Neerpelt 27 juni 2009

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Fles

Re: Neerpelt 27 juni 2009

Bericht door Fles »

Bibke schreef:Als we nog historische NMBS materieel willen zien rijden, moet er materieel aangekocht en gerestaureerd worden. Dit kost handen vol geld. Bovendien kost een trein laten rijden op zijn beurt ook veel geld. Dat geld moet men halen bij betalende treinliefhebbers, die dan ook het recht hebben op exclusieve foto’s.
Mja. Je beslist zelf om te gaan rijden in openbaar gebied, maar duidt het hen die dat doen, euvel dat ze er foto's van maken?
Weet ook dat menige van vrijwilligers, nachten, zaterdagen en soms zondagen doorgewerkt hebben. Zelf heb ik verlof genomen om dringende zaken af te werken. Daarbij mag je nog tellen dat ik ver moet rijden om te helpen restaureren. Dus het kost me ook nog brandstof voor de auto. Trouwens, ik ben niet de enige die veel kilometers moet afleggen.
Mijn echtgenote en jongste zoon waren niet altijd gelukkig door de veelvuldige afwezigheden van mezelf en mijn oudste zoon.
Dat weet ik heel goed, ik heb daar ook veel bewondering voor. Maar kom nu niet doen alsof het iets is wat ik van u eis. Ge kiest er zelf voor. Het HOEFT niet noodzakelijk.
Maar uiteindelijk is het subliem, dat na zoveel werk, tijd, geld en energie in het restaureren van een toestel (loc, rijtuig,….) om het terug te zien/horen rijden.
Ja, prachtig toch? Daar zijn we het allemaal over eens!
Als veel mensen aan piraterij gaan doen en zo de resterende, betalende mensen gaan ontmoedigen om nog betalend mee te reizen, is het einde van rijdend en/of historisch materieel in zicht.
Nee. Dat zeg ik net al, het zijn gewoon twee verschillende doelgroepen. Even cru gezegd: Men kan het niet verkroppen dat niet BEIDE groepen geld opleveren en gaat dan beginnen schelden met "piraten". Iets wat fundamenteel onjuist is. Je hebt toch ook op mijn topic over de Artois geklikt zag ik? Nu, dat heeft mij ook 100 euro en een dag van mijn leven gekost. Gelieve spoedig 5 euro over te maken of ik maak u uit voor parasiet. (niet erg realistisch? Toch wel hetzelfde :idea: )
Fles schreef:Een beetje respect voor andermans inzet? En dan? Maar thuisblijven "uit respect voor andermans inzet"? Dan lopen de museumorganisaties uiteraard weer steen en been te klagen "dat er totaal geen blijk van belangstelling is, dat we het voor niets doen". Of wou je dat gaan ontkennen? Dan zou je jezelf behoorlijk klem lullen namelijk.
Wat een statement is dat?
Blijk van belangstelling is dat men respect heeft voor mijn (ons) werk en daardoor de rit (betalend) wil meemaken. Belangstelling van mensen die niet betalen of mee helpen, daar heb ik niets aan.
Met die belangstelling kan men geen materieel mee aankopen. Of Toch????
Waarom zou je enkel je richten op het aankopen van materieel? Juist met BELANGSTELLING wek je misschien de energie, de tijd, het enthousiasme op om het bestaande materieel op te knappen. Toch? Of is alles inmiddels in pico bello staat en is het wagenpark niet uitgebreid genoeg?
De rekening is simpel.
Als mensen gaan piratiseren en alles zomaar publiceren, is het niet nodig om zelf foto’s te maken tijdens betalende ritten.
MAAR dan zijn er geen inkomsten.
EN kan men geen historische treinen meer laten rijden. (Geen geld voor aankoop, materieel voor restauratie, ritten)
Dit zie je echt veel te zwart-wit. Wat je nu doet (en jij niet alleen trouwens, er zijn er nog zo) is zeggen: "foto maken = betalen." Dat is ten eerste in de praktijk totaal onrealistisch, en ten tweede oneerlijk, zolang je je in openbaar veld begeeft. Je weet zelf heel goed dat je geen enkele mogelijkheid hebt om mensen, die in de kant van de weg, een foto maken van je trein, financieel aan te slaan. Dat zij dan zo. Ik krijg ook niet alles wat mijn hartje begeert. Maar ga dan niet je frustratie daarover afwenden op die mensen en ze "piraten" noemen. Ik sta er werkelijk van te kijken dat jullie in België ZO veel tijd en energie steken in het "bestrijden" van "piraten". Zelfs in het toch als uitermate gierig bekend staande Nederland, is dit soort dingen TOTAAL niet aan de orde.

Maar laat ik mijn nog altijd onbeantwoorde vraag herformuleren: Wie denk je een plezier te doen met het organiseren van een rit waarvan je zelf weet dat die keer op keer, telkens weer, verpest zal worden door piraten?
Fles

Bericht door Fles »

Joris schreef:Hallo,
Als ik hier kom zeggen dat ik vandaag heb ingebroken en een televisie heb buitgemaakt, gaan jullie dan ook allemaal proficiat staan roepen?
Want dat is dat sommigen doen, Profiaciat met je diefstal, zonder te zeggen dat hij eigenlijk wel zwaar fout was.
Als je illegaal foto's gaat nemen, pak dara dan niet mee uit... Zo vestig je enkel de aandacht op de fouten van jezelf...
Illegaal :lol: doe effe normaal gast, lees eens na wat woorden betekenen voordat je ze post :idea: Scheelt een hoop frustratie :lol:
Steven

Bericht door Steven »

beste fles je verstaat zijn uitleg best, omdat hij toevallig een beetje een verkeerd woord (nvdr illegaal) gebruikt tracht je het in het belachelijke te trekken.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Fles schreef:
Als veel mensen aan piraterij gaan doen en zo de resterende, betalende mensen gaan ontmoedigen om nog betalend mee te reizen, is het einde van rijdend en/of historisch materieel in zicht.
Nee. Dat zeg ik net al, het zijn gewoon twee verschillende doelgroepen. Even cru gezegd: Men kan het niet verkroppen dat niet BEIDE groepen geld opleveren en gaat dan beginnen schelden met "piraten". Iets wat fundamenteel onjuist is. Je hebt toch ook op mijn topic over de Artois geklikt zag ik? Nu, dat heeft mij ook 100 euro en een dag van mijn leven gekost. Gelieve spoedig 5 euro over te maken of ik maak u uit voor parasiet. (niet erg realistisch? Toch wel hetzelfde :idea: )
Nu spreek je jezelf tegen, je hebt zelf €100 betaalt aan SNCf voor je rit met foto's , anderen hebben €0 betaald aan het TSP voor hun foto's.
Het gaat hem overigens niet om betalen om naar foto's te KIJKEN, wel om betalen om foto's te MAKEN.
Btw, hoe leveren 'piraten' geld op voor het TSP?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno

Bericht door treinbruno »

maar opzich is er toch niks verkeerd met mensen die een foto maken, die anders toch niet meegingen met de rit :)

erbij, met zo'n rit ga je toch mee voor de gezelligheid en de nostalgie, maar niet voor de fotos
en mensen die heel de tijd met een auto zo'n trein achtervolgen gaan heus geen kaartje kopen hoor als het onmogelijk wordt om de trein langs de straat te fotograferen (bv door een lelijke vlag op de neus ofzo)
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Fles schreef: Illegaal :lol: doe effe normaal gast, lees eens na wat woorden betekenen voordat je ze post :idea: Scheelt een hoop frustratie :lol:
'Illegaal' betekend 'niet toegelaten' in het algemeen Vlaams.
En aangezien een piraat geen toelating heeft om die foto's te maken is hij niet legaal d.w.z. illegaal bezig.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bibke

Bericht door Bibke »

