Interesse in treinen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Heb je interesse voor treinen?

Ja
74
97%
Nee
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 76

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:In heel Belgie zijn er misschien maar enkele mensen met interesse voor treinen, ze zijn op 1 of 2 handen te tellen. Een zeer zeldzame interesse dus.
Andere interesses zoals voor auto's, de natuur, sport en politiek zijn weer populair (ben zelf ook dierenliefhebber).
Kom nou, er zijn er minstens enkele duizenden. Of dacht je dat al die tijdschriften gekocht worden door mensen die helemaal niks van treinen willen weten? Ik ben blijkbaar wel de uitzondering, maar ik ken bijvoorbeeld meer mensen die zich interesseren voor treinen dan voor planten, sterren, het weer... En als ze je eigenaardig bekijken, is het jouw taak om anderen ervan te overtuigen dat treinen inderdaad wel iets hebben. Persoonlijk zal ik het dan niet hebben over schilderingen en types, maar wel over dienstregelingen, oorzaken van vertragingen, en algemenere dingen. Ik heb tenslotte jaren voor de klas gestaan, en al was het voor de meesten het ideale afleidingsmanoeuvre, er waren er altijd ook wel enkelen die geboeid luisterden, en die een aantal dingen plots op een heel andere manier zagen.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje

Re: Interesse in treinen

Bericht door pietje »

Bij mij was het vroeger nog erger, mijn 2 grootste interesses waren treinen en radio-amateur.
Een geluk dat het internet uit de Geek-sfeer gekomen is, heb ik toch nog iets gemeenschappelijk met een groot deel van de bevolking.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Interesse in treinen

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: Kom nou, er zijn er minstens enkele duizenden.
Wat betekenen enkele duizenden in vergelijking met de honderduizenden in België die zich interesseren voor auto's bijvoorbeeld ?
En wat die tijdschriften betreft, de enkele spoorwegtijdschriften in dit land hebben een zo kleine oplage dat ze de prijs zeer hoog moeten maken om nog het hoofd boven water te kunnen houden.
Als je dit vergelijkt met Duitsland bijvoorbeeld, daar heb je spoorwegtijdschriften in overvloed, zowel over het grootbedrijf als over modelbouw.
Je hebt er ook talloze verenigingen die zich bezighouden met spoorwegen, treinreizen organiseren, speciale stoomritten verzorgen, enz.
En bijna elke week is er wel ergens in Duitsland een speciaal spoorwegevenement te beleven.
overweg13 schreef: Ik ben blijkbaar wel de uitzondering.
Dat moet inderdaad zo zijn.
In al mijn vorige en huidige werkomgevingen was er niemand die zich ook maar in het minste interesseerde voor treinen.
En dan spreek ik nog over een omgeving met overwegend technisch gevormde mensen (ingenieurs, enz.).
Ik vind het ook jammer, maar het is zo.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Dag

Ik denk dat je die honderdduizenden die zich voor auto's interesseren ook niet moet overschatten. Om te kunnen vergelijken met treinfans moet je al minstens mensen hebben die zich interesseren voor autotechniek, zich bezighouden met het omtunen van auto's. Natuurlijk wordt er meer over auto's gesproken dan over treinen, maar de auto is voor velen dan ook een stukje van het dagelijkse leven geworden. Vele avn die gesprekken gaan dan ook over de keuze van de auto, problemen met de auto, problemen met het rijden, ongevallen e.d. Ik geloof niet dat je dat kunt vergelijken met treinfans fie soms wel echt veel weten over het treinwezen.
En dat Duitsland meer tijdschriften heeft dan Vlaanderen of Wallonië lijkt me nogal logisch als je het afzetgebied bekijkt.
Met vriendelijke groet

overweg13
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Interesse in treinen

Bericht door LML »

Het is echt niet ver te zoeken: een auto is een luxe, de trein is een vervoermiddel of zelfs een sardienenblik. Bij de meeste leken toch...

De autofanaten zien het zo:
Als je een auto hebt, kan je doen wat je wil. Je stapt in, begint aan de rit en je stapt uit op uw bestemming (stad, platteland, toeristische regio,...). Als je die mensen in een trein gaat steken, beginnen ze te klagen dat ze éérst naar het station moeten, een ticket kopen (wat die leken ontzettend duur vinden), de trein nemen en na enige tijd aankomen in hun bestemmingsstation. En dan staan ze daar... zonder auto... En dan een bus of een tram nemen? Ho maar... teveel tijdverlies. 'Met koning auto was ik veel sneller' krijg je dan te horen... Maar ze beseffen dus niet dat je enerzijds met de kosten van een auto en anderzijds het bedrag dat je betaald aan een ticket, pass of abon., veel goedkoper af bent met de trein...

Wij als treinfanaten zien het dan weer zo:
We wandelen/fietsen (of in extremis de bus of jawel, toch met de auto) naar het station, nemen de trein, komen aan en als we ter plekke zijn, dokteren we al of niet uit hoe we toch op onze bestemming geraken: te voet, bus, tram, metro,... Wij zijn dat gewoon en is voor ons (dagelijkse) routine. En we bereiden alles toch voor als we de trein (of ander OV nemen)?

Dus als je interesse in treinen hebt, krijg je idd meestal vreemde gezichten te zien. Maar ikzelf lig daar niet van wakker. Toen 'k m'n vrouw leerde kennen en ze van mij wist dat ik ook interesse had in treinen, kreeg ik ook een reactie van: 'Wat is dat voor ene...? Zo'n speciaal geval? Heeft die ze ook nog allemaal op 'n rij?'. Maar als je erover babbelt en zowel de voor- als nadelen op een rijtje zet, beginnen de mensen het wel te snappen. Bij de ene al wat vlugger dan bij de andere...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
vismj

Re: Interesse in treinen

Bericht door vismj »

melle schreef:In Nederland en Duitsland zie je dit véél harder..
Wat bedoel je met "harder"? Meer? Fanatieker? ...
Ik denk dat in Nederland (waar ik woon) inderdaad meer interesse is, in ieder geval opener. Als ik bijvoorbeeld belgische en nederlandse forums vergelijk krijg ik op nederlandse veel meer en sneller reaties. Maar dat kan natuurlijk ook liggen hoe een belg of nederlander tegenover internet en forums staat.

Ik denk overigens dat een auto als iets persoonlijks wordt gezien, een trein/boot/vliegtuig als publiek en daardoor als "gewoon/niets bijzonders" wordt gezien.
Dietrich

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dietrich »

LML schreef:Het is echt niet ver te zoeken: een auto is een luxe, de trein is een vervoermiddel of zelfs een sardienenblik. Bij de meeste leken toch...
vismj schreef:Ik denk overigens dat een auto als iets persoonlijks wordt gezien, een trein/boot/vliegtuig als publiek en daardoor als "gewoon/niets bijzonders" wordt gezien.
Voila dat is dus wat ik bedoel. :) Een auto kies en koop je zelf en je maakt ervan wat je wil (bij de ene in meerdere mate dan de andere).
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:Op dit forum zitten wellicht ook veel mensen die bij de spoorwegen werken (treinbestuurders, treinbegeleiders enz,..), ik niet en bij de sporen werken is niet weggelegd voor mij.
Het zal een interesse en hobby blijven; treinen fotograferen en informatie zoeken over treinen.
Maar ga er vooral niet van uit dat iedereen die bij de NMBS werkt ook van treinen houdt. Die zijn er natuurlijk wel (en veel), maar ik heb al meer meewarige blikken gekregen van spoorwegmensen dan van buitenstaanders.
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interesse in treinen

Bericht door Steven »

Het aantal liefhebbers dat effectief bij de spoorwegen werkt is beduidend lager. Sommige treinliefhebbers worden als tb of tbg geweigerd. Reden = te romantische kijk op de job en dus psychologisch afgekeurd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:En niet alle treinliefhebbers hebben interesse in een job bij de spoorwegen, vele wel maar ik niet. Ik zou dan veel liever fotograaf worden. Naast treinen interesseren de natuur en fotografie me.
Ik vond mezelf blijkbaar geroepen voor het onderwijs, en mocht kiezen. Mijn pa was lader bij de NMBS, maar kwam regelmatig in contact met technici van de NMBS, die vonden dat ik vanuit Latijn-Wiskunde burgerlijk moest doen, en dan bij de NMBS solliciteren. Als zoon van een NMBS-arbeider kreeg ik dan voorrang bij sollicitatie en zij zagen mijn broodje al gebakken.
Als ik toen toch voor de NMBS gekozen had, was ik nu misschien een van die mensen die in fora als dit voortdurend tonnen verwijten over zich heen krijgen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Trammist

Re: Interesse in treinen

Bericht door Trammist »

overweg13 schreef:Als ik toen toch voor de NMBS gekozen had, was ik nu misschien een van die mensen die in fora als dit voortdurend tonnen verwijten over zich heen krijgen.
Nu mag jij verwijten spuien :lol:

Niet kwaad bedoeld hoor!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Trammist schreef:
overweg13 schreef:Als ik toen toch voor de NMBS gekozen had, was ik nu misschien een van die mensen die in fora als dit voortdurend tonnen verwijten over zich heen krijgen.
Nu mag jij verwijten spuien :lol:

Niet kwaad bedoeld hoor!
Ik spui geen verwijten: ik ga er nog altijd van uit dat er meer zijn die hun best doen dan anderen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Dietrich

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dietrich »

Steven schreef:Het aantal liefhebbers dat effectief bij de spoorwegen werkt is beduidend lager. Sommige treinliefhebbers worden als tb of tbg geweigerd. Reden = te romantische kijk op de job en dus psychologisch afgekeurd.
Hmm ik zou denken dat die mensen toch in het algemeen hun job goed en graag zullen doen als ze zijn geïnteresseerd.
Plaats reactie