Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Kristofke »

Wat is de maximumsnelheid op N-2 in Antwerpen Centraal?

Vandaag was de BeNe vijf minuten te laat en liep ik toevallig door het station op -2, eenmaal achteraan op het perron aangekomen (ter hoogte van de roltrap aan in/uitgang Kievit, dus er is eigenlijk nog wel enkele tientalle meter perron verder). Toen de Nederlandse trein binnengereden kwam, was dat tegen een zeer hoge snelheid dat ik er zelf van opkeek hoe snel en met lawaai deze binnenreed.

Daarom mij vraag, hoeveel km/u mag er gereden worden op dit stuk, de tunnel van Berchem tot op de perrons in Centraal, en de tunnel naar Antwerpen noord.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

onder voorwaarde dat alle seinen open staan is het volgende van toepassing voor reizigerstreinen waarbij alles normaal verloopt (dus geen afgezonderde remmen of andere beperkingen)
de wijksporen (21 en 24) hebben een toegelaten snelheid van 40 km/u
de hoofdsporen (22 en 23) hebben een toegelaten snelheid van 90 km/u.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Kristofke »

het was een hoofdspoor dus vandaar

ik heb eigenlijk nog nooit een trein in doortocht gezien op -2

is dit niet toegelaten? mogen er eigenlijk kleinere goederentreinen door de tunnel of is dit verboden wegens trillingen en zo?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

voor er door te rijden als goederentrein moet je toestemming hebben. Het is te zeggen uw lijnkennis moet toelaten dat je langs die hellingen mag rijden.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Robin »

zou er wel een goederen trein doorkunnen vermits de soms krappe regeling in die kokers door alle treinen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Kristofke »

soms rijdt er een half uur geen trein door die kokers
Trammist

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Trammist »

Waarom zou je per sé een cargotrein door de tunnels willen jagen? Voor een goederentrein gaan die die 10 minuten het verschil niet maken, of wel? Bovendien zit men met steile hellingen. Zeker een diesellok in de NZV kan ik misen als kiespijn.

Er ligt toch nog zo'n mooi ringspoor?

Ik denk trouwens dat er al eens proeven zijn geweest met cargo's door de tunnels, maar ik geloof dat die destijds negatief zijn uitgedraaid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

voor de cargo's zijn er afzonderlijke regels, diesel is verboden in NZV antwerpen.
Trammist

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Trammist »

Geef mij eens één goeie reden waarom met cargotreinen door de NZV zou moeten sturen, zolang het Ringspoor normaal functioneert?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

voorlopig geen enkele aangezien die helling voor die cargotreinen meer na dan voordelen heeft.
Trammist

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Trammist »

Steven schreef:voorlopig geen enkele aangezien die helling voor die cargotreinen meer na dan voordelen heeft.
Bingo!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Kristofke »

Trammist schreef:Geef mij eens één goeie reden waarom met cargotreinen door de NZV zou moeten sturen, zolang het Ringspoor normaal functioneert?
gewoon, de investering is gemaakt, dus kan ze maar best gebruikt worden niet?

bovendien ligt het ringspoor langs dichtbebouwde gebieden die geluidsoverlast hebben van het spoor
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

Er is voor die hellende vlakken een speciale reglementering uitgewerkt, net zoals voor deze op L36 tussen ans en luik. Daar een cargo over sturen doen ze enkel als het niet anders kan, in vaste dienst is dat niet voorzien.
de hellingen zijn als volgt op het zwaarste stuk
Luik Ans = 33/1000
NZV Antwerpen = 29/1000
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Kristofke »

zijn er bepaalde samenstellingen van reizigerstreinen die deze helling niet kunnen nemen en dus bijvoorbeeld niet naar Antwerpen mogen rijden (op N-1 en -2 dan)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Steven »

indien je motoren hebt moeten afzonderen moet je de tractieregelaar op de hoogte brengen. afhankelijk van waar je dan aan het rijden bent of stil staat uiteraard zal men de nodige maatregelen nemen. Indien je nog boven kan blijven zal men uw perron aanpassen en u laten aankomen vertrekken op +1 (indien het geen doorgaande trein betreft).

Er is dus ook een minimum vermogen opgesteld voor alle soorten treinen. (zowel voor gesleepte reizigerstreinen als motorstellen).
Plaats reactie