NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik vind zelfs het rijgedrag niet denderend;het gaat hier tenslotte toch om modern materiaal. Mogelijk heeft dat te maken met de positie van eerste klasse, boven de bogies. Ik heb toch moeite om er iets positiefs over te zeggen: dat eerste klasse zich aan de uiteinden bevindt, is positief: je moet ze nooit zoeken, en er is geen passage. Ze zijn inderdaad ook snel, maar dat voordeel zou moeten verdwijnen als dienstregelingen opgesteld worden in functie van dit materiaal. En voor de rest is er een hele rist nadelen die hier allemaal al uitvoerig aan bod zijn gekomen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik vind de desiros enorm goede stellen waarvoor ze gebouwd zijn: korte lokale treinen en het GEN net. Hoge capaciteit en niet teveel poespas.
Natuurlijk zijn deze niet geschikt om ICs uit te voeren. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat eenmaal het GEN net in orde is en de M7's toevloeien dat deze desiros hun weg zullen vinden naar de diensten waarvoor ze aangekocht zijn. Het is nu eventjes roeien met de riemen die er zijn.
Natuurlijk zijn deze niet geschikt om ICs uit te voeren. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat eenmaal het GEN net in orde is en de M7's toevloeien dat deze desiros hun weg zullen vinden naar de diensten waarvoor ze aangekocht zijn. Het is nu eventjes roeien met de riemen die er zijn.
- Dieselfreak
Korte lokale lijnen met veel reizigers: oké, maar niet op elke L-trein zit je slechts tien minuten. Ga eens van Luik naar Jemelle: dat is meer dan een uur op een "lokale" trein. Korte of lange rit, de minpunten blijven dezelfde. Ik vind dat men Desiro's vooral zou moeten inzetten wanneer er zeer veel reizigers zijn, tijdens de minder drukke uren kan men beter witte klassiekjes inzetten.sippycarlito schreef:Ik vind de desiros enorm goede stellen waarvoor ze gebouwd zijn: korte lokale treinen en het GEN net. Hoge capaciteit en niet teveel poespas.
Veel reizigers vinden dit wellicht goede treinen simpelweg omdat ze nieuw zijn en daardoor in veel betere staat zijn dan wat ze vervangen hebben. Maar ik vraag me af wat men over 25 jaar van de Desiro's zal vinden. Het zou gemakkelijk kunnen dat iedereen dan zal zeggen: "Het comfort is ondermaats.", zoals men van de rode klassiekjes zei. Dit vanwege de vele minpunten die hier allemaal al vaak genoemd zijn. Alleen als ik een fiets wil meenemen op de trein, heb ik liever een Desiro dan een gemoderniseerd klassiekje.
Deze treinen hebben in 2013 bewezen slecht tegen winterse omstandigheden te kunnen. De laatste winter hebben ze geen problemen gekend aangezien elk winters weer ontbrak, maar voor hetzelfde geld wordt de komende winter weer een met pakken sneeuw zoals er sinds 2008 verschillende geweest zijn. Ik hou mijn hart vast, ik vrees dat ze massaal in panne zullen vallen. En deze keer zijn er geen rode klassiekjes meer om hun functie over te nemen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Wow. In panne vallen is een groot woord. Sneeuw en ijs zijn een vijand voor bijna alle Belgische treinen. Het effect is echter meestal wel verschillend. Bij de MR96 was men een paar winters terug ook niet opgewassen tegen de problemen van koning winter. Bij de Desiro waren het vooral fysieke problemen. Vastvriezen van stroomafnemers op het dak. Problemen met de ijsvorming aan de deurtreden. Bij klassiekjes bevriest de compressor dan weer (zelf zien gebeuren in Libramont) .... Kortweg elke trein heeft wel zijn zwakke punten bij koud en warm weer.
Maar over 25 jaar is het tijd voor een renovatie van de stellen. Dan kan aan een heel deel van de klachten tegemoet gekomen worden.Dieselfreak schreef: Maar ik vraag me af wat men over 25 jaar van de Desiro's zal vinden. Het zou gemakkelijk kunnen dat iedereen dan zal zeggen: "Het comfort is ondermaats.", zoals men van de rode klassiekjes zei. Dit vanwege de vele minpunten die hier allemaal al vaak genoemd zijn. Alleen als ik een fiets wil meenemen op de trein, heb ik liever een Desiro dan een gemoderniseerd klassiekje.
Klachten zijn relatief.
Geen binnendeuren = vlottere doorgang dus sneller in en uitstappen. Ook de TBG vinden dit beter. Andere mensen hebben liever deuren omdatzelieverkleinere compartimenten op treinen hebben. Voorbede valt iets te zeggen maar tegenwoordig zet men in op capaciteit en dan zijn binnendeuren in stoptreinen een extra hinder.
Het zitcomfort = voor de ene te hard voor de andere juist goed een volledig objectieve mening kan je hier nooit in vormen. Ik hoor wel een grote tevredenheid over het feit dat het persoonlijke stoelen zijn en geen banken meer zoals in klassiekjes/M4.
Wat betreft de ophanging zijn ze zeker beter dan al het oude. Natuurlijk heb je pal bovenop het draaistel iets meer gevoel dan in het midden van het rijtuig maar dat is voor elk type van toepassing. Het eerst draaistel in de rijrichting van de trein krijgt trouwens altijd de hardste schokken. Ze moet als eerst haar weg vinden in de wissel/kruising daar waar de andere draaistellen via de rijtuigkast al iets of wat beter meevolgen.
Kortweg voor elk van de punten vallen pro's en contra's te vinden. De vraag is waar uw mening dan het kortste bij aansluit??
Geen binnendeuren = vlottere doorgang dus sneller in en uitstappen. Ook de TBG vinden dit beter. Andere mensen hebben liever deuren omdatzelieverkleinere compartimenten op treinen hebben. Voorbede valt iets te zeggen maar tegenwoordig zet men in op capaciteit en dan zijn binnendeuren in stoptreinen een extra hinder.
Het zitcomfort = voor de ene te hard voor de andere juist goed een volledig objectieve mening kan je hier nooit in vormen. Ik hoor wel een grote tevredenheid over het feit dat het persoonlijke stoelen zijn en geen banken meer zoals in klassiekjes/M4.
Wat betreft de ophanging zijn ze zeker beter dan al het oude. Natuurlijk heb je pal bovenop het draaistel iets meer gevoel dan in het midden van het rijtuig maar dat is voor elk type van toepassing. Het eerst draaistel in de rijrichting van de trein krijgt trouwens altijd de hardste schokken. Ze moet als eerst haar weg vinden in de wissel/kruising daar waar de andere draaistellen via de rijtuigkast al iets of wat beter meevolgen.
Kortweg voor elk van de punten vallen pro's en contra's te vinden. De vraag is waar uw mening dan het kortste bij aansluit??
Deze morgen koppelde men in Denderleeuw een stel af van L2178, zou dat kunnen door de problemen van de NZV?
- Dieselfreak
De snelheid van het in en uitstappen wordt in eerste plaats bepaald door de grootte van de buitendeuren. Vandaar dat een goed gevulde M6 veel sneller leegstroomt dan een MS96 of I11. Of er al dan niet binnendeuren zijn, lijkt me minder belangrijk. Want die binnendeuren gaan toch gewoon open, en als ze volledig open zijn, kunnen de passagiers toch net zo vlot doorstromen als wanneer de binnendeuren ontbreken, of niet? Je kunt nog zeggen dat je gemakkelijker door de trein kunt gaan als je geen binnendeuren moet openen, maar het gebeurt zelden dat iemand de hele trein van begin tot eind doorloopt, toch? Men had op zijn minst de eerste klasse van een deur kunnen voorzien, de eerste klasse bevindt zich aan de uiteinden en een Desiro heeft geen doorloopkop, dus je argument van vlottere doorgang gaat hier niet op. Ik lees hier trouwens dat er ooit een deur voorzien was voor de eerste klasse.Steven schreef:Klachten zijn relatief.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
De opening van treinen met binnendeuren zijn smaller. De eigenlijke deuropening kan nooit max benut worden omdat de deur nooit 100% verdwenen is. Je hebt nog steeds het stuk met de deurgreep dat zichtbaar in de weg zit. Gaat ergens over 5 tot 10 cm. Lijkt misschien banaal maar kan verschil uitmaken als er veel kinderwagens, valiezen, .. zijn. Kortweg de snelheid waarmee de mensen hun compartiment verlaten verhoogt. Stel dat je hierdoor bij elke stilstand 10-20 seconden kan winnen dan zou dit bij een rit van 15 stops al tot 300 seconden kunnen opleveren ofwel 5minuten. Misschien net die 5 minuten die jij nodig hebt om u aansluiting wel te halen.
Daar zijn alternatieven voor, zoals automatische binnendeuren met sensor die compleet wegschuiven (ICE?), klapdeuren die in de 2 richtingen geduwd kunnen worden (meestal doorzichtig, zie NS, maar daar in het midden tussen 1e en 2e klasse en dus niet vlakbij de buitendeuren). Maar ook die hebben nadelen: weinig mensen willen bij zo'n automatische deur in de opening gaan staan, dus blijven ervoor staan. Als iemand even wat trager is en de klapdeur is aan het dichtvallen richting je neus, wachten de meeste mensen ook heel even. Gaat ook over seconden, maar het zijn dezelfde waar Steven het over heeft: essentiële seconden.Steven schreef:Je hebt nog steeds het stuk met de deurgreep dat zichtbaar in de weg zit.
Wat mij betreft mag er nog best een 'middellange afstandsmaterieelsoort' bijkomen (MD van Renfe). Met aardig wat luxe en tegelijkertijd ook voldoende ruimte voor kinderwagens of mountainbikes: ideaal voor langere ritten op nevenlijnen.
Toch zouden binnendeuren voor op zijn minst eerste klasse volgens mij wel degelijk geapprecieerd worden. Er zijn minder eersteklassereizigers, dus het eventuele tijdsverlies is ook kleiner, er is geen passage door eerste doordat ze op de uiteinden zijn geplaatst, en deuren kunnen volledig wegglijden, zodat ze geen hinder vormen. De Desiro's zijn bussen op rails, metro's, maar geen treinen. Voor korte voorstadstrajecten is dat van minder belang, maar een eersteklassereiziger betaalde meer voor zijn kaartje of abonnement, in de hoop iets meer comfort te krijgen, zoals zekerder van een zitplaats te zijn, meer rust, meer plaats... En zo'n binnendeur kan op zijn minst voor iets meer rust zorgen, nu kan je achteraan de trein horen van vooraan gezegd wordt.
- Dieselfreak
Of men had twee types Desiro kunnen bouwen: één voor zeer drukke verbindingen en korte afstanden met veel stops, en één voor iets langere afstanden (Kortrijk - Brugge, Luik - Jemelle, enz.) en minder grote drukte. Het eerste type had dan ongeveer kunnen zijn zoals de bestaande Desiro's, en het tweede iets meer zoals een reguliere trein: binnendeuren, compartimenten, 1 WC per rijtuig, tafeltjes, meer stoelen vis-à-vis, enz.kika schreef:Wat mij betreft mag er nog best een 'middellange afstandsmaterieelsoort' bijkomen (MD van Renfe). Met aardig wat luxe en tegelijkertijd ook voldoende ruimte voor kinderwagens of mountainbikes: ideaal voor langere ritten op nevenlijnen.
Wat men ook altijd kan doen met die eerste klasse is zoals al in vele landen gebeurd:
1) Voor het GEN geen eerste klasse voorzien (kijk maar eens naar London, Parijs,...)
2) Inzien dat het ontwerp van de eerste klasse totaal mislukt is, dat toegeven en stickers 2e klasse plaatsen. In Frankrijk zijn er ook veel TER treinen (lokale treinen waarvoor desiros uiteindelijk ook voor gemaakt zijn en dus niet ICs) waarbij er standaard geen 1e aanwezig is, of de 1e klasse gewoonweg permanent gedeclasseerd is. Ik zo ooit eens op een AGC gezeten waarvan de 1e blijkbaar 2e geworden was...
1) Voor het GEN geen eerste klasse voorzien (kijk maar eens naar London, Parijs,...)
2) Inzien dat het ontwerp van de eerste klasse totaal mislukt is, dat toegeven en stickers 2e klasse plaatsen. In Frankrijk zijn er ook veel TER treinen (lokale treinen waarvoor desiros uiteindelijk ook voor gemaakt zijn en dus niet ICs) waarbij er standaard geen 1e aanwezig is, of de 1e klasse gewoonweg permanent gedeclasseerd is. Ik zo ooit eens op een AGC gezeten waarvan de 1e blijkbaar 2e geworden was...
Ik zat een tijdje terug in een trein van Southern waarin op de lichtkrant de hele tijd voorbij kwam dat de 1e klas 'in the London area' als 2e klas gold. Nou was er sowieso niet heel veel 1e klas in die trein, misschien 24 stoelen?
Afgelopen zaterdag stond de MS08 08528 te Gouvy geparkeerd voor het weekend. Als gebruikelijk toen ik vanochtend rond 10.10 even langs kwam was alles weg. Wat schept mijn verbazing om 10.20 stond er plots een van CFL uit de serie 2000 tw 2002 op het station Gouvy en vanmiddag stond de Desiro 08528 er ook weer met liht seinen aan en op punt van vertrek naar Luik.
Weet iemand of de Desiro al regelmatig wordt ingezet op lijn 42 ter vervanging van de serie 3000? En moet niet denken dat zo'n gammel treinstel als d serie 2000 ook gaat meedoen. Dat zou een vreselijke afgang zijn.
Een laatste vraag waarom zijn er op lijn 42 alleen maar uit de reeks 085 hier te zien is daar misschien een reden voor of is dit inzake het door trekken van Luik naar Luxemburg stad waar reeds sprake van is (geweest)
Ik hoor graag jullie commentaar
Wim
Weet iemand of de Desiro al regelmatig wordt ingezet op lijn 42 ter vervanging van de serie 3000? En moet niet denken dat zo'n gammel treinstel als d serie 2000 ook gaat meedoen. Dat zou een vreselijke afgang zijn.
Een laatste vraag waarom zijn er op lijn 42 alleen maar uit de reeks 085 hier te zien is daar misschien een reden voor of is dit inzake het door trekken van Luik naar Luxemburg stad waar reeds sprake van is (geweest)
Ik hoor graag jullie commentaar
Wim