Pendelaarsleed in Heide
Pendelaarsleed in Heide
Dat is het nadeel van het opdelen van de historische spoorbedrijven.
TC mag beslissen om bijvoorbeeld een goederentrein voor een reizigerstrein te zetten maar mag in geen geval voor defect materiaal ergens anders een stel gaan vragen.
Dat is voor RDV.
Vroeger kon één en dezelfde man het treinverkeer regelen en ook nog een stel vragen, stilstanden voorschrijven en noem maar op.
Voor reizigers is het ellendig als er een trein niet opdaagt of veel vertraging heeft.
Wie voor de vertraging verantwoordelijk is maakt niet uit.
Nochtans heeft de reiziger graag inlichtingen hoe het komt dat een trein vertraging heeft (bijvoorbeeld dienst op enkelspoor) maar dat heeft pas zin als het om een eenmalig feit gaat.
Mensen op lijn 12 kunnen bijna statistieken bijhouden: zoveel vertraging door Infrabel, zoveel door NMBS...
TC mag beslissen om bijvoorbeeld een goederentrein voor een reizigerstrein te zetten maar mag in geen geval voor defect materiaal ergens anders een stel gaan vragen.
Dat is voor RDV.
Vroeger kon één en dezelfde man het treinverkeer regelen en ook nog een stel vragen, stilstanden voorschrijven en noem maar op.
Voor reizigers is het ellendig als er een trein niet opdaagt of veel vertraging heeft.
Wie voor de vertraging verantwoordelijk is maakt niet uit.
Nochtans heeft de reiziger graag inlichtingen hoe het komt dat een trein vertraging heeft (bijvoorbeeld dienst op enkelspoor) maar dat heeft pas zin als het om een eenmalig feit gaat.
Mensen op lijn 12 kunnen bijna statistieken bijhouden: zoveel vertraging door Infrabel, zoveel door NMBS...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Eigenaardig...op een autostrade belt de verkeerspolitie wel een depanneur..volgens mij mag TC zelfs een DLC of SNCFF lok opeisen om de baan te ontruimen...dekooiker schreef:Dat is het nadeel van het opdelen van de historische spoorbedrijven.
TC mag beslissen om bijvoorbeeld een goederentrein voor een reizigerstrein te zetten maar mag in geen geval voor defect materiaal ergens anders een stel gaan vragen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Pendelaarsleed in Heide
Mits die andere firma hiervoor geld krijgt, zoniet is het een vrij simpele njet.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Daar trekt de verkeerspolitie zich geen fluit van aan...Steven schreef:Mits die andere firma hiervoor geld krijgt, zoniet is het een vrij simpele njet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Pendelaarsleed in Heide
Bij de spoorweg dus wel, een andere operator wil geld zien voor geleverde diensten. TC heeft geen politiebevoegdheid zoals jij gaat vergelijken met de openbare weg. Auto's zijn niet gebonden aan rails, treinen wel. Dit zorgt er voor dat de aanpak verschillend is. Een auto kan je ten alle tijden zomaar takelen. Een trein dus niet, als die verkeerd meegenomen is dan zorg je voor mechanische schade met alle kosten die er uit volgen. Er zijn dus meer voorwaarden waaraan je moet voldoen om een trein te verplaatsen.
Wat als die trein een warme asbus had? juist ja vergeet het om zomaar effe te takelen.
Wat als die trein juist een vaste rem had over meerdere voertuigen? idem als vorige
....
Je moet u dus meer vragen stellen en de bijhorende antwoorden zoeken en dan pas gaan denken wat hoe en wanneer je die trein gaat verzetten.
In bepaalde gevallen moet het naastliggende spoor volledig verkeersvrij zijn indien er een trein met defect zal langskomen.
Wat als die trein een warme asbus had? juist ja vergeet het om zomaar effe te takelen.
Wat als die trein juist een vaste rem had over meerdere voertuigen? idem als vorige
....
Je moet u dus meer vragen stellen en de bijhorende antwoorden zoeken en dan pas gaan denken wat hoe en wanneer je die trein gaat verzetten.
In bepaalde gevallen moet het naastliggende spoor volledig verkeersvrij zijn indien er een trein met defect zal langskomen.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Er zijn gisteren in de kamercommissie opnieuw een aantal vragen gesteld aan minister Vanackere over de aanhoudende problemen op lijn 12.
Onder andere waarom de Beneluxtrein op 12 oktober, toen er allerhande treinen waren afgeschaft 's morgens, in Essen is gestopt en de deuren niet heeft geopend.
Het blijkt dat de trein gewoon was gestopt voor een rood sein en dat het treinpersoneel niet was verwittigd van de halte in Essen!
Op alle andere vragen heeft de minister weer een zeer flauw antwoord gegeven, zoals gewoonlijk als het over zaken van de NMBS gaat.
Hij zei onder andere dat de toestand in december 2010 (!) zal verbeteren omdat vanaf dan de internationale treinen vermoedelijk(!) langs de HSL zullen rijden.
Omdat hij al de klachten over de slechte communicatie blijkbaar beu wordt, gaat hij nu een hoorzitting met de NMBS organiseren.
Onder andere waarom de Beneluxtrein op 12 oktober, toen er allerhande treinen waren afgeschaft 's morgens, in Essen is gestopt en de deuren niet heeft geopend.
Het blijkt dat de trein gewoon was gestopt voor een rood sein en dat het treinpersoneel niet was verwittigd van de halte in Essen!
Op alle andere vragen heeft de minister weer een zeer flauw antwoord gegeven, zoals gewoonlijk als het over zaken van de NMBS gaat.
Hij zei onder andere dat de toestand in december 2010 (!) zal verbeteren omdat vanaf dan de internationale treinen vermoedelijk(!) langs de HSL zullen rijden.
Omdat hij al de klachten over de slechte communicatie blijkbaar beu wordt, gaat hij nu een hoorzitting met de NMBS organiseren.
Re: Pendelaarsleed in Heide
als elke trein zijn deuren moet openen omdat ze voor het rood staan amai dan.
dit is toch onzin, een trein houd halt omdat die voor het rood staat en dan moet iedereen er maar op? omdat andere worden afgeschaft moet die maar in essen iedereen erop laten? zou het dan eerlijk zijn om verder te rijden naar antwerpen zonder de andere 11 haltes te bedienen? denk ik niet
dit is toch onzin, een trein houd halt omdat die voor het rood staat en dan moet iedereen er maar op? omdat andere worden afgeschaft moet die maar in essen iedereen erop laten? zou het dan eerlijk zijn om verder te rijden naar antwerpen zonder de andere 11 haltes te bedienen? denk ik niet




Re: Pendelaarsleed in Heide
Daar gaat het toch niet om. De keuze was afgewogen en genomen om in Essen te stoppen ter vervanging van de afgeschafte treinen. En niet in de andere kleinere stations (met minder reizigers), waarschijnlijk om de vertraging van de benelux te beperken. Mijns inziens geen slechte keuze.
Waar het om gaat is dat die keuze niet correct wordt uitgevoerd. De reizigers krijgen de info dat de benelux zal stoppen om hen op te pikken (was dat zo?), maar het treinpersoneel wordt niet ingelicht. Gevolg: frustraties alom.
Dat rode sein komt er dan nog eens toevallig bij, wat de verwarring op het perron nog vergroot.
Waar het om gaat is dat die keuze niet correct wordt uitgevoerd. De reizigers krijgen de info dat de benelux zal stoppen om hen op te pikken (was dat zo?), maar het treinpersoneel wordt niet ingelicht. Gevolg: frustraties alom.
