleratievermogen

Bericht door AGE-411 »

Hoe lang duurt het voor een klassiekje op snelheid is?
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: acceleratievermogen

Bericht door nighttrain »

profke schreef:
Die boost schakelt zichzelf uit na 20 min. Enkel het inschakelen gebeurd door de bestuurder. De reden waarom "maar 20min" ken ik niet
logisch nadenken:
de loc is gemaakt voor XXX megawatt. Dit komt overeen met 100%
Tijdelijk erboven gaan kan in bepaalde gevallen, maar niet permanent. je kan dus tijdelijk naar bijv 110% gaan, daarbij "forceer" je eventjes meer vermogen dan de loc kan leveren.
Als je "onbeperkt in de tijd" zou kunnen forceren, dan wil dit zeggen dat de loc eigenlijk altijd die hogere power kan leveren, en dan is immers dit nieuwe, hogere vermogen de 100%;

Vergelijk het met een marathonloper (loopt ~20 km/h: 42 km op 2 uur)
en die kan wel eventjes tussenin nen sprint trekken, maar niet permanent aan 36 km/h (100m in 10 sec) lopen.
Het is te zien hoe de tractiecurves zijn afgeregeld en met hoeveel MW de traktiestand 100% overeenkomt.
Daarmee bedoel ik wat is het max vermogen bij 1km/h, 10Km/h , 20km/h (of per tractie positie)enz.
Volgens mij is die boost de +/- 100% max vermogen dat de loc kan geven.
En de "100%"max vermogen zonder de boost = +/-90% van het max vermogen.
Maar die afgestelde 90% is wel het beste economische vermogen op gebied van verbruik,slijtage,mechanische weerstand max krachten op de raderen in reductie doos of transmissie en trekkracht aan de haak/versnelling.Dus je gaat niet de maximum/theoretische XXMW+10%= YYMW krijgen.
HijDieHetWeet

Re: acceleratievermogen

Bericht door HijDieHetWeet »

Die boost is gewoon 2700A, wat de 18 perfect continue aankan. In principe is 2400A het maximum toegelaten. En voor diegene die denken dat als 2 T18en in treinschakeling rijden het vermogen verdubbelt, dat is niet correct
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: acceleratievermogen

Bericht door Shrek »

HijDieHetWeet schreef:Die boost is gewoon 2700A, wat de 18 perfect continue aankan. In principe is 2400A het maximum toegelaten. En voor diegene die denken dat als 2 T18en in treinschakeling rijden het vermogen verdubbelt, dat is niet correct
Ook niet onder 25kV?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: acceleratievermogen

Bericht door Bordensteker »

Zolang er hier niet meer uitleg over komt, vind ik zo’n veronderstelling nochtans vrij logisch!
Shrek doet al een gooi naar een mogelijke reden, en ook ik ben belangstellend.

Dus wil je ons eens uitleggen waarom twee T18 in treinschakeling niet twee keer zoveel kunnen als een enkele loc?
Plaats reactie