Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
ericdc

Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door ericdc »

Ik zie hier op het forum veel berichten waaruit blijkt dat bepaalde mensen het treinbestuurder zijn als een 'droomjob' aanzien. Ik wil toch ook even wat negatieve puntjes aanhalen. Ik ben zelf treinbestuurder (goederen) en ben zeer teleurgesteld in deze job. Veel plezier valt er niet in te beleven. Ik som even alle negatieve punten op:

- Je moet praktisch altijd vertrekken wanneer andere mensen gaan slapen of gezellig thuis zitten. (Weekend, nacht,...)
- Je zit altijd alleen, je kan tegen niemand praten of plezier maken.
- De diensturen waarvoor je wordt ingepland worden voortdurend last-minute veranderd. Je staat constant ergens uren te wachten op een trein, doordat dispatching je niet verwittigd als een trein vertraagd. Je kan nog weinig na je uren plannen: diensten lopen constant uit, veranderen,...

Als ik contractueel niet vastzat hield ik het na 6 maanden al voor bekeken. Ik zou van jullie treinfreaks eens graag horen waarom jullie deze job zo fijn vinden, want zelf vind ik er ook niet het minste fijne aan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

beste ericdc, hier zitten naast liefhebbers nog andere treinbestuurders waaronder mezelf, ik doe de job al tien jaar ondanks de nadelen. Ik vraag me eigenlijk af dat jij bij de infosessie dan niet beter doorhad wat er u te wachten stond. De infosessie bestond in mijn tijd niet en ik ben er ook gewoon voor gegaan en heb nog geen spijt tot op heden. Ik heb rangeerdienst, goederendienst en nu zit ik al enige tijd op de reizigers (depot brussel zuid was voor mij de meest praktische keuze gezien mijn woonplaats en de wens in gevarieerde diensten).
banaan

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door banaan »

Eric, misschien is reizigers meer iets voor u? Minder wachten, minder zeveren, kans iets kleiner op overuren, minder nachten (maar meer weekends)? Om op de goederen te zitten moet je een bepaalde mentaliteit hebben, anders hou je het niet lang vol.
ericdc

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door ericdc »

Geloof me, op die infosessie van enkele uren wordt alles veel rooskleuriger voorgesteld dan het in werkelijkheid is hoor ;-). En de reizigers... Zoals je zegt, dan heb je waarschijnlijk meer weekends en ook dan zal je dikwijls 's avonds van huis zijn...

Niet dat ik geen respect heb hoor voor wie het wel graag doet, maar ik zou gewoon eens graag weten waaruit jullie dan toch gemotiveerd zijn voor deze job... Misschien zijn jullie allemaal vrijgezellen? :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Niet allemaal TB zijn vrijgezel (ikzelf wel). Ik ondervind ook sociale hinder, daarover liegen kan ik niet, maar dat neemt niet weg dat ik mijn job niet graag zou doen. Veel hangt af van hoe je dingen zelf aanpakt in je vrije tijd. De ene kan zich al beter organiseren dan de andere natuurlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Shrek »

Ik heb toch al verhalen gehoord van bestuurders die niet graag de lates doen en elke morgen om 5u mogen beginnen. Omgekeerd zit er ook iemand in Brussel-Zuid die enkel lates wil doen :) Kan je die dingen op de goederen dan niet aanvragen?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:Ik heb toch al verhalen gehoord van bestuurders die niet graag de lates doen en elke morgen om 5u mogen beginnen. Omgekeerd zit er ook iemand in Brussel-Zuid die enkel lates wil doen :) Kan je die dingen op de goederen dan niet aanvragen?
Alle dagen om 5h beginnen zal wel niet ... maar het is wel eventueel mogelijk om te wisselen met een collega die liever lates doet.

Of het geluk hebben dat je in een depot zit met een vroege en een late reeks, ik weet niet of dit werkelijk is uitgevoerd, maar daar was wel sprake van in sommige depots.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef: Alle dagen om 5h beginnen zal wel niet ... maar het is wel eventueel mogelijk om te wisselen met een collega die liever lates doet.
In de grote depots kan dat blijkbaar wel hoor :wink:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Bordensteker »

Beste ericdc,

ik rij nu ruim een jaar als Operator Besturing Cargo.
Na een zeer interessant maar na 24 jaar iets te vroeg opgehouden bestaan als technisch medewerker in de luchtvaart (hoofdzakelijk op kantoor) ben ik nu zeer tevreden met het zelfstandig mogen werken op een locomotief.
Terwijl ik me de nadelen zeer wel bewust ben. Enkele dagen geleden bedacht ik zelfs spontaan de onderstaande vaststelling:

  • Al zolang als ik nu bij de NMBS in onregelmatige dienst werk heb ik me afgevraagd wat er toch zo aantrekkelijk is aan het in wervende teksten veelbezongen feit dat je overdag eens op de bank terecht kan.

    Ineens snap ik hem.
    Kijk, eigenlijk gebruik ik al jaren geen
    bank meer.

    Maar ik word óók op de meest onverwachte uren door plotseling opkomende slaap overmand.
    Ik ga dan een tijdje in mijn
    relaxstoel liggen. :wink:

Ik verzin dat niet zomaar. Mijn bioritmen liggen volkomen door elkaar gehusseld, en betrouwbaar treinen besturen lukt goed, maar betrouwbaar een nachtrust (of overdagrust) genieten vraagt sowieso om oordoppen en soms een donker doekje voor mijn oogleden, en dan nog is rusten helaas een ongewis avontuur (en zelden op een avonduur).

Toch ben ik absoluut gegrepen door het aantrekkelijke van zelfstandig met techniek bezig zijn, mijn weg steeds beter weten in de haven, mooi kunnen uitmikken waar tractie af te sluiten zodat ik zowat nergens meer echt hoef te remmen, en dat soort beroepsplezier.
Maar ik ben geen doorsnee-mens. Ik snap zelf ook niet goed waarom ik dat alles zo leuk vind, en ik kan me vanuit die ervaring voorstellen dat het voor een ander soms een flinke teleurstelling kan opleveren.
Ik heb dat meermalen bij jonge beroepspiloten zien gebeuren. Die zitten vaak aan een hoge studieschuld vast, en dat kan een enorme last vormen als het soort werk u tegen blijkt te vallen. Het werk van een piloot is voor velen minder boeiend dan de buitenwereld soms denkt. Ook hier hangt het sterk af van de mate waarin de persoon geïnteresseerd is in zijn werk, de techniek erachter, en ook hoe goed hij er persoonlijk tegen kan dat het op onregelmatige uren gebeurt en veel wachten met zich meebrengt.

Soms is het dacht ik inderdaad mogelijk om (in het vlottend kader) volgens voorkeur vooral late, nacht, of juist vroege diensten te krijgen.
En misschien is zoals ook al opgemerkt een overgang naar TB-reizigers een optie om toch iets meer mensen om u heen te hebben? Het een hoeft het ander trouwens niet uit te sluiten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door K V B »

ericdc schreef:
- Je moet praktisch altijd vertrekken wanneer andere mensen gaan slapen of gezellig thuis zitten. (Weekend, nacht,...)
- Je zit altijd alleen, je kan tegen niemand praten of plezier maken.
- De diensturen waarvoor je wordt ingepland worden voortdurend last-minute veranderd. Je staat constant ergens uren te wachten op een trein, doordat dispatching je niet verwittigd als een trein vertraagd. Je kan nog weinig na je uren plannen: diensten lopen constant uit, veranderen,...
Ik denk dat veel van je persoonlijkheid afhankt. Ikzelf bijvoorbeeld werk graag alleen, en ben iemand die best goed is in het geconcentreerd opletten en reageren. Ik denk dat ik best geschikt zou zijn als treinbestuurder, en had het denk ik ook wel graag gedaan. Onregelmatige diensten hebben ook zo hun voordelen ik kan overal slapen, en ik ben iemand die geen moeite heeft met een beetje wachten. Ik zorg er gewoon voor dat ik altijd een boek bij heb.

Jammer genoeg ben ik een beetje kleurenblind. Ik zie 's nachts slecht het verschil tussen gele en groene lichten... Treinbestuurder zit er voor mij dus niet in.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door kika »

Een anecdote over het 'alleen' zijn:
Vanavond was er wat loos bij Köln Sud, was dichgtgegooid door de politie. Dus ik zat daar vast in mijnen boemel, honderden reizigers die nerveus werden, honger hadden, nagelbijtend zich af zaten te vragen of ze hun aansluiting wel zouden halen, thuisfront bellen enz.enz. Maar 1 iemand zat met een brede grijns te genieten: de machinist van de goederenloc (overbrenging) naast ons. Hij zat zich te amuseren met kopjes kijken.

Ik kan me voorstellen dat ook hij het vervelend vind dat zijn dienst uitloopt of lange onvoorziene wachttijden te hebben, maar soms zijn er gewoon zo van die simpele dingen die je dag mooi maken.

(Ik ben helaas medisch niet geschikt als TB, maar met het alleen zijn heb ik ervaring, in mijn job is dat soms 2 maanden alleen zijn.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Het zit hem meestal in kleine dingen of het nu voor het werk of prive is. Het zijn die paar kleine dingen die je hele dag kunnen maken of kraken. Die je een lach of een traan bezorgen. Als ik als treinbestuurder uit mijn trein kom en ik kan een paar mensen helpen met een vraag zal ik dat doen. De glimlach die je er voor krijgt doet altijd deugd.
banaan

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door banaan »

Steven schreef:Het zit hem meestal in kleine dingen of het nu voor het werk of prive is. Het zijn die paar kleine dingen die je hele dag kunnen maken of kraken. Die je een lach of een traan bezorgen. Als ik als treinbestuurder uit mijn trein kom en ik kan een paar mensen helpen met een vraag zal ik dat doen. De glimlach die je er voor krijgt doet altijd deugd.
Lachen: SF05! Altijd plezant. Ik heb nog nooit rotte eieren gekregen, maar al wel gebaren en auto's die terug claxonneren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

hehe inderdaad bij SF05 krijgt je de meest rare reacties van de meest onwetende mensen. Ze verstaan niet waarom je dat doet en reageren volgens wat ze denken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door HLE 2302 »

banaan schreef:
Steven schreef:Het zit hem meestal in kleine dingen of het nu voor het werk of prive is. Het zijn die paar kleine dingen die je hele dag kunnen maken of kraken. Die je een lach of een traan bezorgen. Als ik als treinbestuurder uit mijn trein kom en ik kan een paar mensen helpen met een vraag zal ik dat doen. De glimlach die je er voor krijgt doet altijd deugd.
Lachen: SF05! Altijd plezant. Ik heb nog nooit rotte eieren gekregen, maar al wel gebaren en auto's die terug claxonneren.
Lang leve SF05 :D
Vorige week ergens moest de trein die ik s'ochtens neem in de sectie van het station waar ik vertrek (Vichte) SF05 uitvoeren, direct bij vertrek begint bestuurder te claxonneren ... de reizigers die op het andere perron staan zie je direct kijken, en sommige kwamen zelfs afgelopen ... met zo'n gezicht van Wat is me dat hier. Echt lachwekkend wel. :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie