TSP gaat ze niet kopen.Timtrein schreef:Zitten nog wel wat bruikbare onderdelen aan! Buffers, paar goeie zijdeuren, kopdeuren interieur, toiletpot...
Wie o wie redt ze? Ik zit er een beetje te ver vanaf...
Vraag over L-rijtuigen
Re: Vraag over L-rijtuigen
Re: Vraag over L-rijtuigen
Volgens mijn info totaal 8 stuks, waarvan nu 6 rijvaardig?
31.105 A
31.113 A
32.011 B
32.037 B
32.143 B
38.005 Ad
38.010 Ad
39.025 Bd
31.105 A
31.113 A
32.011 B
32.037 B
32.143 B
38.005 Ad
38.010 Ad
39.025 Bd
Re: Vraag over L-rijtuigen
Als men nu een bepaalde rit zou doen, zou men deze dan kunnen verzekeren met L rijtuigein i.p.v. M2-rijtuigen?
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Vraag over L-rijtuigen
De TSP ritten naar het Stoomfestival in Maldegem zijn gepland met L rijtuigen.melle schreef:Als men nu een bepaalde rit zou doen, zou men deze dan kunnen verzekeren met L rijtuigein i.p.v. M2-rijtuigen?
Re: Vraag over L-rijtuigen
Hallo,
We hebben in België 2 mooie rammen rijtuigen, de M2 en de L, plak die dan aub een keertje meer achter een stomer
Groeten,
Joris De Mol
Tot zolang het maar niet die K-stam is ben ik tevreden...trainfreak schreef:De TSP ritten naar het Stoomfestival in Maldegem zijn gepland met L rijtuigen.melle schreef:Als men nu een bepaalde rit zou doen, zou men deze dan kunnen verzekeren met L rijtuigein i.p.v. M2-rijtuigen?
We hebben in België 2 mooie rammen rijtuigen, de M2 en de L, plak die dan aub een keertje meer achter een stomer

Groeten,
Joris De Mol
Re: Vraag over L-rijtuigen
Hallo,
De L-rijtuigen zijn als volgt:
1. Rijtuigen in restauratie in Cuesmes:
31.105 A
32.011 B
32.037 B
32.143 B
39.025 Bd
2. Rijtuigen met glijlagers op reserve
31.113 A
38.005 Ad
38.010 Ad
En daarnaast zijn er 5 K1A en 7 M2
Greetz
Sven
De L-rijtuigen zijn als volgt:
1. Rijtuigen in restauratie in Cuesmes:
31.105 A
32.011 B
32.037 B
32.143 B
39.025 Bd
2. Rijtuigen met glijlagers op reserve
31.113 A
38.005 Ad
38.010 Ad
En daarnaast zijn er 5 K1A en 7 M2
Greetz
Sven
Re: Vraag over L-rijtuigen
@Joris: smaken verschillen en naar mijn bescheiden stoomliefhebbende mening vormen K-rijtuigen nog steeds een veel mooiere en historischer combinatie dan M2's. Bovendien kan je bij M2's niet uit de ramen hangen (zoals bij K, L, M, GCI e.d.) om het spektakel te aanhoren.
@Timtrein: Die L-rijtuigen zullen rollagers hebben, denk ik.
@Timtrein: Die L-rijtuigen zullen rollagers hebben, denk ik.
Re: Vraag over L-rijtuigen
Blond moment, sorry. Dat bedoelde ik natuurlijk ook!AMT 2368 schreef:@Timtrein: Die L-rijtuigen zullen rollagers hebben, denk ik.
Re: Vraag over L-rijtuigen
Hallo,
En, naar mijn mening zijn K-rijtuigen ook de mooiste.
Maar... de set K-rijtuigen die bewaard is... kan je moeilijk historisch gaan noemen... mooi? Daar oodeelt iedereen zelf maar over.
De K-rijtuigen:
*enkel eersteklas
* het TSP mengt 2 raam-types
* het TSP steekt daar ook nog eens een/enkele I2 rijtuigen tussen.
Leuke set voor een speciale rit, geef ik toe, maar voor de keer dat een stoomloc buitenkomt, zie ik daar het liefst een homogene set (met 2de klas!) achter hangen...
geef toe, een stoomloc met de schouw vanvoor, en ene homogene set rijtuigen daarachter... is toch mooi?
Uiteraard, het TSP heeft die rijtuigen nu, er is nu geen weg meer terug...
Het TSP had beter slechts 2 K-rijtuigen bij de Vennbahn gekocht, en 3 M1 rijtuigen (vergeet niet dat daar destijds een hele ram tot conserveblikjes is herleidt!!!!). Dat had hun aankoop even duur gehouden, en dan had men nu een kleine K-stam zoals we hem kennen, en hadden ze 3 M1 rijtuigen om daar een mooie en historische set van 5 (zonder de stuurstand) van te maken.
Nuja, dat is allemaal wat laat nu...
Groeten,
Joris De Mol
Klopt, smaken verschillen.AMT 2368 schreef:@Joris: smaken verschillen en naar mijn bescheiden stoomliefhebbende mening vormen K-rijtuigen nog steeds een veel mooiere en historischer combinatie dan M2's. Bovendien kan je bij M2's niet uit de ramen hangen (zoals bij K, L, M, GCI e.d.) om het spektakel te aanhoren.
En, naar mijn mening zijn K-rijtuigen ook de mooiste.
Maar... de set K-rijtuigen die bewaard is... kan je moeilijk historisch gaan noemen... mooi? Daar oodeelt iedereen zelf maar over.
De K-rijtuigen:
*enkel eersteklas
* het TSP mengt 2 raam-types
* het TSP steekt daar ook nog eens een/enkele I2 rijtuigen tussen.
Leuke set voor een speciale rit, geef ik toe, maar voor de keer dat een stoomloc buitenkomt, zie ik daar het liefst een homogene set (met 2de klas!) achter hangen...
geef toe, een stoomloc met de schouw vanvoor, en ene homogene set rijtuigen daarachter... is toch mooi?
Uiteraard, het TSP heeft die rijtuigen nu, er is nu geen weg meer terug...
Het TSP had beter slechts 2 K-rijtuigen bij de Vennbahn gekocht, en 3 M1 rijtuigen (vergeet niet dat daar destijds een hele ram tot conserveblikjes is herleidt!!!!). Dat had hun aankoop even duur gehouden, en dan had men nu een kleine K-stam zoals we hem kennen, en hadden ze 3 M1 rijtuigen om daar een mooie en historische set van 5 (zonder de stuurstand) van te maken.
Nuja, dat is allemaal wat laat nu...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Vraag over L-rijtuigen
De M1-rijtuigen waren eigendom van de Duitstalige Gemeenschap die besloot de hele stam te slopen.Joris schreef: [...]
Het TSP had beter slechts 2 K-rijtuigen bij de Vennbahn gekocht, en 3 M1 rijtuigen (vergeet niet dat daar destijds een hele ram tot conserveblikjes is herleidt!!!!). Dat had hun aankoop even duur gehouden, en dan had men nu een kleine K-stam zoals we hem kennen, en hadden ze 3 M1 rijtuigen om daar een mooie en historische set van 5 (zonder de stuurstand) van te maken.
[...]
Ik vermoed dat hiervoor is gekozen omdat er asbest in zat.
Dus bleven maar de K1-rijtuigen over.
Re: Vraag over L-rijtuigen
Als er asbest in zit dan wil je ze toch *juist* aan een andere club schenken - rijtuigen met asbest laten slopen kost je een godsvermogen...
Re: Vraag over L-rijtuigen
Dat asbest is een reden om niet ze aan te kopen.
Als je die koopt, moet je ze (laten) saneren wat ook een dure operatie is.
Als je die koopt, moet je ze (laten) saneren wat ook een dure operatie is.
Re: Vraag over L-rijtuigen
Ja tuurlijk, maar dat is de kant van de koper, dit ging over de partij die ze al had.