Heeft er iemand meer info over GSM-R?
Wat houdt het juist in?
Gaat het de bestaande VHF-communicatie tussen Blok & rangeerders vervangen?
Via welke provider werkt dit?
Alvast bedankt!
GSM-R
GSM-R zal de nieuwe grond trein verbinding worden. Momenteel is deze in Duitsland al in gebruik. Het principe is zoals een GSM. Iedere GSM-R post bezit ook een sim kaart.
Op termijn zal ook de singalisatie via GSM-R doorgestuurd worden. Er zijn geruchten dat de HSL naar Frankrijk zal uitgerust worden, en ook de L4 zal uitgerust worden met GSM-R.
Ik dacht dat ieder net zijn eigen GSM-R netwerk zal opzetten.
Op termijn zal ook de singalisatie via GSM-R doorgestuurd worden. Er zijn geruchten dat de HSL naar Frankrijk zal uitgerust worden, en ook de L4 zal uitgerust worden met GSM-R.
Ik dacht dat ieder net zijn eigen GSM-R netwerk zal opzetten.
er zijn een paar toestellen op de markt momenteel, uiteindelijk zou er een model moeten komen dat qua grote zou moeten overeenkomen met de huidige modellen van grond-trein verbinding, doch de gsm-r zal idd veel geavanceerder zijnJules schreef:GSM-R zal de nieuwe grond trein verbinding worden. Momenteel is deze in Duitsland al in gebruik. Het principe is zoals een GSM. Iedere GSM-R post bezit ook een sim kaart.
Op termijn zal ook de singalisatie via GSM-R doorgestuurd worden. Er zijn geruchten dat de HSL naar Frankrijk zal uitgerust worden, en ook de L4 zal uitgerust worden met GSM-R.
Ik dacht dat ieder net zijn eigen GSM-R netwerk zal opzetten.
Het is de bedoeling dat op termijn, GSM-R op het hele spoorwegnet komt en de bestaande analoge systemen vervangt.
Hier is een kaartje waar je de prioriteit voor GSM-R op de verschillende spoorlijnen van het Belgsiche spoorwegnet kan zien.
De lijnen met de hoogste prioriteit zijn:
Dat kaartje komt van deze website van de NMBS, helemaal over GSM-R in België: http://www.b-rail.be/gsmr/(zeker is gaan kijken!)
Hier is een kaartje waar je de prioriteit voor GSM-R op de verschillende spoorlijnen van het Belgsiche spoorwegnet kan zien.
De lijnen met de hoogste prioriteit zijn:
- HSL 1
Lijn 0 (noord-zuid verbinding)
Lijn 37 (Luik-Verviers)
Lijn 15 (Antwerpen-Mol-Hasselt)
Dat kaartje komt van deze website van de NMBS, helemaal over GSM-R in België: http://www.b-rail.be/gsmr/(zeker is gaan kijken!)
waarschijnlijk krijgt de L15 zo'n hoge prioriteit met het zicht op een eventuele heringebruikname waardoor er een verbinding met het buitenland bijkomt, en als daar GSM-R is, gaan de Duitse treinen ook naar Antwerpen kunnen rijden.
edit: tis blijkbaar de lijn richting hasselt vanaf mol die ook hoogste prioriteit is, in dat geval begrijp ik het inderdaad niet goed
edit: tis blijkbaar de lijn richting hasselt vanaf mol die ook hoogste prioriteit is, in dat geval begrijp ik het inderdaad niet goed
