De Lijn nieuws
De Lijn nieuws
Al 50.000 buskaartjes verkocht via sms
BRUSSEL - Een maand na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft de vervoersmaatschappij De Lijn al 50.000 sms-tickets verkocht. Dat meldt de vervoersmaatschappij dinsdag.
Sinds 1 februari kopen elke dag gemiddeld 1.700 reizigers een sms-ticket. Tijdens de test van het sms-ticket eerder op de stadsnetten van Gent en Antwerpen waren dat er dagelijks gemiddeld 800. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.
Reizigers kunnen een sms-ticket kopen door voor het opstappen een bestelcode te sms'en naar het nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat 'DL', voor een sms-ticket van 120 minuten 'DL120'. Vervolgens krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen.
Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur, aldus De Lijn.
Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed bij prepaid kaarten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100302_039
Kleine minderheid rijdt zwart met de bus
Reeds 0 reacties | reageer zelf
LEUVEN - De gebruikers van De Lijn in Vlaams-Brabant blijken zich over het algemeen meer dan behoorlijk aan de regels te houden. Dat blijkt tenminste uit het aantal zwartrijders. In Vlaanderen werden vorig jaar bijna 43.000 mensen geverbaliseerd voor zwartrijden of asociaal gedrag op een totaal van 1,4 miljoen gecontroleerde passagiers. Opvallend is dat de laatste drie maanden van het jaar het aantal zwartrijders daalde met een kwart. Dat is volgens Crevits te danken aan de invoering van het verplicht vooraan instappen in bus of tram. Vlaams-Brabant telt 1,6 procent zwartrijders. Dat zijn er heel wat minder dan in Oost-Vlaanderen en Antwerpen maar meer dan in West-Vlaanderen en Limburg. (STL)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=OV2MUNBC
BRUSSEL - Een maand na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft de vervoersmaatschappij De Lijn al 50.000 sms-tickets verkocht. Dat meldt de vervoersmaatschappij dinsdag.
Sinds 1 februari kopen elke dag gemiddeld 1.700 reizigers een sms-ticket. Tijdens de test van het sms-ticket eerder op de stadsnetten van Gent en Antwerpen waren dat er dagelijks gemiddeld 800. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.
Reizigers kunnen een sms-ticket kopen door voor het opstappen een bestelcode te sms'en naar het nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat 'DL', voor een sms-ticket van 120 minuten 'DL120'. Vervolgens krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen.
Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur, aldus De Lijn.
Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed bij prepaid kaarten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100302_039
Kleine minderheid rijdt zwart met de bus
Reeds 0 reacties | reageer zelf
LEUVEN - De gebruikers van De Lijn in Vlaams-Brabant blijken zich over het algemeen meer dan behoorlijk aan de regels te houden. Dat blijkt tenminste uit het aantal zwartrijders. In Vlaanderen werden vorig jaar bijna 43.000 mensen geverbaliseerd voor zwartrijden of asociaal gedrag op een totaal van 1,4 miljoen gecontroleerde passagiers. Opvallend is dat de laatste drie maanden van het jaar het aantal zwartrijders daalde met een kwart. Dat is volgens Crevits te danken aan de invoering van het verplicht vooraan instappen in bus of tram. Vlaams-Brabant telt 1,6 procent zwartrijders. Dat zijn er heel wat minder dan in Oost-Vlaanderen en Antwerpen maar meer dan in West-Vlaanderen en Limburg. (STL)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=OV2MUNBC
Re: De Lijn nieuws
SP.A wil busstrook tegen fileproblemen
Hoe zou u de fileproblemen oplossen? Laat het ons weten op www.nieuwsblad.be/grimbergen
GRIMBERGEN - Om de fileproblemen aan de oprit naar de Brusselse Ring op te lossen, pleit SP.A voor een busstrook langs de Brusselsesteenweg.
Gemeenteraadslid Jeannine Thielemans (SP.A) vindt dat het hoog tijd is voor structurele maatregelen om het mobiliteitsprobleem op te lossen. ‘Wij willen de pendelaar een volwaardig alternatief voor de auto aanbieden', klinkt het. ‘Het openbaar vervoer moet sneller en klokvaster rijden. Ook moet de capaciteit verhogen, zodat de bussen niet overvol zitten. Daarom pleit SP.A Grimbergen voor de aanleg van een busstrook langs de Brusselsesteenweg.'
‘Een dergelijke busstrook, die ook in Vilvoorde haar deugdelijkheid bewijst, biedt meerdere voordelen', volgens Thielemans. ‘De pendelaar staat niet in de file en komt sneller aan op zijn bestemming. Door de vlotte doorgang kan eenzelfde aantal bussen meer ritten afleggen. Dat heeft dan weer invloed op de totale capaciteit van de betreffende buslijn. Samengevat: meer bussen die sneller hun rit afwerken en meer comfort bieden aan de reiziger.'
SP.A heeft de strook tussen de Dokter Hemerijckxlaan en de Wilgenbaan in het vizier, in de richting van de Brusselse Ring. Daar lag ooit een tramlijn, dus volgens SP.A is het perfect mogelijk om daar een busstrook aan te leggen. Om de veiligheid van de fietsers te verzekeren, zou de busstrook naast de bestaande rijstroken worden aangebracht, terwijl het fietspad op de bestaande helling zou blijven.
Burgemeester Eddy Willems (CD&V) is niet overtuigd van het voorstel. ‘Dat kost heel veel geld om die bussen langs die berm te laten rijden', zegt hij. ‘Ik weet niet of De Lijn staat te springen om die kost te dragen, voor die paar meters dat die strook lang kan zijn.'
Willems ziet meer heil in de heraanleg van de Ring. ‘Ik ijver al lang voor een aangepaste inrichting van de Ring. Dat zal volgens mij veel efficiënter zijn in het oplossen van het mobiliteitsprobleem.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=ER2N0FHD
Hoe zou u de fileproblemen oplossen? Laat het ons weten op www.nieuwsblad.be/grimbergen
GRIMBERGEN - Om de fileproblemen aan de oprit naar de Brusselse Ring op te lossen, pleit SP.A voor een busstrook langs de Brusselsesteenweg.
Gemeenteraadslid Jeannine Thielemans (SP.A) vindt dat het hoog tijd is voor structurele maatregelen om het mobiliteitsprobleem op te lossen. ‘Wij willen de pendelaar een volwaardig alternatief voor de auto aanbieden', klinkt het. ‘Het openbaar vervoer moet sneller en klokvaster rijden. Ook moet de capaciteit verhogen, zodat de bussen niet overvol zitten. Daarom pleit SP.A Grimbergen voor de aanleg van een busstrook langs de Brusselsesteenweg.'
‘Een dergelijke busstrook, die ook in Vilvoorde haar deugdelijkheid bewijst, biedt meerdere voordelen', volgens Thielemans. ‘De pendelaar staat niet in de file en komt sneller aan op zijn bestemming. Door de vlotte doorgang kan eenzelfde aantal bussen meer ritten afleggen. Dat heeft dan weer invloed op de totale capaciteit van de betreffende buslijn. Samengevat: meer bussen die sneller hun rit afwerken en meer comfort bieden aan de reiziger.'
SP.A heeft de strook tussen de Dokter Hemerijckxlaan en de Wilgenbaan in het vizier, in de richting van de Brusselse Ring. Daar lag ooit een tramlijn, dus volgens SP.A is het perfect mogelijk om daar een busstrook aan te leggen. Om de veiligheid van de fietsers te verzekeren, zou de busstrook naast de bestaande rijstroken worden aangebracht, terwijl het fietspad op de bestaande helling zou blijven.
Burgemeester Eddy Willems (CD&V) is niet overtuigd van het voorstel. ‘Dat kost heel veel geld om die bussen langs die berm te laten rijden', zegt hij. ‘Ik weet niet of De Lijn staat te springen om die kost te dragen, voor die paar meters dat die strook lang kan zijn.'
