Groot-Brittannië: voeding via derde spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Groot-Brittannië: voeding via derde spoor

Bericht door Patrick »

In Groot-Brittannië wordt de boxer Amir Khan het boegbeeld van een campagne om jongeren van de spoorlijnen te houden. Jaarlijks sterven bijna 60 personen en worden er honderden gewond.

Boxer Amir Khan is backing rail safety initiative
A campaign to stop children risking their lives on railway lines is being launched by boxer Amir Khan.

Verder lezen: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4966600.stm

Vraagje hierbij: op veel lijnen in GB krijgt de trein voeding via een derde spoor, daar beter bekend als de ‘third rail’. Waarom koos men voor dergelijk systeem i.p.v. via bovenleiding? Voor metrolijnen is dit evident denk ik (plaatsgebrek).
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Groot-Brittannië: voeding via derde spoor

Bericht door e49memling »

Patrick schreef: Waarom koos men voor dergelijk systeem i.p.v. via bovenleiding? Voor metrolijnen is dit evident denk ik (plaatsgebrek).
Landschap, de palen storen in het landschap
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13026
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

3de rail is ook uit den tijd da er nog geen bovenleiding bestond zeker :P
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Voor de liefhebbers: http://en.wikipedia.org/wiki/Third_rail.
Andere argumenten pro: goedkoper, minder onderhevig aan weersomstandigheden (behalve overstroming en ijsvorming), gemakkelijker te installeren in kleine tunnels.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Of voor de luierikken (die niet willen vertalen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_rail :)
Laatst gewijzigd door SIMPY.be op 03 mei 2006, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

SIMPY.be schreef:... luierukken ...
:shock: :wink:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Patrick schreef:
SIMPY.be schreef:... luierukken ...
:shock: :wink:
fixed :)
Moi

Bericht door Moi »

doet er nog maar een k'ke vanaf ;)
sable

Bericht door sable »

Derde rail werdt gekozen omdat het goedkoopste oplossing was in de 1910 tijd. Het was ook voldoende om de hoogste voltage and amperage te dragen (750V). Het was ook gemakkelijker om te installeren dan bovenlijding. Toen was het de beste oplossing. Vandaag is het eigenlijk een groote hinder omdat er geen motoren zijn die laag genoeg vermogen hebben om sneller dan 100mph (160kph) te gaan. Derde rail is ook meer gevaarlijk omdat het gemakkelijker is om kortsluiting te maken met een mens dan met bovenlijding. afstand tussen + en - is maar hoogst 50 cm in plaats van een 4,5 m.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Zou het kleine ruimte profiel voor GB niet meegespeeld hebben? Want, net zoals in die metrotunnels is er in GB volgens mij niet veel plek meer over voor een wasdraad.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Joris schreef:Hallo,
Zou het kleine ruimte profiel voor GB niet meegespeeld hebben? Want, net zoals in die metrotunnels is er in GB volgens mij niet veel plek meer over voor een wasdraad.
Groeten,
Joris De Mol
Inderdaad! In Spoorwegjournaal stond er eens zo'n foto van een Eurostar die doortoch had in een typisch Brits stationnetje voorzien met van die heel kleine tunneltjes, terwijl de Eurostar via derde rail werd gevoed!

En ik moet wel zeggen, veel plaats had die Eurostar gelijk niet over, ze! :shock:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13026
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

zouden ze met de bredere CTRL nu ook thalyssen/TGV's/ICE's naar Londen kunnen sturen? :P
paljas

Bericht door paljas »

...er wordt daarom ook een volledig nieuwe lijn aangelegd voorzien van wasdraad enkel voor Eurostar.
prahsharp

Bericht door prahsharp »

dacht dat ze de wasdraad vooral hangen omdat het vermogen bij 3e rail te klein is, vanwege de lagere spanning.

Wat bertreft het sturen van andere HST's: geen idee of die door het gat onder de zee geraken met hun ruimteprofiel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13026
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

de tunnel zelf is veel breder dan de gewone sporen, die shuttle-treinen zijn gigantisch :wink: Als de CTRL af is zijn er geen stukken meer met 3de rail op het traject in engeland dus misschien zien we over een paar jaar wel ICE's op Frankfurt-Londen :P
Plaats reactie