Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Rétro

Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door Rétro »

Hallo,

Even een vraagje uit interesse;

Bestaat er eigenlijk een apparte afdeling bij de nmbs die zich bezig houd met het onderhoud van het 'voor zover dat er nog is' historisch matérieel? Zoals de 29, daar moet toch wss ook wel af en toe tussentijds & groot- onderhoud aan gedaan worden? Vroeg me af waar dit dan plaats vond en door wie? Die personen moeten dan toch ook speciaal opgeleid worden om dit werk te doen? Tenslotte zijn de mensen die dit vroeger nog gedaan hebben wss ook zo goed als uitgestorven.

Zijn er nog mensen bij de nmbs die oud materieel restaureren? Ik lees hier en daar dat er in de toekomst een nieuw museum komt. Dan moeten er toch werkplaatsen zijn waar die locs & wagons opgeknapt worden?

Mvg,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door Steven »

Er is geen afzonderlijke werkplaats die enkel historische trein onder handen neemt. De dienst patrimonium van de holding is verantwoordelijk voor historisch materiaal.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door tt44ta46 »

Wat betreft 'historisch materieel voor zover dat er nog is', de dienst Historisch Patrimonium binnen de NMBS Holding is daar verantwoordelijk voor.

Er is zo'n 3000 m. materieel als je dat buffer aan buffer plaatst. Dit materieel is opgeslagen in de oude werkplaatsen van Leuven en La Louvière (Sud).

In de toekomst wordt zo'n 1000 m. materieel afgestaan aan de 5 VZW's in België, de andere 2000 m. wordt als volgt verdeeld:

1. in het toekomstig museum van Schaarbeek
2. in de toekomstige museumsite van Oostende
3. het rijvaardige historisch materieel

Ondanks de Europese reglementeringen slaagde het Historisch Patrimonium er in 2007 immers in een Ministerieel Besluit te laten stemmen waardoor historische treinen aan doenbare voorwaarden kunnen blijven rijden op het net van Infrabel (dit MB kwam gelukkig ook TSP ten goede).

Het laten rijden van historische treinen wordt solo door het Historisch Patrimonium gecoördineerd:

1. bepreken rijpaden met Infrabel
2. samenstellen equipe bestuurders en begeleiders met de NMBS
3. promoten en commercialiseren van de trein
4. onderhoud van de treinen coördineren met de NMBS

Welk zijn die rijvaardige treinen:

stoomlocomotief 29.013
diesel 5166, 5404, 5910, 6041 en toekomstig 6306 of 55xx
6 rijtuigen K1A, 5 rijtuigen L, 7 rijtuigen M2

Greetz
Rétro

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door Rétro »

@tt44ta46

Bedankt voor de uitleg!
Hopelijk kunnen ze toch nog enkele van de oude locs rijvaardig houden , die nu nog op hun laatste beginnen rond te bollen, ' 62'ers, 91's, e-loks 23, En mogen we hopen dat er in de toekomst enkele stomers terug tot leven worden gebracht.

Waar staan de stoomlocs type 7, 10 & 1 eigenlijk nog?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door Shrek »

Rétro schreef:Waar staan de stoomlocs type 7, 10 & 1 eigenlijk nog?
Er staat een reeks 1 in Treignes als ik het mij goed herinner :)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door trainfreak »

Rétro schreef: Waar staan de stoomlocs type 7, 10 & 1 eigenlijk nog?
Type 7 en 10 staan normaal in Leuven, type 1 staat inderdaad in Treignes.
J_Vandereycken

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door J_Vandereycken »

De 1000 m die worden afgestaan, blijven deze eigendom van de NMBS, zodat bijvoorbeeld bij een faillissement van een VZW terug gerecupereerd kunnen worden?
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door Mechanik »

laat ons hopen dat ze in "bruikleen" gegeven worden en niet verkocht/geschonken ...
Dit biedt meer garanties dat het materieel goed onderhouden zal worden
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door 260689 »

Mechanik schreef:laat ons hopen dat ze in "bruikleen" gegeven worden en niet verkocht/geschonken ...
Dit biedt meer garanties dat het materieel goed onderhouden zal worden
Wilde daarmee zeggen dat TSP niet goed genoeg is voor het materiaal dat ze hebben?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door Joris »

Hallo,
260689 schreef:
Mechanik schreef:laat ons hopen dat ze in "bruikleen" gegeven worden en niet verkocht/geschonken ...
Dit biedt meer garanties dat het materieel goed onderhouden zal worden
Wilde daarmee zeggen dat TSP niet goed genoeg is voor het materiaal dat ze hebben?
Op die manier worden wel Vennbahn-katastrofes vermeden...
Tevens vermijdt men op die manier dat een bepaald materiaal op een geven moment in ongenade valt bij een museumvereniging, en alsnog op de schroothoop belandt... en ook daar zijn talrijke voorbeelden van...
Het vooroorlogs materiaal begint zeldzaam te worden, laten we er dus goed zorg voor dragen...
Btw: het TSP is niet de enige museumvereniging in ons land :wink:
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door Shrek »

260689 schreef:Wilde daarmee zeggen dat TSP niet goed genoeg is voor het materiaal dat ze hebben?
TSP is in zekere zin niet goed genoeg voor het materieel.
Voor een erg waardevolle collectie te bezitten kan je maar best genoeg cash-reserves hebben, in geval van problemen.
Het TSP kan financieel niet borg staan voor een grote collectie, waar de nmbs dit wel kan :wink:
J_Vandereycken

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?

Bericht door J_Vandereycken »

Het materiaal van TSP wordt schitterend behandeld. Dit is ook zo bij andere verenigingen. Maar je weet nooit wat er in de verre toekomst kan gebeurden. Bv. Een paar financiële tegenslagen, ruzie binnen een vereniging, enz (bv. TTZ).. Anderzijds zijn er ook verenigingen die meer dan 100 jaar bestaan en goed draaien... Je kan toch beter het zekere voor het onzekere nemen. Een bruikleen voor een lange periode kan dit eventueel ondervangen. Indien de termijn te kort is, zal het voor de vereniging minder interessant zijn om te investeren in het geleende materieel. Anderzijds zou de NMBS bij bv. wanbeheer moeten kunnen tussen komen. Voordeel is dan weer dat bepaald rollend materieel van de NMBS rijvaardig zou kunnen worden gemaakt en worden onderhouden door verenigingen,...
Plaats reactie