29 juni 2009 Couvin-Nismes

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Paul
Contacteer:

29 juni 2009 Couvin-Nismes

Bericht door Paul »

Hallo,

Ik had nog een goedkoop Kruidvat-biljet liggen dat voor einde juni opgebruikt moest worden. De reis ging naar de enig overgebleven spoorlijn tussen Samber en Maas. Ik wilde ze graag combineren met een wandeling; ik heb in mijn verzameling een reeksje NMBS-folders uit de jaren '30 "Onze vrije tijd - 5 excursies van één dag van station tot station" en daarin staat een wandeling beschreven van Couvin naar Nismes. Ik dacht: laat ik eens kijken of die wandelroute vandaag nog bestaat.
Afbeelding Afbeelding De reis verliep als volgt.

Nieuwkerken-Waas 08:42 - Antwerpen-Berchem 09:02 met P7292 (MS945) die stipt op tijd reed. (Voor dit traject gebruikte ik een key-card want met het kruidvatbiljet mag je pas vanaf 9:01 reizen.)
Hier een foto van het station van Nieuwkerken in de ochtendmist:
Afbeelding Antwerpen-Berchem 09:23 - Charleroi-Sud 10:53 met IC2030 (HLE2712 + M6).
Stipt op tijd vertrokken, maar vanaf Duffel sukkelden we blijkbaar achter vertraagde voorliggers. Bij vertrek uit Brussel-Zuid bedroeg de vertraging al 16 minuten wat me deed vrezen voor de aansluiting in Charleroi. Op lijn 124 werden echter 5 minuten vertraging ingelopen zodat we om 11:04 aankwamen. De trein naar Couvin wachtte bovendien op aansluiting. Mooi zo.

(Weet iemand iets meer over de grote grondwerken in Duffel ten westen van de spoorlijn? Gaat men de sporen verleggen om nieuwe bruggen te bouwen? Of hebben die werken niets met de spoorlijn te maken?)

Charleroi-Sud 11:05 (+2) - Couvin 11:55 (op tijd) met IR4811 (MW4103).
De spooraansluiting aan een steengroeve voorbij Yves-Gomezée zag ik voor het eerst; ze lijkt druk gebruikt. Van een heraanleg van lijn 136 richting Hemptinne waarover ik ergens las, eveneens ten behoeve van een steengroeve, is nog niets te zien.
Station Couvin na aankomst van mijn trein:
Afbeelding Na een korte verkenning van het mooie stadje aan het Zwarte Water ging ik op zoek naar de oude wandelroute, maar dat viel tegen: aan het kerkhof van Couvin bleek de toegang tot het Parc St-Roch hermetisch afgesloten wegens natuurgebied zijnde... Er zat niets anders op dan 2 km langs de drukke N5 te stappen om vervolgens oostwaarts over een mooie weg door het bos richting Nismes te gaan. In Nismes liep ik verder door het lommer- en waterrijke kasteelpark langs het Zwarte Water richting Roche à Lomme, tot aan de spoorlijn.
Twee andrieskruisen en het kruis boven op de Roche à Lomme:
Afbeelding Nismes is een station zonder treinen, ook de CFV3V verzekert vandaag geen dienst, dan maar te voet langs de spoorlijn richting Mariembourg, met als beloning de bijzondere flora op en langs de spoorbedding, een verfrissend voetbad in het Witte Water, uitzicht op het museummaterieel en de ronde locomotievenloods, en als afsluiter na de 12 km lange wandeltocht een lekkere pint op het pittoreske marktplein van Mariembourg met zijn eeuwenoude lindebomen en waterpomp.
Afbeelding Afbeelding De terugreis:

Mariembourg 16:39 - Charleroi-Sud 17:33 (+12) met P8714 (MW4114). De vertraging werd opgelopen door het wachten op kruisende treinen met vertraging in Philippeville en Walcourt (tussen Walcourt en Cour-sur-Heure moesten we op tegenspoor). Opmerkelijk is de schikking in het station van Philippeville: er is slechts één (lang) perron en toch kunnen twee kruisende treinen tegelijk aan het perron staan, doordat de wissel naar het kruisingsspoor zich halfweg het perron bevindt. In Charleroi heb ik even rondgekeken in het tram- en busstation en naar de werken voor de heraanleg van het stationsplein. In het station was nog het volgende te zien:
Afbeelding Afbeelding Charleroi-Sud 18:37 (+6) - Antwerpen-Berchem 20:09 (-2) met IC4518 (5M6 + HLE2731). De vertraging bleef 5 à 6 minuten tot en met Brussel-Noord, maar werd daarna vlotjes ingehaald zodat we zelfs twee minuten te vroeg in Berchem aankwamen. De dienstregeling op lijn 25 is wel erg ruim bemeten blijkbaar.

Antwerpen-Berchem 20:38 (+2) - Nieuwkerken-Waas 21:00 (+1) met L2670 (MS819).

Vriendelijke groet,

Paul Kevers
Laatst gewijzigd door Paul op 01 jul 2009, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker

Re: 29 juni 2009 Couvin-Nismes

Bericht door dekooiker »

De grondwerken in Duffel zijn in verband met de aanleg van een nieuwe spoorbrug over de waterbekkens.
De trein.
Alleen voor durvers.
Fles

Bericht door Fles »

Wat :shock:
Ontzettend :shock:
Gaaf :shock:

Kun je dat stuk over Ieper eens inscannen voor me?? En uit welk jaar dateert dat boekje precies?
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Fles schreef:Kun je dat stuk over Ieper eens inscannen voor me?? En uit welk jaar dateert dat boekje precies?
Dag Fles,

Er staat nergens een jaartal op die folder. Maar aangezien er een elektrisch motorstel uit 1935 op afgebeeld staat, vermoed ik dat hij dateert uit de jaren 1935-1940.
Het stukje over Ieper staat op de scan hierboven. Of heb je graag een duidelijker versie?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Fles schreef:En uit welk jaar dateert dat boekje precies?
Het is nog in de "oude" spelling van het Nederlands ("verminderden prijs" en zo, prachtig toch?) en ik dacht dat die in 1949 is afgeschaft.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie