Alkoholverbod op treinen

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Alkoholverbod op treinen

Bericht door Adler »

De Duitse Metronom Bahn, die verbindingen vanuit Hamburg en Hannover verzorgt, heeft als eerste Duitse spoorwegmaatschappij een absoluut alkoholverbod op haar treinen ingevoerd.
Er waren teveel moeilijkheden met dronken voetbalsupporters die beschadigingen aanrichtten en reizigers lastig vielen.
Een overtreding wordt beboet met 40 euro.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Terwijl we hier toch konden lezen dat er op sommige Zwitserse treinen bier te koop is? Dan zijn die Zwitsers flink wat slimmer, ze verdienen nog wat. En reken maar dat men in Zwitserland toch ook wel zijn manieren moet houden! Beetje domme alles-of-niks mentaliteit daar in Duitlsland, lijkt me.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door kika »

jan_olieslagers: flink wat slimmer? Het gaat hier om Metronom, bijna al hun treinen zijn zoals een R(egional)Express, opgericht door enkele samenwerkende overheden. Ze rijden dan ook maar in een beperkt gebied en DB (regio en fernverkehr) rijden ook nog op enkele dezelfde trajecten. Op die hun ic(e) zijn er minstens 3 verschillende biersoorten te koop.

Het zit dus toch net even wat anders dan puur 'domheid' . Ik vind het wel jammer dat het zo loopt, liever had ik gezien dat ze hooliganbabysitters of iets dergelijks meesturen in het weekend.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door K V B »

kika schreef:jan_olieslagers: flink wat slimmer? Het gaat hier om Metronom, bijna al hun treinen zijn zoals een R(egional)Express, opgericht door enkele samenwerkende overheden. Ze rijden dan ook maar in een beperkt gebied en DB (regio en fernverkehr) rijden ook nog op enkele dezelfde trajecten. Op die hun ic(e) zijn er minstens 3 verschillende biersoorten te koop.
Op de ICs in Zwitserland is ook bier te koop. Maar daar is ook voldoende personeel. Normaal twee conducteurs, twee of drie personen in de restauratie wagen, en een a twee personen die met een minibar rondrijden. Op vrijdagavond is een van deze minibars overigens een mobiele tap. Weliswaar met Heineken :-(
Het zit dus toch net even wat anders dan puur 'domheid' . Ik vind het wel jammer dat het zo loopt, liever had ik gezien dat ze hooliganbabysitters of iets dergelijks meesturen in het weekend.
Het probleem is natuurlijk dat holiganbabysitters geld kosten. Wie gaat dat betalen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door kika »

K V B schreef: Het probleem is natuurlijk dat holiganbabysitters geld kosten. Wie gaat dat betalen?
Die kan je prima financieren door overprijst bier te verkopen :wink:
Fles

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Fles »

Adler schreef:De Duitse Metronom Bahn, die verbindingen vanuit Hamburg en Hannover verzorgt, heeft als eerste Duitse spoorwegmaatschappij een absoluut alkoholverbod op haar treinen ingevoerd.
Er waren teveel moeilijkheden met dronken voetbalsupporters die beschadigingen aanrichtten en reizigers lastig vielen.
Een overtreding wordt beboet met 40 euro.

Mja. Ik geloof het allemaal wel, maar of een alcoholverbod dan het aangewezen instrument is.... :roll: Zeker in een land met een biercultuur zoals Duitsland. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Wel goed om te weten even goed. Ik zit op hobbyrondjes vaak zat met de pint aan de kop in treinen in Duitsland :mrgreen:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Adler »

De minister van binnenlandse zaken van de deelstaat Niedersachsen wil de maatregel uitbreiden tot alle regionale treinen in de deelstaat.
Enkele foto's van de gevolgen van het drankmisbruik:
Bijlagen
metronom2.jpg
metronom2.jpg (37.21 KiB) 13004 keer bekeken
metronom1.jpg
metronom1.jpg (42.32 KiB) 13004 keer bekeken
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door jan_olieslagers »

K V B schreef:Weliswaar met Heineken :-(
Daarvan wordt men natuurlijk eerder depri dan agressief... Misschien is dat de ideale formule: zeikbier duur verkopen, dan gaan er slechts weinigen compleet uit de band en daarvoor kan er dan personeel betaald worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Fles

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Fles »

Adler schreef:De minister van binnenlandse zaken van de deelstaat Niedersachsen wil de maatregel uitbreiden tot alle regionale treinen in de deelstaat.
Enkele foto's van de gevolgen van het drankmisbruik:
Ik blijf het raar vinden om dit soort dingen zo eenzijdig op alcohol te schuiven. Er zijn zo veel andere oorzaken die dit tot gevolg hebben. Voetbalsupporters, onopgevoed tuig... Maar goed, we zullen zien of het wat helpt :)
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Kalimero »

Dronkelappen weren op de trein vind ik geen goed signaal. Of moeten ze misschien achter het stuur kruipen ? Met de alsmaar strenger wordende alcohollimieten is het openbaar vervoer een voor de hand liggend alternatief om feestvierders thuis te krijgen, als ze zich maar gedragen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Adler »

Kalimero schreef:Dronkelappen weren op de trein vind ik geen goed signaal. Of moeten ze misschien achter het stuur kruipen ? Met de alsmaar strenger wordende alcohollimieten is het openbaar vervoer een voor de hand liggend alternatief om feestvierders thuis te krijgen, als ze zich maar gedragen.
Met dit verbod kan men geen personen weigeren of beboeten die al te veel op hebben als ze in de trein stappen, tenzij ze zich natuurlijk niet zouden gedragen, maar dat is hier in ons land ook al zo.
Enkel het drinken van alkoholische dranken op de trein is verboden bij Metronom.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door overweg13 »

Bundel I nog maar eens:

Art.2.1.05 Uitsluiting van de reis - Reizigers die voorwaardelijk worden toegelaten

Wordt niet in de treinen toegelaten of kan onderweg uit de trein worden gezet:
- ...
- ...
- Een reiziger die wegens zijn toestand of zijn gedrag zijn medereizigers kan hinderen, bijvoorbeeld door dronkenschap, druggebruik of door ziekte. (...)

De regel is nu wel anders geformuleerd dan vroeger, maar voor zover ik weet zijn dronken reizigers altijd al geweerd uit treinen en bussen. Natuurlijk is het niet altijd duidelijk waar de grens ligt tussen een beetje aangeschoten en ladderzat. De actie "Glaasje op, laat je rijden" heeft mij altijd een wrang gevoel gegeven. Uiteraard moet je niet rijden als je gedronken hebt, maar zomaar het OV als alternatief in dat geval voorstellen, kan niet zonder kanttekeningen: ook dan zijn er grenzen.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door trainman »

Ik vind het wel jammer dat het zo loopt, liever had ik gezien dat ze hooliganbabysitters of iets dergelijks meesturen in het weekend.
In het verleden reeds gezien in Duitsland: trein vol voetbalsupporters en als de trein vertrekt staan op de trein aan elke deur drie gehelmde 'polizisten'. Maar zelfs zo is het onmogelijk om tussen te komen, mochten er dan ineens een paar midden in de trein de boel beginnen te slopen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door LHOON »

overweg13 schreef: De regel is nu wel anders geformuleerd dan vroeger, maar voor zover ik weet zijn dronken reizigers altijd al geweerd uit treinen en bussen. Natuurlijk is het niet altijd duidelijk waar de grens ligt tussen een beetje aangeschoten en ladderzat. De actie "Glaasje op, laat je rijden" heeft mij altijd een wrang gevoel gegeven. Uiteraard moet je niet rijden als je gedronken hebt, maar zomaar het OV als alternatief in dat geval voorstellen, kan niet zonder kanttekeningen: ook dan zijn er grenzen.
Heb zelf ook al in eerder bedenkelijke toestand de trein genomen van Brussel naar Mechelen, het effect is dan meestal dat ik in Antwerpen wakker word :-)

trainman schreef: In het verleden reeds gezien in Duitsland: trein vol voetbalsupporters en als de trein vertrekt staan op de trein aan elke deur drie gehelmde 'polizisten'. Maar zelfs zo is het onmogelijk om tussen te komen, mochten er dan ineens een paar midden in de trein de boel beginnen te slopen.
In het VK is er een specifiek verbod om alcohol aan boord te nemen van zogenaamde "voetbaltreinen". Dit wordt dan uitgebreid met affiches kenbaar gemaakt.

Begin jaren '80 is er overigens zo een incident geweest met Nederlandse supporters, die tussen Antwerpen en Mechelen een Benelux-stel vakkundig sloopten. Het bestond de Nederlanders overigens de rekening naar de NMBS te sturen....
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Dieselfreak »

Ik drink ook geregeld flink wat pinten op de trein, maar daarom hoef ik nog geen vernielingen aan te richten of medereizigers lastig te vallen. Mensen zoals ik zijn natuurlijk de dupe van personen die het onder invloed van alcohol noodzakelijk achten zich te misdragen. :( Altijd het kind met het badwater weggooien, kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing. Men kan beter de persónen die zulke streken uithalen - in dronken of in nuchtere toestand - een treinverbod opleggen.

Het is in mijn ogen verkeerd wangedrag gepleegd in staat van dronkenschap primair aan het alcoholgebruik toe te schrijven. Alcohol verschaft iemand geen nieuwe eigenschappen, maar doet wel remmingen wegvallen, zorgt ervoor dat men minder nadenkt bij wat men doet. Personen die sowieso al geneigd zijn tot vernielen, ruzie zoeken, enz. maar in nuchtere staat nog geremd worden, zullen onder invloed van alcohol sneller hun drang in daden omzetten, met de gekende gevolgen. Maar mensen die van nature rustig zijn zullen door te drinken niet zonder enige reden gaan vernielen, vechten, enz.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie