De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

LHOON schreef:Gisteravond nog de 165 op de CR Louvain-la-Neuve - Brussel

Ziehier een volledig illegale foto van de 1e klasse afdeling, ongeëvenaard door wat in veel recent materieel voor 1e klasse moet doorgaan...
DSCF6011b.jpg

Als de reeks (AM62-65) grootschalig wordt geschrapt is het definitief gedaan met deze zachte zetels.
Met het verdwijnen van de M2-rijtuigen is deze vorm van eerste klasse al ferm uitgedund. :(
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Wat mag de reden zijn dat eerste klasse niet meer is als vroeger?

Op sommige riijtuigen (I11, Deense Neus) valt het mee (brede zetels 2x1), maar op bv. de M6 of 41 is het verschil met tweede miniem.

De oude L-rijtuigen hadden betere zetels in eerste klasse!

Wil men soms anticiperen op een eventuele afschaffing van eerste klasse op de lokale treinen?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Hogersluys »

^^Dat zou me niets verwonderen. Sinds de afschaffing van de halveprijskaart is het duidelijk dat de NMBS soms jarenlang naar een beslissing toeloopt.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)


De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D
Presario

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Presario »

Ja inderdaad, zie hier de L Mechelen-Gent (Gent - Brugge wordt met zelfde stellen gereden) ook erg vaak passeren met klassiekjes. Hebben ze dan de klassiekjes weggehaald op de lijn Dendermonde - Simonis en daar de breaks opgezet? Wat steken ze toch uit :P.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Beesty »

AM'er schreef:Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)


De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D
Is een break dan niet beter, voor het vele aanzetten en stoppen, kwestie van een beetje op tijd te rijden..?
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Klassiekjes kunnen nochtans ook vrij snel optrekken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HLE 2302 »

Beesty schreef:
AM'er schreef:Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)


De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D
Is een break dan niet beter, voor het vele aanzetten en stoppen, kwestie van een beetje op tijd te rijden..?
Lol, klassiekjes trekken toch wel een pak beter op dan Breaks hoor.
Het hangt ook wel van klassiekje tot klassiekje af, maar over het algemeen trekken die ferm goed op. :P

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Dacht dat er juist nogal wat Breaks in panne waren gevallen door het winterweer, dus het is mogelijk dat die Breaks daar nu bvb de IC L doen, die heb ik al enkele keren met verminderde samenstelling gezien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef: Lol, klassiekjes trekken toch wel een pak beter op dan Breaks hoor.
Het hangt ook wel van klassiekje tot klassiekje af, maar over het algemeen trekken die ferm goed op. :P
Mijn indruk is toch net andersom hoor :roll:
De dienstregeling van de stoptrein Leuven-Hasselt was vroeger net goed voor de klassiekjes. Sinds men daar met breaks rijdt moeten de treinen in elk station even wachten...
Het is ook logisch dat de breaks veel beter optrekken, ze hebben immers meer vermogen per massa :wink:
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn82 »

Misschien geven de klassiekskes het gevoel van sneller op te trekken, door al dat geschud en geschok ;)
ronny
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door ronny »

AM'er schreef:Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)
De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D
Vandaag was ook de 1838 IC Antwerpen Oostende met 3 stelletjes, vooraan de 181.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Die IC-verbinding werd tijdens de zomer ook geregeld gereden met klassiekjes.
Hopelijk nog een bewijs dat ze niet te snel naar de schroothoop moeten.

In Nederland is het oudste materieel (MAT 64) nog jonger dan de Belgische klassiekjes, maar worden massaal verschroot.
Wetende dat de MAT64 reeds een volledige revisie heeft ondergaan in het interieur.

Onze oudste klassiekjes laten anno 2010 nog steeds de jaren 60 doorsidderen :!:
Presario

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Presario »

Vandaag heb ik hier lang lijn 53 toch wel wat Breaks zien passeren ipv de klassiekjes.

@AM'er, Nederland kan dat doen omdat ze degelijk modern materiaal hebben...
giuseppe
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door giuseppe »

Nou... er staan inmiddels al meer dan 50 SLT stellen klaar, maar die worden nog steeds alleen maar in proefbedrijf ingezet. Het is een beetje zelfde verhaal als HLE18. Trouwens zo'n oud klassiekje is echt duizend keer beter dan een Lint ofzo, ik denk dat je nog terug gaat verlangen op het moment dat de Desiro's gaan rijden.
Plaats reactie