175 jaar spoorwegen in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Fles

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Fles »

En een link naar een tastbare bron: klik
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Steve »

Het is weerzinwekkend dat een ramp zoals die in Buizingen misbruikt wordt om kosten te drukken...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Adler »

Fles schreef:En een link naar een tastbare bron: klik
Die 2 figuren op die foto zeggen al genoeg.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door tt44ta46 »

Mensen,

Dat het afschaffen van festiviteiten spijtig is klopt, maar kan er AUB een beetje worden nagedacht over WAT men schrijft en HOE men dat doet?

De uitspraak dat "er dringend een vliegtuig moet neerstorten" is zo laag bij de gronds dat ik er geen woorden voor heb, wat heeft dat er mee te maken?

Verder kan ik echt wel bevestigen dat ook de NMBS Groep het zeer jammer vindt dat we 175 jaar evolutie in mobiliteit niet in het daglicht kunnen plaatsen en dat de kans op imago daardoor 'verkloot' is (ik citeer).

Maaaanden voorbereidend werk zijn er geweest, of zullen sommige verlichte geesten op dit forum hierin een afleidingsmanoeuvre zien misschien?

Buizingen heeft echter diepe sporen nagelaten, niet in het minst bij de nabestaanden MAAR ook bij iedereen die écht met spoorwegen is begaan. Ons rotsvast vertrouwen in een instituut dat ons nauw aan het hart ligt wankelt, en niemand heeft dat graag. Alsof een goede vriend je een toer lapt en je achteraf niet weet hoe je moet reageren. Al wie dit niet beseft mag zich geen echte spoorwegman noemen, denk maar 2 keer na vooraleer je je parmantig 'toekomstig machinist' en dergelijke noemt!

En er is de eerste weken na Buizingen écht geen tijd geweest om met de festiviteiten bezig te houden. Opvang, regelingen, onderzoek en dergelijke waren prioriteit. Maar ja, op dit forum was de rekening door de 'experten' hier al na 2 dagen gemaakt en sommigen op dit forum bewezen al meermaals niet uit te blinken in menselijk aanvoelen. Dus ja de beslissing is pas nu gevallen, sorry aan de 'liefhebbers' die eventjes hebben moeten wachten wegens het opvangen van slachtoffers en nabestaanden door de communicatiediensten, tot weken na de ramp.

Maar niet alleen daarom heeft de beslissing lang op zich laten wachten, ook omdat NMBS Holding echt weigerachtig stond tegenover het laten vallen van de festiviteiten en uiteindelijk toch heeft moeten zwichten.

Ook in 2001 gebeurde het ongeval in Pécrot, en werden de vieringen voor '75 jaar NMBS' uit respect met 6 maanden verlegd naar verderop het jaar.

Het Historisch Patrimonium binnen NMBS Holding zal er echter over waken dat de verenigingen die al iets hadden gepland niet in de kou zullen staan, en zal die partnerships onverminderd laten doorgaan. Het materieel zal dus zeker een paar keer buitenkomen.

Maar waardering verwacht ik daar al niet meer voor.

Met gepaste groeten.
13'erke

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door 13'erke »

HLE 2302 schreef:T'zal wel weer goedkoper geweest zijn voor de NMBS zeker ?

edit:
*******************************************
Aangepast voor mod


Greetz 2302.
DE nmbs bestaat niet, het is een groot orgaan met verschillende partijen die op vele zaken een verschillende visie hebben, de verantwoordelijken voor het historisch patrimonium doen alles wat in hun kunnen ligt en het is dan ook gepast om hun hiervoor te waarderen. Hoeveel dagen en nachten er niet voorbijgegaan zijn aan planningen en onderhandelingen is velen hier voorbijgegaan, maar ik weet welke bergen werk er verzet geweest zijn door tt44a46 en achterban. Met alle respect voor de slachtoffers is het niet het moment om te gaan feesten, momenteel zijn er andere prioriteiten, waarbij het vertrouwen voor de reizigers herstellen de belangrijkste is.
Voor zij die dan beweren dat er niets gebeurd is, vergeten zij dan niet de bijdragen dit jaar van het patriomonium aan de verschillende verenigingen, of de verschillende restauraties nu uitvoerende...

Vandaar, ik wijs hier niemand met de vinger, maar wat velen meer zouden doen, is twee maal nadenken voor men iets schrijft. En misschien ook best weten waarover men schrijft.

met groeten,
Pieter
seppl

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door seppl »

tt44ta46 schreef:Alsof een goede vriend je een toer lapt en je achteraf niet weet hoe je moet reageren.
Daar heb je inderdaad blijkbaar moeite mee. Maar ik begrijp wel hoe dat komt. De NMBS heeft namelijk niemand een toer gelapt in Buizingen. Er is daar iets totaal verschillends gebeurt: een ongeval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Steven »

seppl schreef:
tt44ta46 schreef:Alsof een goede vriend je een toer lapt en je achteraf niet weet hoe je moet reageren.
Daar heb je inderdaad blijkbaar moeite mee. Maar ik begrijp wel hoe dat komt. De NMBS heeft namelijk niemand een toer gelapt in Buizingen. Er is daar iets totaal verschillends gebeurt: een ongeval.
Een ongeval in functie van de veiligheid, die veiligheid waar iedereen blindelings in vertrouwde dat is wat hij wilde duidelijke maken.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door etoile du nord »

Ik kreeg vandaag van het Filatelistisch Centrum van B-holding een folder over de uitgifte van 2 bijzondere postzegels : 1 over Antwerpen-Centraal en 1 over 175 jaar Belgische Spoorwegen
Daar staat bij vermeld dat de voorverkoop doorgaat op zaterdag 8 mei van 10 tot 16 u in het station te Schaarbeek , met als nevenactiviteiten : expo rollend materieel met de Koninklijke Treinen , stoomritten naar de museumbewaarplaats te Leuven met bezoek ,historische filmvoorstellingen , ... ( ?)
Gaat dit alles nog door , of ? ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Adler »

Waarom heeft het kernkabinet in januari het autosalon in Brussel niet verboden omdat er het jaar daarvoor 819 doden en duizenden gewonden zijn gevallen in het autoverkeer in België ?
factageklerk

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door factageklerk »

Ik heb er enigsinds begrip voor dat men sommige activiteiten niet laat doorgaan al moet ik wel zeggen dat ik het jammer vind voor de mensen(dienst historisch patrimonium,plaatselijke verenigingen) die veel tijd en moeite hebben gestoken in het organiseren van deze activiteiten. Maar wat me de laatste jaren is opgevallen is toch dat er veel meer moeite gedaan word om historisch materieel te laten rijden en zelfs samenwerking met de verschillende verenigingen. Het enige wat mij echter opvalt is dat er eigenlijk niet word gereden met elektrisch museummaterieel hoe komt dat ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:Waarom heeft het kernkabinet in januari het autosalon in Brussel niet verboden omdat er het jaar daarvoor 819 doden en duizenden gewonden zijn gevallen in het autoverkeer in België ?
Ik heb gisteren over het onderwerp een bijdrage mogen leveren aan Radio 2 Vlaams-Brabant, en heb precies hetzelfde gezegd. Bovendien was de viering ook een unieke kans geweest om de veiligheid in de verf te zetten én om op een serene manier aan de slachtoffers van Buizingen (en andere treinrampen) terug te denken. Alleen verwart men viering altijd met uitbundigheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door tt44ta46 »

Om op de vraag i.v.m. 8 mei te antwoorden, die is in samenwerking met De Post dus valt gelukkig onder partnerships.

Gaat dus door, evernals de verdere stoomritten.

De werken aan het materieel zullen zeker niet voor niets zijn geweest.

Greetzzz
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door trainfreak »

tt44ta46 schreef:Om op de vraag i.v.m. 8 mei te antwoorden, die is in samenwerking met De Post dus valt gelukkig onder partnerships.

Gaat dus door, evernals de verdere stoomritten.

De werken aan het materieel zullen zeker niet voor niets zijn geweest.

Greetzzz
Even voor de verduidelijking, alle 'feestelijkheden' op de datums die je eerder in dit topic postte gaan dus door?
Het enige dat wegvalt is het gebeuren op 5 mei?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Steven »

inderdaad het enige dat wegvalt is de feestdag 5 mei al de rest gaan door, het nieuwsblad (of was het nu de Metro) had het artikel dan ook juist omschreven en het over de feesten op die datum.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: 175 jaar spoorwegen in België

Bericht door Mechanik »

etoile du nord schreef:Ik kreeg vandaag van het Filatelistisch Centrum van B-holding een folder over de uitgifte van 2 bijzondere postzegels : 1 over Antwerpen-Centraal en 1 over 175 jaar Belgische Spoorwegen
Daar staat bij vermeld dat de voorverkoop doorgaat op zaterdag 8 mei van 10 tot 16 u in het station te Schaarbeek , met als nevenactiviteiten : expo rollend materieel met de Koninklijke Treinen , stoomritten naar de museumbewaarplaats te Leuven met bezoek ,historische filmvoorstellingen , ... ( ?)
Gaat dit alles nog door , of ? ...
kun je die folder inscannen en hier op het forum beschikbaar maken?

hartelijk dank
Plaats reactie