Historische tram in Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Historische tram in Antwerpen

Bericht door Accelerat »

Ik liep vanmiddag over de meir in Antwerpen, en plots zag ik aan de Meirbrug een historische tram langsrijden. Heb er snel even een plaatje van gemaakt... (Foto ga ik niet plaatsen omdat ik dan weer heel het gezever over me heen krijg dat ik een fotopiraat en parasiet ben, die dat soort maatschappijen naar de afgrond wil helpen en me daar volledig voor inzet en me moet schamen dat ik dat doe en dat ik geen voorbeeld ben voor de maatschappij, etc. :wink: )

Maar ik vroeg me af, rijden ze wel vaker historische ritten in Antwerpen? En van welke maatschappij is dit?
Trammist

Re: Historische tram in Antwerpen

Bericht door Trammist »

Er zijn geen reguliere 'diensten' met museumtrams, al geloof ik dat brouwerij De Konick van het gekende 'Bollekesbier' :wink: een tijdlang ritten organiseerde...

artikeltje kunnen opdiepen van Gazet Van Antwerpen:
De Koninck rijdt met oldtimer-tram door de stad

23/08/'07 Brouwerij De Koninck en het Vlaams Tram- en Autobus- museum hebben samen een oldtimer-toer op de rails gezet, waarop je in een tram uit 1905 de stad kan ontdekken.

De toer gebeurt met een rijtuig dat in 1975 zijn laatste officiële reizigersrit aflegde op lijn 10 tussen de Melkmarkt en de Schotensteenweg. Na die rit zag je in Antwerpen alleen nog de nieuwe rijtuigen, zoals we die vandaag nog kennen.

Groepen tot 30 personen kunnen de oldtimer-tram op weekdagen huren. Die brengt de gasten in de daluren naar het Vlaamse Tram- en Autobusmeuseum (Vlatam) op de Diks-muidelaan in Berchem, een restaurant langs één van de lijnen en naar brouwerij De Koninck op de Grotesteenweg. Daarna wordt het gezelschap teruggebracht naar de Diks-muidelaan of bijvoorbeeld netjes afgezet op de Groenplaats of aan het station van Berchem.

Voor de ronde prijs van 500 euro krijgen de gasten vanaf 10u een gegidste rondleiding in het museum. Daar wordt de evolutie van het openbaar vervoer toegelicht via 55 verschillende voertuigen.

Na een middagmaal in bijvoorbeeld het nabijgelegen eetcafé Greyhound (niet inbegrepen in de huur van de tram), staat een bezoek aan de brouwerij op het programma. Daar krijg je een bedrijfsfilm en een rondleiding. De dag wordt afgesloten, met hoe kan het anders, de degustatie van enkele bieren. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via de website van de brouwerij.

www.dekoninck.com; www.delijn.be/vlatam
De museumtrams worden gestald in de ex-loods Groenenhoek/Diksmuidelaan, nabij station Antwerpen-Berchem. Maar wegens winterseizoen zijn ze nu gesloten, maar ze zijn van plan om hun dak te vernieuwen, en ik weet niet of ze überhaupt wel gaan openen in 2010...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Historische tram in Antwerpen

Bericht door Accelerat »

Bedankt voor het antwoord! :)
Het betrof de 7386 met reclame van Rombouts Koffie en aan de andere kant reclame voor een of andere oude mayonaise.
melle

Re: Historische tram in Antwerpen

Bericht door melle »

Kan je de foto echt niet plaatsen?

Ze moeten er maar niet mee in de stad rijden hoor, als niemand er een foto van mag nemen...
OMC

Re: Historische tram in Antwerpen

Bericht door OMC »

Melle heeft gelijk, toeristen die toevallig dezelfde tram zien voorbijkomen zullen er ook wel foto's van nemen en her en der op internet plaatsen bij hun vakantiekiekjes. Het woord "piraat" wordt soms te pas en te onpas gebruikt mja, da's ieder zijn interpretatie waarschijnlijk?

OT: ik dacht dat het trammuseum Groenenhoek ook al eens ritten georganiseerd had (om het imago van de stad Antwerpen en De Lijn/MIVB te bevoordelen) maar dat is ondertussen alweer een tijdje geleden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Historische tram in Antwerpen

Bericht door dekooiker »

Die dingen komen ook al eens buiten voor scholing.
Ik kon zo enkele jaren geleden op de Rooseveltplaats naast de toen nog bestaande noodbrug een foto maken van de 4408.
In die weken reed het tuig regelmatig uit want ik kon hem meermaals fotograferen.
Een andere reden is dat voertuigen moeten rijden om rijvaardig te blijven en dan rijden ze al eens een toertje door de stad.
De trein.
Alleen voor durvers.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Historische tram in Antwerpen

Bericht door Lekens M. »

Een beetje een laat antwoord.
Dit was een afgehuurde tram voor VeBov, heb er zelf op meegereden maar weet niet of ik er hier zo maar foto's mag van posten.
Plaats reactie