Hier een topic op het forum van Modelspoormagazine over een LGB-baan nabij Heist-o/d-Berg die we een tijdje geleden bezochten:
http://www.modelspoormagazine.be/newfor ... C_ID=10723
Een voorbeeld van hoe een tuinproject ook zeer indrukwekkend en toch (relatief) low-budget kan zijn. Op deze baan kan een RhB-treintje zich prachtig door een landschap bewegen. En dit is low-budget (maar wel veeeel onderhoud... vooral aan de natuurlijke elementen: snoeien, maaien).
Ik wil daarom toch ontkrachten dat een baan in een grote schaal automatisch duurder is dan een baan in HO of N (of wat dan ook).
Als je een bepaald HO-project op dezelfde wijze en met dezelfde treinen wil uitvoeren in schaal I zal je 't inderdaad serieus voelen in de portemonee. Maar ik denk dat dit niet voor iedereen de bedoeling is (alleen al de ruimte die je nodig hebt...)
In HO kost een nieuwe loc tegenwoordig ook 200EUR of meer. Maar je hebt ook topstukken waarvoor je het 10-voudige betaalt.
Net zo in schaal I of LGB: je vindt locs voor de prijs van een HO-loc (maar ook prachtige stomers en grote e-locs voor het veelvoudige)
Gisteren heb ik een nieuwe Marklin V260 1/32 gekocht voor 250EUR. Liever dat dan een type 60 of 61 in HO, die bijna evenveel kost...
Vergelijk de smalspoorlocs van LGB eens met dezelfde (maar veel kleinere) Bemo smalspoorlocs qua prijs?
Velen hebben 10-tallen HO-locs op hun baan en/of in de kast staan. Voor de waarde daarvan kan je waarschijnlijk wel enkele LGB-locs kopen, ook een toploc uit de duurdere prijsklasse.
In HO rij je graag met een sleep van 15-20 goederenwagens. In I of LGB neem je genoegen (of: KAN je genoegen nemen...) met enkele wagens. Vergelijk de prijs in aankoop van beide treinstammen...
En spoormateriaal hoeft niet perse veel duurder te zijn dan HO-materiaal. Zoals bij elke schaal heb je diverse merken en prijsklassen.
Tot slot een bedenking wat betreft Piko:
Piko levert tegenwoordig inderdaad een paar prachtmodellen (Taurus, Schienenbus,...) maar helaas in 1/22. Vergelijk de prijs van de schienenbus eens tussen spoor I en LGB. Wat een verschil! Bestaat een Taurus (in 't echt) voor smalspoor? Een schienenbus mogelijk wel. Hopelijk herneemt Piko zijn initiatief om dergelijk materieel ook voor normaalspoor (1/32) uit te brengen. En tegenwoordig vind je inderdaad (klein)-fabrikanten die ook Belgisch materiaal leveren... voor LGB smalspoor... Type 80, goederenwagens,... Ik vraag me echt af waarom zij zich -enkel- op 1/22.5 concentreren en niet op 1/32. Niet dat ik de LGB-rijders dergelijke modellen wil ontzeggen, maar waarom dan OOK niet voor de juiste spoorbreedte ontwikkelen.
Lucien, jij zal misschien mijn mening niet delen. Jij bent dan ook iets grootschaliger bezig (ik laat het aan jou om een en ander hier te delen met de gebruikers) dan de plannen die ik heb en die niet voor de tuin bedoeld zijn. 't Zijn gewoon verschillende manieren om met de grote schalen bezig te zijn.