Willems ziet meer heil in de heraanleg van de Ring. ‘Ik ijver al lang voor een aangepaste inrichting van de Ring. Dat zal volgens mij veel efficiënter zijn in het oplossen van het mobiliteitsprobleem.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=ER2N0FHD
Re: De Lijn nieuws
Derdebetalerovereenkomsten met De Lijn stimuleren gebruik van openbaar vervoer
Ook Boutersem laat inwoners genieten van gunsttarieven
Reeds 0 reacties | reageer zelf
Boutersem maakt openbaar vervoer een stukje goedkoper
Boutersem maakt openbaar vervoer een stukje goedkoper
delijn.be
Boutersem - Boutersem behoort tot de helft van de Vlaamse gemeenten die door een overeenkomst met vervoersmaatschappij De Lijn bepaalde kortingen kan geven op vervoerbewijzen voor de bus. Vooral de senioren en de jeugd profiteren daar elk op hun manier van.
Het zogenaamde derdebetalerssysteem houdt in dat de gemeente een deel van het vervoerbewijs van zijn inwoners of de reizigers op zijn grondgebied betaalt. Dit kan door een korting op het abonnement of een rittenkaart, een gratis abonnement voor een bepaalde leeftijdscategorie, enz. Sommige gemeenten combineren zelfs verschillende formules.
Het doel van deze overeenkomsten is het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Hiermee dragen de gemeenten en De Lijn bij aan het verlichten van de toenemende mobiliteitsinfarcten én leveren ze een niet te onderschatten milieubijdrage.
Voor de klanten is minder betalen voor de bus uiteraard leuk meegenomen.
Op dit ogenblik hebben 168 van de 308 Vlaamse gemeenten een derdebetaler-overeenkomst met De Lijn; in Vlaams-Brabant zijn er dat 33 van de 65.
We zijn erbij
Boutersem heeft gekozen voor een formule waarbij vooral de senioren en de uitgaande jongeren voordeel bij hebben:
Inwoners van 60 tot en met 64 jaar mogen gratis rijden op het hele net van De Lijn. De gemeente bezorgt de netabonnementen, de zgn. Omnipas 60+, aan het begin van het jaar aan alle rechthebbenden van het komende jaar, zonder dat ze hiervoor een aanvraag moeten indienen. Het abonnement wordt wel pas geldig op de eerste dag van de maand waarin de inwoner 60 wordt.
De jeugd van zijn kant gebruikt dan weer massaal de nachtbussen op vrijdag- en zaterdagavond. Deze bussen rijden tot 3.00 uur en zijn volledig gratis (behalve als je naar Brussel, Holsbeek of Mechelen wil, omdat daar geen derdebetaler-overeenkomst afgesloten werd).
Voor Boutersem is dit alleszins een stap in de goede richting en het kadert volledig in de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan. De financiële gevolgen voor de gemeentekas zijn al bij al beperkt, maar worden graag gedragen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100228_002
Ook Boutersem laat inwoners genieten van gunsttarieven
Reeds 0 reacties | reageer zelf
Boutersem maakt openbaar vervoer een stukje goedkoper
Boutersem maakt openbaar vervoer een stukje goedkoper
delijn.be
Boutersem - Boutersem behoort tot de helft van de Vlaamse gemeenten die door een overeenkomst met vervoersmaatschappij De Lijn bepaalde kortingen kan geven op vervoerbewijzen voor de bus. Vooral de senioren en de jeugd profiteren daar elk op hun manier van.
Het zogenaamde derdebetalerssysteem houdt in dat de gemeente een deel van het vervoerbewijs van zijn inwoners of de reizigers op zijn grondgebied betaalt. Dit kan door een korting op het abonnement of een rittenkaart, een gratis abonnement voor een bepaalde leeftijdscategorie, enz. Sommige gemeenten combineren zelfs verschillende formules.
Het doel van deze overeenkomsten is het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Hiermee dragen de gemeenten en De Lijn bij aan het verlichten van de toenemende mobiliteitsinfarcten én leveren ze een niet te onderschatten milieubijdrage.
Voor de klanten is minder betalen voor de bus uiteraard leuk meegenomen.
Op dit ogenblik hebben 168 van de 308 Vlaamse gemeenten een derdebetaler-overeenkomst met De Lijn; in Vlaams-Brabant zijn er dat 33 van de 65.
We zijn erbij
Boutersem heeft gekozen voor een formule waarbij vooral de senioren en de uitgaande jongeren voordeel bij hebben:
Inwoners van 60 tot en met 64 jaar mogen gratis rijden op het hele net van De Lijn. De gemeente bezorgt de netabonnementen, de zgn. Omnipas 60+, aan het begin van het jaar aan alle rechthebbenden van het komende jaar, zonder dat ze hiervoor een aanvraag moeten indienen. Het abonnement wordt wel pas geldig op de eerste dag van de maand waarin de inwoner 60 wordt.
De jeugd van zijn kant gebruikt dan weer massaal de nachtbussen op vrijdag- en zaterdagavond. Deze bussen rijden tot 3.00 uur en zijn volledig gratis (behalve als je naar Brussel, Holsbeek of Mechelen wil, omdat daar geen derdebetaler-overeenkomst afgesloten werd).
Voor Boutersem is dit alleszins een stap in de goede richting en het kadert volledig in de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan. De financiële gevolgen voor de gemeentekas zijn al bij al beperkt, maar worden graag gedragen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100228_002
Re: De Lijn nieuws
De Lijn gaat minder rijden
Afbeelding
BRUSSEL - Minder (half)lege bussen 's ochtends, 's nachts en in de weekends en een ontdubbeling van sommige lijnen moet de dienstregeling efficiënter maken. De vakbonden hopen zo 30 miljoen euro te besparen zonder op personeel in te boeten.
Het kernbegrip voor deze besparingsronde wordt efficiëntie. Zonder te snoeien in het aanbod - en dus in het aantal lijnen en het personeel - hoopt De Lijn deze zomer een plan klaar te hebben dat jaarlijks 30 miljoen euro moet opleveren. In totaal moet de vervoersmaatschappij een kloof dichten van ruim 50 miljoen euro. Een deel daarvan, zo'n 20 miljoen, moet komen uit besparingen op kosten die los staan van het rijden van bus of tram. Strategische projecten, zoals marketingcampagnes, worden uitgesteld of vertraagd.
De vakbonden en de directie van De Lijn gaan binnenkort per provincie samen zitten om te bekijken hoe ze hun bussen en trams meer rendabel kunnen maken.
'Drie punten zullen overal op de agenda staan', legt Jan Coolbrandt, nationaal secretaris van ACV-Overheidsdiensten, uit.
'Ten eerste gaat men het aantal “lege kilometers, zoveel mogelijk vermijden. Dat is de afstand die een lege bus 's ochtends aflegt van de stelplaats naar de eerste halte, en 's avonds van de laatste halte terug naar die stelplaats. Dat brengt meteen geld op.'
'Een tweede besparingsmogelijkheid ligt bij de ritten 's morgens vroeg en 's avonds laat. We zullen iets later moeten beginnen en vroeger stoppen op de lijnen waar te weinig volk op zit. Op zaterdag en zondag zullen de bussen met dezelfde frequentie blijven rijden, maar met een andere cadans (evenveel bussen maar op andere tijdstippen, red.), zodat die voller zitten. Een laatste punt van besparing zijn de lijnen waarop bussen twee tot drie haltes delen.'
Elke rit passeert door een informaticaprogramma dat de efficiëntie moet bepalen. Tussen het theoretische model dat die programma's voorstellen en de effecten ervan op het personeel en de reizigers van De Lijn, kan wat speling zitten. 'De discussies aan de onderhandelingstafel zullen gaan over die grijze zone van de reizigers en de aanpassingen die het model vraagt van de chauffeurs', zegt Coolbrandt.
Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD stelt het iets scherper: 'Het personeel en de reizigers dreigen het slachtoffer te worden.' Maar voor zowel de reiziger als de chauffeur zijn er garanties dat er zo weinig mogelijk verandert. De mobiliteit van de reiziger is vastgelegd in een decreet en er zijn voldoende buffers ingebouwd om wijzigingen op te vangen, zoals de belbus. Van echt snoeien in het aanbod is voorlopig nog geen sprake. Wanneer de besparing door die efficiëntiemaatregelen niet zou volstaan, kan dat wel gebeuren. Maar daar is De Lijn niet happig op.
Het personeel hoeft voorlopig niet te vrezen voor ontslagen of loonverlies. Dat was trouwens een eis van de vakbonden om aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. 'We zijn nu al zo'n vier maanden bezig met onderhandelen over de onderhandelingen, nu pas begint het serieuze werk', vertelt Coolbrandt. 'Er is een gevoel van opluchting en ongerustheid over de start van de gesprekken. Het belangrijkste moment zal zijn wanneer we zien hoe die theorie concreet uitdraait op de werkvloer.'
De dienstroosters van de stelplaatsen zijn volgens de vakbonden een ingewikkeld kluwen. Coolbrandt: 'Maar elke chauffeur weet perfect wat het voor hem of haar betekent als er iets verandert aan een weekenddienst of vroege shift. Niet alleen financieel, ook praktisch. Mensen stemmen hun privéleven af op hun werk.' Het is aan de 'planners' in elke stelplaats om die aanpassingen zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Tegen einde juni moet de besparingsronde achter de rug zijn. 'Een ruime marge om alles goed op elkaar af te stemmen', vindt Coolbrandt. 'Al zal men er alles aan doen om het sneller door te voeren.'
Bron: De Standaard
Afbeelding
BRUSSEL - Minder (half)lege bussen 's ochtends, 's nachts en in de weekends en een ontdubbeling van sommige lijnen moet de dienstregeling efficiënter maken. De vakbonden hopen zo 30 miljoen euro te besparen zonder op personeel in te boeten.
Het kernbegrip voor deze besparingsronde wordt efficiëntie. Zonder te snoeien in het aanbod - en dus in het aantal lijnen en het personeel - hoopt De Lijn deze zomer een plan klaar te hebben dat jaarlijks 30 miljoen euro moet opleveren. In totaal moet de vervoersmaatschappij een kloof dichten van ruim 50 miljoen euro. Een deel daarvan, zo'n 20 miljoen, moet komen uit besparingen op kosten die los staan van het rijden van bus of tram. Strategische projecten, zoals marketingcampagnes, worden uitgesteld of vertraagd.
De vakbonden en de directie van De Lijn gaan binnenkort per provincie samen zitten om te bekijken hoe ze hun bussen en trams meer rendabel kunnen maken.
'Drie punten zullen overal op de agenda staan', legt Jan Coolbrandt, nationaal secretaris van ACV-Overheidsdiensten, uit.
'Ten eerste gaat men het aantal “lege kilometers, zoveel mogelijk vermijden. Dat is de afstand die een lege bus 's ochtends aflegt van de stelplaats naar de eerste halte, en 's avonds van de laatste halte terug naar die stelplaats. Dat brengt meteen geld op.'
'Een tweede besparingsmogelijkheid ligt bij de ritten 's morgens vroeg en 's avonds laat. We zullen iets later moeten beginnen en vroeger stoppen op de lijnen waar te weinig volk op zit. Op zaterdag en zondag zullen de bussen met dezelfde frequentie blijven rijden, maar met een andere cadans (evenveel bussen maar op andere tijdstippen, red.), zodat die voller zitten. Een laatste punt van besparing zijn de lijnen waarop bussen twee tot drie haltes delen.'
Elke rit passeert door een informaticaprogramma dat de efficiëntie moet bepalen. Tussen het theoretische model dat die programma's voorstellen en de effecten ervan op het personeel en de reizigers van De Lijn, kan wat speling zitten. 'De discussies aan de onderhandelingstafel zullen gaan over die grijze zone van de reizigers en de aanpassingen die het model vraagt van de chauffeurs', zegt Coolbrandt.
Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD stelt het iets scherper: 'Het personeel en de reizigers dreigen het slachtoffer te worden.' Maar voor zowel de reiziger als de chauffeur zijn er garanties dat er zo weinig mogelijk verandert. De mobiliteit van de reiziger is vastgelegd in een decreet en er zijn voldoende buffers ingebouwd om wijzigingen op te vangen, zoals de belbus. Van echt snoeien in het aanbod is voorlopig nog geen sprake. Wanneer de besparing door die efficiëntiemaatregelen niet zou volstaan, kan dat wel gebeuren. Maar daar is De Lijn niet happig op.
Het personeel hoeft voorlopig niet te vrezen voor ontslagen of loonverlies. Dat was trouwens een eis van de vakbonden om aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. 'We zijn nu al zo'n vier maanden bezig met onderhandelen over de onderhandelingen, nu pas begint het serieuze werk', vertelt Coolbrandt. 'Er is een gevoel van opluchting en ongerustheid over de start van de gesprekken. Het belangrijkste moment zal zijn wanneer we zien hoe die theorie concreet uitdraait op de werkvloer.'
De dienstroosters van de stelplaatsen zijn volgens de vakbonden een ingewikkeld kluwen. Coolbrandt: 'Maar elke chauffeur weet perfect wat het voor hem of haar betekent als er iets verandert aan een weekenddienst of vroege shift. Niet alleen financieel, ook praktisch. Mensen stemmen hun privéleven af op hun werk.' Het is aan de 'planners' in elke stelplaats om die aanpassingen zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Tegen einde juni moet de besparingsronde achter de rug zijn. 'Een ruime marge om alles goed op elkaar af te stemmen', vindt Coolbrandt. 'Al zal men er alles aan doen om het sneller door te voeren.'
Bron: De Standaard
Re: De Lijn nieuws
10-jarige komt onder lijnbus terecht
Jongen in levensgevaar
Lier - Een 10-jarig jongetje is vrijdagochtend onder een lijnbus terechtgekomen in Lier. De jongen verkeert in levensgevaar.
Het ongeval gebeurde op de hoek van de Leuvensevest en de Netelaan in Lier. De jongen reed er met zijn fietsje over het zebrapad op het moment dat er een bus van De Lijn aankwam. De bus kon niet meer stoppen en sleurde het jongetje een twintigtal meter mee.
De politie onderzoekt momenteel of het probleem bij de remmen of de bestuurder lag.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 100305_032
Jongen in levensgevaar
Lier - Een 10-jarig jongetje is vrijdagochtend onder een lijnbus terechtgekomen in Lier. De jongen verkeert in levensgevaar.
Het ongeval gebeurde op de hoek van de Leuvensevest en de Netelaan in Lier. De jongen reed er met zijn fietsje over het zebrapad op het moment dat er een bus van De Lijn aankwam. De bus kon niet meer stoppen en sleurde het jongetje een twintigtal meter mee.
De politie onderzoekt momenteel of het probleem bij de remmen of de bestuurder lag.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 100305_032
Re: De Lijn nieuws
‘Meer efficiëntie zonder dat de reiziger het voelt'
26 mei 2010
De Lijn moet voortaan evenveel doen - of toch bijna - met minder middelen. Dat is een nieuwe situatie voor de Vlaamse vervoermaatschappij, die dit jaar twintig wordt. De nieuwe topman, Roger Kesteloot, mag meteen bewijzen wat hij waard is als manager van een van ’s lands grootste ondernemingen.
Acht maanden deed de Vlaamse overheid erover om bij De Lijn een directeur-generaal te benoemen in opvolging van Ingrid Lieten. De Tijs sprak met Roger Kesteloot (52), de nieuwe baas van het extern verzelfstandigd agentschap dat vorig jaar net geen miljard euro Vlaams overheidsgeld kreeg. Het is twee keer zo duur als de Brusselse MIVB, en telt ook twee keer meer reizigers.
Kesteloot was al sinds vorige zomer waarnemend topman. Het weekblad Knack noemt hem ‘een uitstekende organisator’, ‘geen tafelspringer’ en een enigszins ‘atypische figuur’ voor het niveau waarop hij moet functioneren. ‘Hij spreekt en gedraagt zich niet als een manager.’
Hoe dan ook is hij, twintig jaar na de oprichting van de Vlaamse vervoermaatschappij, na Hugo Van Wesemael en Ingrid Lieten de eerste baas die meer moet denken aan besparen dan aan uitbreiden.
De Lijn moet net als andere overheidsdiensten besparen. Gaat de reiziger dat merken?
Roger Kesteloot: ‘Nauwelijks. We hebben een hele batterij maatregelen klaar om te vermijden dat we moeten beknibbelen op het aanbod. Waar dat toch gebeurt, bieden we een alternatief aan, zoals een belbusdienst (bus op aanvraag, red.).’ In Antwerpen vervangen we een aantal dunbezette tramdiensten door bussen.’
‘Pas in laatste instantie gaan we over tot het schrappen van ritten. Meestal gaat het dan om de vroegste en laatste diensten, met nauwelijks reizigers. In elk geval wordt niet getornd aan de normen van de basismobiliteit. In de loop van de zomer zijn alle aanpassingen doorgevoerd.’
Kwistig
Wordt soms niet kwistig omgesprongen met materieel?
Kesteloot: ‘Personeel en bussen moeten efficiënter worden ingezet, daar zijn we mee bezig. De software is aangepast, waardoor we busdiensten op een grotere schaal kunnen plannen en combineren. Zo kan het interessant zijn een privébusexploitant die voor ons rijdt en een eigen bus samen in te zetten op dezelfde lijn. Daardoor kan een chauffeur sneller van zijn stelplaats aan zijn eerste halte arriveren en dus lege (ritten) kilometers vermijden.’
‘Het doel is ook zo veel mogelijk ‘dode uren’ te vermijden tijdens de dienst. In Limburg zijn we deze maand begonnen met die organisatie. Alleen door een optimalisatie van die plannen denken we dit jaar ruim 10 miljoen te besparen.’
Maar daarmee kom je nog niet aan de beoogde 51,8 miljoen euro ?
Kesteloot: ‘Natuurlijk niet. Op de algemene werking kunnen we 20 miljoen besparen. Zo wordt een aantal strategische innovatieprojecten die de werking en organisatie moeten verbeteren gefaseerd of uitgesteld. We hadden een ‘SlimWeg’-winkel gepland in elke provincie, uit een proefproject in Antwerpen bleek dat niet echt een goede zet, we zijn daarmee gestopt. Maar belangrijker besparingen zitten in een aanpassing van het rijgedrag van onze chauffeurs en een beter voorraadbeheer.’
Trager
Hoe ga je dat aanpakken. Moeten ze allemaal een stuk trager rijden?
Kesteloot: ‘Neen. De buschauffeurs krijgen vanaf september allemaal een opleiding in ‘ecodriving’. Tegelijk worden alle voertuigen uitgerust met een scherm waarop de bestuurder zijn reële verbruik ziet. Onder-zoek heeft aangetoond dat de twee moeten worden gecombineerd om effect te hebben. Daarnaast hebben we in onze depots in het verleden een strategische voorraad opgebouwd die niet echt nodig is, we kunnen het met een pak minder onderdelen stellen’.
Als je efficiënter werkt en je aanbod vermindert, kost dat dan geen banen?
Kesteloot: ‘We hebben berekend dat we het dan met ongeveer 220 voltijdse jobs minder kunnen stellen. Net als de privé-busbedrijven trouwens, die ongeveer de helft van onze productie verzorgen. Maar we hebben ons geëngageerd niemand te ontslaan, we lossen het op via natuurlijk verloop. Wel geldt sinds eind vorig jaar een selectieve aanwervingsstop.’
De exploitanten kosten De Lijn 262 miljoen euro, het eigen personeel kost 470 miljoen. Toch presteren ze allebei evenveel kilometers. Ligt de productiviteit van de privé dan zoveel hoger?
Kesteloot: ‘We hebben een heleboel diensten en taken die de exploitanten niet hebben, zoals marketing, studiediensten en informatie aan de reiziger. Bovendien kost stadsexploitatie met trams, die we volledig in eigen beheer doen, meer dan streekvervoer met bussen. Maar hoe dan ook gebruiken we ze als benchmark om de efficiëntie van onze eigen diensten te verbeteren.’
Zweden
Is De Lijn klaar om in een geliberaliseerde markt de concurrentie het hoofd te bieden mocht het ooit zover komen?
Kesteloot: ‘Europa heeft beslist de markt van het stads- en streekvervoer niet helemaal open te gooien. De overheden krijgen de keuze. Volgens het eerste model omschrijven regio of stad het netwerk en het bijbehorende aanbod en vervolgens schrijven ze een aanbesteding uit onder vervoermaatschappijen. Nederland en Zweden werken zo. Maar een tweede mogelijkheid is dat de overheid de transportactiviteiten in eigen regie houdt, en het is dat model dat Vlaanderen verkiest.’
De Lijn moet geen verantwoording afleggen voor het miljard euro die ze jaarlijks krijgt?
Kesteloot: ‘Integendeel. De EU voerde eind 2009 nieuwe wetgeving in die de stads- en streekvervoermaatschappijen verplicht een volledig transparante boekhouding en jaarrekening te voeren. Daar zijn we nu nog volop mee bezig, het is een van de hoofdtaken van de nieuwe financieel directeur. We zullen in de toekomst nog de middelen krijgen om de dienstverlening te verzorgen die de overheid ons oplegt, maar we zullen glashelder moeten aantonen welke de kostprijs is die we daarvoor aanrekenen. Onze prestaties en uitgaven moeten met andere woorden marktconform zijn’.
Goedkoop
Betekent dit dat ook de dekkingsgraad van De Lijn omhoog moet?
Kesteloot: ‘De dekkingsgraad (verhouding tussen eigen inkomsten en operationele kosten, red.) speelt hier geen rol in. Die discussie werd eind vorig jaar trouwens uitgeklaard. Uit een studie van PwC blijkt dat onze exploitatiekosten vergelijkbaar zijn met die van collega’s, maar dat onze ontvangsten veel lager liggen. Dat is een politieke keuze, het tariefbeleid van de overheid is erop gericht de prijzen laag te houden. Vooral onze abonnementen zijn erg goedkoop’.
De Lijn pronkt met forse reizigersaantallen. Die cijfers worden nu ter discussie gesteld?
Kesteloot: ‘Onze voogdijminister, Hilde Crevits, heeft ons inderdaad gevraagd een correct registratiesysteem op poten te zetten. De Inspectie Financiën keurde zopas het bestek goed voor de aanbesteding van een registratie- en ticketingsysteem én de installatie van boordcomputers. Alles samen gaat het om een investering van 115 miljoen euro.’
‘Een eerste proefproject gaat van start in Vlaams-Brabant, omdat onze collega’s van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB al een eind verder staan met ticketing. De volledige implementatie is gepland voor midden 2013. Eens het zover is, zullen we beschikken over een ongelooflijk instrument waarbij we de bezettingsgraad van elke lijn op verschillende tijdstippen van de dag nauwkeurig in de gaten kunnen houden’.
Bron: De Tijd
26 mei 2010
De Lijn moet voortaan evenveel doen - of toch bijna - met minder middelen. Dat is een nieuwe situatie voor de Vlaamse vervoermaatschappij, die dit jaar twintig wordt. De nieuwe topman, Roger Kesteloot, mag meteen bewijzen wat hij waard is als manager van een van ’s lands grootste ondernemingen.
Acht maanden deed de Vlaamse overheid erover om bij De Lijn een directeur-generaal te benoemen in opvolging van Ingrid Lieten. De Tijs sprak met Roger Kesteloot (52), de nieuwe baas van het extern verzelfstandigd agentschap dat vorig jaar net geen miljard euro Vlaams overheidsgeld kreeg. Het is twee keer zo duur als de Brusselse MIVB, en telt ook twee keer meer reizigers.
Kesteloot was al sinds vorige zomer waarnemend topman. Het weekblad Knack noemt hem ‘een uitstekende organisator’, ‘geen tafelspringer’ en een enigszins ‘atypische figuur’ voor het niveau waarop hij moet functioneren. ‘Hij spreekt en gedraagt zich niet als een manager.’
Hoe dan ook is hij, twintig jaar na de oprichting van de Vlaamse vervoermaatschappij, na Hugo Van Wesemael en Ingrid Lieten de eerste baas die meer moet denken aan besparen dan aan uitbreiden.
De Lijn moet net als andere overheidsdiensten besparen. Gaat de reiziger dat merken?
Roger Kesteloot: ‘Nauwelijks. We hebben een hele batterij maatregelen klaar om te vermijden dat we moeten beknibbelen op het aanbod. Waar dat toch gebeurt, bieden we een alternatief aan, zoals een belbusdienst (bus op aanvraag, red.).’ In Antwerpen vervangen we een aantal dunbezette tramdiensten door bussen.’
‘Pas in laatste instantie gaan we over tot het schrappen van ritten. Meestal gaat het dan om de vroegste en laatste diensten, met nauwelijks reizigers. In elk geval wordt niet getornd aan de normen van de basismobiliteit. In de loop van de zomer zijn alle aanpassingen doorgevoerd.’
Kwistig
Wordt soms niet kwistig omgesprongen met materieel?
Kesteloot: ‘Personeel en bussen moeten efficiënter worden ingezet, daar zijn we mee bezig. De software is aangepast, waardoor we busdiensten op een grotere schaal kunnen plannen en combineren. Zo kan het interessant zijn een privébusexploitant die voor ons rijdt en een eigen bus samen in te zetten op dezelfde lijn. Daardoor kan een chauffeur sneller van zijn stelplaats aan zijn eerste halte arriveren en dus lege (ritten) kilometers vermijden.’
‘Het doel is ook zo veel mogelijk ‘dode uren’ te vermijden tijdens de dienst. In Limburg zijn we deze maand begonnen met die organisatie. Alleen door een optimalisatie van die plannen denken we dit jaar ruim 10 miljoen te besparen.’
Maar daarmee kom je nog niet aan de beoogde 51,8 miljoen euro ?
Kesteloot: ‘Natuurlijk niet. Op de algemene werking kunnen we 20 miljoen besparen. Zo wordt een aantal strategische innovatieprojecten die de werking en organisatie moeten verbeteren gefaseerd of uitgesteld. We hadden een ‘SlimWeg’-winkel gepland in elke provincie, uit een proefproject in Antwerpen bleek dat niet echt een goede zet, we zijn daarmee gestopt. Maar belangrijker besparingen zitten in een aanpassing van het rijgedrag van onze chauffeurs en een beter voorraadbeheer.’
Trager
Hoe ga je dat aanpakken. Moeten ze allemaal een stuk trager rijden?
Kesteloot: ‘Neen. De buschauffeurs krijgen vanaf september allemaal een opleiding in ‘ecodriving’. Tegelijk worden alle voertuigen uitgerust met een scherm waarop de bestuurder zijn reële verbruik ziet. Onder-zoek heeft aangetoond dat de twee moeten worden gecombineerd om effect te hebben. Daarnaast hebben we in onze depots in het verleden een strategische voorraad opgebouwd die niet echt nodig is, we kunnen het met een pak minder onderdelen stellen’.
Als je efficiënter werkt en je aanbod vermindert, kost dat dan geen banen?
Kesteloot: ‘We hebben berekend dat we het dan met ongeveer 220 voltijdse jobs minder kunnen stellen. Net als de privé-busbedrijven trouwens, die ongeveer de helft van onze productie verzorgen. Maar we hebben ons geëngageerd niemand te ontslaan, we lossen het op via natuurlijk verloop. Wel geldt sinds eind vorig jaar een selectieve aanwervingsstop.’
De exploitanten kosten De Lijn 262 miljoen euro, het eigen personeel kost 470 miljoen. Toch presteren ze allebei evenveel kilometers. Ligt de productiviteit van de privé dan zoveel hoger?
Kesteloot: ‘We hebben een heleboel diensten en taken die de exploitanten niet hebben, zoals marketing, studiediensten en informatie aan de reiziger. Bovendien kost stadsexploitatie met trams, die we volledig in eigen beheer doen, meer dan streekvervoer met bussen. Maar hoe dan ook gebruiken we ze als benchmark om de efficiëntie van onze eigen diensten te verbeteren.’
Zweden
Is De Lijn klaar om in een geliberaliseerde markt de concurrentie het hoofd te bieden mocht het ooit zover komen?
Kesteloot: ‘Europa heeft beslist de markt van het stads- en streekvervoer niet helemaal open te gooien. De overheden krijgen de keuze. Volgens het eerste model omschrijven regio of stad het netwerk en het bijbehorende aanbod en vervolgens schrijven ze een aanbesteding uit onder vervoermaatschappijen. Nederland en Zweden werken zo. Maar een tweede mogelijkheid is dat de overheid de transportactiviteiten in eigen regie houdt, en het is dat model dat Vlaanderen verkiest.’
De Lijn moet geen verantwoording afleggen voor het miljard euro die ze jaarlijks krijgt?
Kesteloot: ‘Integendeel. De EU voerde eind 2009 nieuwe wetgeving in die de stads- en streekvervoermaatschappijen verplicht een volledig transparante boekhouding en jaarrekening te voeren. Daar zijn we nu nog volop mee bezig, het is een van de hoofdtaken van de nieuwe financieel directeur. We zullen in de toekomst nog de middelen krijgen om de dienstverlening te verzorgen die de overheid ons oplegt, maar we zullen glashelder moeten aantonen welke de kostprijs is die we daarvoor aanrekenen. Onze prestaties en uitgaven moeten met andere woorden marktconform zijn’.
Goedkoop
Betekent dit dat ook de dekkingsgraad van De Lijn omhoog moet?
Kesteloot: ‘De dekkingsgraad (verhouding tussen eigen inkomsten en operationele kosten, red.) speelt hier geen rol in. Die discussie werd eind vorig jaar trouwens uitgeklaard. Uit een studie van PwC blijkt dat onze exploitatiekosten vergelijkbaar zijn met die van collega’s, maar dat onze ontvangsten veel lager liggen. Dat is een politieke keuze, het tariefbeleid van de overheid is erop gericht de prijzen laag te houden. Vooral onze abonnementen zijn erg goedkoop’.
De Lijn pronkt met forse reizigersaantallen. Die cijfers worden nu ter discussie gesteld?
Kesteloot: ‘Onze voogdijminister, Hilde Crevits, heeft ons inderdaad gevraagd een correct registratiesysteem op poten te zetten. De Inspectie Financiën keurde zopas het bestek goed voor de aanbesteding van een registratie- en ticketingsysteem én de installatie van boordcomputers. Alles samen gaat het om een investering van 115 miljoen euro.’
‘Een eerste proefproject gaat van start in Vlaams-Brabant, omdat onze collega’s van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB al een eind verder staan met ticketing. De volledige implementatie is gepland voor midden 2013. Eens het zover is, zullen we beschikken over een ongelooflijk instrument waarbij we de bezettingsgraad van elke lijn op verschillende tijdstippen van de dag nauwkeurig in de gaten kunnen houden’.
Bron: De Tijd
Re: De Lijn nieuws
Recordaantal reizigers voor De Lijn in België
woensdag 26 mei 2010
Recordaantal reizigers voor De Lijn in België
De Belgische vervoermaatschappij De Lijn heeft vorig jaar 531 miljoen reizigersritten vervoerd. Dat zijn er 23 miljoen (+4%) meer dan in 2008. Daarmee is 2009 het beste jaar ooit voor de vervoermaatschappij. Volgens De Lijn is de groei het gevolg van investeringen in extra aanbod en het toenemend aantal abonnees. Ondanks de besparingen zet de groei zich ook dit jaar door.
Voor het vijfde jaar op rij was de grootste groei in Vlaams-Brabant (+5,3%). Het aantal reizigers steeg er met 5 miljoen tot 99 miljoen. De uitbreiding van het aanbod naar het tewerkstellingsgebied rond de luchthaven van Zaventem is al jaren een belangrijke motor van de groei in Vlaams-Brabant.
Eerste kwartaal 2010
De reizigersgroei zet zich ook in 2010 door: de eerste drie maanden vervoerde De Lijn 138 miljoen reizigers, of bijna 7 miljoen (+ 5 %) meer dan de eerste drie maanden van 2009.
Half miljoen abonnees in zicht
De Lijn verklaart de reizigerstoename door de stijging van het aantal abonnees. Het aantal abonnees steeg met zes procent naar 457.202. Deze abonees nemen bijna vier op de vijf ritten voor hun rekening. Reizigers met een rittenkaart of biljet zijn goed voor één verplaatsing op vijf.
Crisis goed doorstaan
Directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn: “De cijfers geven aan dat De Lijn tot nog toe de financieel-economische crisis goed heeft doorstaan. In andere Europese landen zoals Spanje en Frankrijk heeft de toegenomen werkloosheid er ook toe geleid dat minder mensen het openbaar vervoer namen. In België is dat niet het geval – onder meer omdat in Vlaanderen het openbaar vervoer voor veel meer gebruikt wordt dan alleen voor woon-werk- of woon-schoolvervoer. Dat heeft dan weer te maken met onze voordelige netabonnementen.”
Kortingen
Het Openbaar Vervoer is in België mede zo aantrekkelijk omdat de helft van de Vlaamse gemeenten stimuleert door korting te geven op openbaar vervoer. De meeste gemeenten geven korting op de prijs van een abonnement (91 gemeenten) of rittenkaart (54 gemeenten).
