Even een dagje naar Oostenrijk

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Fles

Even een dagje naar Oostenrijk

Bericht door Fles »

En zo moest ik op de valreep van augustus toch ECHT nog even op vakantie. Dus vrijdagavond direct uit m'n werk naar Ede-Wageningen, daar vandaan niet eens naar Utrecht maar meteen naar Arnhem om de CNL richting Oostenrijk te pakken :) In Arnhem kon nog even dit geweldige vehikel vereeuwigd worden:
Afbeelding De trein vertrok vrij vroeg in de avond, waardoor we zelfs nog voorbij Mainz gekomen zijn voordat er geslapen moest worden (en toen was het nog steeds maar half elf). Maar de volgende ochtend moesten we om 6:29 de trein uit, mijn coupégenoten ook, in Wels Hbf. Ik had een wekkertje gezet op 5:40 want om 5:47 werd de passage van Schärding verwacht, en daar had ik nog een bordje te scoren. Helaas reden we vlak na 5:40 Passau Hbf binnen, en kwamen we dus met een vertraging van een minuut of 20 in Wels aan. Bij het krieken van de dag bleek er allemaal water op de buitenkant van het raam te zitten. Het regende :( En het zou eigenlijk de hele dag niet of nauwelijks meer beter worden. In Wels even opgestart met een kop koffie, en vervolgens eindelijk 1 van mijn favoriete overhemden ten grave gedragen, zodat ik de dag kon beginnen met een verse :)
Afbeelding Nadat er in Wels uitgebreid gelegenheid was geweest om proviand in te slaan, te ontbijten, foto's te maken en zulks meer, nam ik om 8:22 de stoptrein richting Salzburg, tot Lambach. Dat was deze stoere Talent:
Afbeelding Eenmaal aangekomen in Lambach bleek dat daar ook niet al te veel van verwacht mocht worden. Het station was uitgestorven en ik was de enige uitstapper. Op een afgelegen perronnetje stond de Trein (dat noemen ze althans zo) naar Vorchdorf-Eggenberg klaar. Aldaar was ik de enige instapper, en dat zou de hele rit zo blijven. Dit is De Trein:
Afbeelding Op één of andere manier moest er in Vorchdorf-Eggenberg overgestapt worden op een ander, soortgelijk soort trein, voor het laatste stuk naar Gmunden Seebahnhof. In Vorchdorf staat een heleboel leuks opgesteld:
Afbeelding Na Vorchdorf ging het dus naar Gmunden, over een zo mogelijk nog lastiger lijntje. Sommige stations zijn niet meer dan een stoeprandje langs de baan, zonder bordje, en van 1 station heb ik het bestaan niet eens kunnen bevestigen, maar okee. Wat wel kon, dat is gelukt :) In Gmunden was het ook slecht weer, miezerregentje, en het station was ook geen succes.
Afbeelding Door naar de kabelbaan dus maar. Ik was er om 9:45 ongeveer, de hele handel moest compleet voor mij nog opgestart worden, en het duurde even, maar uiteindelijk ben ik met een gondeltje van Tsjechische makelij uit 1957 naar de top van de 1004 meter hoge Grünberg gebracht. Hier houdt iemand van de shorecrew het deurtje voor me open :)
Afbeelding Boven aangekomen: Och, ook hier deugt het weer niet. Nou ja. Af en toe wel aardige doorkijkjes met uitzicht op het Alpenvorland en de Traunsee, maar niet echt spannend. Toch wel lekker een beetje op en neer gewandeld daar, en uiteindelijk terecht gekomen bij een restaurantje, waar Kaffee mit Kuchen op het programma stond:
Afbeelding Helaas was het weer, en daarmee het uitzicht, hmmmja :( In de verte de Traunsee.
Afbeelding Na niet al te lange tijd had ik het daarboven wel gezien en ging ik weer omlaag met dezelfde gondelbaan. Beneden aangekomen liep ik richting het centrum, en onderweg kwam ik een Wassertretbecken tegen. Ik had al afscheid genomen van plannen om naar het zwembad te gaan, maar dit was een prima alternatief, vond ik. Een lange goot waar je door ijskoud water heen kunt lopen. Goed voor de bloedsomloop en zo. Eerst maar eens even de sokjes en schoentjes uit:
Afbeelding Dan te water :shock:
Afbeelding Dit is de lengte van het stuk wat ik door het ijskoude water heb afgelegd :shock: :D
Afbeelding En jawel, er is ook een filmpje van :D

http://www.youtube.com/watch?v=Kf5PkN_0_kk

Hoe het ook zij, na zoveel gezondigheid vond ik het tijd om via de oevers van de Traunsee het Raadhuisplein op te zoeken, waar één of andere pottenmarkt bezig was. Overigens werden er meer snuisterijen en andere keramische siervoorwerpen verkocht dan potten, maar okee. De Pottenmarkt bleek zelfs onderdeel van een groter evenement, want er stond ook een podium klaar voor enkele muzikanten, en er was een tent met vettigheden, en een tent met drankjes, zoals te doen gebruikelijk in die gebieden. Aangezien het nog steeds pokkeweer was en ik wat tijd over had, besloot ik daar te gaan lunchen.
Afbeelding Uiteindelijk nam ik om 14:00 het MotorSchiff Karl Eder voor een tocht van bijna anderhalf uur over de Traunsee.
Afbeelding Tegen het einde van de tocht heb ik me ook maar even aan dek gewaagd ondanks het nog steeds miezerende weer.
Afbeelding Vanuit Ebensee, aan de overkant van de Traunsee, dacht ik even een stoptrein te nemen terug naar Gmunden, maar helaas, werkzaamheden :| ÖBB zet bussen in :)
Afbeelding Aangekomen in Gmunden stond er nog een belangrijk excursiepuntje op het programma: het waarschijnlijk kleinste trambedrijf ter wereld.

Bordje en trammetje:
Afbeelding Afbeelding Dat trammetje bracht me voor € 1,60 terug naar de oevers van de Traunsee, alwaar ik nog drie kwartier over had om een dubbele tosti te nuttigen :P
Afbeelding Daarna was het wel mooi geweest, en ik liep naar het Seebahnhof, na nog een laatste blik op het fraaie stadhuis (de rest van het stadje is net zo mooi :pos: ).
Afbeelding Met de inmiddels bekende twee "treinstellen" naar Lambach. Uiteindelijk in Vorchdorf brak toch nog de zon door, maar goed, beetje aan de late kant.. Hier om te beginnen nog even het treinstelletje van de Traunseebahn in Gmunden Seebahnhof, wat klaar staat om terug te rijden naar Vorchdorf.
Afbeelding Aangekomen in Lambach staat er een dieselloc lekker weekend te vieren in het zonnetje:
Afbeelding Vanuit Lambach had ik nog een stoptrein terug tot Wels, waar het tijd was voor een mooie dikke Wiener Schnitzel, met eindeloos veel salade erbij 8)
Afbeelding En de nachttrein daarna was dan weer het einde van een bijzonder geslaagde en actieve vakantie :)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Even een dagje naar Oostenrijk

Bericht door Joris »

Hallo,
Mooie reportage!
Dat is een van de grote voordelen aan de nachttrein, je kan een verre bestemming op 1 dag bezoeken...
Alleen staat Amsterdam-Wien op de zwarte lijst... :(
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Even een dagje naar Oostenrijk

Bericht door Fles »

Zwarte lijst? :?: Welke zwarte lijst?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Even een dagje naar Oostenrijk

Bericht door treinbruno »

Dat die in december afgeschaft wordt, maar er komt wel een nieuwe EN köln-wien
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Even een dagje naar Oostenrijk

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:Dat die in december afgeschaft wordt, maar er komt wel een nieuwe EN köln-wien
Dat is voorlopig nog niet officieel, maar de kans is wel groot...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Even een dagje naar Oostenrijk

Bericht door Henk »

Joris schreef:Hallo,
treinbruno schreef:Dat die in december afgeschaft wordt, maar er komt wel een nieuwe EN köln-wien
Dat is voorlopig nog niet officieel, maar de kans is wel groot...
Groeten,
Joris De Mol
Staat anders wel al op de site van hispeed:
Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Vanaf half december introduceert DB de nieuwe dienstregeling voor de City Night Line. In deze dienstregeling is een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd die effect kunnen hebben op uw reis. Hieronder de belangrijkste wijzigingen:

De City Night Line service Amsterdam – Milaan vv wordt niet meer aangeboden
De City Night Line service Amsterdam – Wenen vv wordt teruggebracht naar Keulen - Wenen vv.
Reizigers tussen Amsterdam en Keulen (bedoeld wordt naar Wenen, nvdr) hebben twee alternatieven: Amsterdam – Keulen met de ICE International of de City Night Line naar München en daar overstappen naar Wenen.
http://www.nshispeed.nl/nl/overige-inte ... ynightline
Laatst gewijzigd door Henk op 31 aug 2009, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Even een dagje naar Oostenrijk

Bericht door Joris »

Hallo,
Bedankt voor die link!
Dan is het bij deze helaas officieel.... :(
De andere nachttreinen die dreigen te verdwijnen staan op http://www.nachtzug.be (bij Nachrichten).
Laat ons hopen dat de vervangende Köln-Wien het goed doet. En zo hebben we in "onze streken" nog eens wat afwisseling kwa nachttreinmaterieel.
Jammer dat ÖBB nooit resto's meeneemt in haar treinen, nuja, bij CNL zitten ze er tegenwoordig ook vaak niet meer in, en als je er dan op rekende om te eten op de trein...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie