Het zijn wel degelijk drie eilandperrons hoor in Brussel centraal.dentheo schreef:Normaal mag je wel twee perronsporen hebben per tunnelspoor, liefst een eilandperron, dan moeten de mensen niet naar beneden en weer naar boven bij een spoorwissel....kun je netjes een frekwentie rijden van 1 trein per 3 minuten per buis. Maar ja zo is de bundel niet gebouwd.Stijn91 schreef:
Dat is waar maar zo kan het niet verder gaan, je gaat van meer dan 10 (B-N) en meer dan 20 (B-Z) sporen naar 6 (B-C), dat kan ook niet blijven duren als er nog is extra treinen door gaan moeten binnen X aantal jaren.
NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Het zijn er te weinig, zeker voor een station dat in de hoofdstad ligt, Denderleeuw heeft er 9, Aalst heeft er 7. Stations waar ongeveer 5 keer (voor Denderleeuw, Aalst nog meer) minder pendelaars opstappen en toch met meer sporen.
???? Hoe kosten tafeltjes zitplaatsen?Tafeltjes kost zitplaatsen
Volgens mij zou in een M6, 2 of 3 tafels gelijkstaan met 1,5 zitplaats.Teach2 schreef:???? Hoe kosten tafeltjes zitplaatsen?Tafeltjes kost zitplaatsen
Heb je misschien tafels nodig, naar mijn weet niet echt.
Door tafeltjes te plaatsen moet je extra ruimte voor de knieën voorzien. Anders hebben de mensen aan de vensters te weinig knieruimte.
-
Hij bedoelt wellicht een configuratie waarbij ieder individueel spoor ter hoogte van het station uitsplitst in twee aparte sporen met in het midden een eilandperron. Op die manier kan je de treinen beurtelings aan beide zijden ontvangen en vermijd je situaties die nu in FBCL tijdens de spits vaak opduiken, nl. dat de volgende trein moet staan wachten tot de voorgaande trein het perronspoor vrijmaakt. Hierdoor zou je in de spits wellicht vlotter kunnen rijden, maar dat is allemaal hypothetisch, want zoveel plaats is er in FCBL uiteraard niet.Het zijn wel degelijk drie eilandperrons hoor in Brussel centraal.Normaal mag je wel twee perronsporen hebben per tunnelspoor, liefst een eilandperron, dan moeten de mensen niet naar beneden en weer naar boven bij een spoorwissel....kun je netjes een frekwentie rijden van 1 trein per 3 minuten per buis. Maar ja zo is de bundel niet gebouwd.
Als ik in een M6 tegenover iemand zit, rijken mijn benen tot ver onder het tafeltje, vaak zelfs bijna tot tegen die van de ander. Ik zie dus niet in hoe je ruimte kan winnen door dat tafeltje weg te nemen. En of ze noodzakelijk zijn, die tafeltjes, vraag dat maar eens aan iemand die vroeger vaak in een niet-gemoderniseerde M5 zat.Volgens mij zou in een M6, 2 of 3 tafels gelijkstaan met 1,5 zitplaats.
Heb je misschien tafels nodig, naar mijn weet niet echt.
Groeten,
Tafeltjes zijn handig op IR en IC treinen (waar de M5-en dan ook voor in gebruik zijn).
Maar bij stoptreintjes en voorstadstreinen kan je het nut van tafeltjes al is bespreken.
Maar bij stoptreintjes en voorstadstreinen kan je het nut van tafeltjes al is bespreken.
Ik heb echt al van alles gelezen, iemand zegt dat die stoptreintjes gaat doen, dan heb je er weer die zegt dat hij geen stoptreintjes gaat doen.Steven schreef:Tafeltjes zijn handig op IR en IC treinen (waar de M5-en dan ook voor in gebruik zijn).
Ik ben blij dat hij stoptreintjes gaat doen, het enigste wat je op mijn lijn tegenkomt zijn klassiekjes en dan 1 trein met I6.
De Desiro's zijn echt wel gewenst ipv die klassiekjes.
??? Hoe bereken je dat? Het is niet omdat je een tafeltje wegneemt, dat daarom de ruimte van dat tafeltje door een nieuwe zitplaats wordt ingenomen he. Je zou wat zien: de stoelen zouden letterlijk TEGEN mekaar staan, zonder enige beenruimte.Volgens mij zou in een M6, 2 of 3 tafels gelijkstaan met 1,5 zitplaats.
Volgens mij is de ruimte tussen de banken in een M5 (niet gemoderniseerd) precies hetzelfde als in een AM86. De M5 heeft geen tafeltjes, de AM86 wel. Plaatsbesparing: 0,0.Door tafeltjes te plaatsen moet je extra ruimte voor de knieën voorzien.
maar in het geval van de nieuwe tafeltjes met ingebouwde vuilbak verlies je voor de mensen aan het raam wel degelijk knieruimte, ik ben zelf 1m88 en kan er al van meespreken.
Zat de voorbije week nog in een M6 en ik had ook problemen met het tafeltje.Steven schreef:maar in het geval van de nieuwe tafeltjes met ingebouwde vuilbak verlies je voor de mensen aan het raam wel degelijk knieruimte, ik ben zelf 1m88 en kan er al van meespreken.
De meeste treinen zijn nog steeds gemaakt voor mensen van rond de 1m80 stel ik nog geregeld vast.
Ik vind die tafeltjes in de M6 toch ook nie zo geslaagd hoor. Dat moest vierhoekig geweest zijn (bv toen ik met cursus daarop probeer te werken, echt onhandig) terwijl natuurlijk de tafeltjes in coach opstelling (zijn er jammer genoeg niet veel) zijn ideaal. Daarnaast heeft de twee personen (bij twee tegenover twee) die aan de binnenkant zitten geen tafel.Steven schreef:Tafeltjes zijn handig op IR en IC treinen (waar de M5-en dan ook voor in gebruik zijn).

Zeg maar drie van de vier plaatsen, zo groot zijn die tafeltjes namelijk ook niet. Ik denk trouwens dat je plaats verliest door de 'coach'-opstelling en niet door het aanbieden van een tafeltje.bobke schreef:Daarnaast heeft de twee personen (bij twee tegenover twee) die aan de binnenkant zitten geen tafel.
Met coach opstelling zal je eerder plaatsen winnen dan verliezen.Ik denk trouwens dat je plaats verliest door de 'coach'-opstelling en niet door het aanbieden van een tafeltje.