Dagje Oostende 23/07/2009

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Adler

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Bericht door Adler »

Steven schreef:Dat heeft niets met moeilijk een trein kunnen nemen, er zijn nu gewoon van die mensen die zonder info naar een station komen. totaal geen gevoel van orientatie hebben en als een soort kip zonder kop beginnen rondlopen.
Als je bordjes ziet zoals dit, is het dan niet te begrijpen dat sommige mensen alle oriëntatie verliezen en rondlopen als een kip zonder kop ?
Als ik de eerste keer in dit station zou komen en het juiste perron zou moeten vinden, zou ik het ook niet onmiddellijk weten waar ik naar toe moet.
Bijlagen
waarnaartoe.jpg
waarnaartoe.jpg (47.24 KiB) 2315 keer bekeken
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
Steven schreef:Dat heeft niets met moeilijk een trein kunnen nemen, er zijn nu gewoon van die mensen die zonder info naar een station komen. totaal geen gevoel van orientatie hebben en als een soort kip zonder kop beginnen rondlopen.
Als je bordjes ziet zoals dit, is het dan niet te begrijpen dat sommige mensen alle oriëntatie verliezen en rondlopen als een kip zonder kop ?
Als ik de eerste keer in dit station zou komen en het juiste perron zou moeten vinden, zou ik het ook niet onmiddellijk weten waar ik naar toe moet.
Dit is waarschijnlijk een bordje dat hangt in Melle of Merelbeke. Dus daar zijn maar 2 perrons met 3 mogelijke richtingen.
Dus als je richting Brussel moet ga je via Aalst passeren.L50
Als je richting Geraardsbergen moet ga je via Zottegem passeren.L122
Alss je richting Mechelen moet ga je via Schellebelle ,Wichelen en Dendermonde passeren.L53
Op het andere perron zal staan "treiene richting Gent St-Pieters.
Dus zo ingewikkeld is het niet,als weet wat je bestemming is.
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Dus zo ingewikkeld is het niet,als weet wat je bestemming is.
Dat is dan uw interpretatie.
Ik vind wel dat er eenvoudiger en duidelijker manieren zijn om dit aan te duiden.
Men moet er niet vanuit gaan dat iedereen een kei is op gebied van geografie en alle lijnen van het Belgische net uit het hoofd kent.
Dit is inderdaad een bordje in Melle maar ik zou nog zo tientallen andere voorbeelden kunnen geven van onduidelijke, verwarrende of onbestaande aanduidingen.
Om de woorden te citeren van het Raadgevend Comité:
Het gaat hier om informatie en onthaal van de klanten, in het bijzonder zij die niet de gewoonte hebben om de trein te nemen (maar wel de volle prijs betalen!), maar ook van de nieuwe klanten : zij moeten aangetrokken worden, niet afgestoten.
nighttrain

Adler schreef:
nighttrain schreef:Dus zo ingewikkeld is het niet,als weet wat je bestemming is.
Dat is dan uw interpretatie.
Ik vind wel dat er eenvoudiger en duidelijker manieren zijn om dit aan te duiden.
Men moet er niet vanuit gaan dat iedereen een kei is op gebied van geografie en alle lijnen van het Belgische net uit het hoofd kent.
Dit is inderdaad een bordje in Melle maar ik zou nog zo tientallen andere voorbeelden kunnen geven van onduidelijke, verwarrende of onbestaande aanduidingen.
Om de woorden te citeren van het Raadgevend Comité:
Het gaat hier om informatie en onthaal van de klanten, in het bijzonder zij die niet de gewoonte hebben om de trein te nemen (maar wel de volle prijs betalen!), maar ook van de nieuwe klanten : zij moeten aangetrokken worden, niet afgestoten.
Ik heb enkel dit voorbeeld van commentaar voorzien. Dus er zijn maar 2 sporen in Melle.Als je als toerist of totaal geografisch gedesorienteerde de bedoeling hebt om naar de luchthaven te reizen dan zal dit via Brussel zijn,dus ga je naar dit perron met 3 bestemmingen en via de gele affiches zal je wel weten rond welk uur.Nu ga je zeggen "ja maar in geval van tegenspoor" Ja dan gaat de treinbestuurder de reglementering toepassen en het perron benaderen met stapvoetse snelheid in geval van een tussenliggende stopplaats bij onvoorzien verkeer op tegenspoor zonder stationspersonneel.Zodanig dat de reizigers van spoor kunnen veranderen via de veilige weg.Een klein beetje opzoekingswerk kan ook wonderen verrichten als je niet vertrouwd bent met de omgeving van vertrek.. Er zijn nu eenmaal mensen, zelfs met een TomTom, die het kunnen om overal te verdwalen.
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Er zijn nu eenmaal mensen, zelfs met een TomTom, die het kunnen om overal te verdwalen.
Ik vind toch dat je niet te vlug mag besluiten dat het aan de "domheid" van de mensen ligt als ze moeilijkheden hebben om de juiste trein of het juiste perron te vinden.
Sommige commentaren in dit en andere topics laten dit wel uitschijnen.
Dat sommigen rondlopen als een kip zonder kop, zoals hier gezegd werd, heeft wel een reden en is niet zomaar.
Uiteraard zijn treinenthousiasten en zeker treinbestuurders nogal slecht geplaatst om dit te beoordelen omdat zij allemaal experten zijn op dit gebied.
Het is toch niet voor niets dat een officieel orgaan, zoals het Raadgevend Comité, reeds tientallen negatieve rapporten heeft geschreven over de slechte signaletica in de Belgische stations.
Ik zeg niet dat het overal slecht is, maar op veel plaatsen en op veel punten kan er toch nog heel wat verbeterd worden.
Steven

Bericht door Steven »

Treinbestuurders experten? Ik kan u zo een handvol collega's geven die in aardrijkskunde een ware ramp zijn. Ze kunnen hun lijnen wel maar laat ze dat aub niet op een blinde kaart aanduiden want dat krijg je de zotste resultaten te zien hoor.
Genoeg collega's die enkel hun werk kennen en geen mm daarbuiten.
Zoals ik al ergens anders eerder schreef heb ik op mijn trein (dank aan de tbg die me deze info doorspeelde op dat moment) drie mensen met een vrijkaart gehad die de verkeerde trein genomen hebben. Dat was dus duidelijk het toppunt.
nighttrain

Alle commentaren buiten beschouwing gelaten zou het beter zijn om te beseffen waar het probleem ligt. Als je het spoorwegnet van België (Vlaanderen)bekijkt en zeker in de regio waarover de foto gaat komt men toch tot de conclusie dat het een spinneweb is. Dus enorm veel mogelijkheden om ergens te geraken.Opgelet ik zeg dus niet altijd de snelste.Wat impliceert dat in bepaalde stopplaatsen je verschillende mogelijkheden hebt waarvan akte via de foto. Laten we nemen dat de client spoorweganalfabeet is of andere termen.
Om in Zottegem(24.000 inwoners) te geraken kan hij vanuit Melle(dorp met 10.000inwoners) en 18 min trein verder
a)via Gent(10min) en via Oudenaarde b) via Melle direkt naar Zottegem c) Via Aalst naar Burst en overstappen naar Zottegem d) Via Denderleeuw.
Ander vb ,iemand die in Gent zich vergist van trein naar Mechelen (direkt) en neemt deze naar Antwerpen kan of wel overstappen in Lokeren , Stint-Niklaas of Antwerpen Centraal om toch via deze 3 stations zijn eindbestemming te bereiken.
Enkel om te zeggen dat ze in melle de mensen hebben willen informeren over het aantal treinen met bestemming daaar stoppen ! Hoe hadden ze anders ,buiten de gele affiches , moeten informeren dat op spoor 2 deze mogelijkheden voor handen waren?
Neem eens de proef op de som en bereken eens het aantal stations in Vlaanderen die enkel een stopplaats zijn en de hoeveelheid stations die een aansluiting geven op 1 of meerdere lijnen!Lichtervelde een gemeente met 8000 zielen is een spoorwegknooppunt van 2 lijnen!
Plaats reactie