dentheo schreef:Voor zover ik weet gebeurt dat enkel nadat een motor stuk was.. doorgeslagen wikkeling, ingebrande kollektor etc. niet preventief.
De 3 faze motoren (13 - 28 - 29, ... ook enkele stellen) worden volledig ingepakt. Ze zijn dan onderhoudsvrij, buiten de lagersmering. Ik weet niet hoe de koeling van de motoren bij type28 gebeurt, maar dit zou demin-water koeling kunnen zijn. Of met luchtkoeling op de buitenkoelvinnen.
De motoren zijn meestal voorzien van temperatuur sensors die een alarm geven bij hoge temperatuur.
Nu de motoren bij 21-27 zijn DC, en hebben dus een collector van koolstof. Het koolstof slijt af en veroorzaakt koolstofophoping in de motor. Koolstof is stroomgeleidbaar en er is dus een kans op doorslag in de motor. Daarom worden DC motoren soms preventief gereinigd. Nog oudere DC-motoren hadden een luchtkoeling waarbij via een blazer buitenlucht in de motor werd gepompt. Dit veroorzaakt stofvervuiling en ook extra corrosie op het koper dat sneller oxideerd door de buitenlucht.
Ik kan mij herinneren dat een 5-tal jaar gelden 2701 was omgebouwd op 3f motoren/omrichter. Dit was geen success en is bij dit 1 exemplaar gebleven. Weet niet als hij later terug op DC is omgebouwd.