Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks

Bericht door Steven »

oeps sorry ik heb uw vorig bericht verkeerd gelezen, ik had verstaan net na 13/12
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Feed schreef:Feit is en blijft dat sedert 13/12 (= de inzet van dubbeldeks treinen die opnieuw gekoppeld worden) er weer grote tot hele grote vertragingen te noteren zijn.
En dat moet beter. Punt.
Daar zijn we het helemaal over eens.
Klopt mijn indruk dat het ontkoppelen meer problemen oplevert dan het koppelen?
Paul1946

Bericht door Paul1946 »

Vraagje.
Ik snap toch iets niet in dat probleem van koppelen en ontkoppelen.
Waarom koppelt men gewoon niet de stuurtandsrijtuigen aan elkaar, zodat de twee 27-locomotieven van voor en van achter hangen. Of lukt dat ook niet?
Indien dat wel lukt, had men zich de aanpassingen aan de 27 kunnen uitsparen. Voor iets kortere perrons zou dat ook een voordeel zijn. De loc's kunnen eventueel buiten het perron staan.
Hopelijk geeft iemand me hierover wat deskundige uitleg.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Op het hellend vlak van Luik moeten de locs altijd kant Ans staan.
En er is blijkbaar ook een regel dat de loc altijd richting kust moet staan?
Steven

Bericht door Steven »

er is geen regel dat de locs richting kust moeten staan. Enkel voor het hellend vlak zijn er regels met als toevallige uitkomst dat de loks daardoor ook altijd kant kust staan.
Terminus

Bericht door Terminus »

Paul1946 schreef:Vraagje.
Ik snap toch iets niet in dat probleem van koppelen en ontkoppelen.
Waarom koppelt men gewoon niet de stuurtandsrijtuigen aan elkaar, zodat de twee 27-locomotieven van voor en van achter hangen. Of lukt dat ook niet?
Indien dat wel lukt, had men zich de aanpassingen aan de 27 kunnen uitsparen. Voor iets kortere perrons zou dat ook een voordeel zijn. De loc's kunnen eventueel buiten het perron staan.
Hopelijk geeft iemand me hierover wat deskundige uitleg.
Hallo,

Ik denk dat bij deze trein Kortrijk/De Panne beide stuurstanden koppelen.
Bij de IC's richting Knokke-Blankenberge zou men dit niet durven omdat dit, wanneer er problemen zouden zijn en de twee treingedeelten gewisseld moeten worden van plaats, twee locs in het midden als gevolg zou hebben.
Bibke

Bericht door Bibke »

trainfreak schreef:Op het hellend vlak van Luik moeten de locs altijd kant Ans staan.
Blijkt een regel te zijn na een ontsporing door de wind van een Break.
Steven

Bericht door Steven »

Maar dan wel een ongeschreven regel aangezien ze nergens is vermeld in onze boeken. Daar waar er voor de hellende vlakken wel regels bestaan waar hoeveel loks aanwezig mogen zijn.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Bibke schreef:
trainfreak schreef:Op het hellend vlak van Luik moeten de locs altijd kant Ans staan.
Blijkt een regel te zijn na een ontsporing door de wind van een Break.
Geen idee of dat echt zo is.
Het kan gewoon een gemakkelijkheidsoplossing zijn om de loc altijd kant kust te plaatsen, als de trein dan ooit eens over het hellend vlak moet staat hij automatisch goed.
260689

Bericht door 260689 »

Deze P trein word inderdaad gekoppeld met de 2 stuurstanden aan elkaar. uitgezonderd vandaag een heel merkwaardige combinatie gezien. stam was gelijk aan de IC-E verbinding met loc in het midden + GF koppeling maar de laatste loc (die stond richting Brussel) was een gewone loc 27. Wat ik wel opmerk is dat deze trein al in Gent staat aangekondigd met meestal een vertraging van 5 a 10minuten zoals vandaag.
Paul1946

Bericht door Paul1946 »

Dus het ontkoppelen en koppelen van 2 stuurstandrijtuigen geeft dezelfde problemen als koppelen 27-loc met stuurstandrijtuig?
260689

Bericht door 260689 »

trein kwam binnen met 10min vertraging hoe het verder afloopt weet ik niet aangezien mijn trein om 17u59 naar eeklo vertrok
woutt

Bericht door woutt »

Trein is in Gent vertrokken met 17 minuten vertraging om met 21 minuten vertraging in Tielt toe te komen; vandaag met 28 minuten vertraging in Tielt aangekomen.
Het begint hoe dan ook van kwaad naar erger te gaan op die lijn. Vorige week nog een vertraging van 38 minuten en zelfs eentje van 58 minuten.
Wat wel opvalt is dat de trein van een uur vroeger die ook een dubbeldek is (deze die om 16.11 uur in Brussel-Zuid vertrekt) globaal gezien steeds minder vertraging heeft dan deze van een uur later.
We kunnen maar hopen op beterschap... ne mens zou op d'n duur bang worden om afspraken te maken want in vele gevallen mag je op de trein je GSM nemen om te verwittigen dat het later tot veel later zal zijn.
Nu ik kan hier wel klagen ja maar hoedje af voor het treinpersoneel hoor, hoe zij ten alle tijde vriendelijk blijven je moet het maar kunnen, allé ja 85 % van het treinpersoneel, er zitten altijd een paar andere tussen zoals je overal hebt.
Maar het is zoals hier eerder aangehaald er wordt soms nodeloos veel tijd verloren in Gent bij het ontkoppelen.

Zeg, kan het zijn dat het koppelen makkelijker verloopt dan het ontkoppelen?
depol99

Bericht door depol99 »

Ik kan het beamen dat deze dienstverlening van deze treinen veel verslechterd is. Het is begonnen vanaf de nieuwe dienstregeling met de dubbeldekkers, maar ik denk dat het niet enkel daaraan dat het te wijten is.
's Avonds is het ook tussen Leuven en de Brusselse NZV dat hij een grote vertraging opbouwt.

Uit enkele dagelijkse statistieken die in bijhoud (cijfers uit railtime - 47 rijdagen)

Traject Waregem - (Gent koppelen) - Brussel-Zuid
P7015+IR3605: 38% op tijd en gemiddeld 8 minuten vertraging.

Traject Brussel-Zuid - (Gent ontkoppelen) - Waregem
IR3638+P8015: 2x afgeschaft* en 64% op tijd en gemiddeld 7 minuten vertraging.
IR3639+P8016: 6x afgeschaft* en 15% op tijd en gemiddeld 17 minuten vertraging.
(*afgeschaft deel Gent-Kortrijk. Gent-De Panne komt ook voor maar zitten niet in deze statistieken)

een bijkomende opmerking is dat er de laatste weken maar 4 ipv 5 wagons zijn. Dat zorgt voor veel staanplaatsen tussen Waregem en Gent 's ochtends.

Als er interesse is voor meer gedetaileerde statistieken wil ik ze wel even berekenen of plaatsen.
depol99

Bericht door depol99 »

Het is nu nog altijd niet gebeterd.
De vorige weken alweer een hoop ontkoppelproblemen met tientallen minuten vertragingen tot gevolg.

Soms draaien ze de volgorde om zodat de rechtstreekse P-trein naar Kortrijk achter de IR stoptrein van De Panne zit te slenteren. (Met de bijhorende volksverhuizing in Gent tot gevolg)
En af en toe moeten er overgestapt worden in Gent op een aparte trein (trein 16u47/51).
Of zoals de 2 laatste dagen wordt de ganse trein volledig afgeschaft (trein 17u47/51), en moeten we de ook altijd vertraagde IC Antwerpen-Kortrijk nemen om toch te laat te zijn.

Ik verlang nu al terug naar het Break-tijdperk :( .
Plaats reactie