Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
Wat is de maximumsnelheid op N-2 in Antwerpen Centraal?
Vandaag was de BeNe vijf minuten te laat en liep ik toevallig door het station op -2, eenmaal achteraan op het perron aangekomen (ter hoogte van de roltrap aan in/uitgang Kievit, dus er is eigenlijk nog wel enkele tientalle meter perron verder). Toen de Nederlandse trein binnengereden kwam, was dat tegen een zeer hoge snelheid dat ik er zelf van opkeek hoe snel en met lawaai deze binnenreed.
Daarom mij vraag, hoeveel km/u mag er gereden worden op dit stuk, de tunnel van Berchem tot op de perrons in Centraal, en de tunnel naar Antwerpen noord.
Vandaag was de BeNe vijf minuten te laat en liep ik toevallig door het station op -2, eenmaal achteraan op het perron aangekomen (ter hoogte van de roltrap aan in/uitgang Kievit, dus er is eigenlijk nog wel enkele tientalle meter perron verder). Toen de Nederlandse trein binnengereden kwam, was dat tegen een zeer hoge snelheid dat ik er zelf van opkeek hoe snel en met lawaai deze binnenreed.
Daarom mij vraag, hoeveel km/u mag er gereden worden op dit stuk, de tunnel van Berchem tot op de perrons in Centraal, en de tunnel naar Antwerpen noord.
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
onder voorwaarde dat alle seinen open staan is het volgende van toepassing voor reizigerstreinen waarbij alles normaal verloopt (dus geen afgezonderde remmen of andere beperkingen)
de wijksporen (21 en 24) hebben een toegelaten snelheid van 40 km/u
de hoofdsporen (22 en 23) hebben een toegelaten snelheid van 90 km/u.
de wijksporen (21 en 24) hebben een toegelaten snelheid van 40 km/u
de hoofdsporen (22 en 23) hebben een toegelaten snelheid van 90 km/u.
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
het was een hoofdspoor dus vandaar
ik heb eigenlijk nog nooit een trein in doortocht gezien op -2
is dit niet toegelaten? mogen er eigenlijk kleinere goederentreinen door de tunnel of is dit verboden wegens trillingen en zo?
ik heb eigenlijk nog nooit een trein in doortocht gezien op -2
is dit niet toegelaten? mogen er eigenlijk kleinere goederentreinen door de tunnel of is dit verboden wegens trillingen en zo?
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
voor er door te rijden als goederentrein moet je toestemming hebben. Het is te zeggen uw lijnkennis moet toelaten dat je langs die hellingen mag rijden.
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
zou er wel een goederen trein doorkunnen vermits de soms krappe regeling in die kokers door alle treinen?
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
Waarom zou je per sé een cargotrein door de tunnels willen jagen? Voor een goederentrein gaan die die 10 minuten het verschil niet maken, of wel? Bovendien zit men met steile hellingen. Zeker een diesellok in de NZV kan ik misen als kiespijn.
Er ligt toch nog zo'n mooi ringspoor?
Ik denk trouwens dat er al eens proeven zijn geweest met cargo's door de tunnels, maar ik geloof dat die destijds negatief zijn uitgedraaid.
Er ligt toch nog zo'n mooi ringspoor?
Ik denk trouwens dat er al eens proeven zijn geweest met cargo's door de tunnels, maar ik geloof dat die destijds negatief zijn uitgedraaid.
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
voor de cargo's zijn er afzonderlijke regels, diesel is verboden in NZV antwerpen.
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
Geef mij eens één goeie reden waarom met cargotreinen door de NZV zou moeten sturen, zolang het Ringspoor normaal functioneert?
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
voorlopig geen enkele aangezien die helling voor die cargotreinen meer na dan voordelen heeft.
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
Bingo!Steven schreef:voorlopig geen enkele aangezien die helling voor die cargotreinen meer na dan voordelen heeft.
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
gewoon, de investering is gemaakt, dus kan ze maar best gebruikt worden niet?Trammist schreef:Geef mij eens één goeie reden waarom met cargotreinen door de NZV zou moeten sturen, zolang het Ringspoor normaal functioneert?
bovendien ligt het ringspoor langs dichtbebouwde gebieden die geluidsoverlast hebben van het spoor
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
Er is voor die hellende vlakken een speciale reglementering uitgewerkt, net zoals voor deze op L36 tussen ans en luik. Daar een cargo over sturen doen ze enkel als het niet anders kan, in vaste dienst is dat niet voorzien.
de hellingen zijn als volgt op het zwaarste stuk
Luik Ans = 33/1000
NZV Antwerpen = 29/1000
de hellingen zijn als volgt op het zwaarste stuk
Luik Ans = 33/1000
NZV Antwerpen = 29/1000
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
zijn er bepaalde samenstellingen van reizigerstreinen die deze helling niet kunnen nemen en dus bijvoorbeeld niet naar Antwerpen mogen rijden (op N-1 en -2 dan)
Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal
indien je motoren hebt moeten afzonderen moet je de tractieregelaar op de hoogte brengen. afhankelijk van waar je dan aan het rijden bent of stil staat uiteraard zal men de nodige maatregelen nemen. Indien je nog boven kan blijven zal men uw perron aanpassen en u laten aankomen vertrekken op +1 (indien het geen doorgaande trein betreft).
Er is dus ook een minimum vermogen opgesteld voor alle soorten treinen. (zowel voor gesleepte reizigerstreinen als motorstellen).
Er is dus ook een minimum vermogen opgesteld voor alle soorten treinen. (zowel voor gesleepte reizigerstreinen als motorstellen).