Wees gerust, zoiets had ik al wel in't snuitjeMolenbruch Y. schreef: Trammist, lees toch eens eerst even met aandacht hetgeen ik schrijf. Ik heb het over de dienstregeling van voor 2006, toen er van een verbinding Turnhout - Antwerpen nog lang geen sprake was, en al evenmin van een IC R. De toenmalige IR g reed het traject Turnhout - Brussel, met verlenging naar Manage als stoptrein.
Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Ik zou dat anders doen.Stef schreef:
Concreet voor lijn 59 zou ik het zo aanpakken:
IC C stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort (lijkt mij toch belangrijk genoeg), Gent-Sint-Pieters, Kortrijk en dan verder naar Lille Flandres
IC G stopt in: Idem IC C, na Gent-Sint-Pieters stopt deze in Brugge en Oostende
Dan een IR die de IC P vervangt en stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Antwerpen Zuid, Beveren-Waas, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, desnoods dat deze doorrijdt naar Blankenberge? (zoals de ICT in de zomermaanden) Ik zou deze dan laten stoppen in Aalter, Brugge en Blankenberge
L-trein die overal stopt tussen Antwerpen en Gent (zoals het nu is).
2 x IC Antwerpen (Centraal - Berchem) - Gent zonder tussenstops. Een van die IC's rijd door naar Kortrijk - Moeskroen - Lille, de andere naar Brugge - Oostende. IC's stoppen enkel in de voornaamste knooppunten, de overstappen tussen de IC's worden gecoördineert zodat er op vele verbindingen met handige overstappen een halfuurdienst onstaat
2 X Ir Antwerpen (Centraal - Berchem - Zuid) - St. Niklaas - Lokeren - Gent (Dampoort, st. Pieters). Een rijd door naar Blankenberge (met stop in Aalter) de andere rijd bijvoorbeeld door naar Kortijk (met stop in Waregem en Deinze)
2 X L trein Antwerpen - Gent.
De Vlaanderen is dicht bevolkt genoeg om op alle stations minstens een stop elk halfuur in elke richting te hebben. Als je alles een beetje op elkaar afstemd kan er er voor zorgen dat je van gelijk welk station in de Vlaanderent vlot naar gelijk welk ander komt. Dan is de trein niet langer meer enkel voor sukkelaars die geen auto hebben of in Brussel werken.
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
In Zwitserland heeft een IC tegenwoordig altijd een restauratie of bistrowagen. Een trein die dezelfde stops heeft als een IC, maar geen restauratie aan boord heeft is dan een IR...treinbruno schreef:in duitsland, polen, italie, oost europa heeft een IC pas echt betekenis
daar is een stoptrein wat hier een IC is...
Lokaal heb je dan RE, R en S.
IC/IR treinen rijdt de SBB verder voor eigen verantwoordelijkheid. Ze worden niet gesubsidieerd, maar de SBB heeft er wel een monopolie op.
RE, R en S worden gesubsidieerd, en steeds vaker ook aanbesteed.
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Eigenaardig genoeg stoppen niet alle IC's in Aalter; enkel de IC-trein Oostende-AntwerpenBart schreef:Dan kan je Aalter ook schrappen uit de IC G relatie.Stef schreef: Ik vind Antwerpen-Zuid ook geen station waar 2 IC's en een L-trein per uur moeten stoppen. Toch zeker de IC G.
Ik denk zelf dat Antwerpen-Zuid meer reizigers telt, dan Aalter.
Maar in Aalter woont een zekere Pieter De Crem van de CD&V, en het zou wel heel toevallig zijn, dat het niet mede dankzij hem is, dat Aalter al een aantal jaar een IC heeft richting Kust & Antwerpen.
Waarom denk je dat er in Liedekere zoveel treinen stoppen
stopt in Aalter (op de L-trein Brugge-Gent na), de andere IC's zoals Oostende-Eupen en
Knokke/Blankenberge-Tongeren/Hasselt stoppen echter NIET in Aalter
Wat zou dat de verklaring zijn?
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Ik weet niet precies waarom, maar het voordeel van deze IC is wel dat ze in beide richtingen in Aalter op ongeveer hetzelfde moment vertrekken. Dat maakt het makkelijk om goede aansluitingen bus - trein aan te bieden. Daar wordt jammer genoeg echter geen gebruik van gemaakt.apestaart schreef:
Eigenaardig genoeg stoppen niet alle IC's in Aalter; enkel de IC-trein Oostende-Antwerpen
stopt in Aalter (op de L-trein Brugge-Gent na), de andere IC's zoals Oostende-Eupen en
Knokke/Blankenberge-Tongeren/Hasselt stoppen echter NIET in Aalter
Wat zou dat de verklaring zijn?
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar met maar 2 sporen en een heleboel goederentreinen die er ook nog bij moeten is dat gewoon onmogelijkK V B schreef:2 x IC Antwerpen (Centraal - Berchem) - Gent zonder tussenstops. Een van die IC's rijd door naar Kortrijk - Moeskroen - Lille, de andere naar Brugge - Oostende. IC's stoppen enkel in de voornaamste knooppunten, de overstappen tussen de IC's worden gecoördineert zodat er op vele verbindingen met handige overstappen een halfuurdienst onstaat
2 X Ir Antwerpen (Centraal - Berchem - Zuid) - St. Niklaas - Lokeren - Gent (Dampoort, st. Pieters). Een rijd door naar Blankenberge (met stop in Aalter) de andere rijd bijvoorbeeld door naar Kortijk (met stop in Waregem en Deinze)
2 X L trein Antwerpen - Gent.
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
inderdaad tussen de havens van antwerpen gent en zeebrugge is redelijk wat vrachtverkeer en die komen net het gekandanseerde systeem van reizigers meestal verstoren. Vanuit antwerpen doen ze zo al treinen via mechelen en dendermonde rondrijden (meestal die treinen die toch te zwaar zijn voor de kennedytunnel).
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Ik geef het verhaal voor wat het is: de provincie Vlaams - Brabant wil van Haacht een OV - knooppunt uitbouwen (trein <-> bus), vandaar dat sinds enkele jaren de IR er stopt. Toen de verbinding naar Antwerpen werd geupgrade tot IC, bleef de IC er echter stoppen ...Shrek schreef:In Haacht stappen er weldegelijk veel meer mensen op dan in de andere stations op die lijn hoor Het grote aantal bussen zal daar wel voor iets tussen zittendcr schreef:Ik vraag me af wie er in Haacht woont?
Overigens: Haacht haalde in 2007 ongeveer 700 reizigers/werkdag. Duidelijk genoeg om een halfuurfrequentie te rechtvaardigen, niet voor een IC - stop. (ter vergelijking: pakweg Tielt zit al jarenlang bven de 1000 reizigers/werkdag, en daar is voorlopig nog van een IC - bediening, noch van een hogere frequentie sprake).
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Ik neem redelijk vaak de trein uit Leuven naar Haacht, das dan de IC Q en ik moet zeggen, in Haacht stapt er inderdaad veel op en af richting Antwerpen, dat komt waarschijnlijk ook door de Brouwerij die men daar heeftShrek schreef:In Haacht stappen er weldegelijk veel meer mensen op dan in de andere stations op die lijn hoor Het grote aantal bussen zal daar wel voor iets tussen zittendcr schreef:Ik vraag me af wie er in Haacht woont?
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Er zijn nu toch ook al heel wat treinen die bv. IR/L noemen. Is dit dan geen oplossing voor "gemengde" treinen voor op het einde van het traject?
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Ik ben daar ook voorstander van, de IC L zou men gemakkelijk een L kunnen dopen tussen Poperinge en Kortrijk. Op Railtime e.a. spreekt men nu al van treinen die worden samengevoegd (gebeurt o.a. met CR's). Dus waarom geen L-trein in Kortrijk samenvoegen met de daar vertrekkende IC.
Achja, uiteindelijk is het maar een benaming en blijven het identiek dezelfde treinen.
Achja, uiteindelijk is het maar een benaming en blijven het identiek dezelfde treinen.
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Er komen 3 treinseries in Haacht, PLUS 6 P-treinen. Wel wat veel voor een 700 reizigers/dag niet?Joeri schreef:Ik geef het verhaal voor wat het is: de provincie Vlaams - Brabant wil van Haacht een OV - knooppunt uitbouwen (trein <-> bus), vandaar dat sinds enkele jaren de IR er stopt. Toen de verbinding naar Antwerpen werd geupgrade tot IC, bleef de IC er echter stoppen ...Shrek schreef:In Haacht stappen er weldegelijk veel meer mensen op dan in de andere stations op die lijn hoor Het grote aantal bussen zal daar wel voor iets tussen zittendcr schreef:Ik vraag me af wie er in Haacht woont?
Overigens: Haacht haalde in 2007 ongeveer 700 reizigers/werkdag. Duidelijk genoeg om een halfuurfrequentie te rechtvaardigen, niet voor een IC - stop. (ter vergelijking: pakweg Tielt zit al jarenlang bven de 1000 reizigers/werkdag, en daar is voorlopig nog van een IC - bediening, noch van een hogere frequentie sprake).
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
volgens
http://www.bttb.be/Reizigerstellingen_2007.pdf
heeft Haacht er in 2007 al meer dan 150 per dag tijdens de week. Dat is ongeveer evenveel als Londerzeel, Mortsel, Tielt om er de gemeentes bij te halen die ongeveer gelijkaardige cijfers hebben. Vergelijk het aanbod aan treinen van deze gemeentes en je zal merken dat er niet echt een lijn in te trekken is. Londerzeel heeft een hoop buslijnen in de aanbieding maar krijgt tijdens de daluren een stoptrein per richting. Mortsel krijgt dan weer een hele hoop treinen te verwerken uit verschillende richtingen.
http://www.bttb.be/Reizigerstellingen_2007.pdf
heeft Haacht er in 2007 al meer dan 150 per dag tijdens de week. Dat is ongeveer evenveel als Londerzeel, Mortsel, Tielt om er de gemeentes bij te halen die ongeveer gelijkaardige cijfers hebben. Vergelijk het aanbod aan treinen van deze gemeentes en je zal merken dat er niet echt een lijn in te trekken is. Londerzeel heeft een hoop buslijnen in de aanbieding maar krijgt tijdens de daluren een stoptrein per richting. Mortsel krijgt dan weer een hele hoop treinen te verwerken uit verschillende richtingen.
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Maar waarom is dat in andere netten weer wel gewoon mogelijk? Gelden in België andere natuurkundige wetten dan in de rest van Europa?Shrek schreef:Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar met maar 2 sporen en een heleboel goederentreinen die er ook nog bij moeten is dat gewoon onmogelijkK V B schreef:2 x IC Antwerpen (Centraal - Berchem) - Gent zonder tussenstops. Een van die IC's rijd door naar Kortrijk - Moeskroen - Lille, de andere naar Brugge - Oostende. IC's stoppen enkel in de voornaamste knooppunten, de overstappen tussen de IC's worden gecoördineert zodat er op vele verbindingen met handige overstappen een halfuurdienst onstaat
2 X Ir Antwerpen (Centraal - Berchem - Zuid) - St. Niklaas - Lokeren - Gent (Dampoort, st. Pieters). Een rijd door naar Blankenberge (met stop in Aalter) de andere rijd bijvoorbeeld door naar Kortijk (met stop in Waregem en Deinze)
2 X L trein Antwerpen - Gent.
Hoeveel goederentreinen rijden er per dag van Antwerpen naar Gent?
Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn
Hé Krist, er stond wel een knipoog achter en bij mij op lijn 12 Antw -Rsd kan het ook ...K V B schreef:Maar waarom is dat in andere netten weer wel gewoon mogelijk? Gelden in België andere natuurkundige wetten dan in de rest van Europa?Shrek schreef: Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar met maar 2 sporen en een heleboel goederentreinen die er ook nog bij moeten is dat gewoon onmogelijk
Hoeveel goederentreinen rijden er per dag van Antwerpen naar Gent?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide