Shrek schreef: ↑12 aug 2022, 18:21Technisch kan er veel, de Oriënt Express heeft al met 14 rijtuigen gereden men ik mij te herinneren.DDietzen schreef: ↑12 aug 2022, 18:17 Betreft die basisregel een technische bovengrens van het aantal rijtuigen, of heeft NMBS enkel om operationele redenen besloten niet meer dan 12 rijtuigen in te zetten in de reizigersdienst? Deze infobron benoemt bijvoorbeeld voor de M4's een maximum van 16 rijtuigen plus loc, bij nog meer rijtuigen zou een snelheidsbeperking gelden. Is zoiets technisch mogelijk in de reizigersdienst? Het zou me een capaciteitsknaller zijn![]()
Maar het heeft allemaal weinig zin, de perrons doorgaans maar 350 meter lang. Meer dan 12 rijtuigen geeft dus problemen in de stations waardoor het nooit gedaan zal worden. De enige uitzondering hierop zijn de internationale stations, die hebben perrons van 400m waardoor daar wel iets langere treinen kunnen rijden.
Er is een onderscheid voor binnenlands verkeer en internationaal verkeer. Binnenlandse treinen hebben gewoonde basisregel van 12 rijtuigen maar die beperking is er niet voor internationaal verkeer en daar mag je perfect tot 18 rijtuigen gaan.