Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Ik denk dat veel van je persoonlijkheid afhankt. Ikzelf bijvoorbeeld werk graag alleen, en ben iemand die best goed is in het geconcentreerd opletten en reageren.
Ik begrijp je perfect. Ik ben ook iemand die het liefste bezig is met mijn werk tijdens de diensturen. Vaak heb ik dan helemaal niet de behoefte om (geforceerde) gesprekken over koetjes en kalfjes te hebben met de collega's.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Kalimero »

ericdc schreef:- Je moet praktisch altijd vertrekken wanneer andere mensen gaan slapen of gezellig thuis zitten. (Weekend, nacht,...)
- Je zit altijd alleen, je kan tegen niemand praten of plezier maken.
- De diensturen waarvoor je wordt ingepland worden voortdurend last-minute veranderd. Je staat constant ergens uren te wachten op een trein, doordat dispatching je niet verwittigd als een trein vertraagd. Je kan nog weinig na je uren plannen: diensten lopen constant uit, veranderen,...
Neem het van mij aan: werk als kantoorslaaf is ook niet alles.
- Je bent altijd onderweg samen met de grote massa: rechtstaan op de trein, files op de baan.
- Je kan nooit eens alleen zijn, altijd en overal moet je het geklets en getelefoneer van collega's aanhoren
- Vele persoonlijke zaken kunnen enkel tijdens kantooruren geregeld worden: overheidsdiensten, onderzoeken in het ziekenhuis, bank ... en daar moet je altijd verlof voor nemen.
- Winkelen kan enkel op de drukste momenten (zaterdag)
Extremen zijn nooit goed, maar ik benijd die mensen die af en toe in het weekend mogen werken en er een andere dag voor in de plaats krijgen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door kika »

Kan je als tb trouwens gemakkelijk bvb. 4/5e werken?
Dietrich

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Dietrich »

Kalimero schreef:
ericdc schreef:- Je moet praktisch altijd vertrekken wanneer andere mensen gaan slapen of gezellig thuis zitten. (Weekend, nacht,...)
- Je zit altijd alleen, je kan tegen niemand praten of plezier maken.
- De diensturen waarvoor je wordt ingepland worden voortdurend last-minute veranderd. Je staat constant ergens uren te wachten op een trein, doordat dispatching je niet verwittigd als een trein vertraagd. Je kan nog weinig na je uren plannen: diensten lopen constant uit, veranderen,...
Neem het van mij aan: werk als kantoorslaaf is ook niet alles.
- Je bent altijd onderweg samen met de grote massa: rechtstaan op de trein, files op de baan.
- Je kan nooit eens alleen zijn, altijd en overal moet je het geklets en getelefoneer van collega's aanhoren
- Vele persoonlijke zaken kunnen enkel tijdens kantooruren geregeld worden: overheidsdiensten, onderzoeken in het ziekenhuis, bank ... en daar moet je altijd verlof voor nemen.
- Winkelen kan enkel op de drukste momenten (zaterdag)
Extremen zijn nooit goed, maar ik benijd die mensen die af en toe in het weekend mogen werken en er een andere dag voor in de plaats krijgen.
Damn right :) Ben nog niet uit mijn studentenleven geraakt maar besef nu al een tijdje wat het is door een beetje werkervaring een tijd terug. Ik zou zeker eens op een zaterdag willen gaan werken en een maandag ofzo in de plaats krijgen.
haamu

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door haamu »

Hm, als je 't mij vraagt, waarschuwen ze goed genoeg voor de bijna onmogelijke uren als TB. Zowel tijdens de infosessie werd het erin geramd (net als het feit dat het onmogelijk wordt om lid te zijn van neem nu een voetbalploeg) als tijdens het examen voor de jury.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Inderdaad ze spreken er genoeg van, als je weet hoeveel mensen ze effectief omleiden voor tb ten opzichte van het aantal aanwezigen op een infosessie dan spreken we van 20%.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Inderdaad ze spreken er genoeg van, als je weet hoeveel mensen ze effectief omleiden voor tb ten opzichte van het aantal aanwezigen op een infosessie dan spreken we van 20%.
Wat gebeurd er eigenlijk met een bestuurder die na twee jaar inziet dat hij het toch niet kan (ik bedoel de werkuren enzo, niet het rijden of techniek).
Heeft de NMBS daar en oplossing voor of moet hij gewoon zelf opstappen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Steven schreef:Inderdaad ze spreken er genoeg van, als je weet hoeveel mensen ze effectief omleiden voor tb ten opzichte van het aantal aanwezigen op een infosessie dan spreken we van 20%.
Wat gebeurd er eigenlijk met een bestuurder die na twee jaar inziet dat hij het toch niet kan (ik bedoel de werkuren enzo, niet het rijden of techniek).
Heeft de NMBS daar en oplossing voor of moet hij gewoon zelf opstappen ?
Doet eventueel mee aan interne proeven voor andere job. laat zich medisch afkeuren,met alle gevolgen vandien voor eventuele andere veiligheidsfunkties. of laat zich afkeuren op 3 jaarlijkse overhoring.
verlaat het bedrijf , of word vakbondsafgevaardigde.
Kan ook eens praten met zijn ingenieur ,in dit geval hangt het af van het niveau van intelegentie van de betrreffende ingenieur op gebied van sociale vaardigheid.
seppl

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door seppl »

Steven schreef:Inderdaad ze spreken er genoeg van, als je weet hoeveel mensen ze effectief omleiden voor tb ten opzichte van het aantal aanwezigen op een infosessie dan spreken we van 20%.
Welk aandeel van die 80% die niet tot TB opgeleid worden, vallen af wegens geen zin meer na de infosessie, en welk aandeel omdat ze niet slagen in de toelatingstesten?
banaan

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door banaan »

seppl schreef:
Steven schreef:Inderdaad ze spreken er genoeg van, als je weet hoeveel mensen ze effectief omleiden voor tb ten opzichte van het aantal aanwezigen op een infosessie dan spreken we van 20%.
Welk aandeel van die 80% die niet tot TB opgeleid worden, vallen af wegens geen zin meer na de infosessie, en welk aandeel omdat ze niet slagen in de toelatingstesten?
Ik herinner me op die infosessie, één van de eerste dingen die men zei "drugs niet toegelaten", en de 1/3 van de zaal stond al recht. Van wie bleef zitten waren er een hele hoop die niks deden dan zuchten en blazen tijdens de uitleg. Ik denk dat minstens 60% zich na de infosessie niet kandidaat stelt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Er zitten variaties op van 30 a 60% die na een infosessie nooit meer te horen of te zien is. De ene groep is de andere niet.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door tomdg »

banaan schreef:Ik herinner me op die infosessie, één van de eerste dingen die men zei "drugs niet toegelaten", en de 1/3 van de zaal stond al recht.
Lijkt mij nogal logisch dat ge niet high met een trein moet gaan rondrijden :shock:
Trammist

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Trammist »

tomdg schreef:Lijkt mij nogal logisch dat ge niet high met een trein moet gaan rondrijden :shock:
Inderdaad, daarvoor moet je STONED zijn! 8) :lol:
TbsGent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door TbsGent »

tomdg schreef:
banaan schreef:Ik herinner me op die infosessie, één van de eerste dingen die men zei "drugs niet toegelaten", en de 1/3 van de zaal stond al recht.
Lijkt mij nogal logisch dat ge niet high met een trein moet gaan rondrijden :shock:

in de context plaatsen:
er zitten veel jonge mensen in die zaal (ook studenten) , en zoals je weet is het gebruik van cannabis meer gebruikelijk in die kringen. Als je weet dat het werkzame bestanddeel van cannabis (THC) 3 maanden meetbaar achterblijft in het bloed, is het normaal dat 1/3 van die mensen rechtstaan... want dit wil zeggen dat die mensen de laatste 3 maanden een jointje gerookt hebben.

voor de volledigheid:
als dit actieve bestanddeel wordt aangetroffen in het bloed wordt je onmiddelijk afgekeurd bij de medische controle.


Dit wil ook zeggen dat je als TBS NOOIT een jointje mag roken, ook al ben je 2 maanden op verlof thuis voor je opnieuw moet gaan werken. De kans bestaat altijd dat je een bloedtest krijgt (meestal nadat er iets gebeurt is) en dan hang je natuurlijk...

in extremis mag je (als je alle risicos wil vermijden) je zelfs nooit bevinden in een ruimte waar er een joint wordt gerookt. dit is niet evidenten voor studenten in het uitgangsleven.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Dieselfreak »

TbsGent schreef:in de context plaatsen:
er zitten veel jonge mensen in die zaal (ook studenten) , en zoals je weet is het gebruik van cannabis meer gebruikelijk in die kringen. Als je weet dat het werkzame bestanddeel van cannabis (THC) 3 maanden meetbaar achterblijft in het bloed, is het normaal dat 1/3 van die mensen rechtstaan... want dit wil zeggen dat die mensen de laatste 3 maanden een jointje gerookt hebben.

voor de volledigheid:
als dit actieve bestanddeel wordt aangetroffen in het bloed wordt je onmiddelijk afgekeurd bij de medische controle.
& Wat is hier de reden voor? Dat je niet onder invloed van cannabis een trein mag besturen, is super logisch, maar waarom in godsnaam mag je geen trein besturen als je 3 maanden geleden een joint gerookt hebt?? :shock: Mag je dan ook nadat je alcohol gedronken hebt 3 maanden geen trein/auto/brommer/... besturen?? :?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie