NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

nahoj schreef: En ik moet bijtreden dat men te ver gaat in het informatiseren. De meest triviale zaken worden zo onnodig complex. Functies zijn onverwacht, en eveneens onnodig, aan elkaar gelinkt.
Ik herken dat uit andere IT projecten in productieomgeving.

Men "kan" alles meten en krijgt dan als de projectleider niet "afremt" een lawine van sensoren.
Die sensoren zijn dikwijls minder bedrijfzeker dan de computer, en wat men doet als een sensor tilt slaat is meestal ook niet beoordeeld en verwerkt in de software....
Dan staat een machine (trein) stil omdat een sensor stuk is van een gegeven dat je vroeger niet eens wist, maar nu van interessant ineens kritisch is geworden.
Theo
Groeten vanop de Heide
KurtDS

Bericht door KurtDS »

08118 tem 08122 staan te Oostende Zeehaven
Trein30

Bericht door Trein30 »

Net de 08116 gespot op de IR-n 3310/3331. Het gaat vooruit...
AfbeeldingAfbeelding
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Ik heb eindelijk eens de nieuwe SIV-versie van de Desiro kunnen zien met realtime aankomsttijden en aansluitingen.
Er wordt gebruik gemaakt van de volledige stationsnamen, maar echt goed uitgetest lijkt me het systeem toch niet aangezien er voor veel tekst gewoonweg geen plaats lijkt te zijn. Het meest opvallend is de "Prochain(s) arrêt(s)" die zelfs niet volledig zichtbaar is op het scherm (dat zou je toch vanaf de eerste keer dat je een route instelt moeten opvallen...).

Deze foto nam ik bij de aankomst in Weerde:
Afbeelding De vertraging van andere treinen is dus ook zichtbaar. Dit scherm is zichtbaar tussen de omroep "de volgende halte is..." en het openen van de deuren. De oranje cijfers verschijnen niet als de trein tot op de minuut correct rijdt. Als het echter voorspelt wordt dat er in de volgende haltes een vertraging gaat zijn, blijven ze allemaal staan.
Afbeelding Een ergere bug was dat we net voor we Vilvoorde gingen binnenrijden de informatie kregen dat de volgende halte Eppegem is :roll:
Laatst gewijzigd door Glodenox op 15 jan 2014, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Trein30

Bericht door Trein30 »

Net het absoluut bizarre zicht gezien van een Desiro die getrokken werd door een gemoderniseerde Break (3xx + 08007). Ik wist wel dat het kon, maar toch was het een verrassing. Overbrengingsrit naar Mechelen...?
AfbeeldingAfbeelding
nahoj

Bericht door nahoj »

Trein30 schreef:Net het absoluut bizarre zicht gezien van een Desiro die getrokken werd door een gemoderniseerde Break (3xx + 08007). Ik wist wel dat het kon, maar toch was het een verrassing. Overbrengingsrit naar Mechelen...?
Overbrenging naar Mechelen is bijzonder onwaarschijnlijk. Zal eerder Charleroi zijn.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Desiro 08021 ziet er ongeveer zo uit, 1 van de rijtuigen zit volledig onder de graffiti, maar dan met een tekst en iets kleurrijker.
Afbeelding
overweg13

Bericht door overweg13 »

En ga je ons nu ook nog wijsmaken dat er ergens te lande ook nog een respectabel aantal cm sneeuw ligt? Niet dat ik die graffiti goedkeur, ik vind de aanpak daarvan belangrijker dan het installeren van wifi op de trein...
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

overweg13 schreef:En ga je ons nu ook nog wijsmaken dat er ergens te lande ook nog een respectabel aantal cm sneeuw ligt? Niet dat ik die graffiti goedkeur, ik vind de aanpak daarvan belangrijker dan het installeren van wifi op de trein...
Mooi begin van je antwoord.
Ik wist dat die foto ergens op het internet stond, de foto hierboven is 08022 die nu weer proper is, maar de 08021 zit dus over dezelfde lengte als op deze Desiro onder de graffiti.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Das toch al een foto van enige tijd geleden denk ik, heb die tekening begin 2013 nog gezien denk ik :P
Teach2

Bericht door Teach2 »

overweg13 schreef: Niet dat ik die graffiti goedkeur, ik vind de aanpak daarvan belangrijker dan het installeren van wifi op de trein...
Dikke 2! En 't is niet dat dat niet te doen is, het grootste probleem op dit moment is een gebrek aan zelfrespect bij de NMBS en een gebrek aan goede wil.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

TrainzDr3ver schreef:Das toch al een foto van enige tijd geleden denk ik, heb die tekening begin 2013 nog gezien denk ik :P
Dit is een foto van 08022 van vorig jaar, die is nu zo goed als nieuw, ik heb vandaag 08021 gezien en die heeft ook zo 1 rijtuig dat volledig bedekt is met graffiti en dat wil ik aantonen met deze foto, niet met die walvis maar met iets anders, ik denk tekst. Ik zal er morgen een foto van proberen te nemen.
Trein30

Bericht door Trein30 »

De 08022 draagt nog altijd sporen van deze graffiti, het maakt haar trouwens ook één van de direct herkenbare stellen, waar je het nummer niet van hoeft te zien om te weten welk stel het is.

Helaas is graffiti inderdaad een gigantisch probleem, van al de Desiro's die ik op zaterdag voorbij zag komen, zat zowat 50% onder de graffiti, soms zelfs over de gehele lengte. Op ander materieel is het zelfs erger - was het stel 837 er niet tussen geweest, dan had ik kunnen zeggen dat 100% van de Varkenssnuitjes die ik gisteren zag, echt wel zwaar beklad was. Maar de 837 ziet er dan weer uit alsof iemand deze te lijf is gegaan met een schuurmachine. :/
AfbeeldingAfbeelding
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ik vind het nieuwe ontwerp van de SIV-schermen er wel leuk uitzien, maar toch niet perfect: er wordt veel ruimte verspild en de aandacht wordt afgeleid van de inhoud door tierelantijntjes zoals kleurverlopen en ronde vormen. Voor de informatie zelf blijft te weinig ruimte over:
- Het woord "Verbindingen:" vereist een kolom terwijl er verder niets wordt gedaan
- De actuele en verwachte vertrektijden zijn zeer goed, maar er wordt veel ruimte gebruikt om het te toenen
- Er is niet voldoende plek om "Brussel-Luxemburg" te tonen, maar 1/9e van het scherm is wel vrijgehouden voor een kwart cirkel en een NMBS-logo
- Het woord "spoor" neemt wederom broodnodige ruimte in en zou beter op een andere plaats getoond kunnen worden
- Het woord "Trein" is overbodig, een gemiddelde reiziger weet heus wel dat hij in een trein zit en niet in een bus

Met een paar minuten PowerPointen heb ik dezelfde informatie op een scherm gezet, maar dan in een naar mijn mening logischere en duidelijkere indeling waarbij minder ruimte wordt verspild:
Afbeelding
K V B

Bericht door K V B »

Trein30 schreef:De 08022 draagt nog altijd sporen van deze graffiti, het maakt haar trouwens ook één van de direct herkenbare stellen, waar je het nummer niet van hoeft te zien om te weten welk stel het is.

Helaas is graffiti inderdaad een gigantisch probleem, van al de Desiro's die ik op zaterdag voorbij zag komen, zat zowat 50% onder de graffiti, soms zelfs over de gehele lengte. Op ander materieel is het zelfs erger - was het stel 837 er niet tussen geweest, dan had ik kunnen zeggen dat 100% van de Varkenssnuitjes die ik gisteren zag, echt wel zwaar beklad was. Maar de 837 ziet er dan weer uit alsof iemand deze te lijf is gegaan met een schuurmachine. :/
Ik snap niet hoe het mogelijk is dat grafittispuiters dus zo lang hun gang kunnen gaan. Want een trein geheel onderspuiten, daar gaat toch tijd in zitten. Hoe komt het dat niemand die lui spot?
Plaats reactie