Fles schreef:
Als veel mensen aan piraterij gaan doen en zo de resterende, betalende mensen gaan ontmoedigen om nog betalend mee te reizen, is het einde van rijdend en/of historisch materieel in zicht
Nee. Dat zeg ik net al, het zijn gewoon twee verschillende doelgroepen. Even cru gezegd: Men kan het niet verkroppen dat niet BEIDE groepen geld opleveren en gaat dan beginnen schelden met "piraten". Iets wat fundamenteel onjuist is. Je hebt toch ook op mijn topic over de Artois geklikt zag ik? Nu, dat heeft mij ook 100 euro en een dag van mijn leven gekost. Gelieve spoedig 5 euro over te maken of ik maak u uit voor parasiet. (niet erg realistisch? Toch wel hetzelfde :idea: ).
Deze redenering gaat niet op.
Je hebt zelf uw foto's gepubliceerd om ze te laten bekijken.
Als ik u op een terras ongevraagd een pintje geef, hoef je er ook niet voor te betalen.
Fles

Bericht door Fles »

Steven schreef:beste fles je verstaat zijn uitleg best, omdat hij toevallig een beetje een verkeerd woord (nvdr illegaal) gebruikt tracht je het in het belachelijke te trekken.
Beste Steven, hij heeft het bij het verkeerde eind. Foto's van treinen nemen MAG.
Steven

Bericht door Steven »

TSP organiseert voornamelijk fotouitstappen als ze zoiets organiseren, met die ritten ga je dus speciaal mee voor de foto's de sfeer is er meestal leuk bijgenomen. Ze omschrijven duidelijk welke de aard van hun ritten zijn in hun folders. Deze rit was overduidelijk een fotorit en niet bedoeld om rustig te genieten op een treintje. Je zit er tussen een bende spotters die om de haverklap in of uitstappen. Er zijn rond de 20 stops voorzien om een foto te maken. Als ze enkel een rit geven om te genieten (zoals de valentijnritten) staat dit ook altijd duidelijk aangegeven.

Ik heb zelf ook al is een foto gaan maken van een tsp rit zonder dat ik er bij kon zijn (werkuren laten niet altijd alles toe), het gaat hem er vooral om hoe je uw foto's gebruikt en wanneer zoals in het voorbeeld van bibke. Ik denk dat iedereen zijn standpunt wel wat duidelijk heeft kunnen maken en nu terug naar de rit zelf.
Fles

Bericht door Fles »

Bibke schreef:Deze redenering gaat niet op.
Je hebt zelf uw foto's gepubliceerd om ze te laten bekijken.
Dan gaat jouw redenering ook niet op.

Jij kiest er zelf voor om die trein te restaureren. En om ermee rond te gaan rijden.

Maar goed, ik heb mijn punt genoegzaam duidelijk gemaakt :) Ik blijf niet aan de gang.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

maar als de piraterij dan zo'n groot probleem is, hang dan toch gewoon iets lelijk op de neus ofzo dat er heel snel af en op gaat :)
heel veel inkomsten zullen jullie hierdoor toch niet mislopen?
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:maar als de piraterij dan zo'n groot probleem is, hang dan toch gewoon iets lelijk op de neus ofzo dat er heel snel af en op gaat :)
heel veel inkomsten zullen jullie hierdoor toch niet mislopen?
Dat ging in dit geval nogal moeilijk met de volgbussen.
Als een trein doorrijdt, of slechts heel kort stopt, kan men er gaan vlag op hangen/afnemen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Fles schreef:
Steven schreef:beste fles je verstaat zijn uitleg best, omdat hij toevallig een beetje een verkeerd woord (nvdr illegaal) gebruikt tracht je het in het belachelijke te trekken.
Beste Steven, hij heeft het bij het verkeerde eind. Foto's van treinen nemen MAG.
beste fles niemand wil het laten verbieden, maar proberen met de pluimen van een ander gaan lopen komt altijd verkeerd over. Door speciaal snel een fotoke te maken en nog voor de trip klaar is de foto's publiceren kunnen de makers van de trip niet altijd aanvaarden. Heb een beetje eerbied voor hun werk en bewaar die foto's dan ook wat afzonderlijk.

bij deze gaat hier een slotje op aangezien er maar verder gezever blijft volgen. Het is onnodig hier nogmaals een heel onderwerp aan te besteden daar waar dit vroeger al in het lang en breed is gedaan hier op hgbtf.
Gesloten