Weekendje Parijs... treinfoto's

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
AlexNL

Weekendje Parijs... treinfoto's

Bericht door AlexNL »

Ik heb deze foto's afgelopen weekeinde gemaakt, toen ik van zaterdag t/m dinsdag naar Parijs ging om aldaar een training te volgen. In de vrije tijd die ik had, heb ik de tijd genomen om redelijk wat Frans spoorwegmateriaal op de foto te zetten. Hieronder wat foto's die ik de moeite waard vond:
Afbeelding Het begin van de reis. Station Breda, van hieraf met de intercity naar Rotterdam om aldaar over te stappen op de Thalys die me naar Parijs brengt.
Afbeelding Tijdens het wachten kwam de stoptrein Utrecht - Breda binnen op spoor 4, dus daar heb ik foto's van gemaakt. Met behulp van Windows Live Photo Gallery heb ik er deze panoramafoto van gemaakt.
Afbeelding En daar is de trein die mij naar Rotterdam brengt: een VIRM O+
Afbeelding Een wiel
Afbeelding Gloednieuwe VIRM 9587, binnengekomen in het begin van april
Afbeelding Eenmaal in de trein, bleek hij stampvol te zitten. Volgens de conducteur hadden heel veel mensen Kruidvatkaartjes bij zich, en ging men en masse richting Randstad om aldaar iets te gaan doen. Wat weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik geen zitplaats had. Ik moest blijven staan.
Afbeelding Vanaf het balkon in de richting van de A16 over het Hollands diep. Op de voorgrond de brug die de HSL-Zuid van Zuid-Holland naar Noord-Brabant brengt.
Afbeelding Sprintertje (SGMm) te Rotterdam Centraal
Afbeelding De Sprinter in de verte koppelde aan de wachtende Sprinters
Afbeelding +10. Gelukkig had ik een reservering :)
Afbeelding Mijn trein naar Parijs: een Thalys.
Afbeelding Parijs metrostel
Afbeelding Parijse leukigheid: metro's op banden ipv stalen wielen
Afbeelding Een RER-trein, uitgevoerd door RATP. Niet alle RER-treinen in Parijs worden door de RATP gedaan, enkele lijnen worden door de SNCF uitgevoerd.
Afbeelding Station La Défense
Afbeelding Dit stopt allemaal te La Défense
Afbeelding Weer een metrostel, ditmaal van een andere lijn (M1, dacht ik)
Afbeelding RER-station Neuilly Porte Maillot. Zoals te zien is, is dit een SNCF-station. SNCF voert de RER-diensten uit onder de naam "Transilien", wat een verbastering is van "Francilien", een inwoner van de Ilê-de-France-regio, waar Parijs onder valt.
Afbeelding Een dubbeldekstreinstel
Afbeelding Een eenvoudig, open interieur.
Afbeelding Een Eurostar te Gare du Nord. Om bij deze trein te komen, moet je omlopen en door controles heen, dit i.v.m. regels van Eurostar en het Verenigd Koninkrijk
Afbeelding Een Frans rijtuig naast een Thalys
Afbeelding Drukte
Afbeelding Een 1700? Nee! Dit is het Franse broertje waar de 16/17/1800-locs van zijn afgeleid
Afbeelding Een andere Franse loc
Afbeelding Wat het verschil is tussen een 'gewone' InterCity en een Corail-InterCity weet ik niet...
Afbeelding Een TGV met een gele neus komt binnenrijden
Afbeelding Deze trein heeft een snelheidsrecord gevestigd in het VK
Afbeelding 2x Thalys. De rechter heeft mij naar Brussel-Zuid gebracht
Afbeelding Thalys
Afbeelding Kijk eens wat ik gevonden heb? Mag ik 'm houden? Ah toe, ah toe, ah toe, mag het?
Afbeelding En dit is de frambozenlollie die mij naar Nederland heeft gebracht.

Ik heb nog meer foto's gemaakt, die staan op mijn website. Hopelijk vinden jullie de foto's leuk, ik vond het i.i.g. leuk om ze te maken :)
HLE 2302

Re: Weekendje Parijs... treinfoto's

Bericht door HLE 2302 »

AlexNL schreef:Afbeelding Een andere Franse loc
Die loc staat precies wel erg dicht bij de stootblok, het lijkt alsof hij er zelfs tegen staat.
Of zijn dit mijn gedachten ? :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rail s

Bericht door rail s »

Transilien en RER is toch wel iets verschillend.

RER A en een gedeelte van B wordt uitgevoerd door RATP
RER B (gedeeltelijk), C, D, E, F wordt uitgevoerd door SNCF (er is een duidelijk verschil in kwaliteit tussen de diensten van RATP (beter) en SNCF (véééél slechter), zelfs op lijn B!)

Een Transilien heeft (meestal) één van de grote stations als eindpunt en komt van verder dan de voorsteden (tot ong 150km buiten Parijs).
Elke RER-lijn rijdt in zijn eigen tunnels/lijnen van de voorsteden, dwars door Parijs naar de voorsteden (als hij 100km buiten Parijs komt zal hij al ver zijn).
treinbruno

Bericht door treinbruno »

de RER willen ze nu ook door transilien vervangen
op de RER rijden er nu al verschillende gemoderniseerde treinen met transilien reclame enzo erop hoor :D
de stationsnaambordjes van de SNCF RER hebben nu ook transilien logo's
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Hellow

Parijs is inderdaad een mooie stad.

Niet alle metro's rijden op luchtbanden: enkel 1, 4, 6, 11 en 14 zijn met rubberbanden uitgerust, de rest zijn stalen wielen.
Trammist

Bericht door Trammist »

Kennelijk komt Harry Potter 6 in Frankrijk vroeger uit dan hier...

Bedankt voor je fijne fotoserie!
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ahh zéér bekend terrein voor mij! Altijd leuk! :D
esther85

Bericht door esther85 »

Leuke foto's!! Is de Thalys ook een hele gezellige trein? Of doet iedereen zijn eigen ding? x :D
Leuke foto!:)
groentje

Bericht door groentje »

Ik vind de Thalys wat krap zitten, maar dat hebben alle TGV's. Qua kleurstelling vind ik het een mooie trein, ook het interieur. Maar geef mij toch maar het comfort van een ICE-3.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Thalys vind ik háártstikke gezellig! :D
Steven

Bericht door Steven »

geef ook mij maar een ICE 3 om de gekende reden, iets meer comfort, vooral voor de benen is dit aangenaam. Zeker voor mensen met een lengte van 188 cm zoals mezelf. Bij de Franse treinen heb ik net altijd iets te krap gezeten, vooral die corail zijn crap vind ik.
groentje

Bericht door groentje »

Er zijn er in soorten, Corailrijtuigen, maar die in de EC Jean Monnet zijn inderdaad vaak wel heel krap.
Plaats reactie