Daar heb je inderdaad wel een punt, eigenlijk begint alles met een degelijk plan van ruimtelijke ordening, maar dat is een oud zeer.overweg13 schreef:De zaken op hun koop, noem ik dat. Omdat ALLES in en om Brussel gecentreerd is, moet het spoorwegnet wel volgen. Heb je trouwens al eens een kaart van het autowegennet bekeken; dan merk je precies hetzelfde, en wel om dezelfde reden.pietje schreef:Inderdaad, het is alom bekend dat het Belgische spoornet te sterk rond Brussel gecentreerd is.
Hypothetisch denkstuk: NZV
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Brussel is inderdaad het hart van de Belgische administratie, en van de Europese, een flink deel van de Vlaamse, de Brusselse, plus nog heel wat privébedrijven. Voor een deel zou dit kunnen worden gedecentraliseerd. Maar voor een deel is er nu al een decentralisering, en zijn de andere steden in de Vlaamse Ruit (Gent, Mechelen, Antwerpen, Leuven, zelfs mindere goden als Aalst of Vilvoorde) ook pleistrekkers.
Misschien vergis ik me, maar de paar keer dat ik in Leuven tijdens de spits de trein nam richting Brussel, ondertussen al wel enige jaren terug, was er van overdreven veel ruimte geen sprake. Met de M6-en zal dat probleem wellicht minder acuut geworden zijn, maar we moeten ambitieus blijven, en meer reizigers durven aantrekken. Met staanplaatsen lukt dat niet, dat lukt wel door meer zitplaatsen aan te bieden. En dat kan door meer en/of langere treinen, dat kan ook door een deel van de reizigers naar elders te laten uitwijken. Het potentieel is er zeker om een verbinding over Mechelen tot een succes te maken, op voorwaarde dat ze snel genoeg is.
Misschien vergis ik me, maar de paar keer dat ik in Leuven tijdens de spits de trein nam richting Brussel, ondertussen al wel enige jaren terug, was er van overdreven veel ruimte geen sprake. Met de M6-en zal dat probleem wellicht minder acuut geworden zijn, maar we moeten ambitieus blijven, en meer reizigers durven aantrekken. Met staanplaatsen lukt dat niet, dat lukt wel door meer zitplaatsen aan te bieden. En dat kan door meer en/of langere treinen, dat kan ook door een deel van de reizigers naar elders te laten uitwijken. Het potentieel is er zeker om een verbinding over Mechelen tot een succes te maken, op voorwaarde dat ze snel genoeg is.
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Inderdaad, maar ... er ligt ook een ringweg rond Brussel en die ligt er niet voor niks, het verkeer dat niet in Brussel-centrum moet zijn wordt daardoor daar weggehouden, want niet iedereen moet daar immers zijn. Daarom zou het misschien toch geen slecht idee zijn om een aantal treinverbidingen rond Brussel (dus niet door de NZV) te leiden.overweg13 schreef:De zaken op hun kop, noem ik dat. Omdat ALLES in en om Brussel gecentreerd is, moet het spoorwegnet wel volgen. Heb je trouwens al eens een kaart van het autowegennet bekeken; dan merk je precies hetzelfde, en wel om dezelfde reden.pietje schreef:Inderdaad, het is alom bekend dat het Belgische spoornet te sterk rond Brussel gecentreerd is.
L'union fait la force.
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Klopt maar ten dele: die ringweg ligt werkelijk rond Brussel, terwijl hier gepleit wordt voor een "ringspoorweg" ter hoogte van Mechelen. Er werd/wordt trouwens ook gepleit voor een bijkomende ring, parallel met de huidige, maar dan ter hoogte van Leuven, Mechelen, Dendermonde... Dat zegt toch genoeg: de huidige ring zorgt vooral voor aanvoer van wie of wat ergens in het Brusselse moet zijn. Als men het verkeer dat niet in Brussel moet zijn van de ring wil houden, dan moet men een bijkomende ring bouwen die veel verder van Brussel ligt.KB schreef:Inderdaad, maar ... er ligt ook een ringweg rond Brussel en die ligt er niet voor niks, het verkeer dat niet in Brussel-centrum moet zijn wordt daardoor daar weggehouden, want niet iedereen moet daar immers zijn. Daarom zou het misschien toch geen slecht idee zijn om een aantal treinverbidingen rond Brussel (dus niet door de NZV) te leiden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Nog maar eens, de IR wordt nu al gereden tot in Leuven. Een L-dienst is een goed idee maar dan wel zeker 2x per uur want er is niet weinig passage.LML schreef:De huidige IR Mechelen-Kortrijk kan gerust verlengd worden tot Leuven, nonstop welliswaar. En laat daarnaast een L-treintje rijden dat tussen Mechelen en Leuven overal stopt, liefst met treinstellen i.p.v. een loc met rijtuigen in trek/duw...
Ken jij treinen richting Brussel die in de spits wél overdreven veel ruimte bieden? Ook de IR-f zit tijdens die spits goed vol. Spitsuren zijn echt geen referentie om de noodzakelijkheid van extra treinen of materiaal doorheen de dag te bepalen.groentje schreef:Misschien vergis ik me, maar de paar keer dat ik in Leuven tijdens de spits de trein nam richting Brussel, ondertussen al wel enige jaren terug, was er van overdreven veel ruimte geen sprake. Met de M6-en zal dat probleem wellicht minder acuut geworden zijn, maar we moeten ambitieus blijven, en meer reizigers durven aantrekken. Met staanplaatsen lukt dat niet, dat lukt wel door meer zitplaatsen aan te bieden.
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Ik heb eens een lijstje gemaakt met instappende reizigers per perron van de drukste Europese stations.
Brussel-Centraal staat mooi mee aan de Europese top, maar het is er nu ook niet rampzalig druk.
De vertragingen op het aantal reizigers steken is dus fout. In Berlijn of Londen kan het immers wel.
Amsterdam centraal: 11300
Brussel centraal: 11600
Berlijn HBF: 12500
Paris-Nord: 12600
Londen Waterloo (Kopsporen!): 13000
Voor de gezelligheid ook even vergelijken met Japan:
Tokio Shinjuku:130000
Tokio Ikebukuro: 169000
Brussel-Centraal staat mooi mee aan de Europese top, maar het is er nu ook niet rampzalig druk.
De vertragingen op het aantal reizigers steken is dus fout. In Berlijn of Londen kan het immers wel.
Amsterdam centraal: 11300
Brussel centraal: 11600
Berlijn HBF: 12500
Paris-Nord: 12600
Londen Waterloo (Kopsporen!): 13000
Voor de gezelligheid ook even vergelijken met Japan:

Tokio Shinjuku:130000
Tokio Ikebukuro: 169000
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Het zou al een begin zijn als er tijdens de spits tenminste een verbinding via Mechelen reed, er zijn zo trouwens nog series die beperkt zijn tot de (ruime) spits. En de IR f doet inderdaad alle stops aan, maar met totaal ongeschikt materieel. Of vind jij een sleep M4 met type 21 geschikt stoptreinmaterieel? Dat is nochtans het meest courante materieel voor de IR f, en voor het stuk Mechelen-Kortrijk is dat daar nog redelijk voor geschikt.
Ik blijf ervan overtuigd dat een goede verbinding via Mechelen ook verderreizende rizigers zou kunnen aantrekken die nu de bezetting op de treinen naar Brussel de hoogte in jagen. Er is immers bijna geen enkele trein meer via Brussel die niet goed vol zit, ook niet buiten de spits. Op de IR f zit inderdaad behoorlijk veel volk, maar met een (extra) stoptrein zou dat voor het grootste stuk zijn opgelost.
Ik blijf ervan overtuigd dat een goede verbinding via Mechelen ook verderreizende rizigers zou kunnen aantrekken die nu de bezetting op de treinen naar Brussel de hoogte in jagen. Er is immers bijna geen enkele trein meer via Brussel die niet goed vol zit, ook niet buiten de spits. Op de IR f zit inderdaad behoorlijk veel volk, maar met een (extra) stoptrein zou dat voor het grootste stuk zijn opgelost.
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
En ook nog maar eens, die IR-trein doet dienst als L-trein tussen Leuven en Mechelen, stopt dus overal. Laat gewoon die trein nonstop tussen deze 2 steden rijden en vervang die gesleepte L-trein door een nieuwe treindienst èn met stellen. Eigenlijk dus wat groentje hierboven al heeft aangehaald...Jeroen schreef:Nog maar eens, de IR wordt nu al gereden tot in Leuven. Een L-dienst is een goed idee maar dan wel zeker 2x per uur want er is niet weinig passage.
Wat is er zo fout aan dit 'denkstuk'?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Je moet er wel rekening mee houden dat de perrons in Brussel-Centraal nogal aan de smalle kant zijn. Ik ben er trouwens zaterdag nog geweest en tijdens het wachten op mijn trein viel het me op dat veel mensen blijkbaar een veel langere trein verwachtten, waardoor ze soms een behoorlijk stuk moesten stappen. Een aanduiding van de treinlengte (moet technisch en organisatorisch toch te doen zijn) zou hier zeker geen kwaad kunnen, het instappen zou al iets vlotter gaan.Shrek schreef:Ik heb eens een lijstje gemaakt met instappende reizigers per perron van de drukste Europese stations.
Brussel-Centraal staat mooi mee aan de Europese top, maar het is er nu ook niet rampzalig druk.
De vertragingen op het aantal reizigers steken is dus fout. In Berlijn of Londen kan het immers wel.
Amsterdam centraal: 11300
Brussel centraal: 11600
Berlijn HBF: 12500
Paris-Nord: 12600
Londen Waterloo (Kopsporen!): 13000
Voor de gezelligheid ook even vergelijken met Japan:![]()
Tokio Shinjuku:130000
Tokio Ikebukuro: 169000
Laatst gewijzigd door KB op 11 jan 2011, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
L'union fait la force.
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Inderdaad, smalle perronsen grotendeels allemaal smalle trappen zorgen er voor dat het vlot verplaatsen in Brussel centraal niet echt kan. Dit zorgt er voor dat veel extra capaciteit niet beschikbaar is. Probleem is dat grote delen van het gebouw beschermd zijn en je daar dus niet zomaar kan doen wat je wil met dat gebouw.
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
LML schreef:En ook nog maar eens, die IR-trein doet dienst als L-trein tussen Leuven en Mechelen, stopt dus overal. Laat gewoon die trein nonstop tussen deze 2 steden rijden en vervang die gesleepte L-trein door een nieuwe treindienst èn met stellen. Eigenlijk dus wat groentje hierboven al heeft aangehaald...
Wat is er zo fout aan dit 'denkstuk'?
Gelieve je dan duidelijker uit te drukken

Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
'IR f', 'IR-trein Leuven-Kortrijk', enz... is dat niet duidelijk genoeg (zie vorige berichten)? Iedereen weet toch dat deze trein een L-trein is (want stopt overal) tussen Leuven en Mechelen (gereden met totaal verkeerd materieel)...?Jeroen schreef:Gelieve je dan duidelijker uit te drukkenJe schreef "De huidige IR Mechelen-Kortrijk kan gerust verlengd worden tot Leuven, nonstop welliswaar" wat er dus (verkeerdelijk) op duidde dat je niet op de hoogte was van de huidige situatie. Zoniet steekt je zin verkeerd in mekaar. Enfin, het klopt zeker dat het materiaal van de IR-f niet geschikt is voor een stoptreindienst. Daar zou men nog aan moeten sleutelen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Nee, niet iedereen weet dat. Alleen degenen die het netwerk kennen weten dat, maar informatie is juist ook voor degenen bedoeld die het netwerk niet goed kennen.LML schreef:'IR f', 'IR-trein Leuven-Kortrijk', enz... is dat niet duidelijk genoeg (zie vorige berichten)? Iedereen weet toch dat deze trein een L-trein is (want stopt overal) tussen Leuven en Mechelen (gereden met totaal verkeerd materieel)...?
Groetjes,
Rian
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
inderdaad de IRf mag dus een volwaardige IR zijn en geen halve L trein zoals hij nu is. Het L gedeelte vervang je door een andere trein en vanuit Leuven ontstaat dan voor verschillende mensen richting Gent een waardig alternatief om niet via Brussel naar Gent te moeten. Gevolg je kan op die manier de NZV wat ontlasten doordat je daar minder volle treinen zal hebben (op hoop van zegen natuurlijk).
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
Het zal allemaal maar veranderen in december 2013, misschien is er dan een snelle IRf (non stop) Mechelen - Leuven.