NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Het gaat om 305 treinen die samen € 1,425 miljard kosten: waarvan 945 miljoen van de federale overheid en 480 miljoen van het speciale GEN-fonds afkomstig is.
Ze worden geleverd in 3 fases:
fase 1: 95 stellen voor het GEN/ 3000V/ 2011-2012
fase 2: 95 stellen voor het Belgische en Franse(?) net/ 3000V & 25kV/ 2013-2014
fase 3: 115 stellen voor het Belgische net/ 3000V/ 2014-2016
dus +85.400 zitplaatsen= een stijging van de NMBS-capaciteit met 30% tot 365.000 zitplaatsen
De Duitse Siemens treinen waren tot 40% goedkoper dan de duurste aanbieding.
Over onderaanneming in Brugge is men aan het onderhandelen.
bron: samenvatting van "Bombardier grijpt naast megaorder van NMBS"; DE MORGEN van 12/04/2008.
Ze worden geleverd in 3 fases:
fase 1: 95 stellen voor het GEN/ 3000V/ 2011-2012
fase 2: 95 stellen voor het Belgische en Franse(?) net/ 3000V & 25kV/ 2013-2014
fase 3: 115 stellen voor het Belgische net/ 3000V/ 2014-2016
dus +85.400 zitplaatsen= een stijging van de NMBS-capaciteit met 30% tot 365.000 zitplaatsen
De Duitse Siemens treinen waren tot 40% goedkoper dan de duurste aanbieding.
Over onderaanneming in Brugge is men aan het onderhandelen.
bron: samenvatting van "Bombardier grijpt naast megaorder van NMBS"; DE MORGEN van 12/04/2008.
Laatst gewijzigd door rail s op 12 apr 2008, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
12/04 sorryBartjedj schreef:14/04?
Leef jij in de toekomst?![]()
BDJ
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dat betekend ook het einde van de klassiekskes?Steven schreef:idd want er zijn geen 305 motorstellen nodig om het GEN rond brussel te bedienen daar volstaan en 100 tal zeker voor.Terminus schreef:Dus deze treinen gaat ook andere stoptreintjes rijden dan enkel die rond Brussel?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik betwijfel het. Want als ze alle klassiekjes buiten dienst stellen hebben ze volgens mij nog altijd een materieeltekort
. Een beetje luxe om hier en daar stelletjes als back-up te zetten mag wel...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
en de klassiekjes hebben de laatste jaren al iets te veel gekost aan renovatie (de reeksen 600-700) om ze dan ineens zomaar aan de kant te zetten, de lagere reeksen (100-200) zullen wel verdwijnen met de komst van deze stellen
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
de nmbs rijdt ook steeds meer en meer treinkilometers, dus wordt er voor elk nieuw rijtuig niet meteen een ander weggedaan he 

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Vergeet ook niet dat het nog 8 jaar zal duren voor alle nieuwe stellen zijn geleverd (zonder vertraging).
Het oudere materieel zal dus nog niet onmiddellijk verdwijnen.
Het oudere materieel zal dus nog niet onmiddellijk verdwijnen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
305 nieuwe motorstellen, grootste bestelling ooit door de NMBS.
Als men die gemiddeld 16 uur per dag wil laten rijden, 365 dagen per jaar, naast het bestaande materieel, heeft men daar naar schatting minstens 1200 treinbestuurders en evenveel treinbegeleiders voor nodig.
Ik hoop dat men niet vergeten is die ook te bestellen
Als men die gemiddeld 16 uur per dag wil laten rijden, 365 dagen per jaar, naast het bestaande materieel, heeft men daar naar schatting minstens 1200 treinbestuurders en evenveel treinbegeleiders voor nodig.
Ik hoop dat men niet vergeten is die ook te bestellen

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
en wanneer gaan de breaks dan vervangen wordensncf-sncb schreef:Dat betekend ook het einde van de klassiekskes?Steven schreef:idd want er zijn geen 305 motorstellen nodig om het GEN rond brussel te bedienen daar volstaan en 100 tal zeker voor.Terminus schreef:Dus deze treinen gaat ook andere stoptreintjes rijden dan enkel die rond Brussel?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
de breaks vervangen? waarom zouden ze dat doen die stellen zijn maar 25 jaar oud zelfs de reeks 800 is nog ouder dan de breaks
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
ik dacht dat die al ouder warenSteven schreef:de breaks vervangen? waarom zouden ze dat doen die stellen zijn maar 25 jaar oud zelfs de reeks 800 is nog ouder dan de breaks
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Meer treinbestuurders heeft de NMBS zowieso nodig, maar ik neem aan dat ze slim genoeg geweest zijn om stellen te kopen die geschikt zijn voor eenmansbediening.Adler schreef:305 nieuwe motorstellen, grootste bestelling ooit door de NMBS.
Als men die gemiddeld 16 uur per dag wil laten rijden, 365 dagen per jaar, naast het bestaande materieel, heeft men daar naar schatting minstens 1200 treinbestuurders en evenveel treinbegeleiders voor nodig.
Ik hoop dat men niet vergeten is die ook te bestellen
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
de nmbs heeft al stellen die voorzien zijn van 1mansbediening en toch worden deze daarvoor nog niet gebruikt. zover ik weet heeft men er ooit proeven mee gedaan maar na veel protest van de tbg's deze oplossing afgeblazen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Is dus de MW41 die daarop voorzien is, inclusief camera's aan de deuren e.d.