Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Omdat het onderwerp hier ooit werd besproken maar dan lang onaangeroerd bleef, maakte ik van een uitstap naar Limburg gebruik om eens te gaan kijken wat daar nu de toestand is. Dat viel nogal tegen: van de drie deelprojecten is er eentje verregaand afgewerkt, of ziet er zo toch uit, aan de andere twee lijkt nog niet te zijn begonnen.
Goederenstation Lanaken: 4 lange rechte sporen liggen daar te liggen, min of meer afgesloten maar allesbehalve ontoegankelijk. Opmerkelijk dat een van die vier sporen "in" het beton ligt, de drie andere niet. Ook vond ik opmerkelijk dat dit een project is van het "Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken", dit lijkt een doorbereken van het Infrabel-monopolie? Krijgt dit nieuwe stuk spoor een Infrabel-lijnnummer ergens in de 200-reeks?
Maar ondanks heel wat rondrijden in de industriezone "Europark" vond ik geen teken van activiteit inzake het hoofdspoor: nog de Belgische noch de Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder lijkt al begonnen te zijn aan zijn part van het project. Droevig om te zien dat de plaatselijke overheid een pak geld heeft uitgegeven dat absoluut niks opbrengt! Maar ja, dit is België zeker...?
Wie weet meer?
NB ik heb een paar foto's maar ze zijn te groot voor upload, bij voldoende vraag zet ik ze wel hier of daar online.
NB ik heb het nieuwe goederenspoor al heel voorlopig ingekleurd in openstreetmap, in afwachting van verdere vooruitgang. Wie openstreetmap niet kent: bekijk het eens (www.openstreetmap.org) en als ge u geroepen voelt om bij te dragen: graag! Er zijn nog grote witte plekken op onze kaart van België. Ook het spoornet is nog niet helemaal volledig, al heeft een of andere grapjurk wel het afgedankte station Tisselt-West ingekleurd...
Goederenstation Lanaken: 4 lange rechte sporen liggen daar te liggen, min of meer afgesloten maar allesbehalve ontoegankelijk. Opmerkelijk dat een van die vier sporen "in" het beton ligt, de drie andere niet. Ook vond ik opmerkelijk dat dit een project is van het "Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken", dit lijkt een doorbereken van het Infrabel-monopolie? Krijgt dit nieuwe stuk spoor een Infrabel-lijnnummer ergens in de 200-reeks?
Maar ondanks heel wat rondrijden in de industriezone "Europark" vond ik geen teken van activiteit inzake het hoofdspoor: nog de Belgische noch de Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder lijkt al begonnen te zijn aan zijn part van het project. Droevig om te zien dat de plaatselijke overheid een pak geld heeft uitgegeven dat absoluut niks opbrengt! Maar ja, dit is België zeker...?
Wie weet meer?
NB ik heb een paar foto's maar ze zijn te groot voor upload, bij voldoende vraag zet ik ze wel hier of daar online.
NB ik heb het nieuwe goederenspoor al heel voorlopig ingekleurd in openstreetmap, in afwachting van verdere vooruitgang. Wie openstreetmap niet kent: bekijk het eens (www.openstreetmap.org) en als ge u geroepen voelt om bij te dragen: graag! Er zijn nog grote witte plekken op onze kaart van België. Ook het spoornet is nog niet helemaal volledig, al heeft een of andere grapjurk wel het afgedankte station Tisselt-West ingekleurd...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
^^ Euhm het Nederlandse deel is al een jaar klaar, en volgens het HBVL is de aanleg van het hoofdspoor in Belgie ook vorige week begonnen.
hier staat een foto van de grens.
hier staat een foto van de grens.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Oesje! Ja die foto herinnerde ik me inderdaad maar ik vond zo'n landschap maar nergens... niet goed wakker geweest zeker? Maar dan zou het dus enkel Infrabel zijn die zijn huiswerk nog niet afheeft?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Klopt, want het smoesje dat de aanvoer via het Nederlandse spoor moest plaatsvinden kan natuurlijk al lang niet meer gebruikt worden.
hier staan trouwens nog meer foto's http://www.viev.nl/Page/OV_MH_Werkfoto's.htm
hier staan trouwens nog meer foto's http://www.viev.nl/Page/OV_MH_Werkfoto's.htm
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Nog wat bijkomende informatie en reportages:
Mooi om rustig door te nemen.
http://www.bordertrain.net/
http://www.bordertrain.net/bordertrains ... ken-NL.htm
Mooi om rustig door te nemen.
http://www.bordertrain.net/
http://www.bordertrain.net/bordertrains ... ken-NL.htm
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Ik heb trouwens nog steeds niet kunnen uitvinden wat de plannen zijn met het medegebruik van tram en trein.
Ik weet dat er in Nederland twee varianten onderzocht worden (Prorail is niet echt voorstander van trams en goederentreinen op één spoor ivm botsveiligheid)
Ik weet dat er in Nederland twee varianten onderzocht worden (Prorail is niet echt voorstander van trams en goederentreinen op één spoor ivm botsveiligheid)
- Volledig nieuwe baan voor tram naast het goederenspoor, dit zou wel beteken dat er ergens een kruising/flyover gemaakt moet worden.
- Gedeeld gebruik, maar dan is het de vraag of er niet stukken van dubbelspoor voorzien moeten worden
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
2 aparte sporen lijkt mij redelijk overbodig. Want zelfs als de overslagterminal op 100% draait en de sappi-fabriek gouden jaren tegemoet gaat zal er nooit meer dan 1 trein per uur nodig zijn over dat spoor. Dat inplannen in een tramdienst die om het half uur rijdt lijkt mij niet zo moeilijk eigenlijk 

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Dat heeft Ome Kees goed gezien, denk ik. Maar zoals reeds werd aangegeven zal het goederenverkeer niet zo verschrikkelijk intens zijn, toch zeker niet in een eerste fase. Het moet toch mogelijk zijn enkel 's nachts goederentreinen te laten rijden, zodat er nooit _tegelijkertijd_ trams en treinen op de baan zijn?giuseppe schreef:Prorail is niet echt voorstander van trams en goederentreinen op één spoor ivm botsveiligheid
Niet gehinderd door enige ervaring of inzicht stel ik me maar even voor:
tramverkeer tot middernacht.
stabilisatiepause van 24:00 tot 0:30
treinen in de ene richting 00:30 - 2:30
treinen in de andere richting 2:30 - 4:30
stabilisatiepause 4:30-5:00
tramverkeer kan hervatten om 5:00 zodat de vroege ploeg nog tijdig op 't fabriek geraakt. Indien nodig kunnen de goederentreinen verder beperkt worden in het weekeinde om nachtelijk tramverkeer mogelijk te maken tbv Bobloze uitgaanders.
Dan nog wordt het een hele opdracht om de baan te voorzien van signalisatie- en beheerssystemen die zowel voor trein als voor tram kunnen dienen, en zowel naar Belgische als naar Nederlandse norm. Hoeveel eeuwen gaat Infrabel daar weeral over doen?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 jan 2010, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
één trein per uur ??? Zijn er fabrieken in Belgie die dat halen ???Shrek schreef:2 aparte sporen lijkt mij redelijk overbodig. Want zelfs als de overslagterminal op 100% draait en de sappi-fabriek gouden jaren tegemoet gaat zal er nooit meer dan 1 trein per uur nodig zijn over dat spoor. Dat inplannen in een tramdienst die om het half uur rijdt lijkt mij niet zo moeilijk eigenlijk
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
ETCS level 1?jan_olieslagers schreef:Dan nog wordt het een hele opdracht om de baan te voorzien van signalisatie- en beheerssystemen die zowel voor trein als voor tram kunnen dienen, en zowel naar Belgische als naar Nederlandse norm. Hoeveel eeuwen gaat Infrabel daar weeral over doen?
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Natuurlijk niet, maar ik bedoelde maar dat het goederenverkeer nooit zo druk wordt om niet ingepast te kunnen worden in de halfuurse tramsdentheo schreef: één trein per uur ??? Zijn er fabrieken in Belgie die dat halen ???

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Dat hoeft toch niet zo een probleem te zijn? Ten eerste zal het hier eerder gaan om "light rail" voertuigen dan klassieke trams. Als het voor Karlsruhe mogelijk was om een "tram" te ontwikkelen die aan de veiligheids eisen voor de spoorweg voldeed dan moet dat hier toch ook kunnen?giuseppe schreef: Ik weet dat er in Nederland twee varianten onderzocht worden (Prorail is niet echt voorstander van trams en goederentreinen op één spoor ivm botsveiligheid)
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Dat zou je zeggen, maar zo werkt dat niet altijd in Nederland. Op de RijnGouwelijn gebeurde het trouwens wel, maar volgens mij reden daar geen goederentreinen. Aan de trams is trouwens wel een eind gekomen afgelopen December.K V B schreef:Dat hoeft toch niet zo een probleem te zijn? Ten eerste zal het hier eerder gaan om "light rail" voertuigen dan klassieke trams. Als het voor Karlsruhe mogelijk was om een "tram" te ontwikkelen die aan de veiligheids eisen voor de spoorweg voldeed dan moet dat hier toch ook kunnen?
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Maar men kan natuurlijk iets zoals een Talent of een GTW gebruiken. Die voldoen gewoon aan de TSI normen en dan hoeft operationele scheiding niet.giuseppe schreef:Dat zou je zeggen, maar zo werkt dat niet altijd in Nederland. Op de RijnGouwelijn gebeurde het trouwens wel, maar volgens mij reden daar geen goederentreinen. Aan de trams is trouwens wel een eind gekomen afgelopen December.K V B schreef:Dat hoeft toch niet zo een probleem te zijn? Ten eerste zal het hier eerder gaan om "light rail" voertuigen dan klassieke trams. Als het voor Karlsruhe mogelijk was om een "tram" te ontwikkelen die aan de veiligheids eisen voor de spoorweg voldeed dan moet dat hier toch ook kunnen?
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Maar de lijn wou dan weer maar 1 type tram kopen dat overal inzetbaar is, ook in stadscentra en premetrotunnelsK V B schreef: Maar men kan natuurlijk iets zoals een Talent of een GTW gebruiken. Die voldoen gewoon aan de TSI normen en dan hoeft operationele scheiding niet.
