Inderdaad dat zijn die zuilen die men gaat plaatsen (of toch van plan was). Dit is eens vermeld hier ergens (met foto's van een site).
De bedoeling is dus dat die zuil de dienstregelingen bevat, een rode knop met parlofoon voor noodgevallen, een plannetje van de lijn en stopplaatsen, een lichtkrant, enz.
Ja, dat wist ik al. Maar nu zie ik dat er ook een ander type naambordje bijhoort (zie op de mozaïek boven de gekleurde zuilen van Denderleeuw). Eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom dit weer nodig was. De NMBS (of Infrabel, wie hier ook voor verantwoordelijk moge zijn) had er beter aangedaan voortaan enkel nog in de klassieke intern verlichte naamborden met blokletters te investeren. Zij hebben hun degelijkheid inmiddels bewezen en scoren overal het beste wat betreft leesbaarheid.
Qua leesbaarheid zijn die lichtbakken onverslaanbaar inderdaad ja. Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet zo goed. Er zijn door heel België misschien wel 20 verschillende stijlen stationsnaambebording te vinden, vaak ook regionaal gebonden. Een eigen identiteit uitstralen is er niet echt bij