Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Toeristisch zomeraanbod NMBS voor 2009
Bron: NA NMBS / NA SNCB 15/05/2009
NMBS voorziet voor de zomerperiode meer treinen, wat een stijging van het aantal zitplaatsen van 63% betekent ten opzichte van vorig jaar. Een kort overzicht.
Elke zomer maken duizenden dagjestoeristen en andere reizigers gebruik van de trein om naar de Kust, de Ardennen of een andere toeristische bestemming te trekken, eventueel voor een verblijf van enkele dagen. De zomer is ook de ideale periode om in familieverband een attractiepark te bezoeken of om naar allerlei toeristische activiteiten te gaan. Hierop inspelend voorziet NMBS voor de zomerperiode meer treinen, wat een stijging van het aantal zitplaatsen van 63% betekent ten opzichte van vorig jaar.
NMBS hecht een groot belang aan het comfort van de pendelaars. Ook de klanten die niet uit beroepsoverwegingen de trein nemen maar er een dagje op uit willen, worden verwend tijdens het toeristisch seizoen.
Daarom verzorgt NMBS ook deze zomer haar aanbod. Zo kunnen de klanten comfortabel reizen en vooral de files en de parkeerproblemen vermijden, op weg naar of in de drukke toeristische plaatsen.
Het aanbod toeristische treinen werd bijgestuurd op basis van de reizigersvraag en de ervaring op het terrein. In 2009 rijdt het overgrote deel van de toeristische treinen (ICT) opnieuw naar de populaire bestemmingen. Daarbij werd speciale aandacht besteed aan de rechtstreekse verbindingen vanuit Wallonië met de Kust omdat in het verleden dit facet van het aanbod wat beperkt was. Indien geen rechtstreekse verbinding mogelijk is, zal NMBS het maximum doen om de aansluiting zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Er zullen ook meer treinen met bestemming Oostende en Blankenberge rijden. Deze kuststeden zijn immers de populairste badsteden bij de treinreizigers.
Ook nieuw, zowel in de week als tijdens het weekend, zijn de 2 treinen van de relatie ICH Moeskroen – Schaarbeek die verlengd zullen worden tot Oostende via de lijn 66 Kortrijk – Brugge. Het aanbod vanuit Brussel naar de Kust zal eveneens versterkt worden met, bijvoorbeeld, rechtstreekse treinen tussen Brussel en De Panne.
Bijkomende ICT-treinen zullen eveneens voorzien worden vanuit de andere grote steden zoals Antwerpen. Deze treinen zullen een goede aansluiting hebben met de treinen naar de omliggende steden.
Globaal beschouwd betekent dit nieuwe aanbod, in vergelijking met het vorig zomerseizoen, een verhoging van 20% van het aantal trein-kilometer voor de toeristische treinen. Bovendien stijgt het aantal zitplaatsen in deze treinen met maar liefst 63%.
In totaal zullen tijdens de weken van zaterdag 27 juni tot zondag 30 augustus 63 toeristische treinen (ICT) rijden naar Blankenberge, Knokke, De Panne, Oostende en Zeebrugge-Strand. In de weekends en op feestdagen zal het aantal ICT’s zelfs stijgen tot 89 treinen.
Daarbij mag niet uit het oog verloren worden dat NMBS elke dag al een zeer uitgebreid basisaanbod heeft met IC-, IR- en L-treinen (*) die de belangrijkste steden van ons land verbinden met de kuststations: in de week rijden 213 treinen naar de zee, in het weekend zijn er dat 183. De capaciteit van dit basisaanbod zal eveneens versterkt worden om nog meer comfort te bieden aan de reizigers en om het aantal zitplaatsen zo ruim mogelijk te maken (dit met de M6-dubbeldekkers).
Aanbod naar de andere toeristische bestemmingen
Andere toeristische bestemmingen, zoals de Ardennen of Walibi, zullen eveneens een groter aanbod toeristische treinen (ICT) krijgen. Dit dankzij de versterking van het basisaanbod met IC-, IR- en L-treinen.
Deze toeristische treinen zullen in de week en in het weekend rijden naar Bièrges-Walibi (Ottignies of Waver) evenals naar Houyet en Jemelle.
Voor meer details over dit toeristisch zomeraanbod (dienstregelingen, … ) zal NMBS de speciale brochure “Toeristische treinen 2009” binnenkort uitgeven. Deze zal in alle stations gratis ter beschikking zijn voor de reizigers. Alle informatie is eveneens beschikbaar op de website www.nmbs.be.
Daarnaast verlengt NMBS deze zomer ook uitzonderlijk de geldigheidsperiode van de weekendbiljetten: tijdens de maanden juli en augustus zullen deze biljetten geldig zijn vanaf vrijdagochtend tot en met maandagavond. Later volgt nog meer informatie via een specifieke campagne.
Bron: NA NMBS / NA SNCB 15/05/2009
NMBS voorziet voor de zomerperiode meer treinen, wat een stijging van het aantal zitplaatsen van 63% betekent ten opzichte van vorig jaar. Een kort overzicht.
Elke zomer maken duizenden dagjestoeristen en andere reizigers gebruik van de trein om naar de Kust, de Ardennen of een andere toeristische bestemming te trekken, eventueel voor een verblijf van enkele dagen. De zomer is ook de ideale periode om in familieverband een attractiepark te bezoeken of om naar allerlei toeristische activiteiten te gaan. Hierop inspelend voorziet NMBS voor de zomerperiode meer treinen, wat een stijging van het aantal zitplaatsen van 63% betekent ten opzichte van vorig jaar.
NMBS hecht een groot belang aan het comfort van de pendelaars. Ook de klanten die niet uit beroepsoverwegingen de trein nemen maar er een dagje op uit willen, worden verwend tijdens het toeristisch seizoen.
Daarom verzorgt NMBS ook deze zomer haar aanbod. Zo kunnen de klanten comfortabel reizen en vooral de files en de parkeerproblemen vermijden, op weg naar of in de drukke toeristische plaatsen.
Het aanbod toeristische treinen werd bijgestuurd op basis van de reizigersvraag en de ervaring op het terrein. In 2009 rijdt het overgrote deel van de toeristische treinen (ICT) opnieuw naar de populaire bestemmingen. Daarbij werd speciale aandacht besteed aan de rechtstreekse verbindingen vanuit Wallonië met de Kust omdat in het verleden dit facet van het aanbod wat beperkt was. Indien geen rechtstreekse verbinding mogelijk is, zal NMBS het maximum doen om de aansluiting zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Er zullen ook meer treinen met bestemming Oostende en Blankenberge rijden. Deze kuststeden zijn immers de populairste badsteden bij de treinreizigers.
Ook nieuw, zowel in de week als tijdens het weekend, zijn de 2 treinen van de relatie ICH Moeskroen – Schaarbeek die verlengd zullen worden tot Oostende via de lijn 66 Kortrijk – Brugge. Het aanbod vanuit Brussel naar de Kust zal eveneens versterkt worden met, bijvoorbeeld, rechtstreekse treinen tussen Brussel en De Panne.
Bijkomende ICT-treinen zullen eveneens voorzien worden vanuit de andere grote steden zoals Antwerpen. Deze treinen zullen een goede aansluiting hebben met de treinen naar de omliggende steden.
Globaal beschouwd betekent dit nieuwe aanbod, in vergelijking met het vorig zomerseizoen, een verhoging van 20% van het aantal trein-kilometer voor de toeristische treinen. Bovendien stijgt het aantal zitplaatsen in deze treinen met maar liefst 63%.
In totaal zullen tijdens de weken van zaterdag 27 juni tot zondag 30 augustus 63 toeristische treinen (ICT) rijden naar Blankenberge, Knokke, De Panne, Oostende en Zeebrugge-Strand. In de weekends en op feestdagen zal het aantal ICT’s zelfs stijgen tot 89 treinen.
Daarbij mag niet uit het oog verloren worden dat NMBS elke dag al een zeer uitgebreid basisaanbod heeft met IC-, IR- en L-treinen (*) die de belangrijkste steden van ons land verbinden met de kuststations: in de week rijden 213 treinen naar de zee, in het weekend zijn er dat 183. De capaciteit van dit basisaanbod zal eveneens versterkt worden om nog meer comfort te bieden aan de reizigers en om het aantal zitplaatsen zo ruim mogelijk te maken (dit met de M6-dubbeldekkers).
Aanbod naar de andere toeristische bestemmingen
Andere toeristische bestemmingen, zoals de Ardennen of Walibi, zullen eveneens een groter aanbod toeristische treinen (ICT) krijgen. Dit dankzij de versterking van het basisaanbod met IC-, IR- en L-treinen.
Deze toeristische treinen zullen in de week en in het weekend rijden naar Bièrges-Walibi (Ottignies of Waver) evenals naar Houyet en Jemelle.
Voor meer details over dit toeristisch zomeraanbod (dienstregelingen, … ) zal NMBS de speciale brochure “Toeristische treinen 2009” binnenkort uitgeven. Deze zal in alle stations gratis ter beschikking zijn voor de reizigers. Alle informatie is eveneens beschikbaar op de website www.nmbs.be.
Daarnaast verlengt NMBS deze zomer ook uitzonderlijk de geldigheidsperiode van de weekendbiljetten: tijdens de maanden juli en augustus zullen deze biljetten geldig zijn vanaf vrijdagochtend tot en met maandagavond. Later volgt nog meer informatie via een specifieke campagne.
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Hoi, er staat in het artikel dat de brochure binnenkort beschikbaar is... Je kan wel al even zoeken via de reisplanner van de NMBS...MIVB-reiziger schreef:Is de brochure al ergens beschikbaar?
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Een maand later nog steeds geen enkele brochure te vinden op de site... of ben ik nu zo blind?
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Toch wel, kijk maar eens even naar:
http://hari.b-holding.be/Hafas/folders/ ... t_2009.pdf
Net zoals vorig jaar lijkt het me voor een niet-specialist niet evident om aan zo'n kleurboek uit te kunnen.
Groeten,
http://hari.b-holding.be/Hafas/folders/ ... t_2009.pdf
Net zoals vorig jaar lijkt het me voor een niet-specialist niet evident om aan zo'n kleurboek uit te kunnen.
Groeten,
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
en om af te drukken per lijn is het ook gedaanMolenbruch Y. schreef:Toch wel, kijk maar eens even naar:
http://hari.b-holding.be/Hafas/folders/ ... t_2009.pdf
Net zoals vorig jaar lijkt het me voor een niet-specialist niet evident om aan zo'n kleurboek uit te kunnen.
Groeten,

Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Er staat me bij dat dat ICT-boekje een aantal jaren terug nog een stuk overzichtelijker was. Dat kun je nu ook bepaald niet meer zeggen.
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Pure chaos noem ik dit, ik snap de bedoeling van die kleuren ook niet echt goed want soms zijn dit toch overstapverbindingen of zit er soms een andere trein in het midden van een kolom.Tom024 schreef:Er staat me bij dat dat ICT-boekje een aantal jaren terug nog een stuk overzichtelijker was. Dat kun je nu ook bepaald niet meer zeggen.

Gisteren trouwens een interessante samenstelling gezien in Gent-Sint Pieters: Ik denk dat het ICT 6805 Welkenraedt - Oostende was. Deze reed met een 8 tal M4 rijtuigen met daarvoor 2 13'en. Mooi optrekvermogen moet dat geven.
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Ik heb vanmorgen ICT 06807 gezeten en die was samengesteld uit 2 Varkensneuzen
Nu, buiten het feit dat ze lelijk zijn, was er daar eigenlijk niks mis mee. Ze zitten comfortabel, rijden zacht en ze hebben - in tegenstelling tot 'n M6 - véél bagageruimte. Het voorste varken was AM 833 (waar ik in zat), de achterste weet ik niet. Maar omdat ik helemaal op het einde van de voorste AM zat (in het midden van de ganse trein dus), kon ik ik de TBG zien die de deur va de (ongebruikte) stuurpost opendeed en daar ging omroepen
's avonds was er ook een ICT, die 2 minuten na de IC G vertrok, maar ik heb toch voor de gewone IC 01819 gekozen, die met M6'en reed.
O ja: het was naar Oostende
en ondanks het pokkenweer zat dat ding toch behoorlijk goed vol. Op de terugweg vooral bejaarden.


Nu, buiten het feit dat ze lelijk zijn, was er daar eigenlijk niks mis mee. Ze zitten comfortabel, rijden zacht en ze hebben - in tegenstelling tot 'n M6 - véél bagageruimte. Het voorste varken was AM 833 (waar ik in zat), de achterste weet ik niet. Maar omdat ik helemaal op het einde van de voorste AM zat (in het midden van de ganse trein dus), kon ik ik de TBG zien die de deur va de (ongebruikte) stuurpost opendeed en daar ging omroepen

's avonds was er ook een ICT, die 2 minuten na de IC G vertrok, maar ik heb toch voor de gewone IC 01819 gekozen, die met M6'en reed.
O ja: het was naar Oostende

Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Hallo "Trammist",Trammist schreef:Ik heb vanmorgen ICT 06807 gezeten en die was samengesteld uit 2 Varkensneuzen
Ik heb eens even op het internet nagegaan wat ik me bij "Varkensneuzen" voor treinmaterieel moet voorstellen. Maar nee, Google kon me geen passend antwoord verschaffen....
Is die term een officiële Vlaamse benaming voor NMBS matrieel?
Gegroet,
Robert M. VAN KOOY
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Officieel is die benaming niet, denk ik. Eigenlijk denk ik niet dat er zo enige naam officieel is. "Duikbril" , "klassiekje" ... vallen een beetje buiten de gebruikelijke toon van officiële documenten. Maar kijk eens op onderstaande link, dan snap je het wel.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=37&t=3451
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=37&t=3451
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
Hallo Robert, als je op de link van Jan Olieslaegers klikt kom je op een fotopagina terecht van desbetreffende treinen.
Je moet trouwens ook eens de Wiki-pagina over de NMBS doornemen. Daar vind je een aparte pagina voor bijna ieder type NMBS-materieel, inclusief bijnamen
Je moet trouwens ook eens de Wiki-pagina over de NMBS doornemen. Daar vind je een aparte pagina voor bijna ieder type NMBS-materieel, inclusief bijnamen

Re: Ruimer aanbod toeristentreinen in 2009
De Heren Olieslaegers en Trammist dank ik beide voor hun reactie. Het is me nu wel duidelijk dat het om een mij van uiterlijk welbekend Belgisch "viertje" gaat, dat ook in Roosendaal komt.Trammist schreef:Hallo Robert, als je op de link van Jan Olieslaegers klikt kom je op een fotopagina terecht van desbetreffende treinen.
Je moet trouwens ook eens de Wiki-pagina over de NMBS doornemen. Daar vind je een aparte pagina voor bijna ieder type NMBS-materieel, inclusief bijnamen
Met groeten uit Nederland,
Robert M. VAN KOOY