Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door apestaart »

Ik stel vast dat de er meest gecontroleerd wordt in Gent en Antwerpen, maar in de rest van
Vlaanderen niet, zo heb ik nooit controles gezien in Oostende en zelfs op de kusstram heb ik
geen controles gezien (in de jaren 80 ten tijde van de NMVB werd erwel gecontroleerd op de
kusttram)
Hetzelfde bij de TEC, noch in Luik noch in Charleroi heb ik controles gezien
Bij de MIVB in Brussel zou wel gecontroleerd worden alhoewel ik er nog geen gezien heb
De vraag is hoe dat komt dat er in enkel in bepaalde regio's wordt gecontroleerd en niet
overal; zijn er tekort aan controleurs of is omdat in Antwerpen en Gent probleemgebieden zijn;
nochthans kunnen er in Oostende, Luik en Charleroi ook problemen voortdoen
Dat is in ieder geval eigenaardig
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door Patrick »

Misschien reis je gewoon toevallig niet als er wel controles zijn :wink:
Dietrich

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door Dietrich »

Al anderhalf jaar de metro en tram in Brussel, dit meestal een keer of 8 per week. Nog nooit een controle meegemaakt. Misschien is het toeval maar het aantal controles kan toch niet zo hoog liggen. Het wordt daar wel eens tijd dat die poortjes in alle metrostations komen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door kika »

Zo tijdens 2005-2006 heb ik een half jaar dagelijks de metro nam tussen Merode en de Brouckere en heb meermaals controles gehad (7 om precies te zijn), een halfjaar ervoor zat ik meestal op het traject Heizel of Koning Boudewijn - Troon (met nog een stuk van de Lijn ervoor), wat veel langer is en daar ben ik slechts 2 keer gecontroleerd. Stellen dat de pakkans klein is, zou ik dus niet doen, ik denk dat het eerder toeval (of tijdstip misschien?) is bij jou.

En Apestaart, hoewel ik maar 4-6 keer per jaar op een bus van de Tec in Luik zit, ben ik daar de laatste 2 jaar toch al 1 keer gecontroleerd. Dus het gebeurd wel, al is mijn ervaring wel erg beperkt.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door treinbruno »

Zondag was er controle in de 'metro' van Charleroi :)
Afbeelding
celtjan

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door celtjan »

treinbruno schreef:Zondag was er controle in de 'metro' van Charleroi :)
Ik reis maar een paar keer naar Brussel & verkies daar met de MIVB verder te rijden.
Van de 4 keer in 2009, heb ik 1 controle gehad op het tramgedeelte Louisa - Lesbroussart (richting Wiener).
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door apestaart »

kika schreef:Zo tijdens 2005-2006 heb ik een half jaar dagelijks de metro nam tussen Merode en de Brouckere en heb meermaals controles gehad (7 om precies te zijn), een halfjaar ervoor zat ik meestal op het traject Heizel of Koning Boudewijn - Troon (met nog een stuk van de Lijn ervoor), wat veel langer is en daar ben ik slechts 2 keer gecontroleerd. Stellen dat de pakkans klein is, zou ik dus niet doen, ik denk dat het eerder toeval (of tijdstip misschien?) is bij jou.

En Apestaart, hoewel ik maar 4-6 keer per jaar op een bus van de Tec in Luik zit, ben ik daar de laatste 2 jaar toch al 1 keer gecontroleerd. Dus het gebeurd wel, al is mijn ervaring wel erg beperkt.
Hé, ik ben wel NIET van plan om zwart te rijden :x
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door tomdg »

Ik heb ongeveer 1 a 2 keer per jaar controle maar ik denk wel dat ze regelmatig controleren maar gewoon toevallig altijd een andere bus. Beter zou zijn dat ze 1 dag elke bus op een bepaalde lijn controleren.
Dietrich

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door Dietrich »

kika schreef:ik denk dat het eerder toeval (of tijdstip misschien?) is bij jou.
Toch bijna de helft van die ritten is tijdens de spits 's morgens of 's avonds. Ik doe het stuk tussen Pétillon of Montgomery en Centraal Station, wat toch wel een belangrijk stukje is.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door groentje »

Ik heb in mijn 3 jaar wonen in Brussel een keer of 2 een controle meegemaakt, en 1 keer een controlebrigade zien opstappen op een tram aan het Zuidstation, richting Marius Renard. Heel erg vaak is dat misschien niet, maar het gebeurt wel.
Thomas

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door Thomas »

tomdg schreef:Ik heb ongeveer 1 a 2 keer per jaar controle maar ik denk wel dat ze regelmatig controleren maar gewoon toevallig altijd een andere bus. Beter zou zijn dat ze 1 dag elke bus op een bepaalde lijn controleren.
En dan op het einde van de dag, eens het verschil aan inkomsten bekijken met een vergelijkbare rit :D
Schaap
Site Admin
Berichten: 325
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door Schaap »

Vlaanderen niet, zo heb ik nooit controles gezien in Oostende en zelfs op de kusstram heb ik
Tegenwoordig moet ook in Oostende vooraan de bus opgestapt worden.
Op de tram zijn er weinig tot geen controles denk ik: 95% is hier toch 65+ of buzzy-pass-gebruiker denk ik ;-)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Controles op vervoerbewijzen op trams en bussen

Bericht door treinbruno »

Hier in oost europa doen ze aan anonieme controles.
Controleurs in burger stappen de tram in, en tonen een pas om zich te legitimeren en vragen om de vervoersbewijzen.
Zo kan iemand niet snel de tram uitspringen omdat hij controleurs ziet
best efficiënt :)
Afbeelding
Plaats reactie