Toekomst L12

melle

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door melle »

MIVB-reiziger schreef:
melle schreef:En is M6 dan toegelaten op 25kv ~ trajecten hier in België?
Welke spanning hangt er op de draad tussen Antwerpen en Noorderkempen, denk je? :wink:
Ah, ik dacht dat er een uizondering was gemaakt voor deze lijn en dat specifieke M6 stel...
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:De reeks 27 heeft geregeld de nachttrein tussen Amsterdam en Parijs gedaan. Dit van Roosendaal tot Quevy. In het zalige jaar 99 toen ik nog leerling bestuurder was heb ik het geluk gehad deze trein te mogen besturen met mijn monitor. Treinnummers 288 en 289.
maar die voertuigen konden gevoed worden op 1500v gelijkspanning zeker :)
Marianne

Bericht door Marianne »

Tot wanneer heeft die nachttrein eigenlijk gereden? Ken de trein niet, maar is ook al wel ettelijke jaren geleden.

Kunnen ze dan voor die M6'en geen andere loc zetten die het Nederlandse voltage wel aankan? Hoewel dat misschien een beetje veel gevraagd is om voor dat kleine stukje naar Roosendaal ergens een heel andere loc vandaan te halen.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
260689

Bericht door 260689 »

Marianne schreef:Tot wanneer heeft die nachttrein eigenlijk gereden? Ken de trein niet, maar is ook al wel ettelijke jaren geleden.

Kunnen ze dan voor die M6'en geen andere loc zetten die het Nederlandse voltage wel aankan? Hoewel dat misschien een beetje veel gevraagd is om voor dat kleine stukje naar Roosendaal ergens een heel andere loc vandaan te halen.

Groeten,
Marianne
Reeks 11 voorzien van Mux???
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Marianne schreef:Tot wanneer heeft die nachttrein eigenlijk gereden? Ken de trein niet, maar is ook al wel ettelijke jaren geleden.

Groeten,
Marianne
Die locs zijn al in grote getale in aantocht (120), namelijk de reeks 18 van Siemens http://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_18_(Siemens)
dentheo

Bericht door dentheo »

giuseppe schreef:

Groeten,
Marianne
Die locs zijn al in grote getale in aantocht (120), namelijk de reeks 18 van Siemens http://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_18_(Siemens)
Ik geloof dat buiten de serie 20 praktisch alle belgische loks in Nederland kunnen (mogen) rijden tot Roosendaal. 13 mag dan weer naar Maastricht (spielerei ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

Marianne schreef: Kunnen ze dan voor die M6'en geen andere loc zetten die het Nederlandse voltage wel aankan? Hoewel dat misschien een beetje veel gevraagd is om voor dat kleine stukje naar Roosendaal ergens een heel andere loc vandaan te halen.
Dat kan wel, maar dat lost het probleem van de rijtuigen geenszins op. Locomotieven genoeg die onder 1500v kunnen rijden, maar de M6 kunnen (mogen?) dat niet. :wink:
Trammist

Bericht door Trammist »

En welke rijtuigen mogen wél onder die beruchte Nederlandse bovenleiding? Mogen M5m's naar Roosendaal (en dan kijk ik ook naar het breedte-probleem) ?
Shrek

Bericht door Shrek »

Trammist schreef:En welke rijtuigen mogen wél onder die beruchte Nederlandse bovenleiding? Mogen M5m's naar Roosendaal (en dan kijk ik ook naar het breedte-probleem) ?
Alle rijtuigen met 1500v in het opschrift op de zijkant (zie vorige pagina).
De I11/I10/I6 hebben dat al zeker. Van de andere rijtuigen weet ik het niet :wink:
stefanic

Bericht door stefanic »

Toch nog even een bedenking bij al deze hersenspinsels hier, als ik meegaa in dat 'we verlengen de IC'-verhaal. We spreken dan over de verlenging van een IC die onderandere tussen Antwerpen en Brussel rijdt. Deze treinen zijn, zeker tijdens de spits, goed (en soms over-)bezet en rijden daarom NU noodzakelijkerwijs met dubbeldekmaterieel. Als je deze treinen nu, omwille van doorrijden tot Roosendaal, gaat omzetten in I6, 10 of 11 of iets dergelijks, zitten we wel met een probleem elders...
Dus als we spreken over verlenging van de IC-N Charleroi-Essen, MOET dit met dubbeldeksmaterieel.
spoorwegrealist
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
Trammist schreef:En welke rijtuigen mogen wél onder die beruchte Nederlandse bovenleiding? Mogen M5m's naar Roosendaal (en dan kijk ik ook naar het breedte-probleem) ?
Alle rijtuigen met 1500v in het opschrift op de zijkant (zie vorige pagina).
De I11/I10/I6 hebben dat al zeker. Van de andere rijtuigen weet ik het niet :wink:
Je kan het ook een beetje relativeren.
De verwarming van de varkensneuzen is ook niet gemaakt voor 1500 V.
Die verwarming levert in Roosendaal dus maar een kwartje van zijn vermogen, voor die 10 minuten stop heb ik daarover nog geen klachten gehoord.
Voordeel van die lagere spanning is dat er niet zoveel kan stuk gaan.
Het gaat minder of totaal niet werken en zolang dat niet te lang duurt...
Zelfs over de luchtcompressor heb ik nog geen klachten gehoord, dit probleem is nog groter bij een goederentrein.
Moeten onze oudere e-loks merkelijk langer pompen in Roosendaal om een goederentrein vrij te krijgen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Maar hier wordt er ook van uitgegaan dat moderne locs niet een ander uitgangsvermogen kunnen hebben, wie zegt dat dat zo is? Onder 25 kV geven ze toch ook niet die spanning door aan de rijtuigen.
dentheo

Bericht door dentheo »

giuseppe schreef:Maar hier wordt er ook van uitgegaan dat moderne locs niet een ander uitgangsvermogen kunnen hebben, wie zegt dat dat zo is? Onder 25 kV geven ze toch ook niet die spanning door aan de rijtuigen.
Gelijkspanning is moeilijk om te zetten in een ander waarde want transfo's werken niet op gelijkspanning...daarom wordt bovenleiding spanning maar gewoon doorgegeven aan de rijtuigen.
Vroeger met dynamo op de wielen was het altijd ok, maar dan moesten de wagens wel geregeld een stuk rijden om de batterijen te laden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Je kan het ook een beetje relativeren.
De verwarming van de varkensneuzen is ook niet gemaakt voor 1500 V.
Die verwarming levert in Roosendaal dus maar een kwartje van zijn vermogen, voor die 10 minuten stop heb ik daarover nog
In een M6 zit natuurlijk wel veel meer spanningsgevoelige elektronica dan in een 800je :wink:
In ieder geval zal er een homologgatie van de M6 moeten gebeuren dan :roll:
giuseppe schreef:Maar hier wordt er ook van uitgegaan dat moderne locs niet een ander uitgangsvermogen kunnen hebben, wie zegt dat dat zo is? Onder 25 kV geven ze toch ook niet die spanning door aan de rijtuigen.
Alleen wisselspanning wordt omgezet, de gelijkspanning wordt rechtstreeks doorgegeven :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: In een M6 zit natuurlijk wel veel meer spanningsgevoelige elektronica dan in een 800je :wink:
In ieder geval zal er een homologgatie van de M6 moeten gebeuren dan :roll:
Klopt, maar als de spanning weggenomen wordt gaat de omvormer toch in soort "ruststand" bv. geen ventilatie of airco wel verlichting (van de batterijen)....
Wat er bij halve spanning gebeurd weet ik niet.
Kan dichtklappen zoals tractiekring bij MS96 maar ook blijven doordraaien bv.serie 13 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie