Een fototje met een vraag (Raeren)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Dirk Jumper
Berichten: 606
Lid geworden op: 31 aug 2009, 09:54
Locatie: Huerth (Duitsland)

Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Dirk Jumper »

Hallo allemaal,

weet iedereen of jullie wat dat voor een locomotief is? Hij staat in Raeren.

Afbeelding

met vriendelijke groeten
Dirk
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Stef »

Is dat geen oude 83 of 84 reeks?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Stef »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door trainfreak »

Stef schreef:Is dat geen oude 83 of 84 reeks?
Op het eerste zicht lijkt het er misschien op, maar dit is het totaal niet.
Die 5 koplampen lijken me ook wel raar.
Het is misschien een industrieloc?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door FLV-FGSP »

Da's een oude 2400 van NS, die daarna naar Frankrijk is verkocht om mee te werken aan de aanleg van de LGV Med.
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/die ... 0/pix.html
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door fitnessboy »

volgens mij is het de 5178 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Bibke »

FLV-FGSP heeft het bij het rechte eind.
Ze worden er onder handen genomen krijgen er ook onderstellen voor smalspoor.
Als ik me niet vergis gaan ze daarna naar Nigeria.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door LML »

Ik wist dat het een ex D-loc van NS was, maar kon er geen type op plakken...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Dirk Jumper
Berichten: 606
Lid geworden op: 31 aug 2009, 09:54
Locatie: Huerth (Duitsland)

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Dirk Jumper »

Ik dank jullie. Dat is inderdad een DE 2400 van de NS :)

groeten
Dirk
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door tt44ta46 »

Toen ik daar 2 jaar geleden was stond deze loc daar ook al, het is een smalspoorloc, van dezelfde conceptie als de 2400-en, maar het is er geen. Weet alleen niet wat de roots van de loc zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Bibke »

tt44ta46 schreef:Toen ik daar 2 jaar geleden was stond deze loc daar ook al, het is een smalspoorloc, van dezelfde conceptie als de 2400-en, maar het is er geen. Weet alleen niet wat de roots van de loc zijn.
Op 22 juli jl was ik in Raeren en heb deze foto gemaakt:
http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... CI1571.jpg?
Zou het kunnen dat je de loc bedoelt links van de 51er?
Binnen was men aan het werk aan 2 of 3 locs die je op de eerder getoonde foto ziet.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Shrek »

Afbeelding SNCF 62440, 62430, and 62467. Gretz-Tournan (77), 07/1993.

Photo Jean-Pierre Vergez-Larrouy
Joeri

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Joeri »

tt44ta46 schreef:Toen ik daar 2 jaar geleden was stond deze loc daar ook al, het is een smalspoorloc, van dezelfde conceptie als de 2400-en, maar het is er geen. Weet alleen niet wat de roots van de loc zijn.
Het is idd geen ex - 2400, er zijn o.a. (minimale) verschillen in de kleurstellingen. Het gaat om een licensiebouw o.b.v. de 2400'en voor een Frans privé - maatschappij (er is ooit een uitgebreid artikel over verschenen in Rail Magazine). Wat ze in Raeren doen weet ik niet, wellicht ombouw naar normaalspoor voor verdere verkoop.
Brossel

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Brossel »

Joeri schreef:Het is idd geen ex - 2400, er zijn o.a. (minimale) verschillen in de kleurstellingen. Het gaat om een licensiebouw o.b.v. de 2400'en voor een Frans privé - maatschappij (er is ooit een uitgebreid artikel over verschenen in Rail Magazine). Wat ze in Raeren doen weet ik niet, wellicht ombouw naar normaalspoor voor verdere verkoop.
Hmmm...als iemand een vraag stelt, dan is het niet handig om antwoorden te geven die niet op enig vorm van feit gebaseerd zijn. Het gaat niet om licensiebouw en ook niet om een Franse privé maatschappij.

In Raeren bevinden zich nu drie ex NS 2400-en, te weten de 662413, 662424 en 662454. De lok op de foto is onmiskenbaar de 662424, de enige met derde frontsein van de drie. Deze locomotieven zijn zo'n 20 jaar geleden door NS verkocht aan de SNCF, die voor het oorspronkelijke viercijferige nummer het getal 6 plaatste en later dat nog een keer deed. De loks werden in Frankrijk onder andere gebruikt voor het trekken van werktreinen op de LGV lijnen. De 12 laatste kregen in Petite Roselle een nieuwe kleurstelling (van FERTIS) alvorens ingezet te worden bij de aanleg van de LGV Est. Na wat omzwervingen zijn deze drie in Raeren beland. Daar zullen ze om worden gebouwd voor inzet om het smalspoornet van Senegal. Rails Et Traction heeft ervaring op dat vlak en heeft ook een stuk smalspoor liggen om ze te kunnen testen.

De NS serie 2400 is gebouwd door Alsthom in de jaren 1950. Het ontwerp was van Alsthom zelf en betrof een lijn van gestandaardiseerde diesellocomotieven ontworpen voor diensten in de Franse koloniale spoorwegnetten in met name Afrika.
Brossel

Re: Een fototje met een vraag (Raeren)

Bericht door Brossel »

Brossel schreef:De NS serie 2400 is gebouwd door Alsthom in de jaren 1950. Het ontwerp was van Alsthom zelf en betrof een lijn van gestandaardiseerde diesellocomotieven ontworpen voor diensten in de Franse koloniale spoorwegnetten in met name Afrika.
In Raeren bevindt zich verder ook nog een andere lok van dit standaard Alsthom ontwerp voor een BB diesel: deze is te zien op die andere foto van Bibke naast de 51.

Deze lok is in 1965 door Alsthom in Tarbes gebouwd en wel voor het Spaanse Ferrocarriles de Tajuna SA, nummer FT 1024, en wel als smalspoorlok (breedte 1000 mm). Later werd deze lok overgenomen door de Portugese Spoorwegen waar hij het nummer CP 9003 kreeg. Samen met de 9001 en 9002 werden ze weer doorverkocht aan het Franse CFD, die twee liet opknappen en doorverkocht aan de OCBN (spoorwegmaatschappij van het Afrikaanse Benin-Niger), nummer 701 en 702. De derde bevindt zich nu in Raeren...de lok staat al geruime tijd in deze staat daar, dus of men daar nog iets mee gaat doen?

Met vriendelijke groet,

Davy
Plaats reactie