za 30.01.2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

za 30.01.2010

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

In de nieuwe weekenddienstregeling vallen er voor het eerst sinds lang enkele bescheiden verbeteringen te noteren: de aansluitingspatronen in Hasselt en Leuven zijn er globaal gezien op vooruitgegaan, tussen Antwerpen en Brussel rijdt een bijkomende treinserie en station Noorderkempen wordt voortaan zeven dagen op zeven bediend. De rondrit van vandaag geeft ons de gelegenheid om ook in de praktijk eens met een aantal van deze aanpassingen kennis te maken. Onderweg zullen we enkele uurtjes pauzeren in Sint-Niklaas, hoofdplaats van het Waasland, bakermat van Reinaert de Vos, voorzien van ’s lands grootste marktplein, maar qua allure toch niet echt te vergelijken met de echte winkelsteden.

De geplande reisweg:

2909 Bilzen 11:08 – Liège-Guillemins 11:52
0534 Liège-Guillemins 12:00 – Leuven 12:34
2712 Leuven 12:44 – Sint-Niklaas 13:46

1838 Sint-Niklaas 17:12 – Lokeren 17:20
2340 Lokeren 17:34 – Brussel-Noord 18:20
1517 Brussel-Noord 18:39 – Hasselt 19:55
5120 Hasselt 20:04 – Bilzen 20:18


We zijn opzettelijk nogal vroeg in het station, zodat ik de nieuwe stoptrein naar Hasselt voor het eerst op foto kan vastleggen. Het nut daarvan, een betrouwbare aansluiting richting de centrumsteden bieden, valt niet te betwijfelen, maar de bezetting is voorlopig eerder mager. Vanavond zullen we er normaal gezien voor het eerst van gebruikmaken, in de omgekeerde richting uiteraard, maar nu vatten we onze rondrit aan met IR c 2909 (Bilzen 11:08 – Liège-Guillemins 11:52), in AM B 433. Hiervoor is er wel redelijk wat belangstelling, maar de stiptheid komt nooit in het gedrang. De veiligheid helaas wel, want de TBG sluit meermaals zonder reden overhaast de deuren, zodat de zoemer al afgaat op het moment dat de laatste reiziger nog moet instappen.

De glazen vloerbedekking op bepaalde delen van het perron in Liège-Guillemins ligt er weer spiegelglad bij. We haasten ons met gevaar voor lijf en leden naar spoor 1, want HLE 1344 sleept de 12 I11-rijtuigen van IC A 534 (Liège-Guillemins 12:00 – Leuven 12:34) in de verte al binnen. Onze rit lijkt vlekkeloos te verlopen, totdat we tijdens de laatste kilometers plots afremmen en tot stilstand komen, nooit een goed teken op een hogesnelheidslijn. Het bericht dat even later wordt omgeroepen komt dan ook niet geheel onverwacht: voor ons staat een Thalys in panne, waardoor ook wij geïmmobiliseerd zijn. Gelukkig hebben de meeste lotgenoten in onze trein een heel weekend tijd, zodat er zonder al te veel morren op meer nieuws gewacht wordt. Dat komt er na een klein uurtje: de bestuurder van de Thalys is erin geslaagd zijn stel tot voorbij de volgende wissel te verplaatsen, zodat we het op tegenspoor kunnen inhalen. Bijgevolg arriveren we in Leuven eens op spoor 3, ruim 55 minuten te laat.

Ik besluit onze rit gewoon met een uurtje vertraging verder te zetten, meer bepaald in IR a 2713 (Leuven 13:44 – Sint-Niklaas 14:46). Het voordeel daarvan is dat deze door een AM Q (814) verzekerd wordt, die meer dan dubbel zoveel capaciteit biedt als de AM 86’s die op deze verbinding voor twee derde van de ritten instaan. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat onze tegentreinen ongezellig vol zitten. Wij houden het stipt tot in Sint-Niklaas.

De terugreis vatten we aan in IC G 1838 (Sint-Niklaas 17:12 – Lokeren 17:20), die perfect op tijd rijdt. Ondanks de samenstelling van 3 AM 96’s wordt het wel zoeken naar een zitplaats in ons stel (525). Op dit uur zijn er immers veel dagjestoeristen op de terugweg van een shoppingrondje Antwerpen, zodat de combinatie met een slechte spreiding van het aanbod op deze lijn al eens voor overbezetting durft te zorgen.

Niet toevallig heb ik uitgerekend IC L 2340 (Lokeren 17:34 – Brussel-Noord 18:20) als volgende trein ingepland. Het gaat immers om een van de ritten op deze verbinding die sinds kort met een vijfledige M6 TD-stam (van P 8083 op weekdagen) rijden, al is de reden daarvoor me nog steeds onduidelijk. Aan de bezetting zal het niet gelegen hebben, en de korte keertijden, zowel hier als in Dendermonde, alsook het groot aantal tussenstops onderweg zijn natuurlijk gevaarlijk om de stiptheid van deze veredelde omnibus in gevaar te brengen. Tot zover de theorie; in praktijk zorgt de NMBS vandaag immers voor een nog grotere stunt. De versporing van zijspoortje A naar spoor 1 doet het al vermoeden: er komt zowaar een tienledige M6 TD-stam (van IC L 2338 op weekdagen) aangereden! Enige achterdocht blijkt inderdaad op z’n plaats, want ook de vertraging is met 16 minuten in Lokeren erg groot. Al bij al mogen we nog van geluk spreken dat men hem niet heeft ingekort tot Dendermonde, hetgeen ook wel eens gebeurt. Zoals verwacht kan HLE 2735 de dienstregeling niet aanhouden. De inzet van een dergelijke logge samenstelling, of het nu met 5 of met 10 rijtuigen is, kan hier echt niet door de beugel. We laten dan ook 25 minuten vertraging optekenen bij aankomst in Brussel-Noord. Tijdens het verdere verloop van de rit zullen er daar nog eens 14 zijn bijgekomen, zo verneem ik later. Er wordt dit weekend blijkbaar gewerkt in één koker van de NZV, met lichte vertragingen en veel spoorwijzgigingen als gevolg. Zelfs railtime.be raakt er de kluts van kwijt, want er staan voor Brussel-Centraal treinen aangekondigd op de onbestaande sporen 9 en 10, maar voor IC E 1517 (Brussel-Noord 18:39 – Hasselt 19:55) loopt alles verdorie vlotjes. We zien hem dus nog net wegrijden als we Brussel-Noord naderen. Ik tel nog steeds slechts 3 AM 96’s, die blijkbaar niet alleen in het zomerseizoen een erg krappe capaciteit bieden voor deze rit.

Om het oponthoud te beperken zullen we opnieuw via Luik rijden, want IC A 517 (Brussel-Noord 19:06 – Liège-Guillemins 20:00) is gelukkig wel ongeveer op tijd. We zitten in het laatste van de 12 I11-rijtuigen, net voor HLE 1340 in duwpositie. Tijdens de laatste kilometers gaat het echter weeral niet vlot, al ligt het dit keer niet aan een gestrande Thalys. Waarschijnlijk rijden we gewoon in het kielzog van een licht vertraagde IC E, een klassiek scenario waardoor we een vijftal minuten te laat aankomen.

Dat brengt de overstap op IR c 2942 (Liège-Guillemins 20:08 – Bilzen 20:54) niet in gevaar. Hoewel AM B 344 het grootste gedeelte van de rit moeite moet doen om niet te vroeg te rijden, zorgt een goederentrein tussen Glons en Tongeren ervoor dat ik toch nog een minuutje moet noteren. Niet dat het daar nu nog op aankomt…

De problemen die we vandaag ondervonden geven eigenlijk geen representatief beeld van de globale stiptheid. Het treinverkeer verloopt de laatste weken weer stukken vlotter dan tijdens de kerstperiode. Sterker nog: ik heb vandaag maar een handjevol treinen met een noemenswaardige vertraging waargenomen, met de tegenslag dat er 2 daarvan toevallig de onze waren. Volgende keer beter.

Groeten,
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: za 30.01.2010

Bericht door Molenbruch Y. »

En dan voeg ik nog enkele foto's toe:
DSCN3111b.jpg
Een besneeuwde AM B 388 in het zonnetje als L-trein 5130 (Tongeren - Hasselt) te Bilzen
DSCN3114b.jpg
Het AM 96-stel 528 staat klaar als IC E 1735 (Liège-Guillemins - Landen)
DSCN3117b.jpg
Een leuke nieuwigheid: AM Q 814 verzekert IR a 2713 (Leuven - Sint-Niklaas)

Groeten,
Plaats reactie