[Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Trammist

[Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Trammist »

Ik ben gisteren in Station annex ondergrondse bouwwerf Diamant geraakt, en ik heb zowat alles vastgelegd op foto.

En hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, ik zal die groezelige, bedompte sfeer toch een klein beetje missen, al weet ik absoluut niet waarom... :(


1. Plakkaat Afbeelding 2.Bij de ondergrondse fietsenstalling annex parkeergarage onder 't Astridplein Afbeelding 3. De capaciteit van deze ondergrondse gang is gewoon botweg gehalveerd. Afbeelding 4. Duidelijke bewegwijzering Afbeelding 5. Voormalig loket Afbeelding 6. Scheve foto, maar ze moest er gewoon bij Afbeelding 7. Wederom duidelijke bewegwijzering Afbeelding 8. De rechtstreekse verbinding met het Centraal Station (NMBS) Afbeelding 9. Afbeelding 10. U ziet het, botweg gehalveerd Afbeelding 11. Afbeelding 12. Afbeelding 13. Hier moest ik gewoon een foto van trekken :D Schol! Afbeelding Afbeelding 14. Idem, hopelijk komt er hier een eind aan... Afbeelding 15. Afbeelding 16. Achter deze deur schuilt een enorme zaal, die mede afgescheiden is van de nog toegankelijke delen. Afbeelding 17. ...en achter deze deur is deze foto genomen, enfin, de deur is vastgemaakt met een ketting en een hangslot, dat geeft voldoende ruimte om er m'n arm en (grote) reflexcamera door te steken. Afbeelding 18. Er zijn blijkbaar 2 verbindingen tussen het CS en de premetro. Nog nooit gemerkt, tot het moment van opname... Afbeelding 19. Afbeelding 20. En dit is het perron richting Hoboken/Mortsel/Olympiade. De helft ervan is afgesloten, daarvan heb ik geen foto kunnen maken, maar het is wél te zien vanuit een tramstel dat voorbijrijdt Afbeelding 21. Afbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door dekooiker »

Tijd dat die lelijke ondergrondse krochten wat opgelapt worden.
Ik vond het altijd misbaksels, die stations Opera en Diamant.
Misschien kunnen ze meteen de naam Diamant door Centraal Station vervangen wegens heel wat duidelijker voor de toevallige reiziger.
De kerkers mogen gerust wat kleiner want ik kan me weinig voordeel inbeelden bij die enorme afmetingen.
Alleen meer werk voor de kuisploeg!
De trein.
Alleen voor durvers.
Trammist

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Trammist »

dekooiker schreef:Misschien kunnen ze meteen de naam Diamant door Centraal Station vervangen wegens heel wat duidelijker voor de toevallige reiziger.
De naam is al sinds jaar en dag (nog van de MIVA-tijd!) "Diamant-Centraal Station" .
dekooiker schreef:De kerkers mogen gerust wat kleiner want ik kan me weinig voordeel inbeelden bij die enorme afmetingen.
Alleen meer werk voor de kuisploeg!
Tjah, da's nog megalomanie van de M.I.V.A. in den tijd. Helemaal erg was het in den tijd dat er nog om't kwartier één enkel ongekoppeld PCC-trammetje door kwam gedenderd, met weinig tot géén reizigers aan boord... Nu, met het toegenomen aantal lijnen, verhoogde frequenties en nieuwe trams is het al een heel pak verbeterd vind ik.

Men verwachtte dat er, zoals in een echte metro, al direct 1000en reizigers per minuut vervoerd gingen worden... wat dus duidelijk niet het geval was, en daar zaten ze dan met hun ondergrondse joekels van stations.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Hogersluys »

Zie ik het nu goed dat die ongebruikte hal ononderbroken verlicht wordt?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door jan_olieslagers »

(beetje off-topic)
Ik herinner me toen dat geopend werd, dat er nogal wat ergernis was over het ontbreken van toiletten, er circuleerde toen een nep-advertentie "Gevraagd: WC-dames met eigen WC's" ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Trammist

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Trammist »

Enkel Premetrostation Meir beschikt over openbare toiletten. Die dan nog zijn gehuisvest in een bovengronds gebouwtje waar ook (druk gebruikte!) liften naar de perrons in gehuisvest zijn.
Premetrostation Groenplaats beschikt over toiletten, maar die zijn niet van De Lijn en ze zijn eigenlijk niet in't station gevestigd, maar in de kelder van het G.B. Shopping Center, verbonden met een voetgangstunnel. Nochtans hangt er in Station Groenplaats geregeld nogal een pisgeur... hoofdzakelijk veroorzaakt door daklozen die er de hele dag door in de grote hal gaan zitten en er dan ook nog blijven logeren...


Die foto's hierboven dateren ook alweer van een kleine 2 maand geleden, maar nadat een Metrowachter mij bedreigd heefrt met een arrestatie gelukkig niet doorgegaan) riskeer ik het niet meer om gesloten deuren te schenden en illegaal foto's te maken... Of ik zou toestemming moeten vragen aan de Grotehondstraat, die mij dan kunnen meesturen met een arbeidersploeg, maar indien ik nu een e-mail naar de Grotehondstraat zou sturen, heb ik met kerstmis nog steeds geen antwoord...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Kristofke »

het is idd zeer mistroostig hoe het er momenteel bij ligt, met alle plafonden open en bloot etc

tegen het huidig tempo trouwens, zie ik dit niet op tijd klaarkomen, ze zijn nu toch al even bezig, en men heeft nog niet meer gedaan dan hier en daar wat bakstenen uitgebroken en valse plafonds verwijderd

die tweede stationstoegang ligt vind ik een beetje "ongelukkig", en is voor zij die het weten

deze komt uit op niveau -1,5 op het plateau tussen N-1 en N-2 , en is wel handig als je vaste trein meestal vanop die niveau's vertrekt

voordeel is dat er schuifdeuren staan, die andere stationsingang vanuit de metro bevat die loodzware zeer gebruiksonvriendelijke trekdeuren, en dan nog twee keer na elkaar
Trammist

