dentheo schreef:
Steven, wil dat zeggen als de laatste wagen afkoppelt dat die waarschijnlijk op de rest van de trein klapt ?
Neen, aangezien ook daar telkens als eerst de leiding het snelste leeg is, op het deel met de loc moet je ook de lucht uit het hoofdreservoir zien te laten leeglopen, aangezien het gedeelte zonder loc altijd minder lucht heeft dan het gedeelte met loc zal normaal da deel als eerste stil staan.
bij een kopelingsbreuk loopt de remleiding dus leeg
en komen de remmen vast. aangezien deze leiding op de loc gevoed word door de lucht die uit het hoofdreservoir komt (dat op zijn beurt door de compressor gevoed is), zal dat deel dus een net iets langer remafstand hebben. een bestuurder die het leeglopen van zijn remleiding vaststelt op zijn manometers (de lekontdekker begint ook te werken) zal echter zijn remkraan neutraal (er gaan geen lucht meer van het hoofdreservoir naar de remleiding) zetten waardoor dat deel dus zeker tot stilstand komt.
zuiver theoretisch bestaat er ook nog zoiets als een remvermogen, 1 rijtuig alleen heeft idd minder emvermogen dan 4 rijtuigen. maar door de reactietijd nodig om de bestuurder zijn remkraan neutraal te laten zetten zal het losgekomen deel achteraan altijd als eerste uit volle vermogen remmen.