Traffic Control
Traffic Control
Goededag,
Ik heb de kans gekregen om op zaterdag 9 mei een bezoek te brengen aan Traffic Control en het seinhuis van Brussel-Zuid.
Nu is mijn vraag: mag je in die installaties fotograferen? Zoniet kan ik mijn zware spiegelreflex thuislaten...
Mvg,
Trammist
Ik heb de kans gekregen om op zaterdag 9 mei een bezoek te brengen aan Traffic Control en het seinhuis van Brussel-Zuid.
Nu is mijn vraag: mag je in die installaties fotograferen? Zoniet kan ik mijn zware spiegelreflex thuislaten...
Mvg,
Trammist
Re: Traffic Control
Die installatie's zijn gevoelig voor allerlei zaken.
De NS heeft ook niet graag dat er bij hun wordt gefotografeerd.
Prorail heeft zelfs regels die gelden voor bezoekjes aan seinhuizen en Technische ruimte's.
Dus ja. De ene Dispacher/Treindienstleider heeft er geen moeite mee. De andere weigert alle medewerking en meldt het direct aan zijn chef.
Prorail heeft zelfs regels die gelden voor bezoekjes aan seinhuizen en Technische ruimte's.
Dus ja. De ene Dispacher/Treindienstleider heeft er geen moeite mee. De andere weigert alle medewerking en meldt het direct aan zijn chef.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
je zal toegang krijgen tot een controlekamer waar men instaat voor de veiligheid. In andere controlekamers laat men ook niet zomaar toe om foto's te maken.
Dan heb je geluk gehad, de laatste keer ik er binnen was met een rondleiding hebben ze nadrukkelijk gezegd van geen foto's te maken.
-
Staat op de site van Het Nieuwsblad geen reportage over het verkeerscontrolecentrum van de NMBS? Ik geloof dat het in het opgenomen is in het kader van het Groot Treinrapport. Mag dat dan weer wel?
journalisten krijgen altijd afzonderlijke toestemming en alles hangt af in welk kader ze die foto's gebruiken.
Hallo,
Op de datum van bovengaande foto heb ik daar ook platen mogen maken (leve de trein), er is toen niks op gezegd. Enkel in de nationale controle kamer mochten geen beelden geschoten worden vanwege de privacy...
Groeten,
Joris De Mol
Op de datum van bovengaande foto heb ik daar ook platen mogen maken (leve de trein), er is toen niks op gezegd. Enkel in de nationale controle kamer mochten geen beelden geschoten worden vanwege de privacy...
Groeten,
Joris De Mol
In de tijd van de relaisbeveiliging heb ik alle posten die toen nog bestonden bij NS (lees: ProRail) zonder problemen bezocht en gefotografeerd. Op een redelijk grote post (noem geen plaatsen) was het altijd een beetje gezellige bende, stond ik zelfs rijwegen in te stellen. Op een klein station heb ik zelfs een paar minuten het tabelautje in de gaten gehouden omdat de treindienstleider naar huis wou en zijn opvolger in dezelfde trein zat... ook in DUitsland en Zwitserland laten ze je vaak gewoon binnen, tot Oberhausen Hbf aan toe. Officieel mag het natuurlijk niet...Mark7758 schreef:Die installatie's zijn gevoelig voor allerlei zaken.
België en Frankrijk is mijn ervaring dat het bijna altijd 'verboden' is te fotograferen. Ben nog steeds benieuwd welke systemen (met hun bediening) worden en zijn gebruikt bij NMBS.
Sven, maar jij weet ook dat je toen meestal als iets anders binnen kwam. En dan hebben ze er beroepsmatig geen probleem mee. (Collega-Colllega spoorbedrijf) Kom je als pure treinfanaat daar dan is de verhouding heel anders.
Ik heb ook nooit problemen. Maar ik ken er genoeg die zaal bijna doorvliegen naar het eerste de beste foto toestel die hij ziet. En inderdaad bij de meeste ben je kind aan huis en zijn de opmerking " regel jij die trein even dan kan ik nu eindelijk naar de WC?"
Ik heb ook nooit problemen. Maar ik ken er genoeg die zaal bijna doorvliegen naar het eerste de beste foto toestel die hij ziet. En inderdaad bij de meeste ben je kind aan huis en zijn de opmerking " regel jij die trein even dan kan ik nu eindelijk naar de WC?"
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
In die tijd was ik nog gewoon student, en van sporenplan.nl hadden nog zeer weinig mensen gehoord. Kwam dus nog gewoon als treinfanaat over. Nu zal het in Nederland ook niet altijd makkelijk geweest zijn om overal binnen te komen (zeker nu), maar naast Nederland ben ik ook in Duitsland en Zwitserland geen één keer geweigerd (ook gewoon als treinhobbyist). Zouden ze het doen, dan heb ik daar echt geen moeite mee. Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel foto's van Duitse tableau's er op het internet staan, alle door hobbyisten gemaakt. Van de NMBS heb ik helaas alleen Brussel Zuid kunnen vinden.Mark7758 schreef:Sven, maar jij weet ook dat je toen meestal als iets anders binnen kwam. En dan hebben ze er beroepsmatig geen probleem mee. (Collega-Colllega spoorbedrijf) Kom je als pure treinfanaat daar dan is de verhouding heel anders.