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Trammist »

Kristofke schreef:voordeel is dat er schuifdeuren staan, die andere stationsingang vanuit de metro bevat die loodzware zeer gebruiksonvriendelijke trekdeuren, en dan nog twee keer na elkaar
Die deuren zijn idd een catastrofe. Ik heb al wat bizarre taferelen gezien in dat halletje daar Afbeelding .
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Glodenox »

Die tweede ingang heb ik een lange tijd met veel plezier gebruikt :)
Die doorgang is enkel interessant als je op -1 of -2 aankomt met de trein. Voor mij was dit altijd het geval, dus ja...

Die zware deuren zijn inderdaad enorm lastig. Vooral daar zijn de mensen altijd heel tevreden als iemand de deur nog even tegenhoud tot de volgende persoon hem kan tegen houden (je weet wel: hoffelijkheid en zo).

Vreemd dat die werken zo traag opschieten. Ik zou verwachten dat uitbreken een stuk sneller gaat dan bouwen.

Greetings,
Glodenox
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door eagleheart »

hoi,

De werken schieten nog steeds niet op, ze hadden al bijna klaar moeten zijn.

mvg
Domien
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Robin »

de vloer is al een beetje gedaan maar verder niets. Bedrijf overkop gegaan?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dietrich

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Dietrich »

Franki is toch dat bedrijf dat ook de perrons van Infrabel vernieuwt op veel lijnen (bvb L89)? Die hebben laatst daar ook veel vertraging gemaakt, men is pas de laatste weken terug beginnen voortwerken.
Trammist

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Trammist »

gva.be
Metrostation Diamant half jaar alleen met trap bereikbaar

27/04 De renovatie van metrostation Diamant is een nieuwe fase ingegaan. En dat heeft tot gevolg dat perron -4 nu alleen met de trap te bereiken is.

Met z'n tweeën sjouwen Brian (24) en Kelly (20) de buggy met hun zoontje Jayden (6 maanden) van de trap. "Behoorlijk lastig", vindt Kelly. "Dit is voor ons dé verbinding met de Groenplaats, we nemen deze tram vaak. Maar als we iedere keer de buggy moeten tillen, is dat wel vervelend."

Voorlopig zal de situatie niet verbeteren. "De roltrappen bevinden zich nu in de werfzone", zegt Koen Peeters van De Lijn. "Er wordt een lift geïnstalleerd, maar die zal over een halfjaar pas operationeel zijn. Het enige dat wij nu dus kunnen doen, is ons verontschuldigen bij de reizigers. Het alternatief was om het station te sluiten, dat vonden we ook geen goed idee."

De renovatie van het metrostation is al in mei vorig jaar gestart. Maar veel reizigers, zeker mindervaliden, zullen onaangenaam verrast zijn dat er nu geen roltrappen zijn. "We zullen dat opnemen in de signalisatie", belooft Koen Peeters. "Dan zijn de mensen op de hoogte."

MF
gva.be + VIDEO
Geen roltrap meer in premetrostation Diamant (video)

06:07 Aan het premetrostation Diamant zijn de renovatiewerken in een volgende fase aanbeland. De bruine vloer werd ingeruild werden voor mooie grijze tegels. Er stelt zich echter een vrij groot probleem voor o.m. rolstoelgebruikers: er is van aan het Centraal station geen lift of roltrap meer naar de perrons beneden.

Onze vliegende reporter vatte post aan de trap des onheils. Hij hielp er een mama met buggy uit de nood, en vroeg woordvoerder Koen Peeters hoe lang het nog gaat duren. Bekijk het filmpje!
Vloeken en schelden op De Lijn heeft in dit geval geen enkel nut.
Koen Peeters zegt in het filmpje duidelijk dat DLA 2 keuzes had, volledig sluiten of open laten mits enkele ongemakken. Geen van beiden is ideaal, maar persoonlijk steun in De Lijn in deze beslissing. Het eindresultaat zal ook veel beter zijn (lucht, licht, lift!) dan de bruine bunker van weleer. Dat is ook alreeds te zien aan de beelden van het filmpje. Dat er voorlopig geen roltrap naar beneden is, is vervelend, maar het kan nu eenmaal niet anders. Het enige wat enigzins ontbreekt is berichtgeving over de uitwijkmogelijkheden (Opera, Astrid).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door dentheo »

Welk perron is het ? richting groenplaats(2+15) en luchtbal (6) ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: [Antwerpen] Renovatie Premetrostation Diamant

Bericht door Glodenox »

Het is voor het eerst dat ik de nieuwe looks van het station kan zien, en ik kan het zeker appreciëren!
Véél beter dan hoe het er vroeger uit zag.

En inderdaad: als men de keuze tussen sluiten of wat ongemakken moet maken: dan maar liever ongemakken. In principe hadden ze dit beter moeten zien aankomen en reeds op voorhand die lift moeten voorzien ofzo, maar waarschijnlijk hebben ze wel hun redenen waarom dit niet mogelijk was.

Greetings,
Glodenox
Plaats reactie