De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door poyaud »

Alleen al om werk te creëren/houden zou Mechelen de Sabena's nog kunnen moderniseren,
nu zeker dat de ombouw van I6/I10 door Salzinnes gebeurd.
Afbeelding
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

vladivosko schreef:
AM'er schreef:Sommige mensen die bij de NMBS werken kunnen misschien wel correct antwoord geven wat er met de SABENA's zal gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat ze niet meer worden gemoderniseerd. Ze hebben immers alle 6 de verouderde techniek van aanzetweerstanden (JH).
De laatste bordeaux AM73's (676 en 710) zijn uitgerust met het modernere thyristorensysteem en worden wel nog gemoderniseerd.

Ik vrees dat ze samen met de oudjes AM62-65 van de sporen gaan verdwijnen vanaf de instroom van desiro's op gang komt.
De stellen met laatste revisie in 2001 zullen bv. in 2010 verdwijnen, diegene met revisie 2002 in 2011, enz.
De laatste exemplaren JH-stellen (revisie 2006-2007) kunnen op die manier tegen 2015-2016 van de sporen zijn.


Ik weet het ook niet zeker, hoor :roll:

Misschien krijgen ze nog eens een revisie en blijven ze tot 2020 bollen?
Wie weet?
JH is een oud maar een oerdegelijk systeem...en bovendien zijn de MS mét JH 601-664 reeds gemoderniseerd
De modernisering van de motorstellen 601-664 was weliswaar in het prille begin (periode 1999-2003).
Wat ik wil zeggen is dat er zoveel kan veranderen in een korte tijd.

Vanaf 2007 lanceerde men bij de NMBS opeens het idee om de 40 resterende motorstellen te moderniseren tot cityrail.
Cityrailstellen zijn immers uitgerust met displays en hebben in het midden een extra ruimte.

Het was toch stukken interessanter om vanaf 1999 ze allemaal om te vormen tot cityrailstellen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Hogersluys »

Dat vind ik niet, men had er integendeel beter aangedaan alle rijtuigen in een neutrale livrei te steken. Nu zie je regelmatig dat er CityRail-tuigen rijden op plaatsen waar die niet horen (zoals de L-lijn Welkenraedt-Spa om maar een voorbeeld te geven).
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Verschillende mensen hebben echter een tijd geleden gezegd dat ze uiteindelijk op hun plaats zouden komen. Ik weet niet of dit al zo is maar ik heb een vermoeden van niet.

Werkende displays heb ik ook nog maar zeer zelden gezien.
Duikbril AM86

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Duikbril AM86 »

Gisteren was de CR4 naar Zottegem met het stel 999 gedaan, de schermen en de geluidsinstallatie werkten.
Wel raar als je op een CR naar Zottegem stapt in Brussel-Centraal en de automatische aankondiging in Brussel-Zuid zegt 'We komen aan in Brussel-Zuid eindstation".
Toen we in Brussel-Zuid vertrokken werd het dan CR4 trein naar Zottegem, De volgende haltes zijn: Denderleeuw, Welle en Haaltert.
De aankondiging in het Frans (=> enkel bij vertrek in Brussel) van Denderleeuw, Welle en Haaltert was wel raar.
De aankondigingen waren op tijd, ik dacht even dat toen we op de lijn 50a ter hoogte van die verzakking kwamen dat het systeem
ging zeggen "we komen aan in Denderleeuw" maar dat gebeurde niet.
Denderleeuw werd pas aangekondigd toen we effectief ter hoogte van die toren (watertoren) kwamen en Denderleeuw binnen reden.
Is dit een ander systeem dan in de AM96, I11 en M6?

In de gewone gemoderniseerde klassiekjes werden de haltes ook via dit systeem afgeroepen.

De stem van de dame die de afroepingen deed, was van die dame die nog in Wittekerke heeft meegedaan, moeder van Debby.
Reuel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Reuel »

Misschien moet de TB op een knopje drukken om het te laten afroepen?
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bart »

poyaud schreef:Alleen al om werk te creëren/houden zou Mechelen de Sabena's nog kunnen moderniseren,
Ik denk dat ze in Mechelen de komende jaren werk genoeg hebben.
Als alle breaks & vierledige daar onder handen worden genomen.
En ik blijf het zeggen, in Mechelen leveren ze knap werk af.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Tot m'n spijt constateer ik dat ze de klassiekjes op de lijn Gent-Brugge vervangen hebben door breaks :(

Deju, nu moet ik speciale inspanningen leveren om nog met bordeaux-klassiekjes te reizen.
Presario

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Presario »

Zijn ze allemaal vervangen? Ik dacht dat er sprake was om maar +/ de helft te vervangen? Is enigszins wel te begrijpen want ze hebben genoeg klassiekjes nodig om de 2 extra treinen naar Brussel te kunnen verzekeren.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Presario schreef:Zijn ze allemaal vervangen? Ik dacht dat er sprake was om maar +/ de helft te vervangen? Is enigszins wel te begrijpen want ze hebben genoeg klassiekjes nodig om de 2 extra treinen naar Brussel te kunnen verzekeren.
Alleszins de ochtendtrein en de avondtrein zijn vervangen door 2 breaks i.p.v 3 klassiekjes.
Blijkbaar gaan ze de klassiekjes verschuiven naar het GEN. Ik weet nog niet wat ze met de L-treinen op Kortrijk-Brugge gedaan hebben. Daar rijdt (reed) immers de merendeel nog met AM62-65.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HLE 2302 »

AM'er schreef:
Presario schreef:Zijn ze allemaal vervangen? Ik dacht dat er sprake was om maar +/ de helft te vervangen? Is enigszins wel te begrijpen want ze hebben genoeg klassiekjes nodig om de 2 extra treinen naar Brussel te kunnen verzekeren.
Alleszins de ochtendtrein en de avondtrein zijn vervangen door 2 breaks i.p.v 3 klassiekjes.
Blijkbaar gaan ze de klassiekjes verschuiven naar het GEN. Ik weet nog niet wat ze met de L-treinen op Kortrijk-Brugge gedaan hebben. Daar rijdt (reed) immers de merendeel nog met AM62-65.
Daar is uiteraard en gelukkig nog altijd niks aan veranderd. :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Duikbril AM86

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Duikbril AM86 »

De IRb trein Brussel- Vilvoorde (stoptrein) - Antwerpen was maandag met Varkensneuzen AM 75 gedaan, geen klassiekjes.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bart »

Presario schreef:Zijn ze allemaal vervangen?
Spijtig genoeg niet.
De L trein van 13u33 in Mechelen naar Brugge, wordt nog steeds met die oude koten gereden.
Hopelijk gaan ze hier met de tijd ook breaks inzetten.
wva
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door wva »

Gisteren in Duffel op de lijn 25 de 165 richting Antwerpen....
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Vanmorgen eens de "nieuwe" lijn 28 bezocht.

Van Jette tot Brussel-West: de 218 ! Twee reizigers voor Simonis, twee voor Brussel-West, een mooi maar nog niet helemaal afgewerkt station (de liften steken er nog niet in, het derde spoor stopt net voor het perron)

Later op de dag Brussel-West - Brussel-Zuid: drie breaks voor zes reizigers!
Verder naar Etterbeek met de IR naar LLN: geen 800's voor deze trein, maar twee klassiekjes met de 169 op kop!
Plaats reactie