Nieuw spoor in Evere (L26)
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Nieuw spoor in Evere (L26)
In het station van Evere (de vroegere "goederenkoer" Josaphat), op lijn 26, is er een bijkomend spoor aangelegd, oostelijk van de bestaande, echter zonder perron. Het kan dus als enige bedoeling hebben om treinen te laten kruisen, of wat?
Allicht zal dit iets te maken hebben met het GEN, maar wat precies?
Vanochtend was er iemand aan het werken aan het sein voor uitrijden noordwaarts, het ziet er mij naar uit dat het zeer spoedig in gebruik kan worden genomen.
Allicht zal dit iets te maken hebben met het GEN, maar wat precies?
Vanochtend was er iemand aan het werken aan het sein voor uitrijden noordwaarts, het ziet er mij naar uit dat het zeer spoedig in gebruik kan worden genomen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Misschien heeft het iets te maken met de verbinding tussen L26 en L161.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Dan toch geen direct verband, immers wat ik heb gezien is ten noorden van Meiser en volgens uw plannetje komt de tunnel ten zuiden. Maar het zou kunnen dat het een voorziening is om de toegenomen trafiek op te vangen die deze nieuwe verbinding gaat meebrengen.
Overigens: volgens dat plannetje moet de nieuwe verbinding aansluiten op L26 in de tunnel, dat wordt nog een hele klus! Hopelijk niet te lang onderbreking van het verkeer op L26...
Overigens: volgens dat plannetje moet de nieuwe verbinding aansluiten op L26 in de tunnel, dat wordt nog een hele klus! Hopelijk niet te lang onderbreking van het verkeer op L26...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Eenmaal de Josephat-Schuman tunnel er ligt hoop ik toch dat ze van de kant van Mechelen meer treinen langs Etterbeek gaan laten rijden. Momenteel is er maar 1 trein per uur goed genoeg
(je kan er ook een nemen waar je overstapt in Brussel-Noord, maar dat is maar 10 minuten verschil en duurt 30 minuten langer
)
Greetings,
Glodenox


Greetings,
Glodenox
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Twee per uur toch? Eentje die stopt in Weerde (x:37), en de ander via Muizen en Hofstade en die stopt dan ook in Eppegem, die doet er weliswaar wat langer over. En met over te stappen in Vilvoorde nog een derde (x:12), die is altijd lekker rustig. Plus dan nog enkele P-treinen in de spits. Maar er mag altijd wat bij, jawel, met die tunnel of zonder.Glodenox schreef:Momenteel is er maar 1 trein per uur
Veel bijkomende mogelijkheden biedt die tunnel eigenlijk niet, alleen worden sommige verbindingen wat korter, bv Brussel-Noord-Luxemburg-Luchthaven. Zo een dienst wordt vandaag nog niet aangeboden, maar daarvoor moet die tunnel toch bedoeld zijn? En hij kan lijn 26 wat ontlasten op sommige plaatsen, ja.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Die combinatie had ik nog niet gezien op de planner... Eens dubbel-checken dan.jan_olieslagers schreef:Twee per uur toch? Eentje die stopt in Weerde (x:37), en de ander via Muizen en Hofstade en die stopt dan ook in Eppegem, die doet er weliswaar wat langer over. En met over te stappen in Vilvoorde nog een derde (x:12), die is altijd lekker rustig. Plus dan nog enkele P-treinen in de spits. Maar er mag altijd wat bij, jawel, met die tunnel of zonder.
Veel bijkomende mogelijkheden biedt die tunnel eigenlijk niet, alleen worden sommige verbindingen wat korter, bv Brussel-Noord-Luxemburg-Luchthaven. Zo een dienst wordt vandaag nog niet aangeboden, maar daarvoor moet die tunnel toch bedoeld zijn? En hij kan lijn 26 wat ontlasten op sommige plaatsen, ja.
EDIT: voor die trein van Eppegem stapt men over op de trein vanuit Weerde

Greetings,
Glodenox
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Dag,
Vroeger reden 2 van de 3 treinen op ringlijn 26 via Etterbeek, maar dat aantal zou vanwege werkzaamheden tijdelijk zijn teruggebracht tot 1 (geen vrij spoor in Etterbeek). Benieuwd wanneer het aanbod hersteld wordt.
Groeten,
Vroeger reden 2 van de 3 treinen op ringlijn 26 via Etterbeek, maar dat aantal zou vanwege werkzaamheden tijdelijk zijn teruggebracht tot 1 (geen vrij spoor in Etterbeek). Benieuwd wanneer het aanbod hersteld wordt.
Groeten,
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Ha maar dat komt omdat ge nu precies Etterbeek hebt uitgekozen, dat ligt zelfs niet op Lijn 26. Kies maar eens Bordet of Delta, ge zult dan wel zien!Glodenox schreef: Heb eens gekeken vanuit Vilvoorde en daar is maar 1 trein per uur zonder overstap naar Etterbeek. Andere mogelijkheden zijn er niet (toch niet zonder het station voorbij te rijden en dan terug te gaan).
Kijk maar eens op volgende link, als hij tenminste werkt en blijft werken:
http://hari.b-holding.be/hafas/bin/quer ... 8&OK#focus
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Tja, 't is in Etterbeek da'k moest zijn, vandaar ^_^;
Maar goed, op zich wel begrijpelijk dan, denk ik.
Greetings,
Glodenox
Maar goed, op zich wel begrijpelijk dan, denk ik.
Greetings,
Glodenox
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Daarjuist aan de babbel geraakt met twee lieden met "TUC-Rail" op hun fluo-vestjes. Zo heb ik geleerd dat het nieuw gelegd spoor een vervanging is voor het westelijke spoor van lijn 26, dit gaat namelijk uitgebroken worden om de camions te laten rijden voor de werken van de nieuwe tunnel. Op het terrein "Josaphat" zou dan een soort uitvalsbasis komen voor deze tunnelwerken.
Nevenaf vernam ik ook dat de voornaamste bedoeling van deze tunnel is om de Eurokraten rechtstreeks van Schuman/Luxemburg naar de luchthaven te laten sporen, zonder vervelende overstap in Brussel-Noord.
De werken aan die nieuwe tunnel schieten blijkbaar flink op, er wordt al volop gegraven aan de kant Schuman.
Toch wat bedenkingen bij het verhaal:
-) er zal toch nog enkelspoor zijn in de bestaande tunnel van L26, vanaf zijn noordelijk begin tot aan de eerste overloopwissel (of hoe heette dat ook alweer?) Dus flink wat tegenspoor rijden, misschien wordt de dienstregeling tijdelijk aangepast/beperkt?
-) bizar dat men camions wil laten rijden waar er een pracht van een treinspoor ligt, als het mij te doen stond dan liet ik het spoor liggen maar stelde het buiten gebruik voor het doorgaand treinverkeer; en dan een goederentreintje ipv camions om gerief aan- en af te voeren naar de nieuwe tunnel. Dat zou toch een pak werk besparen, plus dat het spoor beschikbaar blijft voor als er al eens problemen zijn.
-) Eigenlijk was er toch geen tunnel nodig om rechtstreeks van Schuman naar de luchthaven te sporen? Het kan zowel noordelijk (via B-Noord en L36) als zuidelijk (L161 tot Etterbeek dan noordelijk L26 op, dan nog een klein stukje L36)
Nevenaf vernam ik ook dat de voornaamste bedoeling van deze tunnel is om de Eurokraten rechtstreeks van Schuman/Luxemburg naar de luchthaven te laten sporen, zonder vervelende overstap in Brussel-Noord.
De werken aan die nieuwe tunnel schieten blijkbaar flink op, er wordt al volop gegraven aan de kant Schuman.
Toch wat bedenkingen bij het verhaal:
-) er zal toch nog enkelspoor zijn in de bestaande tunnel van L26, vanaf zijn noordelijk begin tot aan de eerste overloopwissel (of hoe heette dat ook alweer?) Dus flink wat tegenspoor rijden, misschien wordt de dienstregeling tijdelijk aangepast/beperkt?
-) bizar dat men camions wil laten rijden waar er een pracht van een treinspoor ligt, als het mij te doen stond dan liet ik het spoor liggen maar stelde het buiten gebruik voor het doorgaand treinverkeer; en dan een goederentreintje ipv camions om gerief aan- en af te voeren naar de nieuwe tunnel. Dat zou toch een pak werk besparen, plus dat het spoor beschikbaar blijft voor als er al eens problemen zijn.
-) Eigenlijk was er toch geen tunnel nodig om rechtstreeks van Schuman naar de luchthaven te sporen? Het kan zowel noordelijk (via B-Noord en L36) als zuidelijk (L161 tot Etterbeek dan noordelijk L26 op, dan nog een klein stukje L36)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
Men wou ook de Navo in Evere met dezelfde lijn verbinden. Vandaar de nieuwe tunnel.
Re: Nieuw spoor in Evere (L26)
ook het tijdrovende kopmaken van de L-treinen in Etterbeek behoort met de tunnel tot het verleden 