Dat rode sein komt er dan nog eens toevallig bij, wat de verwarring op het perron nog vergroot.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Toch een opmerking, Steven, TC heeft wel degelijk de bevoegdheid om gelijk welke locomotief te vorderen om een trein te evacueren, ook van de concurrentie. Dit geldt dan wel tot het eerste mogelijke uitwijkpunt, niet tot de eindbestemming. En voor het gemak verkiezen we wel een loc van dezelfde firma. Maar het is al gebeurd dat een DLC-trein door een loc van B-Cargo weggesleept wordt, én omgekeerd is ook al gebeurd. Het is immers in ieders belang dat een trein in nood zo snel mogelijk wordt weggesleept.
Re: Pendelaarsleed in Heide
De uitleg van nahoj is volledig correct.Robin schreef:als elke trein zijn deuren moet openen omdat ze voor het rood staan amai dan.
dit is toch onzin, een trein houd halt omdat die voor het rood staat en dan moet iedereen er maar op? omdat andere worden afgeschaft moet die maar in essen iedereen erop laten? zou het dan eerlijk zijn om verder te rijden naar antwerpen zonder de andere 11 haltes te bedienen? denk ik niet
Er was herhaaldelijk omgeroepen in Essen dat de trein er uitzonderlijk zou stoppen (niet voor een rood sein maar om de gestrande reizigers te laten opstappen).
Re: Pendelaarsleed in Heide
had nergens gelezen dat het is afgeroepen geweestAdler schreef:De uitleg van nahoj is volledig correct.Robin schreef:als elke trein zijn deuren moet openen omdat ze voor het rood staan amai dan.
dit is toch onzin, een trein houd halt omdat die voor het rood staat en dan moet iedereen er maar op? omdat andere worden afgeschaft moet die maar in essen iedereen erop laten? zou het dan eerlijk zijn om verder te rijden naar antwerpen zonder de andere 11 haltes te bedienen? denk ik niet
Er was herhaaldelijk omgeroepen in Essen dat de trein er uitzonderlijk zou stoppen (niet voor een rood sein maar om de gestrande reizigers te laten opstappen).




Re: Pendelaarsleed in Heide
Het moet toch mogelijk zijn om via een IT-applicatie een logboek te openen waardoor elke speler gelijktijdig wordt verwittigd, de genomen acties kan inputten en hierdoor de communicatie wordt verbeterd?Adler schreef:Mij lijkt het dat men met de oprichting van RDV, de informatiestroom die al heel complex is, nog wat complexer en ondoorzichtiger heeft gemaakt.groentje schreef:Moraal van dit verhaal? Meer nog dan vroeger speelt snelle communicatie een belangrijke rol, maar nog niet iedereen heeft dat begrepen. En door de vele tussenstappen verlies je hoedanook veel tijd vooraleer iedereen op de hoogte is.
Re: Pendelaarsleed in Heide
je bent nu wel bezig over een IT toepassing die tussen twee bedrijven moet werken. Dat maakt de stap al iets lastiger. Wie van de twee gaat de toepassing maken. Wie gaat daarvoor betalen, dat alleen vergt al een hoop tijd in dit landje (niet enkel bij de spoorweg, kijk maar naar zaken die tussen twee gewesten of twee gemeentes moet besproken worden)
Re: Pendelaarsleed in Heide
Ja maar, is het een NMBS HOLDING of niet?Steven schreef:je bent nu wel bezig over een IT toepassing die tussen twee bedrijven moet werken. Dat maakt de stap al iets lastiger. Wie van de twee gaat de toepassing maken. Wie gaat daarvoor betalen, dat alleen vergt al een hoop tijd in dit landje (niet enkel bij de spoorweg, kijk maar naar zaken die tussen twee gewesten of twee gemeentes moet besproken worden)
Op mijn werkplek bestaat zo een applicatie tussen meerdere spelers (van verschillende pluimage) in meerdere landen dus ik zie het probleem niet...
Re: Pendelaarsleed in Heide
ik heb dan ook het vermoeden dat uw bedrijf niet Belgisch is evenmin een staatsbedrijf is. Al wat met de overheid te maken heeft evolueert altijd wat trager 