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... %AB-142564
woensdag 26 mei 2010
Recordaantal reizigers voor De Lijn in België
De Belgische vervoermaatschappij De Lijn heeft vorig jaar 531 miljoen reizigersritten vervoerd. Dat zijn er 23 miljoen (+4%) meer dan in 2008. Daarmee is 2009 het beste jaar ooit voor de vervoermaatschappij. Volgens De Lijn is de groei het gevolg van investeringen in extra aanbod en het toenemend aantal abonnees. Ondanks de besparingen zet de groei zich ook dit jaar door.
Voor het vijfde jaar op rij was de grootste groei in Vlaams-Brabant (+5,3%). Het aantal reizigers steeg er met 5 miljoen tot 99 miljoen. De uitbreiding van het aanbod naar het tewerkstellingsgebied rond de luchthaven van Zaventem is al jaren een belangrijke motor van de groei in Vlaams-Brabant.
Eerste kwartaal 2010
De reizigersgroei zet zich ook in 2010 door: de eerste drie maanden vervoerde De Lijn 138 miljoen reizigers, of bijna 7 miljoen (+ 5 %) meer dan de eerste drie maanden van 2009.
Half miljoen abonnees in zicht
De Lijn verklaart de reizigerstoename door de stijging van het aantal abonnees. Het aantal abonnees steeg met zes procent naar 457.202. Deze abonees nemen bijna vier op de vijf ritten voor hun rekening. Reizigers met een rittenkaart of biljet zijn goed voor één verplaatsing op vijf.
Crisis goed doorstaan
Directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn: “De cijfers geven aan dat De Lijn tot nog toe de financieel-economische crisis goed heeft doorstaan. In andere Europese landen zoals Spanje en Frankrijk heeft de toegenomen werkloosheid er ook toe geleid dat minder mensen het openbaar vervoer namen. In België is dat niet het geval – onder meer omdat in Vlaanderen het openbaar vervoer voor veel meer gebruikt wordt dan alleen voor woon-werk- of woon-schoolvervoer. Dat heeft dan weer te maken met onze voordelige netabonnementen.”
Kortingen
Het Openbaar Vervoer is in België mede zo aantrekkelijk omdat de helft van de Vlaamse gemeenten stimuleert door korting te geven op openbaar vervoer. De meeste gemeenten geven korting op de prijs van een abonnement (91 gemeenten) of rittenkaart (54 gemeenten).
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... %AB-142564
Re: De Lijn nieuws
Kusttram vervoerde in juli 1.478.629 reizigers
31 juli 2010
In juli heeft de kusttram 1.478.629 reizigers vervoerd. Dit is een stijging van 1,55 procent in vergelijking met juli 2009, zo meldt openbaarvervoermaatschappij De Lijn West-Vlaanderen zaterdag. De balans werd opgemaakt voor de periode tot 25 juli.
Gemiddeld namen 59.145 reizigers per dag de kusttram om te sporen tussen Knokke en De Panne. Op 21 juli reden 74.646 reizigers met de tram. Dit was meteen de drukste "kusttramdag" in juli. Zeventig procent van de reizigers in de zomer is toerist. De pluskaarten - een combinatieticket voor De Lijn en de toegang tot een attractie - kenden een terugval van 15 procent. Bij mooi weer is vooral het strand in trek en zijn er minder mensen die een attractie of een museum bezoeken. Vooral Plopsaland, Sea Life en de Zandsculpturen waren de bestverkochte pluskaarten in juli.
Bron: Nieuws.be
31 juli 2010
In juli heeft de kusttram 1.478.629 reizigers vervoerd. Dit is een stijging van 1,55 procent in vergelijking met juli 2009, zo meldt openbaarvervoermaatschappij De Lijn West-Vlaanderen zaterdag. De balans werd opgemaakt voor de periode tot 25 juli.
Gemiddeld namen 59.145 reizigers per dag de kusttram om te sporen tussen Knokke en De Panne. Op 21 juli reden 74.646 reizigers met de tram. Dit was meteen de drukste "kusttramdag" in juli. Zeventig procent van de reizigers in de zomer is toerist. De pluskaarten - een combinatieticket voor De Lijn en de toegang tot een attractie - kenden een terugval van 15 procent. Bij mooi weer is vooral het strand in trek en zijn er minder mensen die een attractie of een museum bezoeken. Vooral Plopsaland, Sea Life en de Zandsculpturen waren de bestverkochte pluskaarten in juli.
Bron: Nieuws.be
Re: De Lijn nieuws
Bijna 100.000 reizigers betalen via sms bij De Lijn
* maandag 02 augustus 2010, 10u04
* Bron: belga
* Auteur: bpr
*
Wouter Van Vooren
* Vorige
* 1 van 1
* Volgende
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Zes maanden na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft openbare vervoersmaatschappij De Lijn zowat 400.000 sms-tickets verkocht. Bijna 100.000 reizigers hebben al een of meerdere ritten met de gsm betaald, zo meldt De Lijn maandag. De maatschappij onderhandelt met de gsm-operatoren Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem.
Met het sms-ticket, dat voorlopig alleen beschikbaar is via Proximus, wil De Lijn haar reizigers een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur en stipter kunnen rijden, luidt het in een persbericht.
Sinds 1 februari, toen het sms-ticketingsysteem in heel Vlaanderen beschikbaar werd, heeft De Lijn 394.013 sms-tickets verkocht, of gemiddeld 2.200 per dag. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.
Meer dan de helft van de sms-tickets (52 procent) wordt in de provincie Antwerpen verkocht. Dan volgt Oost-Vlaanderen met 25 procent. Dat deze twee provincies het best scoren is niet toevallig: het sms-ticket werd meer dan twee jaar getest op de stadsnetten van Antwerpen en Gent. Vlaams-Brabant is nog goed voor elf procent, West-Vlaanderen voor acht procent en Limburg voor vier procent.
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zei in april dat ze verwacht dat Base en Mobistar nog dit jaar zullen instappen in het sms-ticketingsysteem van De Lijn.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100802_037
* maandag 02 augustus 2010, 10u04
* Bron: belga
* Auteur: bpr
*
Wouter Van Vooren
* Vorige
* 1 van 1
* Volgende
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Zes maanden na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft openbare vervoersmaatschappij De Lijn zowat 400.000 sms-tickets verkocht. Bijna 100.000 reizigers hebben al een of meerdere ritten met de gsm betaald, zo meldt De Lijn maandag. De maatschappij onderhandelt met de gsm-operatoren Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem.
Met het sms-ticket, dat voorlopig alleen beschikbaar is via Proximus, wil De Lijn haar reizigers een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur en stipter kunnen rijden, luidt het in een persbericht.
Sinds 1 februari, toen het sms-ticketingsysteem in heel Vlaanderen beschikbaar werd, heeft De Lijn 394.013 sms-tickets verkocht, of gemiddeld 2.200 per dag. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.
Meer dan de helft van de sms-tickets (52 procent) wordt in de provincie Antwerpen verkocht. Dan volgt Oost-Vlaanderen met 25 procent. Dat deze twee provincies het best scoren is niet toevallig: het sms-ticket werd meer dan twee jaar getest op de stadsnetten van Antwerpen en Gent. Vlaams-Brabant is nog goed voor elf procent, West-Vlaanderen voor acht procent en Limburg voor vier procent.
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zei in april dat ze verwacht dat Base en Mobistar nog dit jaar zullen instappen in het sms-ticketingsysteem van De Lijn.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100802_037
Re: De Lijn nieuws
Staking openbaar vervoer aan Belgische kust `
BRUSSEL - Toeristen aan de Belgische kust moeten woensdag rekening houden met een staking in het openbaar vervoer. Het personeel van trams en bussen legt dan het werk neer uit protest tegen aanpassingen van de dienstregeling. Die zijn het gevolg van bezuinigingen.
Volgens openbaar vervoermaatschappij De Lijn zal de actie tot ernstige verstoringen van de dienstverlening leiden. Ook het woon-werkverkeer zal hinder ondervinden, aldus een woordvoerder maandag.
bron: http://www.nieuwsblad.be
BRUSSEL - Toeristen aan de Belgische kust moeten woensdag rekening houden met een staking in het openbaar vervoer. Het personeel van trams en bussen legt dan het werk neer uit protest tegen aanpassingen van de dienstregeling. Die zijn het gevolg van bezuinigingen.
Volgens openbaar vervoermaatschappij De Lijn zal de actie tot ernstige verstoringen van de dienstverlening leiden. Ook het woon-werkverkeer zal hinder ondervinden, aldus een woordvoerder maandag.
bron: http://www.nieuwsblad.be
Re: De Lijn nieuws
Kusttram rijdt vandaag niet uit
* woensdag 04 augustus 2010, 07u15
* Bron: vrt
* Auteur: llo
*
*
belga
* Vorige
* 2 van 2
* Volgende
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Vandaag rijden er zo goed als geen trams of bussen aan de kust. De aangekondigde staking van de De Lijn wordt goed opgevolgd. Het personeel van De Lijn staakt uit onvrede met een aantal besparingsmaatregelen.
De vakbonden bij De Lijn zijn het niet eens met het besparingsplan dat wordt ingevoerd bij de openbare Vlaamse vervoersmaatschappij. Ze zeggen dat de werkdruk toeneemt, omdat de dienstregeling verandert.
Volgens De Lijn zijn de nieuwe werktijden nodig om besparingen te kunnen uitvoeren. Het personeel pikt het niet dat het aantal trams op weekdagen wordt verlaagd van vier naar drie per uur. Aan zee hebben vakbondsmillitanten drie stakingsposten opgezet.
'In praktijk niet haalbaar'
Volgens Jürgen Braeckevelt van de christelijke vakbond ACV zijn de reistijden in theorie haalbaar, maar niet in de praktijk. 'Chauffeurs zien daardoor op het einde van hun rit hun pauze sterk verkort door vertragingen', aldus Braeckevelt. 'Het voorstel van de directie houdt ook in dat de chauffeurs per dienst meer ritten moeten verzorgen. Dat betekent een verhoging van de werkdruk en een vermindering van de veiligheid', aldus Braeckevelt.
Geen trams of bussen aan de kust
Volgens de vakbondsman rijden er geen bussen of trams in Oostende, De Panne en Knokke. 'Het zal vandaag heel moeilijk tot niet lukken om tram of bus te nemen in de kustregio', aldus Braeckevelt .
Volgens Dirk Schockaert, woordvoerder van De Lijn, rijden zo goed als geen trams en bij de bussen zou zowat de helft binnen blijven. Een aantal busdiensten die worden uitgevoerd door private exploitanten zouden wel rijden.
Ook navolging in rest West-Vlaanderen
De actie krijgt ook op andere plaatsen in de provincie West-Vlaanderen navolging. 'Het is logisch dat er in het binnenland solidariteit ontstaat met de bestuurders van De Lijn aan de kust', zegt Braeckevelt van het ACV . 'De problemen zijn overal dezelfde.'
'Aan de kust rijden hoogstens drie buslijnen. In Brugge rijdt maar tien procent en in Ieper, Diksmuide, Ieper en Kortrijk is de dienstverlening ook beperkt. In heel West-Vlaanderen rijdt zowat zestig procent van de bussen', aldus Schockaert van De Lijn.
Toeristen
De Lijn begrijpt de staking niet. 'We zijn onze besparingsronde gestart met eerst zelf de broekriem aan te spannen. Er is gesnoeid op het marketingbudget. Er kwam een wervingsstop en enkele strategische projecten zijn uitgesteld. Nu is het de beurt aan een optimalisatie van de dienstverlening', zegt Schockaert. De Lijn beklemtoont dat aan de rusttijden niet wordt geraakt.
Volgens De Lijn zijn de reizigers en de toeristische sector de dupe van de staking. 'Veel toeristen trekken op een dag met minder zon naar een evenement of attractie in een andere badplaats en gebruiken daarvoor de kusttram', besluit Schockaert.
Tegenvoorstellen
Donderdagmorgen gaan vakbonden en De Lijn opnieuw rond de tafel zitten. 'We wachten op de reactie van de vakbonden op de tegenvoorstellen die we hen overmaakten na de jongste gesprekken', zegt Schockaert.
'Wij vinden dat het aantal reizigers de basis moet zijn voor aanpassingen. We stellen voor om vooral 's avonds een aantal ritten te schrappen. De kusttram moet op zijn huidig rooster blijven rijden. Op 1 oktober al omschakelen naar een frequentie van vier naar drie trams zal leiden tot overvolle tramstellen. In het huidig rooster komt die aanpassing er pas na de herfstvakantie', aldus vakbondsman Braeckevelt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100804_011
* woensdag 04 augustus 2010, 07u15
* Bron: vrt
* Auteur: llo
*
*
belga
* Vorige
* 2 van 2
* Volgende
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Vandaag rijden er zo goed als geen trams of bussen aan de kust. De aangekondigde staking van de De Lijn wordt goed opgevolgd. Het personeel van De Lijn staakt uit onvrede met een aantal besparingsmaatregelen.
De vakbonden bij De Lijn zijn het niet eens met het besparingsplan dat wordt ingevoerd bij de openbare Vlaamse vervoersmaatschappij. Ze zeggen dat de werkdruk toeneemt, omdat de dienstregeling verandert.
Volgens De Lijn zijn de nieuwe werktijden nodig om besparingen te kunnen uitvoeren. Het personeel pikt het niet dat het aantal trams op weekdagen wordt verlaagd van vier naar drie per uur. Aan zee hebben vakbondsmillitanten drie stakingsposten opgezet.
'In praktijk niet haalbaar'
Volgens Jürgen Braeckevelt van de christelijke vakbond ACV zijn de reistijden in theorie haalbaar, maar niet in de praktijk. 'Chauffeurs zien daardoor op het einde van hun rit hun pauze sterk verkort door vertragingen', aldus Braeckevelt. 'Het voorstel van de directie houdt ook in dat de chauffeurs per dienst meer ritten moeten verzorgen. Dat betekent een verhoging van de werkdruk en een vermindering van de veiligheid', aldus Braeckevelt.
Geen trams of bussen aan de kust
Volgens de vakbondsman rijden er geen bussen of trams in Oostende, De Panne en Knokke. 'Het zal vandaag heel moeilijk tot niet lukken om tram of bus te nemen in de kustregio', aldus Braeckevelt .
Volgens Dirk Schockaert, woordvoerder van De Lijn, rijden zo goed als geen trams en bij de bussen zou zowat de helft binnen blijven. Een aantal busdiensten die worden uitgevoerd door private exploitanten zouden wel rijden.
Ook navolging in rest West-Vlaanderen
De actie krijgt ook op andere plaatsen in de provincie West-Vlaanderen navolging. 'Het is logisch dat er in het binnenland solidariteit ontstaat met de bestuurders van De Lijn aan de kust', zegt Braeckevelt van het ACV . 'De problemen zijn overal dezelfde.'
'Aan de kust rijden hoogstens drie buslijnen. In Brugge rijdt maar tien procent en in Ieper, Diksmuide, Ieper en Kortrijk is de dienstverlening ook beperkt. In heel West-Vlaanderen rijdt zowat zestig procent van de bussen', aldus Schockaert van De Lijn.
Toeristen
De Lijn begrijpt de staking niet. 'We zijn onze besparingsronde gestart met eerst zelf de broekriem aan te spannen. Er is gesnoeid op het marketingbudget. Er kwam een wervingsstop en enkele strategische projecten zijn uitgesteld. Nu is het de beurt aan een optimalisatie van de dienstverlening', zegt Schockaert. De Lijn beklemtoont dat aan de rusttijden niet wordt geraakt.
Volgens De Lijn zijn de reizigers en de toeristische sector de dupe van de staking. 'Veel toeristen trekken op een dag met minder zon naar een evenement of attractie in een andere badplaats en gebruiken daarvoor de kusttram', besluit Schockaert.
Tegenvoorstellen
Donderdagmorgen gaan vakbonden en De Lijn opnieuw rond de tafel zitten. 'We wachten op de reactie van de vakbonden op de tegenvoorstellen die we hen overmaakten na de jongste gesprekken', zegt Schockaert.
'Wij vinden dat het aantal reizigers de basis moet zijn voor aanpassingen. We stellen voor om vooral 's avonds een aantal ritten te schrappen. De kusttram moet op zijn huidig rooster blijven rijden. Op 1 oktober al omschakelen naar een frequentie van vier naar drie trams zal leiden tot overvolle tramstellen. In het huidig rooster komt die aanpassing er pas na de herfstvakantie', aldus vakbondsman Braeckevelt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100804_011
Re: De Lijn nieuws
Akkoord over besparingen bij De Lijn West-Vlaanderen
De vakbonden en directie van De Lijn West-Vlaanderen hebben vrijdag een akkoord bereikt over een reeks besparingsmaatregelen voor de regio kust.
Woensdag legden de bestuurders van bussen en trams het werk neer uit onvrede met de voorstellen van de directie. Donderdag werden een aantal alternatieven voorgelegd, die vrijdag door de syndicale partners zijn aanvaard.
"Diensten en rij- en rusttijden van zowel tram en bus zullen worden herbekeken", zegt woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn. "Een nieuw overleg met uitgewerkte voorstellen is gepland op dinsdag 17 augustus 2010. Om dit overleg alle kansen te geven, zullen momenteel geen verdere acties gevoerd worden."
De vakbonden vreesden vooral een afbouw van de rusttijden door een herverdeling van de ritten. Zo zou de frequentie van de kusttram in oktober worden verminderd, waardoor de bestuurders met overvolle trams worden geconfronteerd en op het einde van hun rit door de vertragingen slechts een minimale pauze zouden hebben. Ook voor de buschauffeurs werden meer garanties gevraagd voor een maximale rusttijd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100806_092
De vakbonden en directie van De Lijn West-Vlaanderen hebben vrijdag een akkoord bereikt over een reeks besparingsmaatregelen voor de regio kust.
Woensdag legden de bestuurders van bussen en trams het werk neer uit onvrede met de voorstellen van de directie. Donderdag werden een aantal alternatieven voorgelegd, die vrijdag door de syndicale partners zijn aanvaard.
"Diensten en rij- en rusttijden van zowel tram en bus zullen worden herbekeken", zegt woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn. "Een nieuw overleg met uitgewerkte voorstellen is gepland op dinsdag 17 augustus 2010. Om dit overleg alle kansen te geven, zullen momenteel geen verdere acties gevoerd worden."
De vakbonden vreesden vooral een afbouw van de rusttijden door een herverdeling van de ritten. Zo zou de frequentie van de kusttram in oktober worden verminderd, waardoor de bestuurders met overvolle trams worden geconfronteerd en op het einde van hun rit door de vertragingen slechts een minimale pauze zouden hebben. Ook voor de buschauffeurs werden meer garanties gevraagd voor een maximale rusttijd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100806_092
Re: De Lijn nieuws
Eigenaardige titel..er is een akkoord , maar het is er eigenlijk nog niet want er komt een ander voorstelbobke schreef: Akkoord over besparingen bij De Lijn West-Vlaanderen
"Diensten en rij- en rusttijden van zowel tram en bus zullen worden herbekeken", zegt woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn. "Een nieuw overleg met uitgewerkte voorstellen is gepland op dinsdag 17 augustus 2010. Om dit overleg alle kansen te geven, zullen momenteel geen verdere acties gevoerd worden."
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De Lijn nieuws
Aantal reizigers van belbussen licht gedaald in 2009
12/08/10 17u06
Ondanks het feit dat in 2009 het aantal belbusgebieden in Vlaanderen met 1 steeg tot 130 en het aantal door belbussen afgelegde kilometers toenam van 14,7 tot 15,03 miljoen km, daalde het aantal vervoerde reizigers vorig jaar van 2,16 tot 2,13 miljoen.
De Lijn zet belbussen in in dunbevolkte gebieden. Deze hebben een vaste route of dienstregeling, maar rijden enkel op aanvraag. Uit de evaluaties van de belbussen blijkt volgens Crevits dat deze in een aantal gevallen slechts in geringe mate gebruikt worden.
"Als oplossingen voor het lage gebruik worden aanpassingen doorgevoerd aan het belbusgebied door uitbreiding of samenvoeging van twee naast elkaar gelegen gebieden." De minister wil in de toekomst de mogelijkheid onderzoeken om onderbezette belbussen te vervangen door taxi's.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2009.dhtml
Van mij mogen ze die belbussen direct afschaffen. Het meest onrendabale dat er is.
1.500 nieuwe bushaltes verlicht met zonne-energie
12/08/10 06u12
Minister Crevits.
Alle nieuwe schuilhokjes bij bus- en tramhaltes van De Lijn zullen verlicht worden met zonne-energie. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) trekt 1,35 miljoen euro uit om 1.500 haltes uit te rusten met zonnepanelen, een batterij, schemerschakelaar en bewegingsdetector.
De gemeentebesturen die de schuilhuisjes plaatsen, dragen zelf een kwart van de kosten, "maar dat is snel terugverdiend", zegt de minister. "De meerkost bedraagt 1.200 euro per hokje, waarvan de gemeente dus 300 euro voor haar rekening neemt. Daar staat tegenover dat ze niet langer de aansluiting op het stroomnet moet betalen en tot stand brengen. De verlichting bestaat uit LED-lampjes die enkel licht geven als er iemand aanwezig is".
Crevits doet het voornamelijk om comfort- en veiligheidsredenen, zegt ze. "Vooral oudere mensen voelen zich niet altijd veilig als ze 's avonds aan een onverlichte halte moeten wachten op de bus of de tram. En begin maar eens de dienstregeling te raadplegen als er geen verlichting is. Proefprojecten in Wevelgem en Beveren leren ons dat mensen positief reageren op de nieuwe hokjes", besluit de minister in de krant Het Laatste Nieuws.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rgie.dhtml
12/08/10 17u06
Ondanks het feit dat in 2009 het aantal belbusgebieden in Vlaanderen met 1 steeg tot 130 en het aantal door belbussen afgelegde kilometers toenam van 14,7 tot 15,03 miljoen km, daalde het aantal vervoerde reizigers vorig jaar van 2,16 tot 2,13 miljoen.

De Lijn zet belbussen in in dunbevolkte gebieden. Deze hebben een vaste route of dienstregeling, maar rijden enkel op aanvraag. Uit de evaluaties van de belbussen blijkt volgens Crevits dat deze in een aantal gevallen slechts in geringe mate gebruikt worden.
"Als oplossingen voor het lage gebruik worden aanpassingen doorgevoerd aan het belbusgebied door uitbreiding of samenvoeging van twee naast elkaar gelegen gebieden." De minister wil in de toekomst de mogelijkheid onderzoeken om onderbezette belbussen te vervangen door taxi's.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2009.dhtml
Van mij mogen ze die belbussen direct afschaffen. Het meest onrendabale dat er is.
1.500 nieuwe bushaltes verlicht met zonne-energie
12/08/10 06u12
Minister Crevits.
Alle nieuwe schuilhokjes bij bus- en tramhaltes van De Lijn zullen verlicht worden met zonne-energie. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) trekt 1,35 miljoen euro uit om 1.500 haltes uit te rusten met zonnepanelen, een batterij, schemerschakelaar en bewegingsdetector.
De gemeentebesturen die de schuilhuisjes plaatsen, dragen zelf een kwart van de kosten, "maar dat is snel terugverdiend", zegt de minister. "De meerkost bedraagt 1.200 euro per hokje, waarvan de gemeente dus 300 euro voor haar rekening neemt. Daar staat tegenover dat ze niet langer de aansluiting op het stroomnet moet betalen en tot stand brengen. De verlichting bestaat uit LED-lampjes die enkel licht geven als er iemand aanwezig is".
Crevits doet het voornamelijk om comfort- en veiligheidsredenen, zegt ze. "Vooral oudere mensen voelen zich niet altijd veilig als ze 's avonds aan een onverlichte halte moeten wachten op de bus of de tram. En begin maar eens de dienstregeling te raadplegen als er geen verlichting is. Proefprojecten in Wevelgem en Beveren leren ons dat mensen positief reageren op de nieuwe hokjes", besluit de minister in de krant Het Laatste Nieuws.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rgie.dhtml
Re: De Lijn nieuws
Volgens mij zijn veruit de meeste schuilhuisjes de laatste jaren van die Franse mastodont reclame man ?bobke schreef: De gemeentebesturen die de schuilhuisjes plaatsen, dragen zelf een kwart van de kosten, "maar dat is snel terugverdiend", zegt de minister. "
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide