Betekenis van seinen en borden.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Snaaip

Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Snaaip »

Mag ik iets vragen? Ik heb heel wat opgemerkt langs de spoorwegen. Na wat internetten, vind ik heel wat nog niet terug. Ik zal met verloop van tijd nog wat plaatsen. Nu vond ik op Wikimedia Commons deze foto. Wat betekend de letter "V" of Vinkje bovenaan? Ik weet dat de trein mag doorrijden met een snelheidsbeperking tot 50 km/h. Dit weet ik al.
Afbeelding En op deze foto, zie ik een bord met "i > 12". Wat betekend dit?
Afbeelding Wat ik ook veel zie, ik wil gerust eentje gaan fotograferen, zijn stenen palen met een witte kop + cijfer. Wat betekend dit dan? Op de volgende foto, zie je eentje in de verte staan. Met een cijfer drie.
Afbeelding Ik weet het, stomme vragen. Maar ik wil het gewoon weten. :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Steven »

foto 1

de V is ook wel Keper genaamd en wil zeggen dat de trein van regime zal veranderen.
Regime normaalspoor naar tegenspoor (of omgekeerd). Van vast brandende seinen naar knipperende seinen (of omgekeerd).



foto 2

de i>12
dit slaagt op de helling die volgt. Hierbij gaat men twee soorten borden gebruiken, bordjes zoals op de foto duiden helling aan die groter zijn dan 12 promille
je hebt ook nog bordjes i>=18


foto 3

de paaltjes met cijfers

dit zijn gewoon hectometerpaaltjes, ze staan alle 100m dus. Dienen gewoon om in geval van problemen vlot uw positie door te geven.
Snaaip

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Snaaip »

Aaah ok dan. Ik dank u (ondertussen) voor uw hulp.
Snaaip

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Snaaip »

Ik heb er nog twee. Nummer 37 en nummer 4? Nummer 4 dacht ik dat de bestuurder moet stoppen aan het bordje (naarmate aantal stellen). Klopt dit?
Afbeelding Afbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Kristofke »

jep, vier stellen best stoppen aan dit bordje

37 lijkt mij een kilometerpaal
rvdborgt
Berichten: 4660
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:jep, vier stellen best stoppen aan dit bordje
4 rijtuigen. Over hoeveel stellen die verdeeld zijn, dat is niet belangrijk.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Steven »

Wat betreft de bordjes die het aantal rijtuigen aangeeft kan ik nog het volgende zeggen. De bordjes zijn indicatief en dus geen verplichting. Als de bestuurder 7 m verder stopt kan en mag je hem niets verwijten.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door treinbruno »

dus ze kunnen de besturing ook niets doen als die op perron 15/16 van FBMZ helemaal naar het einde rijdt met 1 klassiekje?
zo kun je wel vet reiziger pesten :lol:
Afbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Kristofke »

dat is in Brussel Centraal ook altijd leuk

als je aan het begin van het perron staat is het altijd spannend, hangt er nog een locomotief achter het laatste rijtuig, is het laatste rijtuig dan bovendien ook nog een 1ste klas?

indien ja, komt heel het perron vooraan in beweging lopende naar voor
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door dekooiker »

Opmerking bij de eerste foto.
Het cijfer onder het seinbord brandt.
Wat is het verschil als het cijfer naast de keper brandt?
Ik dacht dat het dan vanaf het volgende sein of gevaarlijk punt/spoortoestel gold.
Ben helemaal niet zeker, kunnen de specialisten mij duidelijkheid brengen?
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef:Opmerking bij de eerste foto.
Het cijfer onder het seinbord brandt.
Wat is het verschil als het cijfer naast de keper brandt?
Ik dacht dat het dan vanaf het volgende sein of gevaarlijk punt/spoortoestel gold.
Ben helemaal niet zeker, kunnen de specialisten mij duidelijkheid brengen?
als er een lichtcijfer naast de keper staat (keper brandend of niet brandend ... maakt niet uit) wil dit zeggen dat je aan het volgend sein het lichtcijfer met die waarde die op dat sein stond moet hanteren, dit vervangt infeite het kleine witte driehoekje onder het sein die waarschuwt voor een snelheidsbeperking ... dat lichtcijfer staat vast ... aan het volgend zijn zal het lichtcijfer net die waarde geven ... bij het witte driehoekje kan dit maximaal 30 km/h hoger zijn (als de laagste waarde van het volgend sein maar 40 km/h is zal er geen driehoekje hangen)

dit wordt alleen maar gebruikt voor seinen die zowel 40 als 90 km/h geven ... als wat hoger ligt dan de vastgestelde waarde van 30 km/h dus

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Knipex
Berichten: 369
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Knipex »

Wat mijn opvalt aan de tweede foto is dat het sein niet brand. Wel vreemd.

Vraag mij af waar de foto genomen is. Het lijkt mij in de buurt van Eupen. Ik weet dat ze daar extra seinen plaatsen, die nog niet branden, maar dan wel met een wit kruis.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Steven »

Lichtcijfer boven het sein = aankondiging
Lichtcijfer onder het sein = uitvoering

heden kan het cijfer bovenaan verschijnen bij zowel groen geel horizontaal als vertikaal. Groen geel vertikaal met cijfer zal dan gevolgd worden met een open sein zonder snelheid onderaan.
De lichtcijfers bovenaan zijn geel en onderaan in het wit uitgevoerd.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door treinbruno »

ik vraag me ook wel af waar die eerste foto genomen is, want volgens mij staat dat nieuwe europese type bovenleidingspalen alleen op de de hogesnelheidslijnen, L73, L25 en L42
L42 en L25 kunnen het al niet zijn, dus dan moet het L73 zijn, klopt dat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Betekenis van seinen en borden.

Bericht door Steven »

BepaaLde delen van lijnen 50a, 161, 165 en 166 volledig hebben deze palen ook
Plaats reactie