Als we nu toch bezig zijn met allerlei fantastische voorstellen voor noodaandrijving, zou ik er nog een willen aan toevoegen.
Niet veel mensen zullen dit weten, maar er was ooit in Belgie een experiment met gyrobussen.
Dat waren lijnbussen die geen dieselmotor hadden maar een elektrische motor !
Van 1956 tot 1959 reden die op de lijn van Merelbeke naar Gent-Zuid en ik had het grote genoegen elke dag met zo een bus naar school te mogen rijden.
De elektrische energie kwam niet van accu's maar van een generator die werd aangedreven door een vliegwiel.
Aan elke halte was een paal waar de bus, die voorzien was van een soort pantograaf, stroom afnam om het vliegwiel weer op toeren te brengen.
Ook de remenergie werd gerecupereerd.
Het vliegwiel draaide in een gasdichte behuizing onderin de bus, gevuld met waterstof op onderdruk om energieverlies door wrijving te beperken.
Er waren slechts drie bussen in gebruik en 1 daarvan, de G3, staat thans in het Vlaams Tram- en Autobusmuseum in Antwerpen.
Ook in Zwitserland reden er zo bussen tussen Yverdon-les-Bains en Grandson.
De bussen waren trouwens ontwikkeld door de Zwitserse firma Oerlikon.
Dit systeem zou ook kunnen toegepast in een elektrische trein. Men zou zelfs de opgewekte energie kunnen gebruiken voor verlichting, verwarming en airco en zo de belasting van de bovenleiding kunnen verminderen, omdat dan enkel nog stroom wordt afgenomen voor de tractie en als de trein stilstaat in een station voor het vliegwiel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gyrobus