Als je met koffers op de AM96 moet in een station met een laag perron, er mensen door het gangpad willen waar een koffer staat, dat is toch wel irritant, daarvoor zijn Breaks en Desiro's veel makkelijker voor treinen naar de luchthaven.TrainzDr3ver schreef:Ik heb de AM96 altijd aangenaam gevonden om mee naar de luchthaven te reizen, maar ze zouden inderdaad beter Desiro's inzetten op de IR h, en dan kunnen ze misschien die AM96's inzetten op de IC Q, dan zijn ze daar ook van die AM80's vanaf.
NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik heb van m'n leven al ettelijke uren in een Break doorgebracht (wellicht zelfs meer dan om het even welk ander materieel, al komen MS96 en I11 dicht in de buurt), maar moet je hier stiekem toch enigszins gelijk geven. Onlangs m'n eerste langere rit gemaakt met een Desiro, en het is me werkelijk zeer goed bevallen. Zet er tafeltjes in en zorg voor iets aangepastere stoelen (zachter en iets meer beenruimte), en ze mogen ze voor mijn part overal inzetten. Met uitzondering misschien van de weinige echte IC's die ons land kent (zoals de IC-A).Lukas schreef:Hoi,
Stijn91,
In tegenstelling tot jou hoop ik dat ze die Desiro's WEL op die verbinding laten rijden.Waarom hoop ik dit?De Desiro's zijn toch veel betere stellen dan die aftandse rammelkarren wat die Breaks zijn.
Lukas
(Het is voor mij overigens vooral het lawaaierige dat het wat verpest in de Break - ander materieel zoals de MS96, I6 en I10 is op dat gebied veel beter en mogen ze voor mij uiteraard ook meteen overal inzetten.

Of de IC-M, de IC-L, de IC-R, enzovoort. Vrij onlogisch eigenlijk dat ze MS96 inzetten op die pseudo-IR (in feite meer stoptrein) en tegelijkertijd MS80 op IC(-achtige) verbindingen.TrainzDr3ver schreef:Ik heb de AM96 altijd aangenaam gevonden om mee naar de luchthaven te reizen, maar ze zouden inderdaad beter Desiro's inzetten op de IR h, en dan kunnen ze misschien die AM96's inzetten op de IC Q, dan zijn ze daar ook van die AM80's vanaf.
zolang men op de ir-i maar niets wijzigt, voor een lange rit als tot De Panne is een deense neus wellicht meer aangewezen dan een desiro.TrainzDr3ver schreef:Ik heb de AM96 altijd aangenaam gevonden om mee naar de luchthaven te reizen, maar ze zouden inderdaad beter Desiro's inzetten op de IR h, en dan kunnen ze misschien die AM96's inzetten op de IC Q, dan zijn ze daar ook van die AM80's vanaf.
Tegen dat alle Desiro's rijden hangt de helft al vol met graffiti, vandaag de 08018 gezien die al een laag had.
Bij deze de ervaring van een Nederlandse reiziger die voor het eerst een stap in een Desiro ML heeft gezet: ik
Ik heb het verhaal ook elders geplaatst, dus vandaar de inleidende tekst.
----
Vandaag mijn vuurdoop beleefd met de Desiro ML van de NMBS. De Desiro is de nieuwe stoptrein van de NMBS die je overal in het land zult gaan zien, want er zijn er maarliefst 305 besteld. Een deel is bestemd voor het GEN* rond Brussel en de andere treinen zullen stoptreindiensten in het ganse Belgische land op zich gaan nemen.
De Desiro ML wordt inmiddels ook ingezet op de zogeheten Brechtshuttle, de pendeltrein van Antwerpen Centraal naar station Noorderkempen, gelegen in de gemeente Brecht. Voorheen werden deze diensten gereden door een 'dromedaris': een locomotief type 13 opgesloten tussen M6-rijtuigen en stuurstandrijtuigen.
De reden voor deze opvallende combinatie was dat de HLE 13 weliswaar beschikt over een 25 kV-installatie, maar niet over een ERTMS-installatie. De M6-stuurstandrijtuigen beschikten dan weer wel over een ERTMS-installatie, op deze manier kon de veiligheid van reizigers worden gegarandeerd. Deze situatie was echter tijdelijk, aangezien de NMBS verder geen materieel had dat om kon gaan met de combinatie 25 kV+ERTMS. Met de komst van de Desiro ML is dat veranderd, en de dromedaristrein is dus verdwenen van de Brechtshuttle.
Over mijn ervaring kan ik kort zijn: wat een geweldige stoptrein. Hoewel de steek enigszins krap te noemen is, zitten de stoelen comfortabel genoeg voor de ritten waarvoor de treinen bedoeld zijn. Het zit voor mijn gevoel stukken beter dan een SLT. De trein oogt overzichtelijk, er is een toilet aanwezig, en er is zelfs een stopcontact in de 2e klasse.
De ligging op het (Belgisch) spoor is goed: de trein schommelt niet veel en het geluidsniveau is acceptabel. Zelfs op de HSL (aan een snelheid van 160 km/h) is het geluidsniveau zacht te noemen, en ook daar ligt de trein stabiel op het spoor. Met mijn telefoon heb ik een geluidsmeting gedaan, het niveau kwam - zelfs pal naast de deuren - niet boven 70 dB uit.
Samenvatting: Desiro ML is een prima trein. Op alle fronten beter dan SLT, kan zich meten aan Fyra V160 qua rijgedrag (comfort is niet op IC-niveau i.t.t. Fyra). De Belgische reiziger mag er erg blij mee zijn.
Desiro ML 08502 te station Noorderkempen
* GEN = Gewestelijk ExpresNet, een soort RER/S-Bahnnetwerk in aanbouw

----
Vandaag mijn vuurdoop beleefd met de Desiro ML van de NMBS. De Desiro is de nieuwe stoptrein van de NMBS die je overal in het land zult gaan zien, want er zijn er maarliefst 305 besteld. Een deel is bestemd voor het GEN* rond Brussel en de andere treinen zullen stoptreindiensten in het ganse Belgische land op zich gaan nemen.
De Desiro ML wordt inmiddels ook ingezet op de zogeheten Brechtshuttle, de pendeltrein van Antwerpen Centraal naar station Noorderkempen, gelegen in de gemeente Brecht. Voorheen werden deze diensten gereden door een 'dromedaris': een locomotief type 13 opgesloten tussen M6-rijtuigen en stuurstandrijtuigen.
De reden voor deze opvallende combinatie was dat de HLE 13 weliswaar beschikt over een 25 kV-installatie, maar niet over een ERTMS-installatie. De M6-stuurstandrijtuigen beschikten dan weer wel over een ERTMS-installatie, op deze manier kon de veiligheid van reizigers worden gegarandeerd. Deze situatie was echter tijdelijk, aangezien de NMBS verder geen materieel had dat om kon gaan met de combinatie 25 kV+ERTMS. Met de komst van de Desiro ML is dat veranderd, en de dromedaristrein is dus verdwenen van de Brechtshuttle.
Over mijn ervaring kan ik kort zijn: wat een geweldige stoptrein. Hoewel de steek enigszins krap te noemen is, zitten de stoelen comfortabel genoeg voor de ritten waarvoor de treinen bedoeld zijn. Het zit voor mijn gevoel stukken beter dan een SLT. De trein oogt overzichtelijk, er is een toilet aanwezig, en er is zelfs een stopcontact in de 2e klasse.
De ligging op het (Belgisch) spoor is goed: de trein schommelt niet veel en het geluidsniveau is acceptabel. Zelfs op de HSL (aan een snelheid van 160 km/h) is het geluidsniveau zacht te noemen, en ook daar ligt de trein stabiel op het spoor. Met mijn telefoon heb ik een geluidsmeting gedaan, het niveau kwam - zelfs pal naast de deuren - niet boven 70 dB uit.
Samenvatting: Desiro ML is een prima trein. Op alle fronten beter dan SLT, kan zich meten aan Fyra V160 qua rijgedrag (comfort is niet op IC-niveau i.t.t. Fyra). De Belgische reiziger mag er erg blij mee zijn.

* GEN = Gewestelijk ExpresNet, een soort RER/S-Bahnnetwerk in aanbouw
Waarom zit iedereen hier moeilijk te doen over geluiden die treinmotoren maken? Als treingek en als serieuze man zouden we daar toch een heel mooi geluid moeten vinden? Treinen mogen voor mij gerust trein zijn. Bij een Rood Klassiekske zet ik mij ook altijd aan de scheiding van de twee rijtuigen, juist om die motor en de wielen een beetje te horen en mij laten meeslepen door de rit (en dan tevens die wonderbaarlijke en complete stilte te horen als de trein stopt).AlexNL schreef:Het geluidsniveau is acceptabel. Zelfs op de HSL (aan een snelheid van 160 km/h) is het geluidsniveau zacht te noemen, en ook daar ligt de trein stabiel op het spoor. Met mijn telefoon heb ik een geluidsmeting gedaan, het niveau kwam - zelfs pal naast de deuren - niet boven 70 dB uit.
De Belgische reiziger mag er erg blij mee zijn.
Ook met de wagen rijdt ik veel liever met een benzine- dan een dieselmotor, juist omdat deze een veel warmer geluid maakt.
Laatst gewijzigd door Retard op 05 nov 2012, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh, de reden dat ik een geluidsmeting deed was niet omdat ik het geluid van de motoren irritant vond hoor, integendeel. Ik wilde alleen weten hoe hoog het geluidsniveau was op de HSL 4, dit zodat ik het kon vergelijken met de Fyra V160 op onze Nederlandse HSL. Verrassing: de Desiro ML is voor mijn gevoel stiller, maar in praktijk blijkt dat wel mee te vallen. Het geluidsniveau is min of meer gelijk.Retard schreef:Waarom zit iedereen hier te zagen over geluiden die treinmotoren maken? Als treingek en als serieuze man zouden we daar toch een heel mooi geluid moeten vinden?
Ik heb een VW Polo Bluemotion (diesel) als auto, en ik vind het geluid van de dieselmotor juist heerlijk. Dat zware brommerige geluid bij het optrekken, heerlijkTreinen mogen voor mij gerust trein zijn. Bij een Rood Klassiekske zet ik mij ook altijd aan de scheiding van de twee rijtuigen, juist om die motor en de wielen een beetje te horen en mij laten meeslepen door de rit (en dan tevens die wonderbaarlijke en complete stilte te horen als de trein stopt).
Ook met de wagen rijdt ik veel liever met een benzine- dan een dieselmotor, juist omdat deze een veel warmer geluid maakt.

Moet dat nou? Is dat 'zagen' als iemand er even op let en z'n bevindingen verteld? En als het over de klanken gaat en niet het aantal decibel, is dat nog steeds iets individueels en heeft geen zak te maken met geslacht of serieux. Ik zou het maar gek vinden van een werkgever (NMBS) dat ze helemaal geen rekening zou houden met het comfort en gehoorbelasting van haar personeel, klanten en allen waar ze voorbij rijdt. Verder zijn er aardig wat topics hier op dit forum over verschillende treingeluiden, met diverse meningen.Retard schreef:Waarom zit iedereen hier te zagen over geluiden die treinmotoren maken? Als treingek en als serieuze man zouden we daar toch een heel mooi geluid moeten vinden?
Het motorgeluid zelf vind ik niet eens zo erg, het gaat vooral om het rolgeluid, schokken en de algemene demping van allerlei omgevingsgeluid. En op dat gebied ben ik het helemaal eens met de Nederlandse reiziger, ondanks het gebrek aan binnendeuren. Al geldt dat ook voor ander materieel: MS96 en I11 doen het vrij aardig, I6 en I10 ook, of bijvoorbeeld de ÖBB-rijtuigen die in de Benelux dienst doen/deden.Retard schreef:Waarom zit iedereen hier moeilijk te doen over geluiden die treinmotoren maken? Als treingek en als serieuze man zouden we daar toch een heel mooi geluid moeten vinden? Treinen mogen voor mij gerust trein zijn. Bij een Rood Klassiekske zet ik mij ook altijd aan de scheiding van de twee rijtuigen, juist om die motor en de wielen een beetje te horen en mij laten meeslepen door de rit (en dan tevens die wonderbaarlijke en complete stilte te horen als de trein stopt).AlexNL schreef:Het geluidsniveau is acceptabel. Zelfs op de HSL (aan een snelheid van 160 km/h) is het geluidsniveau zacht te noemen, en ook daar ligt de trein stabiel op het spoor. Met mijn telefoon heb ik een geluidsmeting gedaan, het niveau kwam - zelfs pal naast de deuren - niet boven 70 dB uit.
De Belgische reiziger mag er erg blij mee zijn.
Maar dat komt eerder omdat het een driecylinder is dan een diesel. Een viercylinder-diesel heeft namelijk een héél ander geluid.AlexNL schreef:Ik heb een VW Polo Bluemotion (diesel) als auto, en ik vind het geluid van de dieselmotor juist heerlijk. Dat zware brommerige geluid bij het optrekken, heerlijk
Ah, oef, het is ter vergelijking. Maar ik dacht, als die dat met zijn GSM meet. Dat er nu trouwens GSM's zijn die dat kunnen, decibels meten. Ze zouden beter een decibelbegrenzer op sommige van die GSM's zetten, zeker nu (zoals ook overweg13 al aanhaalde), de Desiro's weinig geluid maken en je de reizigers zo kunt horen. Bij oude treinen wordt dan nog teniet gedaan door het geluid van de trein, dat ik veel liever hoor dan al het geen wat door die GSM's wordt gecommuniceerd. Mijn Ma kan haar daar echt aan ergeren en heeft zelfs in haar slaapkamer foto's van IC Oostende-Keulen hangen, juist om haar te doen herinneren aan de tijd dat je nog op je gemak op de trein zat.AlexNL schreef:Oh, de reden dat ik een geluidsmeting deed was niet omdat ik het geluid van de motoren irritant vond hoor, integendeel. Ik wilde alleen weten hoe hoog het geluidsniveau was op de HSL 4, dit zodat ik het kon vergelijken met de Fyra V160 op onze Nederlandse HSL. Verrassing: de Desiro ML is voor mijn gevoel stiller, maar in praktijk blijkt dat wel mee te vallen. Het geluidsniveau is min of meer gelijk.Retard schreef:Waarom zit iedereen hier te zagen over geluiden die treinmotoren maken? Als treingek en als serieuze man zouden we daar toch een heel mooi geluid moeten vinden?
Ik heb een VW Polo Bluemotion (diesel) als auto, en ik vind het geluid van de dieselmotor juist heerlijk. Dat zware brommerige geluid bij het optrekken, heerlijkTreinen mogen voor mij gerust trein zijn. Bij een Rood Klassiekske zet ik mij ook altijd aan de scheiding van de twee rijtuigen, juist om die motor en de wielen een beetje te horen en mij laten meeslepen door de rit (en dan tevens die wonderbaarlijke en complete stilte te horen als de trein stopt).
@kika: Natuurlijk heb je gelijk als je over personeel of de modiale reiziger spreekt, kwa geluiden. Maar op een forum van treinenthousiasten mag een trein toch trein zijn?
Mijn definitief oordeel over die Desiro's zal ik hier melden als ik er zelf eens opgezeten heb. Op 11 september had Retard die kans, maar de Desiro was net niet genoeg in retard

Moeilijk doen is iets heel anders dan er iets over zeggen. Daarnaast is het uiteindelijk niet de treingek maar de dagelijkse reiziger die die harde geluiden minder goed waardeert. Stille treinen werken ontzettende comfortverhogend, wat er toe kan leiden dat meer mensen besluiten de trein te nemen in plaats van de auto.Retard schreef:Waarom zit iedereen hier moeilijk te doen over geluiden die treinmotoren maken?
- Dieselfreak
Gisteren heb ik voor de eerste keer in een Desiro gezeten, op de verbinding Antwerpen - Noorderkempen. De trein rijdt heel zacht en stil, je hoort haast niet dat je rijdt. Minder is dat de zitplaatsen, net als in de M6 en de MW41, vrij hard zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
'k Heb de Desiro ML al wel zien rijden en zien stilstaan (in een station), maar er nog niet mee gereden. Dat zal er nog wel van komen... 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
gisteren wa er in de 08009 een andere computer stem te horen zijn ze wat aan het experimenteren wat het beste zou zijn ?