Noodaccu voor elektrische treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door Dieselfreak »

In Duitsland hebben er ooit elektrische treinen gereden die van stroom werden voorzien door accu's. Nu zijn batterijen niet de beste methode om grote hoeveelheden stroom te leveren, aangezien ze een zeer lage energiedichtheid hebben, 80 tot 300 keer kleiner dan brandstoffen. Ze zijn voor treinen normaal ook niet nodig, aangezien de stroom toch via draad geleverd wordt. Maar soms is er breuk aan de bovenleiding zodat de trein uren stilstaat. Aangezien het dus technisch mogelijk is treinen op accu's te laten rijden, kwam ik op de vraag: kan men in gewone elektrische treinen geen noodaccu voorzien waarmee de trein in geval van bovenleidingsproblemen een stukje op eigen kracht kan rijden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:kan men in gewone elektrische treinen geen noodaccu voorzien waarmee de trein in geval van bovenleidingsproblemen een stukje op eigen kracht kan rijden?
Dat kan technisch zeker, maar gezien het minimale aantal keren dat je met zoiets voordeel hebt (bij veel bovenleidingsbreuken is het spoor ook versperd dus graak je nog nergens) is het financieel niet verantwoord zoiets te installeren :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Min of meer on-topic: had ik begrepen dat er in (alle/veel/sommig) reizigersmateriaal wel batterijen zijn om bv. de verlichting te voeden als de externe voeding uitvalt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Dat kan technisch zeker, maar gezien het minimale aantal keren dat je met zoiets voordeel hebt (bij veel bovenleidingsbreuken is het spoor ook versperd dus graak je nog nergens) is het financieel niet verantwoord zoiets te installeren :wink:
Zo zelden gebeurt dat toch niet? Een niet te verwaarlozen aantal vertragingen en afschaffingen is toch aan bovenleidingsbreuken te wijten? En vaak gaat het daarbij alléén om de bovenleiding, níet om het spoor. Met zo'n accu zou je trouwens ook niet hoeven te wachten tot een lijn voor 100 % onder draad gebracht is om erop te kunnen rijden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door trainfreak »

Als er effectief een bovenleidingsbreuk is ga je niet ver geraken.
De afgeknapte draad valt meestal wel op het spoor...
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door trainfreak »

jan_olieslagers schreef:Min of meer on-topic: had ik begrepen dat er in (alle/veel/sommig) reizigersmateriaal wel batterijen zijn om bv. de verlichting te voeden als de externe voeding uitvalt?
Klopt.
De verlichting gaat dan wel maar op halve kracht branden.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door treinbruno »

De oudere trams in Brussel hebben dat niet, waardoor telkens als de panto heel even geen contact heeft met de bovenleiding de verlichting uitvalt :)
Zou het technisch eigelijk niet mogelijk zijn een kleine generator in een trein te steken waardoor de trein nog een paar km kan rijden (bij iets anders dan bovenleidingsbreuk dan) om de evacuatie te vergemakkelijken?
Afbeelding
Dietrich

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door Dietrich »

Dit doet mij denken aan de trolleybussen die in Gent reden. Deze hadden een dieselaggregaat dat genoeg leverde om even voort te geraken als de bovenleiding niet bereikbaar was of bij werken enz.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door HLE 2302 »

jan_olieslagers schreef:Min of meer on-topic: had ik begrepen dat er in (alle/veel/sommig) reizigersmateriaal wel batterijen zijn om bv. de verlichting te voeden als de externe voeding uitvalt?
Al het electrische matrieel heeft een batterij voor laagspanning.
Vooral voor dingen tijdens de VKPC ... bv. de motorpomp.

Tijdens de rit zelf zorgt de omvormer uiteraard voor de laagspanning. (Voor de radio's,verlichting,enz.)
diezelfde batterij voet ook ver noodverlichting enz. dit uiteraard maar gedurende een bebaalde periode tot de batterij leeg is.


Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door Adler »

Dieselfreak schreef: kan men in gewone elektrische treinen geen noodaccu voorzien waarmee de trein in geval van bovenleidingsproblemen een stukje op eigen kracht kan rijden?
Wat ik hier toch allemaal hoor, noodaccu's om verder te rijden, een generator....
Dan zou ik ook nog in elke trein een reservemachinist voorzien voor het geval de bestuurder iets overkomt, een dokter, een medische afdeling, een ploeg arbeiders om eventueel de wissels vrij te maken, enz.
Een trein is toch geen cruiseschip dat midden op de oceaan in panne kan vallen.
De grootste afstand van elke willekeurige plaats tot een station is in Belgie amper enkele kilometers.
Dat reizigers dan toch soms nog uren moeten vastzitten is onbegrijpelijk en ligt aan heel andere redenen.
De NMBS maakt nu al 238 miljoen euro verlies per jaar (9,5 miljard frank !).
Met al die exotische oplossingen die hier worden voorgesteld gaat dat verlies nog vertienvoudigen, als ze al mogelijk zouden zijn.
Wat betreft die noodaccu's, het aantal accu's dat nodig is om een hele reizigerstrein zelfs maar een paar kilometer te verplaatsen zou gigantisch zijn.
Nog afgezien van de enorme kostprijs, moet je die ook nog ergens kwijt kunnen en moet je al dat nutteloos gewicht ook nog eens de hele tijd meesleuren.
Al die accu's moeten ook constant opgeladen worden en onderhouden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door HLE 2302 »

HS ga je niet op een accu krijgen hoor. :P
Stel je voor, een batterij met 3 Kv op. :P

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door Adler »

HLE 2302 schreef:HS ga je niet op een accu krijgen hoor. :P
Stel je voor, een batterij met 3 Kv op. :P
Als je 250 accu's van 12V in serie schakelt heb je ook 3000V.
Maar dan heb je een paar wagons nodig enkel om al die accu's in te steken.
Sommige duikboten varen ook op accu's en dat zijn ook geen motortjes van 12 V.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door nighttrain »

Dieselfreak schreef:In Duitsland hebben er ooit elektrische treinen gereden die van stroom werden voorzien door accu's. Nu zijn batterijen niet de beste methode om grote hoeveelheden stroom te leveren, aangezien ze een zeer lage energiedichtheid hebben, 80 tot 300 keer kleiner dan brandstoffen. Ze zijn voor treinen normaal ook niet nodig, aangezien de stroom toch via draad geleverd wordt. Maar soms is er breuk aan de bovenleiding zodat de trein uren stilstaat. Aangezien het dus technisch mogelijk is treinen op accu's te laten rijden, kwam ik op de vraag: kan men in gewone elektrische treinen geen noodaccu voorzien waarmee de trein in geval van bovenleidingsproblemen een stukje op eigen kracht kan rijden?
welke treinen waren dat en wanneer ongever?
Trein? Locomotief of motorwagen??
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door trainfreak »

nighttrain schreef:
Dieselfreak schreef:In Duitsland hebben er ooit elektrische treinen gereden die van stroom werden voorzien door accu's. Nu zijn batterijen niet de beste methode om grote hoeveelheden stroom te leveren, aangezien ze een zeer lage energiedichtheid hebben, 80 tot 300 keer kleiner dan brandstoffen. Ze zijn voor treinen normaal ook niet nodig, aangezien de stroom toch via draad geleverd wordt. Maar soms is er breuk aan de bovenleiding zodat de trein uren stilstaat. Aangezien het dus technisch mogelijk is treinen op accu's te laten rijden, kwam ik op de vraag: kan men in gewone elektrische treinen geen noodaccu voorzien waarmee de trein in geval van bovenleidingsproblemen een stukje op eigen kracht kan rijden?
welke treinen waren dat en wanneer ongever?
Trein? Locomotief of motorwagen??
Het zal wel een elektrisch stel geweest zijn he.
Een loc met batterijen zie ik nog niet voor mij.

Dan is perslucht in mijn ogen een betere oplossing.
Je hebt voor enkele gasflessen minder plaats nodig dan voor batterijen.

Maar zoals eerder gezegd: de kosten zijn veel te hoog voor zo'n systemen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Noodaccu voor elektrische treinen

Bericht door nighttrain »

trainfreak schreef:
nighttrain schreef:
Dieselfreak schreef:In Duitsland hebben er ooit elektrische treinen gereden die van stroom werden voorzien door accu's. Nu zijn batterijen niet de beste methode om grote hoeveelheden stroom te leveren, aangezien ze een zeer lage energiedichtheid hebben, 80 tot 300 keer kleiner dan brandstoffen. Ze zijn voor treinen normaal ook niet nodig, aangezien de stroom toch via draad geleverd wordt. Maar soms is er breuk aan de bovenleiding zodat de trein uren stilstaat. Aangezien het dus technisch mogelijk is treinen op accu's te laten rijden, kwam ik op de vraag: kan men in gewone elektrische treinen geen noodaccu voorzien waarmee de trein in geval van bovenleidingsproblemen een stukje op eigen kracht kan rijden?
welke treinen waren dat en wanneer ongever?
Trein? Locomotief of motorwagen??
Het zal wel een elektrisch stel geweest zijn he.
Een loc met batterijen zie ik nog niet voor mij.

Dan is perslucht in mijn ogen een betere oplossing.
Je hebt voor enkele gasflessen minder plaats nodig dan voor batterijen.

Maar zoals eerder gezegd: de kosten zijn veel te hoog voor zo'n systemen.
jja dat weet ,maar was uit nieuwsgierigheid voor de snoet van da stel te zien
Plaats reactie